Indicatie van het programma voor particulieren

Slaapcursus

In een ontspannen sfeer ontdek je samen met andere deelnemers en Yoga Nidra leraar en slaapdeskundige Rob de Ron een nieuwe methode om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Aan het eind van deze ééndaagse Slaapcursus, krijg je een aantal praktische handvatten om al overdag op een overtuigende manier aan een gezonde nachtrust te werken. Daarnaast ontvang je 3 slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap, waarmee je al direct je slaap kunt verbeteren.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Wat maakt de slapeloze medemens anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van de slapeloze mens, want bepaalde brein-mechanismen werken bij slechte slapers anders. Zo blijken veel mensen met slaapproblemen van nature waakzamer en alerter te zijn, dan goede slapers. Die verhoogde verhoogde waakzaamheid, in combinatie met een bijzonder verantwoordelijkheidsgevoel, speelt niet alleen ’s nachts, maar ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs oplossing

De aanpak van de Slaapcursus richt zich daarom op de kwaliteit van je nacht én je dagritme, want wanneer je pas in bed je slaap wilt verbeteren, ben je altijd te laat. Slapeloosheid is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs-oplossing, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht.  De indeling en het ritme van je dag en je avond zijn daarom zeer belangrijk voor je slaap.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Door je dag- of waakritme beter af te stemmen op je slaapritme ben je beter bestand tegen de drukte en inspanning van alledag en ga je minder moe naar bed. Dat is belangrijk, want vermoeidheid kan een goede nachtrust verhinderen. Bovendien ben je door een juiste indeling van je dag en je avond voor je herstel en vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Zo doorbreek je de vicieuze cirkel van slapeloosheid en krijg je weer meer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Meer weten of aanmelden?

De Slaapcursus is opgericht in 2012. Wil je gebruik maken van de de ervaring van de jarenlange Slaapcursus om je slaapkwaliteit te verbeteren? Bekijk dan hier voor de agenda met de eerstvolgende Slaapcursussen. Wil je eerst meer weten over de aanvangstijden, het dagprogramma, de kosten en andere praktische zaken? Kijk dan hieronder.

Voor bedrijven, instellingen en organisaties

Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt hij ook cursussen en lezingen voor bedrijven, instellingen en organisaties. Wil je een slaapcursus, workshop of slaaplezing voor je medewerkers of studenten organiseren? Lees dan hier verder, of neem contact met ons op.

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Dank voor de inspirerende slaapcursus. Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit. Je moet wellicht de ontspannen sfeer van de cursus meer benadrukken. Omdat ik in de veronderstelling was dat het allemaal nogal ‘zweverig en zwaar’ zou zijn, twijfelde ik of ik me wel op zou geven. Gelukkig heb ik het gedaan!

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Tot 2 december 2017 zijn alle Slaapcursussen vol.

De eerstvolgende Slaapcursus is op zaterdag 16 december in Amsterdam.

Slaapcursus 3

Programma, tijden, lokatie en kosten

De cursus wordt gegeven in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, kost €129 en duurt één dag. We beginnen om 09.45 uur en eindigen om 17.15 uur. In de week voorafgaand aan de Slaapcursus ontvang je meer informatie over de parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid via het openbaar vervoer en andere praktische zaken. Daarnaast ontvang je een aantal opdrachten en filmpjes om je alvast voor te bereiden op de Slaapcursus. Hieronder lees je meer over de dagindeling en de inhoud van de Slaapcursus.

Slaapmiddelen en slaaptips

Iedereen kent wel iemand die moeiteloos inslaapt. Het grote verschil tussen deze goede slapers en de slechte slapers, is dat de goede slapers niets doen om beter te slapen en de slechte slapers vaak van alles proberen. En nog lukt het niet. Veel slaaptips en slaapmiddelen verergeren namelijk je slapeloosheid. Ze brengen je in een vicieuze cirkel omdat ze zich uitsluitend richten op de kwaliteit van de nacht.

Vanuit de oorzaak naar een effectieve oplossing

Op de Slaapcursus spreken we daarom niet over minder koffie, oordopjes, kruidenthee, melatonine of andere slaapadviezen en slaapmiddelen. Die hebben je namelijk tot op heden niet écht hebben geholpen. Daarom gaan we op de Slaapcursus op zoek naar de werkelijke oorzaak. Van daaruit vinden we een aantal praktische en effectieve oplossingen die wel je slaap verbeteren en je vitaliteit herstellen. In de ochtenduren kijken we aan de hand van een Powerpoint presentatie naar de oorzaak, in de middaguren behandelen we de oplossing en doen we een aantal praktische slaapoefeningen.

Ochtendprogramma

In de ochtenduren kijken we met elkaar op een nieuwe manier naar slaap en slapeloosheid. We krijgen inzicht in de aard van de slapeloze mens en de werkelijke oorzaken van je slapeloze nachten. Er is voldoende ruimte voor het uitwisselen van ervaringen, het stellen van vragen en gericht advies. Gaandeweg de ochtend ontdek je zo een aantal verassende en persoonlijke oplossingen voor je slaapprobleem.

Na de lunch

Na de lunch mengen we theorie en praktijk. We gaan de slaapoefeningen doen. Met slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra kun je op een eenvoudige manier je slaap verbeteren. Yoga Nidra is niet moeilijk. Je hoeft niet te rekken of te strekken en hebt geen speciale, yogakleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. We doen de oefening ’s middags twee tot drie keer.

Thuis direct aan de slag

Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis direct aan de slag. Je krijgt daartoe duidelijke en praktische handvatten mee en 3 slaapoefeningen die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen. Daarnaast ontvang je een literatuurlijst én een pdf van de Powerpoint presentatie, zodat je de gehele cursusdag nog eens op je gemak na kunt kijken.

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten”

Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest. Hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Je meditatie speel ik voor de zekerheid ook nog af voor ik ga slapen en ook dat werkt heel goed. Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden.

Ik heb 1 november een slaapcursus bij je gedaan. Ik doe iedere dag je oefeningen en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Ik slaap nog wel veel korte cycli (waarschijnlijk van 1,5 uur 😉 achter elkaar en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk)… Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uitgerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem. Vooral de rustmomenten met je oefeningen geven me veel energie! Midden in de nacht word ik nog wel vaak wakker, maar tijdens dit soort momenten ga ik nu beter om met mijn frustratie val ik snel weer in slaap. Ik ben gelukkig niet meer bezig met gedachten over werk of angsten.

Slaapcursus 3