slaaptherapie

Slaaptherapie

Slaaptherapie, slaapcoach of slaapcursus? Wat past bij je?

Slaaptherapie, slaapcoach of slaapcursus? Wat past beter bij je? Wil je een online traject volgen, individuele begeleiding of samen met anderen je slaapklacht aanpakken? En wil je een lang traject volgen of een korte route? Lees hier meer over de overeenkomsten en verschillen tussen een slaaptherapie, slaapcoach en een slaapcursus.

Slaaptherapie

Bij een slaaptherapie is er sprake van een individuele begeleiding. Deze begeleiding bestaat uit meerdere behandelingen. Je word tijdens dit traject online of direct begeleid door een slaaptherapeut of oefentherapeut. Deze behandelen slaapproblemen met o.a. cognitieve gedragstherapie. Een slaaptherapeut heeft net als een slaapcoach of slaapcursus het doel de gevolgen van een slaapstoornis te verhelpen of te verminderen.

Slaapcoach

Er is een slaapcoach voor baby’s en kinderen, maar ook voor volwassenen. Je kunt een afspraak maken met een slaapcoach, maar ook een online traject volgen. Zowel bij een slaapcoach als een bij een slaaptherapie is er sprake van een individueel traject.Je word tijdens dit traject begeleid door een slaapcoach of slaaptherapeut die volgens een bepaald programma of methode werkt. Vaak is dit een cognitieve gedragstherapie.

Slaapcursus

Qua doelstelling verschilt een slaaptherapie of slaapcoach niet van een slaapcursus, maar een slaapcursus is collectief. Er nemen maximaal 12 personen deel aan een cursus. Je herkent elkaars problemen en leert van elkaar. Een Slaapcursus is bovendien korter: in èèn dag krijg je inzicht in de oorzaak van je slapeloosheid en de aanpak daarvan.

Meer weten?

Wil je meer weten over slaaptherapie? Kijk dan bijvoorbeeld op de site van slaapwijzer, chronomed of slaapoefentherapie. Voor een online slaaptherapie kun je bijvoorbeeld terecht bij Psychologiemagazine. Wil je meer weten over de slaapcursus? Klik dan op onderstaande knop of lees hieronder verder.

slaaptherapie

Wat maakt de slapeloze mens anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van de slapeloze mens. Zo blijken veel slechte slapers van nature waakzamer en alerterte zijn, dan goede slapers. Die verhoogde waakzaamheid maakt niet alleen het inslapen en doorslapen lastiger, maar speelt ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs aanpak

Een evenwichtig dagritme is met name voor de alerte en wakkere mens belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een goede nachtrust.

Ik moet nu slapen, anders ben ik morgen niet fit

Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te functioneren. Voor veel slechte slapers is de nacht daarom extrabelangrijk. Die mentale druk staat een ontspannen, natuurlijke slaap, vaak in de weg. Door een juiste indeling van je dag en je avond ben je voor je herstel, je gezondheid en je vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Omdat de druk op de nacht minder is, ontspan je gemakkelijker en krijg je weer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Kennis, inzicht en oefening

Kennis over slaap geeft je meer inzicht en vertrouwen. dat is belangrijk wanneer je bezorgd bent over je slaapgedrag. Naast kennis over slaap en je slaapgedrag, leer je een eenvoudige slaapoefening op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. De oefeningen zijn zonder veel moeite in te passen in je dagritme. Ze vragen dagelijks ongeveer 20 minuten tot 30 minuten van je tijd. Menig deelnemer heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren.

 

Slaaptherapie in de media

slaaptherapie

Slaaptherapie effectiever dan slaapmiddel

Ongeveer 10% van de Nederlanders lijdt aan chronische slapeloosheid. Structureel slecht slapen kan negatieve gevolgen hebben op de gezondheid en de kwaliteit van leven. “Een behandeling op maat bij slapeloosheid is van groot belang. Met de juiste slaaptherapie kun je beter leren slapen en op de lange termijn blijkt dit effectiever dan slaapmedicatie,” zegt projectleider Robbert Jan Beun (Universiteit Utrecht).

