slaaptips

Slaaptips. Je blijft het internet afstruinen op zoek naar slaaptips. Begrijpelijk, want je wilt af van die doorwaakte nachten en de ellende die gepaard gaat met slapeloosheid. Maar waarom werken slaaptips niet? En wat helpt wel om eindelijk weer goed te slapen?

Slaaptips

slaaptips

Als je aan goede slapers vraagt wat ze doen om in slaap te vallen, halen ze hun schouders op en antwoorden: ‘niets’. Ze leggen hun hoofd op het kussen en zijn vertrokken. Stel je de slechte slaper dezelfde vraag, dan krijg je vaak een lijst met dingen die ze moeten doen of laten om beter te slapen. En toch slapen ze niet. Velen hebben tevergeefs allerhande slaaptips geprobeerd. Al deze slaaptips zijn goedbedoeld en helpen misschien een beetje of tijdelijk, maar hebben je tot op heden niet gebracht waarop je had gehoopt: weer goed te kunnen slapen. Vergeet daarom alle slaaptips en doe voor het slapen gaan, net als de goede slapers, helemaal niets. 

Op zoek naar slaaptips

Je wilt af van die doorwaakte nachten en de ellende die gepaard gaat met slapeloosheid. Je struint daarom het internet af, op zoek naar slaaptips die je daarbij gaan helpen. Minder koffie, melatonine of magnesium? In de avonduren geen activiteit op je beeldscherm en op vaste tijden naar bed? Veel slaaptips klinken logisch, maar de kans is groot dat ze je slapeloosheid juist verergeren. Omdat je voortdurend gericht bent op de kwaliteit van je nacht, houden slaaptips onbedoeld de vicieuze cirkel van slapeloosheid in stand.

Je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht

Slaaptips vergroten de mentale slaapdruk. Richt je daarom niet uitsluitend op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag en je avond. Slecht slapen vraagt namelijk om een 24 uurs oplossing. Op de slaapcursus kijken we daarom ook naar de opbouw van je dag en de invulling van je avond, want je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht. Je krijgt naast een aantal duidelijke handvatten om je waakritme te verbeteren.

Te moe om te slapen

Met deze praktische handvatten, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen, kun je direct aan de slag. Deze handvatten zullen op termijn je slaap verbeteren. Om direct je slaapkwaliteit te verbeteren leer je op de Slaapcursus een aantal slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra. Deze eenvoudige slaapoefeningen verbeteren direct je herstel. Door overdag of ’s avonds even te herstellen begin je minder vermoeid aan de nacht. Dat is belangrijk, want je kunt ook te moe zijn om te slapen!

Geen Slaaptips op de Slaapcursus!

Op de Slaapcursus ontvang je dus geen slaaptips maar een krijg je een methode aangereikt die werkelijk helpt. De Slaapcursus duurt één dag, wordt gegeven in Amsterdam en kost €129. Nieuwsgierig geworden en zin om mee te doen aan deze leerzame, ongedwongen cursus? Kijk dan op het cursusaanbod en meld je aan.

Slaaptips werken niet omdat ze uitsluitend gericht zijn op de avond en de nacht. Als je pas in je bed je slaapproblemen wilt oplossen ben je altijd te laat. Daarom kijken we op de slaapcursus ook naar de kwaliteit van je dag. Door de dag goed in te delen en op tijd te pauzeren en op de juiste momenten je rust te pakken, ben je ’s avonds minder moe. Dat is belangrijk, want zoals je weet, kun je ook te moe zijn om goed te slapen.

Slaaptips? Doe liever niets …

Slaaptips

“Ik probeerde van alles, van een warm bad tot warme melk, maar niets hielp. Mijn gedachten werden steeds somberder: al mijn inspanningen waren tevergeefs. Ik was in de greep geraakt van de angst om niet te kunnen slapen. Misschien, zo dacht ik, doe ik wel teveel mijn best. Om te achterhalen wat ik vroeger deed om beter te slapen keerde ik terug naar de tijd dat ik wel goed sliep. Wat deed ik toen? Eigenlijk niets bijzonders: geen speciale afbouw rituelen, niet midden in de nacht uit bed gaan, geen slaap bevorderende middeltjes en al helemaal geen medicijnen. Ik besefte dat wanneer ik weer normaal wilde slapen, ik mijzelf opnieuw moest trainen in wat goede slapers doen: niets”.

Slaaptips

Zo mogelijk nog interessanter is de alinea waarmee het vakblad Sleep al dit soort berichten afsluit. ‘The American Academy of Sleep Medicine’, zo staat daar te lezen, ‘offers the following tips on how to get a good nights sleep’. Waarna altijd hetzelfde rijtje van 10 slaaptips volgt: drink ’s avonds geen koffie, ga op regelmatige tijden naar bed, doe het licht uit en nog zo wat open deuren. Kijk, dát is nu toch aardig van die slaapacademie: ze geven je nog tips voor het slapen gaan ook.

Slaaptips? Je geeft toch ook geen tips over zwaartekracht …

Maar vreemd is het eigenlijk ook. Aan het einde van een artikel in een natuurkundig vakblad lees je toch ook niet tien tips hoe je moet omgaan met de zwaartekracht? (Tip nummer één: controleer voordat u van huis gaat altijd of uw veters wel vast zitten). Maar blijkbaar zijn de slaaptips nodig. Want blijkbaar zijn wij, moderne mensen, verleerd hoe we in slaap moeten komen!

slaaptips

Slaaptips heeft 1000 per maand.

Slaaptips staat op pagina 3, positie 8 op 14 juni 2016.

Zoekwoord staat op pagina 1, positie 8 op 14 maart 2017.

Zoekwoord staat op pagina 1, positie 7 op 13 januari  2018. Opnieuw bewerken en fetchen.

Slaaptips staat op pagina 1, positie 6 op 14 januari  2018