Slaapcursus.nl

Binnen één dag beter slapen

Slaap reviews

Slaap Reviews. Slapende Mars. Detail uit Venus, Mars en Cupido van Piero di Cosimo. Collectie Staatliche Museen zu Berlin.

Reviews

Praktisch en niet zweverig

Ik wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor de mooie slaapcursus die jij zaterdag gegeven hebt. Ik kwam je cursus op het spoor door een artikel in de Volkskrant enkele weken geleden waarin ook Eus van Someren aan het woord kwam. Dat er ook nog een cursus voor was, dat vond ik een blijmakende ontdekking.

Ik vind dat de cursus erg goed in elkaar zit. Alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg te eten en te drinken, goede structuur met veel pauzes waardoor ook een lange dag haalbaar(der) wordt.

En je bent een fantastische docent. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, met veel humor, betrekt iedereen erbij, laat mensen niet oeverloos over een probleem aan het woord. Je geeft toch het gevoel dat je je ei kwijt kunt, stelt je niet op als een betweter die het allemaal weet, blijft praktisch en niet zweverig. Je brengt een zodanige sfeer tot stand dat mensen onderling met elkaar in contact komen en (eindelijk) hun probleem eens bij anderen kunnen herkennen en je zaait een zaadje waarmee mensen verder kunnen; je legt precies de vinger op de zere plek.

Mocht er nog een klanttevredenheidsonderzoek komen (verschrikkelijk!) dan krijg je van mij een tien-plus!

Review 1

Het helpt allemaal

Ik nam deel aan je slaapcursus in Amsterdam, nadat ik je lezing bij de Radboud Universiteit had gevolgd. Ik wilde je laten weten dat ik veel dingen die je noemde ben gaan toepassen en het behoorlijk effect heeft.

Ik ben al een paar weken goed bezig en slaap een stuk lekkerder. De pauzes, de rustoefening, het ‘diepe werken’, de slaapkennis, je verhalen over de nacht, het helpt allemaal. Fijn hoor!

Ik was diegene die tijdens je cursus voortdurend aan het schrijven was. Ik heb besloten er een artikel over te schrijven. Het wordt geplaatst in het Flow magazine op 11 januari 2017. Voor het artikel is het van belang dat ik bepaalde delen uit je Radboud lezing en de cursus goed begrijp! Daarom wil ik je graag bellen. Kan dat?

Review 17

Dat gaat goed!

Het is al wat langer geleden dat je mailde, maar ik wil je toch graag nog antwoorden. In de periode van de slaapcursus sliep ik erg slecht. Het was een drukke en stressvolle periode op mijn werk en dat heeft altijd zijn weerslag op mijn slaapkwaliteit. Wat ik direct heb toegepast na de Slaapcursus is het inlassen van pauzes en rustmomenten gedurende de dag. Tijdens het werk vond ik dat lastig, maar vooral na werktijd nam ik bewust tijd om te rusten en gebruikte daarbij de meditaties die je ons hebt meegegeven.

Ik merkte dat het hielp om beter te slapen, maar ik had een langere rustperiode nodig om weer écht goed te slapen. Ik heb toen vakantie genomen. Tijdens mijn vakantie begon ik vorderingen te maken. Het herstel zette door en na deze vakantie sliep ik goed en voelde me heel goed. Ik gebruik nu jouw adviezen om niet opnieuw in een cyclus van stress en slecht slapen terecht te komen. Dat gaat goed!

Je gaf ons een literatuurlijst mee met boeken over slaap. Ik heb het boek Slaap als een roos van Guy Meadows gekocht en heb er baat bij om ook zijn adviezen uit te voeren, vooral waar het de mindset in de nacht betreft. En wat ik ’s nachts altijd in gedachten houd als ik wakker lig van allerlei onzinnige gedachten, is jouw uitspraak: het brein is ’s nachts uit vorm. Dat helpt echt om de opkomende gedachten te relativeren.

Nogmaals veel dank voor de fijne dag in juni. Ik weet zeker dat je veel mensen helpt om hun slaapproblemen te verminderen met deze aanpak!

Review 4

Heldere cursus

Dank je wel voor je mail. Ik heb niets dan lof voor je cursus. Het was interessant, leerzaam, logisch, boeiend en heel begrijpelijk; dit alles door jou op een leuke, vlotte manier “aan elkaar gebreid”. Ik heb dus ten volle genoten van de dag en nu het praktijk brengen van het geleerde. Ik ben nu meer gefocust op de verandering van voelen, doen en laten. En dat helpt!