Zwaar om vol te houden

De oefeningen binnen de slaaptherapie zijn vaak wel duidelijk, maar ook erg zwaar om vol te houden. Lancee toonde eerder aan dat meer mensen een internetgebaseerde slaaptraining afmaken als ze hierbij per e-mail ondersteund worden. “Mensen hebben een steuntje in de rug nodig om ook door te gaan als het lastig is.” Een virtuele coach, zoals SleepCare, neemt deze ondersteuning over. Een gebruiker kan bijvoorbeeld met de virtuele coach onderhandelen over gewenste bedtijden, op een manier die lijkt op een gesprek met een echte slaapcoach via whatsapp.

Helpt slaaptherapie?

Niet kunnen slapen is vreselijk. Of je nu oud of jong bent. Als kind al werd Dominique Prins (48) wakker van elke geluidje. Nog steeds slaapt ze beroerd, dus ze besluit in slaaptherapie te gaan.

Slaapdagboek

Ik heb mail: Er staat een nieuw slaapconsult klaar. Voor het eerst in mijn leven volg ik een online slaaptherapie, en dat is geen onverdeeld genoegen. Neem het slaapdagboek. Elke ochtend moet ik noteren hoe laat ik naar bed ga, hoe laat ik het licht uitdoe, hoe lang het duurt voor ik in slaap val, hoe vaak en hoe lang ik ’s nachts wakker ben en hoe laat ik opsta. Ik houd me daar het liefst zo min mogelijk mee bezig ben. Hoe meer je over slapen nadenkt, hoe minder goed het lukt, is mijn ervaring. Niet over lezen, niet over praten, dat werkt het beste.

Droomsap

En anders is er nog de geheimtip van een collega: Droomsap. Een vrij verkrijgbaar middel op basis van doxylamine, dat bij allergieën wordt gebruikt. De eerste keer dat ik er een lepeltje van neem, val ik voor het eerst in tijden als een blok in slaap. Halleluja! Maar als ik de volgende ochtend duf wakker word, voelt het alsof ik een narcosemiddel voor olifanten heb gebruikt. Mijn collega was vergeten te zeggen dat hij het om die reden alleen in het weekend gebruikt.

Online slaaptherapie

Vandaar dus de online slaaptherapie; misschien moet ik echt iets doen aan dat slechte slapen. Bovendien ben ik nieuwsgierig. Is het mogelijk om met zo’n therapie mijn probleem – moeilijk inslapen, vaak wakker, veel piekeren – onder controle te krijgen?

Slaaptherapie voor wie niet kan slapen 

Twaalf procent van de volwassen Nederlandse bevolking – 740.000 mensen – heeft last van chronische slapeloosheid. Pillen helpen niet, alcohol werkt averechts. Een slaaptherapie of slaapcursus kan uitkomst bieden.

Slaaptherapie via internet

„Heel lang is slapeloosheid alleen vanuit de medische hoek bekeken. Maar voor slapeloosheid, hebben artsen geen oplossing, voor zover er psychische oorzaken in het geding zijn. Daar heb je psychisch geschoolde slaapexperts voor nodig. Helaas zijn er daar maar heel weinig van. Wereldwijd zo’n 200. In Nederland vier of vijf”, zegt psychologe dr. Winni Hofman. Zij is als slaapexpert verbonden aan de faculteit psychologie van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast runt zij een eigen bedrijfje dat – als eerste ter wereld – een slaaptherapie aanbiedt via internet.

Slaapcursus met meerdere deelnemers

Een slaapcursus  volg je niet via internet, bij een slaapcursus heb je direct contact met de slaapdeskundigen en kun je gericht vragen stellen. Een online slaaptherapie is individueel, een slaapcursus volg je met meerdere deelnemers. Het delen van ervaringen tijdens een slaapcursus kan erg leerzaam zijn.

Wil je net als onderstaande bedrijven, organisaties of (onderwijs)instellingen gebruik maken van de kennis en ervaring van de Slaapcursus en een lezing of workshop organiseren? Of heb je vragen? Neem dan contact met me op.

slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie
slaaptherapie