Informatie over slaap meditatie, slaap meditatie oefeningen, slaap meditatie mp3, slaapoefeningen, geleide slaapmeditatie en slaap meditatie

slaapmeditatie, slaap meditatie, geleide slaapmeditatie, slaapmeditatie oefeningen en slaapoefeningen

Slaap meditatie’s of slaapoefeningen

Ruim 20 jaar gaf Rob de Ron wekelijks meerdere yogalessen in Centrum de Roos in Amsterdam. Al die jaren eindigde hij zijn lessen met een slaap meditatie op basis van Yoga Nidra. Misschien kwam het daardoor dat zijn leerlingen vaak vertelden dat ze na zijn les zo lekker sliepen? Hij schonk daar lange tijd weinig aandacht aan. Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte. Zijn vrouw had niets met yoga, maar na vele vergeefse pogingen beter te slapen, vroeg Rob de Ron zich af of de slaap meditatie’s misschien toch iets voor haar konden betekenen. Hij maakte drie slaapoefeningen voor haar. Het werkte. Inmiddels slaapt zijn vrouw weer als een roos. De slaapmeditatie’s die hij voor haar maakte, dienen nog altijd als basis voor de Slaapcursus die hij in 2011 oprichtte.

Er zijn een paar elementen die ik uit je Slaapcursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen, maar wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de geleide slaap meditatie. Wat goed en wat heerlijk. Ik merk dat ik me dan ook echt helemaal kan ontspannen. En dat ik er steeds beter in word. De slaapoefeningen zijn echt onderdeel van m’n dag geworden. Ik geniet er intens van en voel me er beter door. Dat is niet niks. Ik wil je heel hartelijk danken voor wat je me hebt gegeven. Dat neem ik de rest van m’n leven mee.

Drie eenvoudige slaapoefeningen

Nidra betekent slaap. Het is de yoga van de slaap. Yoga Nidra slaap meditaties zijn vaak lang en bevatten allerlei ‘zweverig’ elementen die niet wezenlijk bijdragen aan het verbeteren van je slaap. Rob de Ron vereenvoudigde daarom de meditaties tot een aantal efficiënte slaapoefeningen die zo’n 15 tot 20 minuten duren. Deze korte geleide slaapmeditaties zijn ook voor mensen zonder ervaring of affiniteit met yoga of meditatie goed te doen.

Drie slaapoefeningen

Rob de Ron maakte een cd met drie slaapmeditatie oefeningen van een kwartier voor haar. Mede dankzij deze slaapoefeningen herstelde haar slaap. De drie slaapoefeningen die hij voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds de basis van de Slaapcursus. In een interview met Rob de Ron over Yoga Nidra dat de Volkskrant in 2011 publiceerde, vertelde hij terloops over de cd met slaapmeditaties voor zijn vrouw. In de dagen en weken na publicatie kreeg hij vele aanvragen voor deze cd.

Slaap meditatie

Enkele jaren geleden verscheen er een interview in de Volkskrant over Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Mijn vrouw sliep in die periode erg slecht en ik vertelde in dit interview over een cd met slaap meditatie ‘s die ik voor haar had gemaakt. Naar aanleiding van het artikel kreeg ik vele verzoeken om een kopie van de cd. Voor veel slechte slapers blijkt de slaap meditatie inderdaad een geweldig hulpmiddel in het herstel van een gezond en verkwikkend slaappatroon. Maar er is meer. Met alleen slaap meditatie, los je het slaapprobleem niet helemaal op. Er is meer nodig. Daarom heb ik in 2012 de Slaapcursus opgericht.

Verzoek om nieuwe slaap meditatie’s

Enkele maanden na verschijning van het artikel kreeg ik van een aantal mensen, die de slaap cd hadden besteld, het verzoek om nieuwe slaap meditatie ‘s. Ze sliepen beter, maar hadden de slaap cd inmiddels grijs gedraaid of konden de slaap meditatie ’s wel dromen. Voor velen kunnen de slaap meditatie ’s daadwerkelijk bijdragen aan de oplossing van hun slaapprobleem, maar elk slaapmiddel, slaapmethode of slaap meditatie moet erop gericht zijn de natuurlijke slaap te herstellen en je onafhankelijk te maken. Daarom is het belangrijk om slaap meditatie ‘s op de juiste manier te gebruiken. Om je meer over het gebruik van de slaap meditatie ’s  te leren en deze ‘in te bedden’ in een totale slaapmethode, heb ik in 2012 de Slaapcursus opgericht.

