Niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen is een ernstige klacht. daarvoor bestaat geen gemakkelijke oplossing. Wel een aantal verstandige aanpassingen.

 

Tips die je direct helpen … geloof je dat nog

Tientallen slapeloze mensen zoeken het internet af naar een snelle oplossing, omdat ze niet kunnen slapen. Op internet lees je dan misschien ‘Niet kunnen slapen’ … zeven tips die je direct helpen! Je kent deze tips vermoedelijk al en hebt ze vast al eens geprobeerd. Heb je melatonine of magnesium gebruikt en drink je minder koffie of doe je aan yoga en mediteer je. Of stel je het naar bed gaan uit, omdat je denkt dan zo moe te zijn dat je wel moet slapen. Misschien gebruik je oordopjes, onderneem je ’s avonds geen sociale activiteiten of slaap je niet langer naast je partner.

Een 24 uurs oplossing

Laten we eerlijk zijn, als er een snelle oplossing was had je die al gevonden. Misschien helpt het even, maar wat je ook doet of laat, het werkt niet echt. Wat wel helpt is een structurele aanpak. Die aanpak beslaat 24 uur. Als je pas ’s avonds laat of ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, dan ben je altijd te laat. Je moet ook kijken naar het ‘wakkere deel’, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht.

Niet kunnen slapen door een natuurlijke alertheid

Het kan zijn dat je van nature wakker en alert bent en daarom niet goed inslaapt of niet goed doorslaapt. Sta je eigenlijk voortdurend ‘aan’, en is het probleem niet, dat geniet kunt slapen, maar dat je te alert bent. Wil je meer weten over deze waakzaamheid of de achtergronden van je slaapprobleem en waarom slaaptips je eerder verder in de problemen brengen dan helpen? Lees dan de volgende artikelen slaapcursus, Eus van Someren of slaaptips.

Het helpt niet om tegen mensen met slapeloosheid te zeggen “ontspan nu maar en ga gewoon slapen”. Dat is net als tegen iemand met Alzheimer te zeggen: “probeer je dingen beter te herinneren”, of tegen iemand met depressie te zeggen: ‘doe iets leuks en je depressie verdwijnt”. Snelle oplossingen bestaan niet. In dit filmpje van de NOS vertelt slaapdeskundige Eus van Someren dat het belangrijk is om slapeloosheid serieus te nemen.

Slaapadviezen werken onvoldoende

Slapeloosheid los je dan ook zelden op met slaapmiddelen of allerlei oppervlakkige adviezen als ‘minder koffie’, ‘minder blauw licht’ of ‘stop met piekeren’. Veel slechte slapers hebben vaak al van alles geprobeerd en slapen nog steeds slecht. Er is dan ook meer aan de hand. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen met slaapproblemen van nature zeer alert en waakzaam zijn. Als de waakzaamheid hoog is, is het moeilijker om te slapen.

Het probleem zit aan de ‘wakkere kant’

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Als twee zijden van een weegschaal zoeken slapen en waken naar een juiste balans. Is men van nature alert en waakzaam, dan kan de weegschaal op een gegeven moment uit balans geraken. Herstel van het evenwicht moet dan niet alleen aan de slaapzijde worden gezocht, zoals de meeste slaapadviezen doen, maar aan de waakzijde. Wanneer we geen oplossingen bieden voor de wakkere zijde, kom je in een vicieuze cirkel.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Om je slapeloosheid efficiënt aan te pakken, moet ook gekeken worden naar de invulling en het ritme van je dagelijks leven, want slapeloosheid is een 24 uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Op de Slaapcursus ontvang je daarom geen oppervlakkige adviezen. Je krijgt inzicht in de werkelijke oorzaak van je slapeloosheid om van daaruit te kijken naar je slaap- en waakritme. Je krijgt duidelijke handvatten om juist overdag je slaapproblemen aan te pakken. Meer weten? Klik dan op onderstaande buttons.

Niet kunnen slapen in de media

Hieronder vind je verschillende artikelen over het onderwerp ‘niet kunnen slapen‘.

niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen … helpt slaaptherapie?

Niet kunnen slapen is vreselijk. Of je nu oud of jong bent. Als kind al werd Dominique Prins (48) wakker van elke geluidje. Nog steeds slaapt ze beroerd, dus ze besluit in slaaptherapie te gaan.

Slaapconsult

Ik heb mail: Er staat een nieuw slaapconsult klaar. Voor het eerst in mijn leven volg ik een online slaaptherapie, en dat is geen onverdeeld genoegen. Neem het slaapdagboek. Elke ochtend moet ik noteren hoe laat ik naar bed ga, hoe laat ik het licht uitdoe, hoe lang het duurt voor ik in slaap val, hoe vaak en hoe lang ik ’s nachts wakker ben en hoe laat ik opsta. Ik houd me daar het liefst zo min mogelijk mee bezig ben. Hoe meer je over slapen nadenkt, hoe minder goed het lukt, is mijn ervaring. Niet over lezen, niet over praten, dat werkt het beste.

Droomsap

En anders is er nog de geheimtip van een collega: Droomsap. Een vrij verkrijgbaar middel op basis van doxylamine, dat bij allergieën wordt gebruikt. De eerste keer dat ik er een lepeltje van neem, val ik voor het eerst in tijden als een blok in slaap. Halleluja! Maar als ik de volgende ochtend duf wakker word, voelt het alsof ik een narcosemiddel voor olifanten heb gebruikt. Mijn collega was vergeten te zeggen dat hij het om die reden alleen in het weekend gebruikt.

Online slaaptherapie

Vandaar dus de online slaaptherapie; misschien moet ik echt iets doen aan dat slechte slapen. Bovendien ben ik nieuwsgierig. Is het mogelijk om met zo’n therapie mijn probleem – moeilijk inslapen, vaak wakker, veel piekeren – onder controle te krijgen?

Dominique Prins in het Ad. Lees hier het hele artikel.

ik kan niet slapen
Niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen heeft 3600 hits. De pagina staat op1 april 2018 niet bij de eerste 30. Niet kunnen slapen is op opnieuw bewerkt en gefetcht op 5 april 2018..