Slaaptherapie. Online slaaptherapie.

Slaaptherapie (en online slaaptherapie) of slaapcursus? Wat past beter bij je? Lees hier meer over de overeenkomsten en verschillen.

Slaaptherapie of slaapcursus

Bij een slaaptherapie is er sprake van een individuele begeleiding. Deze begeleiding bestaat uit 3 tot 6 behandelingen van 30 minuten. In uitzonderlijke gevallen zijn soms 9 behandelingen nodig. Je word tijdens dit traject online of direct begeleid door een slaap- of oefentherapeut. Deze behandelen slaapproblemen met o.a. cognitieve gedragstherapie. Een slaap- of oefentherapeut heeft net als een slaapcoach of slaapcursus het doel de gevolgen van een slaapstoornis te verhelpen of te verminderen.

Slaapcursus

Qua doelstelling verschilt een slaaptherapie dus niet van een slaapcursus, maar een slaapcursus is collectief en duurt minder lang. Er nemen maximaal 12 personen deel aan een cursus. Je herkent elkaars problemen en leert van elkaar. Een Slaapcursus is bovendien korter: in èèn dag krijg je inzicht in de oorzaak van je slapeloosheid en de aanpak daarvan.

Meer weten?

Wil je meer weten over slaaptherapie? Kijk dan bijvoorbeeld op de site van slaapwijzer of slaapoefentherapie. Voor een online slaaptherapie kun je bijvoorbeeld terecht bij Psychologiemagazine. W je meer weten over de slaapcursus? Kijk dan op de homepage van slaapcursus of lees hieronder verder.

Slaaptherapie. Online slaaptherapie.

Slaapcursus

In een ontspannen sfeer ontdek je op deze unieke ééndaagse Slaapcursus samen met Yoga Nidra leraar en slaapdeskundige Rob de Ron een verrassende manier om beter te slapen. Zo krijg je een aantal praktische handvatten om juist overdag aan een goede nachtrust te werken. Daarnaast maak je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap en ontvang je 3 oefeningen waarmee je direct je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Wat maakt de slapeloze mens anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van de slapeloze mens. Zo blijken veel slechte slapers van nature waakzamer en alerter te zijn, dan goede slapers. Die verhoogde waakzaamheid maakt niet alleen het inslapen en doorslapen lastiger, maar speelt ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs aanpak

Een evenwichtig dagritme is met name voor de alerte en wakkere mens belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een goede nachtrust.

Ik moet nu slapen, anders ben ik morgen niet fit

Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te functioneren. Voor veel slechte slapers is de nacht daarom extra belangrijk. Die mentale druk staat een ontspannen, natuurlijke slaap, vaak in de weg. Door een juiste indeling van je dag en je avond ben je voor je herstel, je gezondheid en je vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Omdat de druk op de nacht minder is, ontspan je gemakkelijker en krijg je weer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Kennis, inzicht en oefening

Kennis over slaap geeft je meer inzicht en vertrouwen. dat is belangrijk wanneer je bezorgd bent over je slaapgedrag. Naast kennis over slaap en je slaapgedrag, leer je een eenvoudige slaapoefening op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. De oefeningen zijn zonder veel moeite in te passen in je dagritme. Ze vragen dagelijks ongeveer 20 minuten tot 30 minuten van je tijd. Menig deelnemer heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren.

Aanvangstijden, het programma en kosten

De Slaapcursus wordt gegeven aan de P.C. Hooftstraat 183 in Amsterdam. De locatie is goed te bereiken met auto en openbaar vervoer. Wil je meer weten over de aanvangstijden, het programma of de kosten? Klik dan op de button meer weten of lees hieronder verder.

Slaapcursus voor bedrijven, instellingen en organisaties

Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt hij ook cursussen en lezingen voor bedrijven, instellingen en organisaties. Wil je een cursus, workshop of lezing voor je medewerkers of studenten organiseren? Klik dan op de button meer weten.

Slaaptherapie

Slaaptherapie in de media

Hieronder tref je artikelen uit het nieuws en de media over ‘slaaptherapie’

Slaaptherapie. Online slaaptherapie.

Slaaptherapie effectiever dan slaapmiddel

Artikel Universiteit Utrecht.

Ongeveer 10% van de Nederlanders lijdt aan chronische slapeloosheid. Structureel slecht slapen kan negatieve gevolgen hebben op de gezondheid en de kwaliteit van leven. “Een behandeling op maat bij slapeloosheid is van groot belang. Met de juiste slaaptherapie kun je beter leren slapen en op de lange termijn blijkt dit effectiever dan slaapmedicatie,” zegt projectleider Robbert Jan Beun (Universiteit Utrecht).