.

Slaap meditatie, slaapmiddelen en slaaprituelen

Wanneer mensen de slaap meditatie cd bestellen of zich aanmelden voor de Slaapcursus, hebben ze vaak al van alles geprobeerd om beter te slapen. Dat kunnen kleine veranderingen zijn als minder koffie drinken, het gebruik van oordopjes of kruidenthee voor het slapen gaan. Misschien heb je ook meer ingrijpende maatregelen geprobeerd en gebruik je bijvoorbeeld slaapmiddelen, ga je ’s avonds niet meer uit of doe je ’s avonds geen leuke dingen omdat dit je slapeloosheid erger schijnt te maken. Misschien heb je inmiddels allerhande rituelen voordat je gaat slapen.

Wellicht brengen deze slaaprituelen je enige verlichting, maar ze hebben je slaapprobleem niet opgelost. In feite ondermijnt elk slaapmiddel of slaapritueel je vertrouwen in een natuurlijke slaap. Onbedoeld houden ze de vicieuze cirkel waarin terecht bent gekomen, in stand. Dit komt omdat de aanleiding voor het slechte slapen na enige tijd naar de achtergrond is verdwenen, maar de nacht zelf nu het probleem is geworden. In zekere zin kan bij onjuist gebruik ook een  slaap meditatie bijdragen aan je fixatie op de nacht. Daarom leer je het probleem overdag op te lossen, want als je pas ’s avonds of ’s nachts je slaapprobleem aanpakt ben je al te laat.

De Slaapcursus is opgericht in 2012

Verzoek om nieuwe slaap meditatie ‘s

Enkele maanden na verschijning van het artikel kreeg ik van een aantal mensen, die de slaap cd hadden besteld, het verzoek om nieuwe slaap meditatie ‘s. Ze sliepen beter, maar hadden de slaap cd inmiddels grijs gedraaid of konden de slaap meditatie ’s wel dromen. Voor velen kunnen de slaap meditatie ’s daadwerkelijk bijdragen aan de oplossing van hun slaapprobleem, maar elk slaapmiddel, slaapmethode of slaap meditatie moet erop gericht zijn de natuurlijke slaap te herstellen en je onafhankelijk te maken. Daarom is het belangrijk om slaap meditatie ‘s op de juiste manier te gebruiken. Om je meer over het gebruik van de slaap meditatie ’s  te leren heb ik in 2012 de Slaapcursus opgericht.

De aanpak van je slaapprobleem begint overdag

Veel mensen, die naar aanleiding van het artikel in de Volkskrant, de slaap meditatie ‘s hebben besteld, gebruikten deze voornamelijk in bed en richten zich daarbij volledig op de slaap. In de filosofie van de Slaapcursus zijn bepaalde momenten op de dag of in de avonden meest geschikte moment om je slaapprobleem op te lossen. Wat je nodig hebt, is inzicht in je biologisch ritme en een juiste indeling van je dag waardoor je slaap- waakritme weer op elkaar raken afgestemd raken. Alleen zo word je uiteindelijk onafhankelijk van slaapmiddelen, slaaprituelen en slaap meditatie ‘s.

Slaap meditatie alleen nog verkrijgbaar als onderdeel van de Slaapcursus

Voor velen kunnen de slaap meditatie ’s vrij snel bijdragen aan het verbeteren van de slaap, maar het is nooit mijn bedoeling geweest iemand daarvan afhankelijk te maken. Elke afhankelijkheid van slaapmedicatie, maar ook van slaap meditatie is in mijn optiek onjuist. Elk medicatie, meditatie of methode moet erop gericht zijn de natuurlijke slaap te herstellen en je onafhankelijk te maken. Daarom zijn de slaap meditatie ‘s onderdeel van de Slaapcursus en haar unieke methode geworden en is de cd niet langer zonder deelname aan de Slaapcursus verkrijgbaar.

‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

Dit zei slaapdeskundige Ingrid Verbeek onlangs in NRC. door Diederik Huffels. 5 april 2016

NRC schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere slaapdeskundige Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.”

Waar is het op gebaseerd?

We bellen met slaapdeskundige Ingrid Verbeek. Ze baseert haar uitspraak op wat ze ziet in haar vakgebied. „Ik ben al 25 jaar actief in dit vak. Slaap is belangrijk voor herstel, maar in de praktijk zie ik dat mensen ook in meditatie of andere ontspanningsoefeningen herstel en rust kunnen vinden.”

En, klopt het?

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de veronderstelde voordelen van meditatie, maar dat het je slaapbehoefte zou verminderen is daarin niet duidelijk aangetoond. In 2010 is dit specifiek onderzocht aan de universiteit van Kentucky. Wetenschappers onderzochten of je slaap kunt vervangen door lange periodes van meditatie. Zeven Indiërs die zo’n twee tot drie uur per dag mediteerden en zo’n vier tot zes uur per nacht sliepen werden onderworpen aan enkele reactietests. Ondanks dat zij minder sliepen dan de aanbevolen zeven tot acht uur per nacht scoorden zij net zo goed op deze psychomotorische tests als mensen die wel de aanbevolen nachtrust hadden.

Toch trokken de onderzoekers niet de conclusie dat (veel) mediteren dus leidt tot minder slaapbehoefte. De onderzochte groep was te klein, het was de onderzoekers niet duidelijk wat er precies gebeurde tijdens de meditatie en de deelnemers moesten hun eigen slaaplogboek bijhouden, waardoor de gegevens oncontroleerbaar waren.

Verder lezen? Naar slaapcursus.nl/ingrid-verbeek

Slapende rijk

Even dacht ik slapende rijk te worden”, vertelt hij, “tot ik erachter kwam dat velen pas ’s avonds in bed de oefening deden en Yoga Nidra als een soort slaappil gebruikten. Sommige mensen waren zelfs bang zonder de cd niet meer goed te kunnen slapen. Die afhankelijkheid was nooit mijn bedoeling. Na een aantal weken hoort de natuurlijke slaap zich te herstellen. Yoga Nidra hoort je onafhankelijk te maken, niet afhankelijk. Daarom ben ik met de verkoop gestopt. De oefeningen zijn sindsdien alleen verkrijgbaar als onderdeel van de Slaapcursus”.

Slapende rijk

Even dacht ik slapende rijk te worden”, vertelt hij, “tot ik erachter kwam dat velen pas ’s avonds in bed de oefening deden en Yoga Nidra als een soort slaappil gebruikten. Sommige mensen waren zelfs bang zonder de cd niet meer goed te kunnen slapen. Die afhankelijkheid was nooit mijn bedoeling. Na een aantal weken hoort de natuurlijke slaap zich te herstellen. Yoga Nidra hoort je onafhankelijk te maken, niet afhankelijk. Daarom ben ik met de verkoop gestopt. De oefeningen zijn sindsdien alleen verkrijgbaar als onderdeel van de Slaapcursus”.

Naast oefeningen zijn kennis, inzicht en begrip belangrijk

Alleen Yoga Nidra of andere meditatie oefeningen zijn niet genoeg om je slaap te verbeteren. Daarvoor is het slaapprobleem te complex. Naast oefeningen zijn kennis, begrip en inzicht belangrijk. Het effect van Yoga Nidra is namelijk langduriger en efficiënter, wanneer ze samengaat met fundamentele kennis over slapen en waken. Daarnaast is begrip voor de aard an achtergrond van diegene die moeite hebben met slaap onmisbaar. Ook is inzicht in chrono biologische ritmes, die dag en nacht met elkaar verbinden en een natuurlijk en gezond 24-uurs ritme creëren, noodzakelijk om je slaap te verbeteren.