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief. 

De rituelen om maar te kunnen slapen zoals lezen, telefoneren, televisie kijken in bed en de slaappil afgeschaft. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten” Wat mij ook helpt is dat mijn dochter en ik samen de cursus gevolgd hebben zodat we elkaar kunnen motiveren en het geleerde kunnen bespreken.

Ik zou heel graag nieuwe rustoefeningen willen ontvangen om ze af te wisselen. Als het kan zou je dan het bestand via Wetransfer naar me toe kunnen sturen? Rob nogmaals bedankt voor je heldere cursus want ik zit al voor 75% op de goede weg.

Review 7 

Het voorgesprek was fijn

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de cursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De oefeningen doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

De slaapmeditatie zit erg goed in elkaar. Het is gemakkelijk om mijn aandacht bij de oefening te houden en ik merk al snel dat ik me ontspan. Dit kan ik ’s nachts vaak goed terughalen.

Het voorgesprek was fijn. Ook de filmpjes en de opdrachten droegen bij aan een goede focus en begrip van de cursus. Ook de lijstjes vind ik goed als voorbereiding op een verandering in het denken over het slaapprobleem. De uitleg over het slaap-waakritme was heel verhelderend en geruststellend. Het maakt dat ik het wakker liggen nu gemakkelijker accepteer. Denken aan het woord comfortabel dat je benadrukte en verklaarde, helpt me goed, bedankt daarvoor. Verrijkend vind ik het inbouwen van rustmomenten als variatie in activiteiten.

Bij het nalezen van de Power-point valt me op dat het verhaal verdraaid goed in elkaar steekt, zoals ook de cursusdag met de pauzes om de 45 min.

P.S. Zou ik nog wat geluidsbestanden kunnen ontvangen voor wat variatie?

Review 13 

Het gaat merkbaar beter

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden. En ik slaap weer veel makkelijker in. M’n hersenen beginnen er kennelijk weer een beetje aan te wennen dat dit normaal is ;-).

Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen, heb ik het gevoel. Belangrijk is natuurlijk: luisteren naar mezelf. Proberen te voelen waar in m’n ‘cyclus’ ik zit. Daar m’n dagritme en werkzaamheden op afstemmen, maar wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de dagelijkse slaapoefening. Wat goed en wat heerlijk. Bewuste rust.

Ik merk dat ik me dan ook echt helemaal kan ontspannen. En dat ik er steeds beter in word. De oefening is echt onderdeel van m’n dag geworden en ik geniet er intens van en voel me er beter door. Dat is niet niks!

Behalve rustige avonden, veel lezen etc, geen pilletjes/middeltjes/ritueeltjes meer. Steeds meer terug naar normaal. Ik hoop overigens wel ook nog de stap weer te kunnen maken naar een uur of zeven/acht ononderbroken slaap… We zullen zien. Ik wil je heel hartelijk danken voor wat je me hebt gegeven. Dat neem ik de rest van m’n leven mee.

Zou je me nog wat nieuwe slaapoefeningen willen sturen? Ik kan de drie van het cd-tje inmiddels dromen…

Review 2

Diep slapen en diep werken

Je slaapworkshop voelde als een cadeautje en heeft mij veel nieuwe inzichten gebracht. Ook op de werkvloer hoor ik veel positieve reacties. Het was zeer inspirerend! Bij een accountantskantoor is het cultuur en streven 100% declarabele werk te doen. Met ons verstand weten we dat dit niet kan en klopt. Bij het coachen van mijn team haal ik nu regelmatig jouw tips aan.

Wat mijzelf betreft haalde de kennis een deel van de druk van de nacht weg, omdat de oplossing werd verlegd naar de dag. Het verband dat je legde tussen ‘diep slapen’ en ‘diep werken’ was zeer verhelderend. Met deze nieuwe manier van werken bespaar ik per saldo meer tijd. Maar nog belangrijker: ik ben minder moe en ga met meer voldoening slapen. Het was verassend om te horen dat je ook te moe kunt zijn om te slapen. Ergens wist ik dat wel! Ik voel me in elk geval overdag een stuk fitter.

Na de cursus heb ik de slaappillen weggegooid, ik ga niet meer sporten ’s avonds of extreem vroeg naar bed, geen verplichte avondwandelingen … het hoeft allemaal niet meer! Sinds je slaapworkshop slaap ik in plaats van 4 uur nu vaak meer dan 6 uur achter elkaar, met af en toe een korte nacht als ik weer in mijn oude patroon verval.

