Ik kan niet slapen

ik kan niet slapen

Een snelle oplossing bestaat niet

‘Ik kan niet slapen’ … je hebt zojuist deze woorden ingetypt. Meer dan 50 slapeloze medemensen typen elke nacht de zoekwoorden ‘ik kan niet slapen’, op zoek naar een snelle oplossing voor hun slaapprobleem. Op internet lees je misschien ‘ik kan niet slapen’, opgelost in 10 minuten! Of 7 tips die je direct helpen. En vermoedelijk heb je zelf al allerhande tips en adviezen geprobeerd. Gebruik je melatonine of magnesium, drink je minder koffie, doe je yoga of mediteer je. Misschien stel je het naar bed gaan uit, omdat je denkt dan zo moe te zijn dat je wel moet slapen. Wellicht gebruik je oordopjes, onderneem je ’s avonds geen sociale activiteiten of slaap je niet langer naast je partner.

Een 24 uurs oplossing

Maar wat je ook doet of laat, het werkt niet. Laten we eerlijk zijn, als er een snelle oplossing was had je die al gevonden. Wat wel helpt is een structurele aanpak. Die aanpak beslaat 24 uur. Als je pas ’s avonds laat of ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, dan ben je altijd te laat. Je moet ook kijken naar het ‘wakkere deel’, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Het kan zijn dat je van nature wakker en alert bent en daarom niet goed inslaapt of niet goed doorslaapt. Sta je eigenlijk voortdurend ‘aan’, en is het probleem niet, dat geniet kunt slapen, maar dat je te alert bent. Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens op de Slaapcursus, Eus van Someren of het artikel over slaaptips.

Het helpt niet om tegen mensen met slapeloosheid te zeggen “ontspan nu maar en ga gewoon slapen”. Dat is net als tegen iemand met Alzheimer te zeggen: “probeer je dingen beter te herinneren”, of tegen iemand met depressie te zeggen: ‘doe iets leuks en je depressie verdwijnt”. Snelle oplossingen bestaan niet. In dit filmpje van de NOS vertelt slaapdeskundige Eus van Someren dat het belangrijk is om slapeloosheid serieus te nemen.

Slaapadviezen werken onvoldoende

Slapeloosheid los je dan ook zelden op met slaapmiddelen of allerlei oppervlakkige adviezen als ‘minder koffie’, ‘minder blauw licht’ of ‘stop met piekeren’. Veel slechte slapers hebben vaak al van alles geprobeerd en slapen nog steeds slecht. Er is dan ook meer aan de hand. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen met slaapproblemen van nature zeer alert en waakzaam zijn. Als de waakzaamheid hoog is, is het moeilijker om te slapen.

Het probleem zit aan de ‘wakkere kant’

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Als twee zijden van een weegschaal zoeken slapen en waken naar een juiste balans. Is men van nature alert en waakzaam, dan kan de weegschaal op een gegeven moment uit balans geraken. Herstel van het evenwicht moet dan niet alleen aan de slaapzijde worden gezocht, zoals de meeste slaapadviezen doen, maar aan de waakzijde. Wanneer we geen oplossingen bieden voor de wakkere zijde, kom je in een vicieuze cirkel.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Om je slapeloosheid efficiënt aan te pakken, moet ook gekeken worden naar de invulling en het ritme van je dagelijks leven, want slapeloosheid is een 24 uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Op de Slaapcursus ontvang je daarom geen oppervlakkige adviezen. Je krijgt inzicht in de werkelijke oorzaak van je slapeloosheid om van daaruit te kijken naar je slaap- en waakritme. Je krijgt duidelijke handvatten om juist overdag je slaapproblemen aan te pakken. Meer weten? Klik dan op onderstaande buttons.

Ik kan niet slapen in de media

Hieronder vind je verschillende artikelen over het onderwerp ‘ik kan niet slapen’.

ik kan niet slapen

Nederland kan niet slapen

Veel Nederlanders hebben te kampen met een slechte nachtrust. Bijna 40 procent van de Nederlanders vindt dat hij te weinig slaapt. Dit blijkt uit een onderzoek van Gezondheidsnet.nl. Uit een enquête onder ruim driehonderd bezoekers van Gezondheidsnet.nl komt naar voren dat slechts 21 procent van de ondervraagden dagelijks uitgerust wakker wordt. En 12 procent geeft aan nooit uitgerust wakker te worden.

Ik kan niet slapen

Als de slaap maar niet wil komen blijft 34 % van de ondervraagden rustig in bed liggen. Anderen gaan liggen woelen, lezen of televisie kijken of uit bed. Ongeveer 13 % gebruikt een slaapmiddel om aan de benodigde uurtjes slaap te komen. In 7%van de gevallen is dit op doktersvoorschrift.

Parool. Bewerkt door Eric Borsje op 25 juli 2012. Bron: gezondheidsnet.nl. Naar volledig artikel.

ik kan niet slapen
ik kan niet slapen

Ik kan niet slapen heeft 1600 hits. De pagina is op1 februari 2018 te vinden op positie 14. Opnieuw bewerken en fetchen. De pagina is op 4 april 2018 te vinden op positie 10. Op 5 april is het artikel gewijzigd en opnieuw gefetcht. Op 11 mei is de positie 9.

 

Ik kan niet slapen. Briljante ideeen en negatieve gedachten ’s Nachts worden kleine dingen groot. ‘Een klein idee’ kan midden in de nacht een briljant idee worden, waarmee je de andere dag ‘direct aan de slag wilt’. Als je ’s ochtends onder de douche staat, overdenk je het idee nog eens nuchter. Het briljante is er een beetje af en de haast om het uit te voeren is verdwenen.

Ik kan niet slapen. Ditzelfde gebeurt met negatieve gedachten. Ook die worden ’s nachts groot. Je maakt je ’s nachts soms druk om dingen die, eenmaal in helder daglicht bezien, vaak helemaal niet zo groot, ernstig of belangrijk zijn. Ook de gedachte ‘ik kan niet slapen’ wordt ’s nachts groter en dwingender. ’s Nachts ben al te laat om je slaapprobleem op te lossen. Dat doe je overdag. Op de Slaapcursus leer je hoe je dat doet.”

Ik kan niet slapen. De slaapoefeningen helpen je om ‘s nachts je motor uit te zetten Je slaapprobleem los je niet op met slaapmiddelen en allerlei slaapgewoonten. Minder koffie drinken, oordopjes, slaapmiddelen, niet langer met je partner slapen en andere inefficiente slaapgewoontes hebben je tot op heden niet geholpen. Het is alsof je een motorprobleem wilt oplossen door een andere merk benzine te gebruiken of je auto te stofzuigen. Dat soort oplossingen werken niet zoals je hebt gemerkt.