Het doel van de Slaapcursus

Het is de doelstelling van de Slaapcursus om de deelnemers meer inzicht en controle over hun slaapgedrag te geven. Om dit te bereiken kent de Slaapcursus een tweeledige aanpak. Allereerst zijn er de slaap meditatie ‘s op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Deze verbeteren direct de slaapkwaliteit. Daarom ontvangt elke deelnemer aan de Slaapcursus drie geleide slaap meditatie ’s voor thuis. Ten tweede biedt de geboden kennis over biologische ritmes de deelnemers de juiste handvatten om hun persoonlijk slaap- en waakritme beter op elkaar af te stemmen. Biologische ritmes kennen een specifiek 24-uurs ritme, waarin naast slaap, ook pauze en rust kenmerkende momenten zijn om te herstellen. Kennis over dit biologische ritme helpt deelnemers om hun werk en privéleven makkelijker en efficiënter te maken én tegelijkertijd beter te slapen. Naast kennis is inzicht in slaap en slaappatronen belangrijk om je slaapgedrag goed in te schatten en frustraties en zorgen daarover te voorkomen. Tenslotte is begrip belangrijk: wat maakt de slechte slaper anders dan de goede slaper?

Meer weten?

Menig deelnemer aan de Slaapcursus heeft dankzij deze stevige drie-eenheid: kennis, inzicht en begrip en de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren. Wil je meer weten over de kosten, tijden of het programma van de Slaapcursus? Lees dan hier verder.

Terug naar Slaapcursus (Home)

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De geleide slaapmeditatie doe ik elke dag en het effect is heeeeel positief.

De slaap meditatie oefeningen doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt. Je geleide slaapmeditatie zit erg goed in elkaar. Het is gemakkelijk om mijn aandacht bij de slaapoefeningen te houden en ik merk al snel dat ik me ontspan. Dit kan ik ’s nachts vaak goed terughalen.

Hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 De geleide slaapmeditatie overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Je slaapoefeningen speel ik voor de zekerheid ook nog af voor ik ga slapen en ook dat werkt heel goed.

Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag de slaap meditatie oefeningen inlassen, me echt helpt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts.

De juiste houding in de slaap meditatie

Yoga Nidra leraar Rob de Ron geeft uitleg over de juiste houding bij deze slaapmeditatie. De slaapoefeningen doe je liggend op je rug. De voeten zijn een stukje uit elkaar en de armen liggen losjes naast je lichaam. Het achterhoofd wordt in deze slaapmeditatie niet ondersteund door een kussen, maar mocht je dat prettig vinden, dan kun je een kleine verhoging onder je achterhoofd leggen. In dit filmpje vertelt Rob de Ron meer over de houding.

Slaap meditatie helpt bij slapeloosheid

Rob de Ron is slaapdeskundige en Yoga Nidra leraar en Gerard Kerkhof is hoogleraar psychofysiologie en slaapdeskundige aan de UVA. Slaap meditatie helpt volgens Kerkhof wel mensen die last hebben van slapeloosheid: “Slaap meditatie oefeningen kunnen ervoor zorgen dat mensen zich goed en rustig voorbereiden op de slaap.” Isa, Tim en Erik doen een Master journalistiek aan de UVA en spraken beide heren over slaap en slaapproblemen.

De Slaapcursus is opgericht in 2012. 

Wil je ook gebruik maken van de jarenlange ervaring van de Slaapcursus  en je aanmelden?

Bekijk hier het cursusaanbod 2017 – 2018

Tot 20 januari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol. 

Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 22 december 2017 in Amsterdam.

slaapmeditatie, slaap meditatie, geleide slaapmeditatie, slaapmeditatie oefeningen en slaapoefeningen

SEO informatie over slaap meditatie, slaap meditatie oefeningen, slaap meditatie mp3, slaapoefeningen, geleide slaapmeditatie en slaap meditatie op 2 januari 2018.

Slaap meditatie heeft maandelijks 880 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat op pagina 3, positie 6.

  • Slaap meditatie oefeningen heeft maandelijks 90 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat op pagina 6, positie 1.
  • Slaap meditatie mp3 heeft maandelijks 50 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat niet bij de eerste 10 pagina’s.

Slaapmeditatie heeft maandelijks 260 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat op pagina 2, positie 6

  • Geleide slaapmeditatie heeft maandelijks 110 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat niet bij de eerste 10 pagina’s.

Slaapoefeningen heeft maandelijks 110 hits en de concurrentie is laag. Slaapcursus staat niet bij de eerste 10 pagina’s.