Het enige wat ik nog niet heb toegepast is de rustpauze met oefeningen. Ik overweeg dit nu na thuiskomst, nog voor het eten te gaan proberen. Als me dit ook nog lukt komt het vast helemaal goed. Kortom, ik ben erg blij dat ik samen met mijn team je slaapworkshop hebben gevolgd!

Review 14

Zonder poespas

Zeven dagen na de slaapcursus hebben mij al veel gegeven!! Een paar heerlijke nachten slaap en een eerste dag met rustmomenten (‘cadeautjes’) die ik mezelf gun. Pauze en rustmomenten in de werkdag zijn deze week niet altijd gelukt, maar ik had mijn agenda vorige week al bepaald en toen had ik nog geen discipline in rust en pauze, maar dat gaat lukken!!!!

Ik heb genoten van de dag, van jouw manier van werken, zonder poespas en betrokken bij alle deelnemers, dank je wel daarvoor! De kracht van de training zit hem in mijn beleving in een bewustwording dat dag en nacht bij elkaar horen. De oplossing verleggen naar de dag en daarvoor duidelijke handvatten geven, werkt voor mij bijzonder goed. 

Dank nogmaals voor de mooie training, de mooie inzichten en je oprechte betrokkenheid!

Review 10

Activiteit en rust

Ik vond de cursus heel interessant en de informatie heeft me veel geholpen. Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest.

Wat je ons op de cursus leerde, was bijna tegenovergesteld van de adviezen die ik van de huisarts had gekregen! Ik hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Je meditatie speel ik voor de zekerheid ook nog af voor ik ga slapen en ook dat werkt heel goed.

Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden. Als het nu nog mis gaat, dan is dat omdat ik teveel activiteiten achter elkaar heb gedaan, (dit geldt ook voor plezierige, ontspannen activiteiten), zonder goede pauze tussendoor te nemen.

Kun je me nog een paar nieuwe oefeningen toesturen? Alvast bedankt Rob!

Review 8

Een cadeauTJE

Na een goede, uitgeruste nacht zou ik je graag nogmaals hartelijk willen danken voor je super cursus. Gisteravond heb ik meteen al je adviezen opgevolgd: 2 uur rustig de dag afgebouwd, vannacht niet gemekkerd bij het wakker worden rond 3en ;-), al je technieken toegepast.

Kortom: dit is niet een cadeauTJE, dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren.

PS: Bedankt voor het snelle toezenden van de Power point, oefeningen en literatuurlijst!

Review 18

Ik hou van praktisch zal ik maar zeggen

Op 31 januari volgde ik jouw slaapcursus. Ik moet zeggen dat ik een beetje over mijn vooroordelen moest stappen om me aan te melden, zeker bij de Roos. Ik raak soms geïrriteerd van allerlei “spirituele” dingen. Ik hou van praktisch zal ik maar zeggen en was bang dat de slaapcursus zweverig zou zijn. Misschien weer iemand die zegt dat je moet stoppen met piekeren en dat mediteren kan helpen.

Gelukkig was het zeer praktisch en wetenschappelijk goed onderbouwd. Je voorbeelden over de batterijtjes in je hersenen, het biologische dagritme, waren zeer duidelijk. Ik vond het ook goed dat je al tijdens de cursus die pauzes introduceerde. Daarmee benadrukte je het belang van pauzes voor de slechte slapers. 

Ik dacht in het begin: nu alweer pauze, we kunnen nog wel even door toch, dan zijn we eerder klaar. Maar zo werd in mij het echte besef wakker dat ik inderdaad altijd op mijn werk doordender van 8 tot 5 en dat daar voor mij waarschijnlijk het primaire probleem ligt.

Nu ik mijn dagen anders aanpak merk ik dat ik duidelijk beter ben gaan slapen. Dat voelt goed! Ook was het een eye-opener dat je vertelde dat die lijstjes van dingen die ik moet doen om beter te slapen tot op heden niet hebben gewerkt en zelfs bijdragen aan het slaapprobleem! Het loslaten van de lijstjes en de rituelen viel aanvankelijk niet mee, maar zonder al die lijstjes is het toch eenvoudiger Rob! Ik slaap sinds de cursus echt beter.

Ik ben blij dat je zo praktisch en concreet bleef. Bedankt!

Review 15

Het leven is minder ingewikkeld

Goed dat je navraag doet. Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een meditatie moment inlassen me echt helpt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd.

Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik wens je een goede zomer, hartelijke groet van een wakker mens!