Zwaar om vol te houden

De oefeningen binnen de slaaptherapie zijn vaak wel duidelijk, maar ook erg zwaar om vol te houden. Lancee toonde eerder aan dat meer mensen een internetgebaseerde slaaptraining afmaken als ze hierbij per e-mail ondersteund worden. “Mensen hebben een steuntje in de rug nodig om ook door te gaan als het lastig is.” Een virtuele coach, zoals SleepCare, neemt deze ondersteuning over. Een gebruiker kan bijvoorbeeld met de virtuele coach onderhandelen over gewenste bedtijden, op een manier die lijkt op een gesprek met een echte slaapcoach via whatsapp.

Verder lezen? Kijk op Universiteit Utrecht: Virtuele slaapcoach in je broekzak.

Slaaptherapie. Online slaaptherapie.

Niet kunnen slapen … helpt slaaptherapie?

Artikel Algemeen Dagblad

Niet kunnen slapen is vreselijk. Of je nu oud of jong bent. Als kind al werd Dominique Prins (48) wakker van elke geluidje. Nog steeds slaapt ze beroerd, dus ze besluit in slaaptherapie te gaan.

Slaapconsult

Ik heb mail: Er staat een nieuw slaapconsult klaar. Voor het eerst in mijn leven volg ik een online slaaptherapie, en dat is geen onverdeeld genoegen. Neem het slaapdagboek. Elke ochtend moet ik noteren hoe laat ik naar bed ga, hoe laat ik het licht uitdoe, hoe lang het duurt voor ik in slaap val, hoe vaak en hoe lang ik ’s nachts wakker ben en hoe laat ik opsta. Ik houd me daar het liefst zo min mogelijk mee bezig ben. Hoe meer je over slapen nadenkt, hoe minder goed het lukt, is mijn ervaring. Niet over lezen, niet over praten, dat werkt het beste.

Droomsap

En anders is er nog de geheimtip van een collega: Droomsap. Een vrij verkrijgbaar middel op basis van doxylamine, dat bij allergieën wordt gebruikt. De eerste keer dat ik er een lepeltje van neem, val ik voor het eerst in tijden als een blok in slaap. Halleluja! Maar als ik de volgende ochtend duf wakker word, voelt het alsof ik een narcosemiddel voor olifanten heb gebruikt. Mijn collega was vergeten te zeggen dat hij het om die reden alleen in het weekend gebruikt.

Online slaaptherapie

Vandaar dus de online slaaptherapie; misschien moet ik echt iets doen aan dat slechte slapen. Bovendien ben ik nieuwsgierig. Is het mogelijk om met zo’n therapie mijn probleem – moeilijk inslapen, vaak wakker, veel piekeren – onder controle te krijgen?

Verder lezen? Dominique Prins volgt online slaaptherapie. Artikel in het Ad.

Slaaptherapie. Online slaaptherapie.

Slaaptherapie voor wie niet slapen kan

Artikel Trouw.

Twaalf procent van de volwassen Nederlandse bevolking – 740.000 mensen – heeft last van chronische slapeloosheid. Pillen helpen niet, alcohol werkt averechts. Een slaaptherapie of slaapcursus kan uitkomst bieden.

Slaaptherapie via internet

„Heel lang is slapeloosheid alleen vanuit de medische hoek bekeken. Maar voor slapeloosheid, hebben artsen geen oplossing, voor zover er psychische oorzaken in het geding zijn. Daar heb je psychisch geschoolde slaapexperts voor nodig. Helaas zijn er daar maar heel weinig van. Wereldwijd zo’n 200. In Nederland vier of vijf”, zegt psychologe dr. Winni Hofman. Zij is als slaapexpert verbonden aan de faculteit psychologie van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast runt zij een eigen bedrijfje dat – als eerste ter wereld – een slaaptherapie aanbiedt via internet.

Slaapcursus met meerdere deelnemers

Een slaapcursus  volg je niet via internet, bij een slaapcursus heb je direct contact met de slaapdeskundigen en kun je gericht vragen stellen. Een online slaaptherapie is individueel, een slaapcursus volg je met meerdere deelnemers die eveneens kampen met slaapproblemen. Het delen van ervaringen tijdens een laapcursus kan erg leerzaam zijn.

Slaaptherapie

SEO Slaaptherapie Google Adwords had slaaptherapie in januari 2018 de grootste klik-frequentie. Slaaptherapie heeft 590 hits per maand. De positie van slaaptherapie in februari 2018 is 0. Eind maart is de positie gestegen naar plaats 7. Na minimale aanpassingen is slaaptherapie opnieuw gefetcht. Op 5 april staat slaaptherapie op positie 10. Opnieuw fetchen op 9 april 2018.

00 Feb 2018

07 Mrt 2018

10 Apr 2018

09 Mei 2018

Online Slaaptherapie

SEO Online slaaptherapie. Heeft 10 hits per maand. Slaapcursus/slaaptherapie staat bij het zoekwoord ‘online slaaptherapie’ op positie 13. Online slaaptherapie is ingevoerd op 9 april 2018.