Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen? Je kunt ook te moe zijn om goed te slapen.

Moe maar niet kunnen slapen is bijzonder vervelend. Toch is vermoeidheid is niet altijd het gevolg van slaapklachten, maar de oorzaak. ,  Vermoeidheid en slaperigheid worden vaak door elkaar gebruikt, maar zijn twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan vermoeidheid je slaperigheid in de weg staan en kun je dus ook te moe zijn om te slapen! 

Te moe om te slapen

Vermoeidheid en slaperigheid zijn twee verschillende biologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Vermoeidheid is niet direct het gevolg van slapeloosheid. Ook wanneer je goed geslapen hebt maakt een inspanning je moe. De meeste mensen pauzeren of rusten wanner ze vermoeid zijn en herstellen daardoor op een natuurlijke manier van hun vermoeidheid. Sla je te vaak je pauze of rust over, dan raak je oververmoeid. Anders dan je zou denken is je vermoeidheid niet het gevolg van je slapeloze nachten, maar de oorzaak. Vermoeidheid kan slaperigheid ‘onderdrukken’. 

Slaperigheid is een onbedwingbare behoefte om te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en dempt de emoties. Als je ‘onderprikkeld’ en slaperig bent, keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning, of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist de inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. ’s Nachts draai en woel je, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. Ook een vermoeid brein ontspant maar moeilijk en blijft denken.

Vicieuze cirkel van slapeloosheid

Omdat chronisch slechte slapers hun vermoeidheid soms niet opmerken, gaan ze vaker over hun grenzen. Door gedurende de dag niet tijdig ‘af te remmen’ en jezelf een goede pauze of rustmoment te gunnen, raak je ongemerkt oververmoeid. Wanneer je vermoeid naar bed gaat, maar ook vermoeid opstaat, ga je steeds slechter slapen en kom je in een vicieuze cirkel: 

Uitgerust en ontspannen naar bed

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en weer goed slapen, dan zal je eerst deze ‘verborgen vermoeidheid’ moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen.

Pauze en rust zijn overdag ‘de vrienden van je slaap’

“Naast slapen zijn pauzes en rustmomenten gedurende de dag en de avond voor de slechte slaper van groot belang. Door af en toe te stoppen kun je herstellen en begin je rustig en ontspannen aan de nacht. Dat bevordert je het inslapen, het doorslapen en de diepte van je slaap. Na verloop van tijd voel je jezelf daardoor minder moe en vitaler. Zo kom je zonder slaapmiddelen en geheel op eigen kracht, uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid” Rob de Ron.

 

Moe maar niet kunnen slapen

Review Slaapcursus

Dank je wel voor je mail. Ik heb niets dan lof voor je cursus. Het was interessant, leerzaam, logisch, boeiend en heel begrijpelijk; dit alles door jou op een leuke, vlotte manier “aan elkaar gebreid”. Ik heb dus ten volle genoten van de dag en nu het praktijk brengen van het geleerde. Ik ben nu meer gefocust op de verandering van voelen, doen en laten. En dat helpt!

Minder vermoeid

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ik ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief.

Slaappil afgeschaft

De rituelen om maar te kunnen slapen zoals lezen, telefoneren, televisie kijken in bed en de slaappil afgeschaft. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten” Wat mij ook helpt is dat mijn dochter en ik samen de cursus gevolgd hebben zodat we elkaar kunnen motiveren en het geleerde kunnen bespreken.

Heldere slaapcursus

Ik zou heel graag nieuwe rustoefeningen willen ontvangen om ze af te wisselen. Als het kan zou je dan het bestand via Wetransfer naar me toe kunnen sturen? Rob nogmaals bedankt voor je heldere slaapcursus want ik zit al voor 75% op de goede weg.

Review bij artikel ‘Moe maar niet kunnen slapen.’

Wil je net als onderstaande bedrijven, organisaties of (onderwijs)instellingen gebruik maken van de kennis en ervaring van de Slaapcursus en een lezing of workshop organiseren? Of heb je vragen? Neem dan contact met me op.

Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen. SEO november 2018 gewijzigde pagina.7e Positie tot die datum. Moe maar niet kunnen slapen.