Doorslaapproblemen

Doorslaapproblemen

Bij doorslaapproblemen slaap je wel goed in, maar ontwaak je na enige tijd en lig je daarna lange periodes wakker. Als je daardoor een slaaptekort opbouwt en je overdag niet fit voelt, spreek je van doorslaapproblemen. Bij doorslaapproblemen dommel je af en toe weg en weet je soms niet zeker of je wel of niet geslapen hebt. Het kan ook zijn dat je tegen de ochtend weer in slaap valt. Naast doorslaapproblemen zijn er ook mensen die te vroeg wakker worden. Ze ontwaken elke nacht rond een relatief vaste tijd en zijn daarna echt wakker.

Doorslaapproblemen en comfort

Doorslaapproblemen kunnen ontstaan doordat een gevoel van behaaglijkheid en comfort ontbreekt. In plaats van te genieten van je bed en de nachtelijke rust, lig je te denken. Slaapdeskundige Eus van Someren meent dat de orbito prefrontale cortex, een gebied in je hersenen dat o.a verantwoordelijk is voor een gevoel van comfort, deze sensatie onvoldoende registreert, bij mensen die niet kunnen doorslapen. Hij vertelt hierover in zijn TEDX lezing van november 2012

Doorslaapproblemen

Wanneer je zonder veel moeite inslaapt, maar na een aantal uren slaap wakker wordt en daarna ongewild wakker ligt, spreken we van doorslaapproblemen. Meestal word je wakker na de kernslaap, die zo’n vier tot vijf uur duurt. Bij doorslaapproblemen kan het zijn dat je tegen de ochtend weer in slaap valt.

Ouder worden en doorslaapproblemen

Naar mate we ouder worden hebben we minder diepe slaap nodig dan wanneer we jong zijn en ons lichaam nog volwassen moet worden. Eenmaal volgroeid, zo rond de pubertijd, zien we een sterke daling van de melatonine productie. Die melatonine productie blijft gedurende ons hele leven dalen. Dit en andere factoren maken dat de slaap met het stijgen der jaren steeds minder diep gaat worden. Deze oppervlakkige slaap maakt dat we sneller wakker worden problemen met doorslapen krijgen.

Oorzaken doorslaapproblemen

Hoe komt het eigenlijk dat je, terwijl je op de bank een boek leest of tv kijkt, wel slaperig wordt, maar zodra je in bed ligt klaarwakker bent? Om dat te begrijpen, moeten we naar ons brein kijken. Slaap is voor ons brein bijzonder belangrijk. Het kan niet zonder. Daarom initieert ons brein de slaap als het daaraan toe is. Het is de initiator en tegelijkertijd de grootverbruiker. Slapen is voor het brein en door het brein. Toch heeft het ons lichaam nodig om te ontspannen en in slaap te vallen …

Slaap zit diep verstopt in ons brein

Slaapfuncties zetelen diep in onze hersenen, in onze hersenstam en het limbisch systeem. Deze dieper liggende hersengebieden zijn voor onze intelligentie, die zetelt in de neocortex, moeilijk bereikbaar. Daarom heeft het weinig zin om, wanneer je problemen hebt met doorslapen,  tegen jezelf te zeggen: “ik moet nu echt gaan slapen, anders ben ik morgen niet fit”. Welke verstandige opmerkingen je ook maakt en wat je ook tegen jezelf zegt … het werkt niet. Als ons intelligente brein gezag zou hebben over de primitievere delen, dan zou niemand doorslaapproblemen hebben.

Een slecht huwelijk

Antonio Damasio, een Portugees neuroloog en werkzaam in Amerika, noemt de moeizame communicatie tussen beide hersendelen ‘een slecht huwelijk’. Ze luisteren niet naar elkaar. Met je intelligentie kun je dus wel zeggen dat er niets aan de hand is enhet verstandig is om goed door te slapen, maar in je diepere brein gaat er ongemerkt een alarm af. Het bed voelt als een gebied waar iets plaats vindt, dat moeilijk en lastig is …  een soort examenvrees maakt je brein wakker en alert.

Doorslaapproblemen? Tips werken niet

Doorslaapproblemen tips werken niet. Vreemd genoeg raak je door het toepassen van allerhande doorslaapproblemen tips nog verder in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Het grote verschil tussen een goede slaper en een slechte slaper, is dat de goede slaper niets doet om beter te slapen en de slechte slaper van alles doet. Het limbische systeem ziet al die extra moeite die je doet om in slaap te vallen juist als ‘waarschuwingen’. Waarom moet jij iets extra’s doen om beter te slapen? Slecht werkende doorslaapproblemen tips brengen je van de wal in de sloot en lossen je problemen met doorslapen niet echt op. Dit ondermijnt onbewust je vertrouwen in een gezonde nachtrust.

Je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht

Vreemd genoeg moeten we ons probleem met doorslapen niet vanuit ons brein, maar vanuit het lichaam oplossen. Niet wanneer ons hoofd rustig is, maar wanneer ons lichaam rustig is, herstelt zich de gezonde slaap. Yoga Nidra maakt het lichaam rustig. Het brein volgt. Op de slaapcursus leer je een slaapoefening op basis van Yoga Nidra. Na de cursus krijg je drie slaapoefeningen voor thuis. Daarmee kun je meteen je problemen met doorslapen aanpakken. Daarnaast kijken we ook naar de opbouw van je dag en de invulling van je avond, want je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht. Je krijgt een aantal duidelijk handvatten om je waakritme te verbeteren. Met deze praktische handvatten, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen én de slaapoefeningen, kun je direct aan de slag.

Doorslaapproblemen

Doorslaapproblemen heeft 260 hits per maand en staat op pagina 1 positie 4