Slaapcursus 3

Programma, tijden, locatie en kosten van de Slaapcursus

De cursus wordt gegeven in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, kost €129 en duurt één dag. We beginnen om 09.45 uur en eindigen om 17.15 uur. In de week voorafgaand aan de Slaapcursus ontvang je een aantal opdrachten en filmpjes om je alvast voor te bereiden op de Slaapcursus. Daarnaast krijg je meer informatie over parkeermogelijkheden, het openbaar vervoer en andere praktische zaken. Hieronder lees je meer over de dagindeling en het programma van de Slaapcursus.

Vanuit de oorzaak naar een effectieve oplossing

Veel slaaptips en slaapmiddelen verergeren ongewild en onbedoeld je slapeloosheid. Ze brengen je in een vicieuze cirkel omdat ze zich uitsluitend richten op de kwaliteit van de nacht. Op de Slaapcursus spreken we daarom niet over minder koffie, oordopjes, kruidenthee, melatonine of andere slaapadviezen en slaapmiddelen. Op de Slaapcursus gaan we op zoek naar de werkelijke oorzaak. Van daaruit vinden we een aantal praktische en effectieve oplossingen die wèl werken.

Ochtendprogramma

In de ochtenduren onderzoeken we aan de hand van een Powerpoint presentatie de oorzaak van je slapeloosheid. De wetenschap vermoed dat bepaalde mechanismen in het brein van de slapeloze anders werken, dan bij de goede slaper. Welke mechanismen zijn dit? En klopt die wetenschap met je persoonlijke ervaring? Met behulp van de opgedane kennis en onze persoonlijke ervaringen gaan we na de lunch op zoek naar de juiste aanpassingen in je dag- en nachtritme en krijg je een aantal duidelijke handvatten om je slaap te verbeteren.

Na de lunch

We mengen theorie en praktijk. We kijken hoe we de oplossingen die we in de ochtenduren hebben behandeld in ons dagelijks leven kunnen toepassen en we gaan de slaapoefeningen doen. Met slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra kun je op een eenvoudige manier je slaap verbeteren. Yoga Nidra is niet moeilijk. Je hoeft niet te rekken of te strekken en hebt geen speciale, yogakleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. We doen de oefening ’s middags twee tot drie keer.

Thuis direct aan de slag

Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis direct aan de slag. Je krijgt de Powerpoint presentatie van die dag als pdf mee naar huis, zodat je alles thuis nog eens op je gemak kunt nakijken. Naast de praktische handvatten krijg je aan het eind van de cursus ook 3 slaapoefeningen mee, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen. Een oefening duurt ongeveer 20 minuten. Eenmaal daags oefenen is genoeg.

Terug naar homepage.

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes.

Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest. Hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden.

Ik heb 1 november een slaapcursus bij je gedaan. Ik doe iedere dag je oefeningen en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uitgerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem. Vooral de rustmomenten met je oefeningen geven me veel energie! Midden in de nacht word ik nog wel vaak wakker, maar tijdens dit soort momenten ga ik nu beter om met mijn frustratie val ik snel weer in slaap.

♦  Bekijk hier het cursusaanbod 2018  ♦

Tot 24 februari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol.

♦  Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 2 februari 2018 in Amsterdam   ♦

Programma, tijden, locatie en kosten van de Slaapcursus

Programma, tijden, locatie en kosten van de Slaapcursus