Review 5

Ik slaap er goed op

Dank voor de inspirerende slaapcursus. Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt, ben ik rustig aan weer koffie en een wijntje gaan drinken en ben ik minder gaan hangen in het wel of niet slapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Voelt goed. We hebben in de toekomst ongetwijfeld nog contact. Nog enkele tips van mij uit …

– Je moet extra benadrukken dat de slaapoefeningen zeer waardevol zijn!. Ik doe het 2 keer per dag en daarna voel ik me echt een stuk beter, ik ben duidelijk minder vermoeid en slaap er goed op!

– Je moet wellicht de vrijblijvendheid en de ontspannen sfeer van de cursus meer benadrukken. Omdat ik in de veronderstelling was dat het allemaal nogal ‘zweverig en zwaar’ zou zijn, twijfelde ik of ik me wel op zou geven. Gelukkig heb ik het gedaan!

Het was top! Thanks voor de goede zorgen.

Review 3

Missie geslaagd!

Ik vond de slaapcursuscursus erg interessant, je hebt zeker een aantal dingen verteld waar ik iets mee kan. Ik had bijvoorbeeld veel aan jouw informatie over het brein en hoe je deze voor de gek kunt houden door stil te blijven liggen. Ik heb dit meteen geprobeerd en merk dat ik nu sneller inslaap als ik ’s nachts wakker wordt. Mijn rituelen heb ik meteen aan de kant gegooid, even wennen moet ik zeggen maar het geeft ook wat rust.

Ik probeer mezelf ook meteen te ‘resetten’ als ik wakker wordt om te voorkomen dat ik gefrustreerd raak en dan niet meer in slaap kom. Ik doe dan ademhalingsoefeningen en dit helpt goed. Kortom, ik word ’s nachts nog wel wakker, maar dat vrij gewoon als je ouder wordt weet ik nu. Dat stelt me toch gerust. Misschien slaap ik daarom weer sneller in. Ik merk dat ik vaker droom en dieper slaap.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Review 6

Ik slaap spectaculair beter

Ik heb 1 november een slaapcursus bij je gedaan in Den Haag. Ik doe iedere dag je oefeningen en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Ik slaap nog wel veel korte cycli (waarschijnlijk van 1,5 uur 😉 achter elkaar en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk)

Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.
Review 9

Energie!

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uit gerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem.

 Vooral de rustmomenten met je oefeningen geven me veel energie! Ik doe ze meestal na mijn werk en daarna gaan we eten. 

Midden in de nacht word ik nog wel vaak wakker, maar de reden hiervan is: de baby! Die geeft nu geen kleine schopjes meer, maar schoppen en hij is gelukkig heel actief! Tijdens dit soort momenten ga ik nu beter om met mijn frustratie, en daardoor geniet ik van de baby en val ik snel weer in slaap. Ik ben gelukkig niet meer bezig met gedachten over werk of angsten.

Nogmaals vond ik je geweldig tijdens de cursus. De theorie was duidelijk en interessant en heel fijn dat we ook praktische oefeningen hebben gedaan. Je hebt de groep geïnspireerd! De lijstjes hebben geholpen als voorbereiding, maar heb er later niet meer naar gekeken. Het is fijn om weer zonder lijstjes en rituelen te slapen.

Review 11

Prettige groep

Ik vind de opzet van de cursus goed zoals deze is. Logisch opgebouwd, zeer toegankelijk, in behapbare delen en met de ruimte om vragen te stellen. Ik vond de toevoeging over waarom mensen oefeningen wel of niet in hun dagelijkse routine overnemen, een ijzersterke.

Ik vond het ook een heel prettige groep, en ik vond het bijzonder te ontdekken dat de grote gemene deler was dat het allemaal mensen zijn met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het grote inzicht was voor mij dat je de problemen in de nacht, overdag moet aanpakken.

Ik zal zeker mailen wanneer ik toe ben aan de nieuwe oefeningen. Bedankt voor het aanbod!

Review 12

Dank voor je goede nazorg

Dank voor al je goede nazorg. Ik heb je cursus inmiddels al aan een paar andere slechte slapers aanbevolen. Ik heb er veel aan gehad. Hoewel jouw nadruk op de dag ligt, en het goed te weten is dat je ’s nachts niet meer kunt repareren wat overdag fout ging, heb ik ook veel geleerd over de nacht. Ook mijn partner heeft het idee dat het me helpt. Nog niet elke nacht, maar dat zal een leerproces zijn. Een paar dingen die ik al meteen kon toepassen:

Slapen zonder oordoppen. Het is me nu al een paar nachten gelukt redelijk wat uurtjes te maken zonder oordoppen, omdat ik nu pas weet dat je hersenen zich vanzelf afsluiten van geluid en je er dus geen last van hoeft te ervaren. Dat helpt wel bij het inslapen. Ik lig nu rustig te luisteren. Het slaapt fijner.

