Slaaptekort

Slaaptekort. De ééndaagse slaapcursus is de oplossing voor mensen met een slaaptekort. De cursus wordt gegeven in Amsterdam en kost €129. Meer weten over het progamma, de tijden en de kosten van de slaapcursus? Kijk dan hier.

Slaaptekort en de Slaapcursus

Ruim 10% van de Nederlandse bevolking heeft een langdurig slaaptekort en heeft daar overdag last van. Neem je slaapproblemen serieus en pak ze aan. De Slaapcursus helpt je daarbij. De Slaapcursus richt zich daarbij niet in de eerste plaats op de kwaliteit van je nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag. Daar liggen de kansen om je slaaptekort effectief aan te pakken, want een slaapprobleem is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Slaaptekort is een serieus probleem

In dit filmpje van de NOS vertelt slaapdeskundige Eus van Someren dat het belangrijk is om een langdurig slaaptekort serieus te nemen. Het helpt daarom niet om tegen mensen met slaapproblemen te zeggen “ontspan nu maar en ga gewoon slapen”. Dat is net als tegen iemand met Alzheimer te zeggen: “probeer je dingen beter te herinneren”, of tegen iemand met depressie te zeggen: ‘doe iets leuks en je depressie verdwijnt”.

Zijn mensen met een chronisch slaaptekort anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van mensen met een chronisch slaaptekort. Zo blijkt uit onderzoek van de hersenstichting dat slechte slapers van nature waakzamer en alerter zijn, dan goede slapers. Die verhoogde alertheid maakt het niet alleen lastiger om diep en ononderbroken te slapen, maar speelt ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs aanpak

Een evenwichtig dagritme is met name voor de alerte en wakkere mens belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een goede nachtrust en herstel je van een chronisch slaaptekort.

Ik moet nu slapen, anders ben ik morgen niet fit

Een chronisch slaaptekort is bijzonder vervelend, want een goede nachtrust is nodig om overdag goed te functioneren. Voor veel slechte slapers is de nacht daarom extra belangrijk, maar juist die mentale druk, staat een ontspannen, natuurlijke slaap, vaak in de weg. Door een juiste indeling van je dag en je avond ben je voor je herstel, je gezondheid en je vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Omdat de druk op de nacht minder is, ontspan je gemakkelijker en krijg je weer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Slaaptekort en de noodzaak van kennis, inzicht en oefening

Kennis over slaap geeft je meer inzicht en vertrouwen. dat is belangrijk wanneer je daadwerkelijk je slaaptekort wilt aanpakken. Naast kennis over slaap, leer je een eenvoudige slaapoefening op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Iedere deelnemer ontvangt drie slaapoefeningen voor thuis. Menig deelnemer heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren en het slaaptekort kunnen wegwerken. Wil je eerst meer weten over de aanvangstijden, het programma of de kosten? Lees dan hier verder of klik op onderstaande knop Programma. 

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Het gaat merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit.

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Bekijk hier het cursusaanbod voor de komende maanden.

Tips tegen een slaaptekort werken niet

Slaaptekort

Als je aan goede slapers vraagt wat ze doen om in slaap te vallen, antwoorden ze: ‘niets’. Ze leggen hun hoofd op het kussen en zijn vertrokken. Stel je een slechte slaper dezelfde vraag, dan krijg je vaak een lijst met dingen die ze moeten doen of laten om beter te slapen. En toch slapen ze niet. Velen hebben tevergeefs allerhande tips tegen een slaaptekort geprobeerd. Al deze tips zijn goedbedoeld en ze helpen misschien een beetje, maar ze hebben je tot op heden niet gebracht waarop je had gehoopt: weer goed te slapen. Vergeet daarom alle tips tegen een slaaptekort en doe voor het slapen gaan, net als de goede slapers, helemaal niets. 

Op zoek naar slaaptips tegen je slaaptekort

Je wilt af van die doorwaakte nachten en de ellende als gevolg van een slaaptekort. Je struint daarom het internet af, op zoek naar slaaptips die je daarbij gaan helpen. Minder koffie, melatonine of magnesium? In de avonduren geen activiteit op je beeldscherm en op vaste tijden naar bed? Veel slaaptips tegen slaaptekort klinken logisch, maar de kans is groot dat ze je slapeloosheid juist verergeren. Omdat je voortdurend gericht bent op de kwaliteit van je nacht, houden deze slaaptips onbedoeld de vicieuze cirkel van slapeloosheid in stand.

Je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht

Slaaptips vergroten de mentale slaapdruk. Richt je daarom niet uitsluitend op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag en je avond. Een slaaptekort is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs oplossing. Op de slaapcursus kijken we daarom ook naar de opbouw van je dag en de invulling van je avond, want je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht. Je krijgt naast een aantal duidelijke handvatten om je waakritme te verbeteren.

Slaaptekort omdat je te moe om te slapen

Met deze praktische handvatten, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen, kun je direct aan de slag. Deze handvatten zullen op termijn je slaap verbeteren. Om direct je slaapkwaliteit te verbeteren leer je op de Slaapcursus een aantal slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra. Deze eenvoudige slaapoefeningen verbeteren direct je herstel. Door overdag of ’s avonds even te herstellen begin je minder vermoeid aan de nacht. Dat is belangrijk, want je kunt ook te moe zijn om te slapen!

Geen Slaaptips op de Slaapcursus!

Op de Slaapcursus ontvang je dus geen slaaptips maar een krijg je een methode aangereikt die werkelijk helpt. De Slaapcursus duurt één dag, wordt gegeven in Amsterdam en kost €129. Nieuwsgierig geworden en zin om mee te doen aan deze leerzame, ongedwongen cursus? Zin om je slaaptekort nu eens echt aan te pakken? Kijk dan op het cursusaanbod en meld je aan.

Bekijk hier het cursusaanbod voor de komende maanden.

Slaaptekort in het nieuws

Hieronder tref je verschillende samenvattingen van artikelen over slaaptekort aan. Door op de betreffende knop onder het artikel te klikken, kom je bij het volledige artikel.

Slaaptekort

Slaaptekort heeft 1600 hits per maand.

13 januari 2018 op pagina 1, positie 5, maar is gelinkt aan ‘gevolgen slaaptekort’. Pagina is opnieuw bewerkt en gefetcht.