Ingrid Verbeek 

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek is als slaapdeskundige betrokken bij het expertise centrum voor slaapstoornissen Kempenhaeghe. Daarnaast was ze betrokken bij het opzetten van de Teleac slaapcursus ‘Beter slapen’. Samen met Ed Klip schreef Ingrid Verbeek ‘Slapeloosheid’, een zelfhulpboek bij slaapproblemen.

 

‘Beter Slapen’ door Ingrid Verbeek 

Slaapgebrek maakt je prikkelbaar en ongeconcentreerd, het ondermijnt je gezondheid en je kan er depressief van raken. Kortom, het zet je dagelijks functioneren onder druk. Het beïnvloedt je werk, je relatie, en je zelfvertrouwen. Ingrid Verbeek ontwikkelde voor Teleac een slaapcursus die in november 2005 op tv is uitgezonden.

Slaapcursus Teleac Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek en Ed Klip

Vijf miljoen Nederlanders slapen wel eens slecht. Anderhalf miljoen mensen kampen zelfs met langdurige slapeloosheid. Maar daar is iets aan te doen! Het Boom Hulpboek Slapeloosheid biedt een complete aanpak, waarmee u als slechte slaper zelfstandig uw slaapprobleem kunt overwinnen. Het hulpboek is nu volledig herzien en inhoudelijk geactualiseerd. Het kan gebruikt worden in combinatie met de Teleac-cursus Beter slapen? Doe-het-zelf! uit 2005. In zes weken tijd leert u uw – mogelijk al jaren bestaande – slaapprobleem op effectieve wijze aan te pakken. U leert beter te slapen door uw gedrag en / of uw houding te veranderen.

Stappenplan

De opdrachten zijn gebaseerd op een stappenplan volgens de principes van de cognitieve gedragstherapie. Informatie en adviezen, leren naar jezelf te kijken, ontspanningsoefeningen, het veranderen van ‘verkeerd’ slaapgedrag en het aanpakken van gedachten die de slaap belemmeren, maken deel uit van het stappenplan. Deze zelfhulptraining biedt gratis downloadbare audiobestanden met ontspanningsoefeningen. Niet alleen voor de slechte slaper zelf, ook voor professionele hulpverleners in de eerste lijn is dit hulpboek interessant. Praktijkondersteuners in huisartsenpraktijken bijvoorbeeld kunnen het gebruiken bij de begeleiding van patiënten.

Ingrid Verbeek: ‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

NRC schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere somnoloog (slaapdeskundige) Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.”

NRC. Diederik Huffels. 0
Slaapdeskundige Ingrid Verbeek

Waar is het op gebaseerd?

We bellen met Ingrid Verbeek. Ze baseert haar uitspraak op wat ze ziet in haar vakgebied. „Ik ben al 25 jaar actief in dit vak. Slaap is belangrijk voor herstel, maar in de praktijk zie ik dat mensen ook in meditatie of andere ontspanningsoefeningen herstel en rust kunnen vinden.”

En, klopt het?

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de veronderstelde voordelen van meditatie, maar dat het je slaapbehoefte zou verminderen is daarin niet duidelijk aangetoond. In 2010 is dit specifiek onderzocht aan de universiteit van Kentucky. Wetenschappers onderzochten of je slaap kunt vervangen door lange periodes van meditatie. Zeven Indiërs die zo’n twee tot drie uur per dag mediteerden en zo’n vier tot zes uur per nacht sliepen werden onderworpen aan enkele reactietests. Ondanks dat zij minder sliepen dan de aanbevolen zeven tot acht uur per nacht scoorden zij net zo goed op deze psychomotorische tests als mensen die wel de aanbevolen nachtrust hadden.

Lekker vroeg uit de veren

’s Ochtends extra vroeg opstaan, niet om te werken, maar om nog voor het ontbijt iets te doen wat er anders steevast bij inschiet: sporten, lezen, schrijven, mediteren; een groeiende groep mensen laat zich hiertoe inspireren door het populaire boek The Miracle Morning: The 6 Habits That Will Transform Your Life Before 8 AM van Hal Elrod. Hierin stelt de Amerikaanse ondernemer, – type blauwe lucht, witte glimlach – een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor met zes activiteiten die ieder zo’n tien minuten duren.

NRCAnnemie Leclaire. 19
Slaapdeskundige Ingrid Verbeek

’s Ochtends extra vroeg opstaan, niet om te werken, maar om nog voor het ontbijt iets te doen wat er anders steevast bij inschiet: sporten, lezen, schrijven, mediteren; een groeiende groep mensen laat zich hiertoe inspireren door het populaire boek The Miracle Morning: The 6 Habits That Will Transform Your Life Before 8 AM van Hal Elrod. Hierin stelt de Amerikaanse ondernemer, – type blauwe lucht, witte glimlach – een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor met zes activiteiten die ieder zo’n tien minuten duren.

Gadverdamme

Elrods stelling: hoe je de ochtend begint, is van invloed op je hele dag, en daardoor van invloed op de rest van je leven. Zijn boodschap voor snooze-aholics: als je het opstaan uitstelt tot het aller-, aller-, allerlaatste moment, dan verzet je je dus eigenlijk tegen je leven. Iedere keer dat je op die knop drukt, zeg je „nee” tegen die dag. Denk eens aan de negatieve energie die daarvan uitgaat.

Janine Sterenborg uit Utrecht (wekkertijd 06.00 uur), beheerder van de Nederlandse Facebookgroep van The Miracle Morning, was er zo eentje. Die zei steevast „gadverdamme” als de wekker afging. Nu niet meer. „Het is heerlijk om het eerste uur van de dag rustig voor jezelf te hebben”, zegt ze.

Mediteren tegen slaaptekort

Mediteren, sporten, je verdiepen in iets dat je interesse heeft, al schrijvend op je leven reflecteren, affirmaties opzeggen en visualisaties maken van een gedroomde toekomst; dat zijn de zes „life savers” waaruit Elrod’s ochtendroutine bestaat. Ze zijn niet willekeurig gekozen: op de laatste twee activiteiten na, zijn het ook volgens de wetenschap bevestigde componenten voor een gelukkiger leven.

Ingrid Verbeek: „We moeten in de productieve 24-uurs economie oppassen dat we slaap niet als sluitpost gaan gebruiken. Mensen die mediteren hebben wel minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen. Maar als je een slaaptekort opbouwt waardoor je je overdag niet lekker voelt, en labiel bent, is het de vraag of het zinvol is.”