Ook weet ik dat adrenaline snel is aangemaakt (dat wist ik al 🙂 ), maar niet zo snel weer verdwijnt, ook al doe je daar je best voor. Dat scheelt een hoop boosheid op mezelf, ik dacht altijd dat het aan mij lag.

Wat me ook hielp was de grafiek van de oudere slaper: dat het gewoon is om in de nacht een paar keer wakker te zijn. Dat accepteer ik en het maakt me nu minder boos, waardoor ik weer sneller in slaap val.

Verder let ik nu beter op het belang van rust en pauze. Ik las die tijdiger in, al is het op werkdagen best lastig.

Ik vond ook het theoretische ochtenddeel heel interessant. En ik vond het fijn te horen dat je die theorieen niet zomaar achterna loopt en je het er bij vertelt als een onderzoek niet voldoende grondig is gedaan voor vergaande conclusies. Wat je ook heel goed deed is de balans bewaren tussen ieders privacy en toch onze verhalen benutten. We konden het als lotgenoten onder elkaar overigens goed met elkaar vinden. Ik ervoer de dag al met al als bijzonder, boeiend, ongedwongen en warm.

Review 16

Geen gegraaf in het verleden

Ik heb de slaapcursus heel positief ervaren. Het verhaal op de website sprak me onmiddellijk al aan: eenvoud. Geen direct gegraaf in verleden, maar kijken hoe je het probleem in het hier en nu op een natuurlijke manier kunt oplossen. Alleen de gedachte aan deelname gaf al meer rust.

De rust en eenvoud zetten zich door in je presentatie, heel prettig. De informatie is interessant en motiverend. Rust zoeken gedurende de dag, had ik zelf ook wel bedacht, maar niet op deze manier. De volgend informatie motiveert daarbij:

  • Afvalstoffen verwijderen d.m.v. pauzes
  • Rustmomenten in het ‘adrenaline-dal’
  • Variatie voor de hersenen om diep te slapen
  • Onrustige benen, geef ze de kans de adrenaline af te voeren door beweging
  • Afwisseling van activiteit (pauzes)

Heb de oefeningen zo goed mogelijk gedaan, 1x, als ik moet werken, om 17 uur en 2x als ik thuis ben 14 en 17 uur en daarnaast pauzes (die je het makkelijkst vergeet)

Inslaaptijd is nu al minder dan een uur, Ik lig dan al te dommelen. Ook kan ik nu beter stil liggen (normaal erg onrustig, stroomstootjes e.d). Afgelopen nacht er toch even uit geweest, daarna weer snel ingeslapen. Al met al een goede score.

Grappig dat er nu ook een  tv programma over is geweest…… maar wat een gemis dat de mevrouw die vertelde dat ze zo slecht slaapt, de info van je slaapcursus niet kreeg. Eigenlijk werd ze met een kluitje het riet ingestuurd. Een gemiste kans. Hoop dat ze verder zoekt !

In de cursus deed je de oefening ook met het woord stilte er in. Het is natuurlijk geen wezenlijk andere oefening, maar dat vond ik toch erg mooi eigenlijk. Jammer dat die niet bij de drie oefeningen zit die je ons hebt toegezonden.

Door op een nieuwe manier te kijken en het nu anders aan te pakken, ben ik eindelijk op de goede weg. Heel hartelijk bedankt!

Review 19

Alleen daardoor slaap je al beter

Een openbaring om te horen dat er teveel druk op de nacht licht en dat er ook overdag manieren zijn om te herstellen. Ik voel me nu minder moe en afhankelijk van mijn slaap. Alleen daardoor slaap je al beter.

De cursusdag vloog voorbij. Ik heb genoten en veel geleerd. Vooral door de prettige manier waarop Rob zijn kennis overdraagt en de deelnemers erbij betrekt. Hij geeft iedereen die dat wil de ruimte om zijn of haar verhaal te doen, zonder dat dit te veel tijd in beslag neemt of dit de overhand krijgt. De herkenning bij anderen en inzicht in de oorzaak van het slaapprobleem helpt veel in de praktijk.

Ik ben nu een week verder, ben minder moe en heb de hele week zalig geslapen! Ik gebruik met veel plezier de oefeningen die je krijgt na afloop van de training.

Dank je wel Rob!

Review 20