Slapeloze nachten

Slapeloze nachten kunnen bijzonder vervelend zijn. Ze beïnvloeden de kwaliteit van je nachtrust, maar ook de kwaliteit van je dagelijks functioneren. Dag en nacht zijn dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een oplossing voor je slapeloze nachten vraagt daarom een 24-uurs aanpak. Op de slaapcursus zoeken we de oplossing dan ook niet alleen ’s nachts, maar vooral overdag. Daar liggen je kansen om je slaapproblemen echt aan te pakken en op te lossen. De Slaapcursus duurt één dag, wordt gegeven in Amsterdam en kost €129. Meer weten over het progamma, de tijden en de kosten? Kijk dan hier.

Slapeloze nachten? Volg de Slaapcursus

Slapeloze nachten. Je bent niet de enige die vannacht niet kan slapen. Ruim 10% van de Nederlandse bevolking kampt met slaapproblemen. Tips om beter te slapen werken slechts tijdelijk of misschien een beetje. Uiteindelijk verergeren al deze slaaptips je slaapproblemen. Hoe dat komt lees je op slaapcursus.nl/slaaptips. Wat ook niet werkt is dat je pas ’s avonds of ‘s nacht je slaapproblemen wilt oplossen, want slapeloosheid is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uur oplossing. Richt je niet alleen op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag. Op de Slaapcursus krijg je duidelijke handvatten om je slaapproblemen juist overdag, effectief aan te pakken.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Zijn mensen met slaapproblemen anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van mensen met slaapproblemen. Zo blijken veel slechte slapers van nature waakzamer en alerter te zijn, dan goede slapers. Die verhoogde waakzaamheid veroorzaakt niet alleen slapeloze nachten, maar speelt ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs aanpak

Een evenwichtig dagritme is met name voor de alerte en wakkere mens belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een goede nachtrust.

Stop die slapeloze nachten

Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te functioneren. Voor veel slechte slapers is de nacht daarom extra belangrijk. Die mentale druk staat een ontspannen, natuurlijke slaap, vaak in de weg. Door een juiste indeling van je dag en je avond ben je voor je herstel, je gezondheid en je vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Omdat de druk op de nacht minder is, ontspan je gemakkelijker en krijg je weer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Kennis over slaap en slaapoefeningen

Kennis over slaap geeft je meer inzicht en vertrouwen. dat is belangrijk wanneer je bezorgd bent over de kwaliteit van je nachtrust en je functioneren overdag. Naast kennis over slaap en slaapproblemen, leer je een eenvoudige slaapoefening op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Iedere deelnemer ontvangt 3 slaapoefeningen voor thuis. Menig deelnemer heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren. Wil je eerst meer weten over de aanvangstijden, het programma of de kosten? Lees dan hier of hieronder verder.

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Het gaat merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit.

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Bekijk hier het cursusaanbod 

Tot 24 februari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol

 ♦  Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 2 februari 2018 in Amsterdam  ♦

Programma, tijden, locatie en kosten

De cursus wordt gegeven in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, kost €129 en duurt één dag. We beginnen om 09.45 uur en eindigen om 17.15 uur. In de week voorafgaand aan de Slaapcursus ontvang je een aantal opdrachten en filmpjes om je alvast voor te bereiden op de Slaapcursus. Daarnaast krijg je meer informatie over parkeermogelijkheden, het openbaar vervoer en andere praktische zaken. Hieronder lees je meer over de dagindeling en het programma van de Slaapcursus.

De werkelijke oorzaak van slapeloosheid

Veel slaaptips en slaapmiddelen verergeren ongewild en onbedoeld je slapeloosheid. Ze brengen je in een vicieuze cirkel omdat ze zich uitsluitend richten op de kwaliteit van de nacht. Op de Slaapcursus spreken we daarom niet over minder koffie, oordopjes, kruidenthee, melatonine of andere slaapadviezen en slaapmiddelen. Op de Slaapcursus gaan we op zoek naar de werkelijke oorzaak van je slapeloosheid. Van daaruit vinden we een aantal praktische en effectieve oplossingen die wèl werken.

Waar, wanneer en hoelaat?

De Slaapcursus wordt gegeven in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, kost €129 en duurt één dag. We beginnen om 09.45 uur en eindigen om 17.15 uur. In de week voorafgaand aan de Slaapcursus ontvang je een aantal opdrachten en filmpjes om je alvast voor te bereiden. Daarnaast krijg je meer informatie over parkeermogelijkheden, het openbaar vervoer en andere praktische zaken. Wil je meer weten over de dagindeling en het programma van de Slaapcursus? Klik dan op onderstaande knop.

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes.

Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest. Hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden.

Tips om je slaapproblemen op te lossen werken niet

Slaapproblemen

Slapeloze nachten zijn vreselijk, maar slaaptips helpen je niet. Als je aan goede slapers vraagt wat ze doen om in slaap te vallen, antwoorden ze: ‘niets’. Ze leggen hun hoofd op het kussen en zijn vertrokken. Stel je de slechte slaper dezelfde vraag, dan krijg je vaak een lijst met dingen die ze moeten doen of laten om beter te slapen. En toch hebben ze nog steeds slapeloze nachten. Velen hebben tevergeefs allerhande slaaptips geprobeerd om hun slaapproblemen op te lossen. Al deze slaaptips zijn goedbedoeld en ze helpen misschien een beetje of tijdelijk. Maar ze hebben je tot op heden niet gebracht waarop je had gehoopt: weer goed te kunnen slapen.

Tips tegen slaapproblemen werken niet

Je wilt af van die doorwaakte, slapeloze nachten en de ellende die daarmee gepaard gaat. Je struint daarom het internet af, op zoek naar slaaptips die je daarbij gaan helpen. Minder koffie, melatonine of magnesium? In de avonduren geen activiteit op je beeldscherm en op vaste tijden naar bed? Veel slaaptips klinken logisch, maar de kans is groot dat ze je slaapproblemen juist verergeren. Omdat je voortdurend gericht bent op de kwaliteit van je nacht, houden slaaptips onbedoeld de vicieuze cirkel van slapeloze nachten juist in stand.

Je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht

Slaaptips vergroten de mentale slaapdruk. Richt je daarom niet uitsluitend op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag en je avond. Slecht slapen vraagt om een 24 uurs oplossing. Op de slaapcursus kijken we daarom ook naar de opbouw van je dag en de invulling van je avond, want je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht. Je krijgt naast een aantal duidelijke handvatten om je waakritme te verbeteren.

Te moe om te slapen

Met deze praktische handvatten, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen, kun je direct aan de slag. Deze handvatten zullen op termijn je slaap verbeteren. Om direct je slaapkwaliteit te verbeteren leer je op de Slaapcursus een aantal slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra. Deze eenvoudige slaapoefeningen verbeteren direct je herstel. Door overdag of ’s avonds even te herstellen begin je minder vermoeid aan de nacht. Dat is belangrijk, want je kunt ook te moe zijn om te slapen!

Gek van slapeloze nachten? Pak het nu echt aan

Op de Slaapcursus ontvang je dus geen slaaptips maar een krijg je een methode aangereikt die werkelijk helpt. De Slaapcursus duurt één dag, wordt gegeven in Amsterdam en kost €129. Nieuwsgierig geworden en zin gekregen om je slaapproblemen nu eens echt aan te pakken? Kijk dan op het cursusaanbod en meld je aan.

Bekijk hier het cursusaanbod 

Tot 24 februari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol

 ♦  Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 2 februari 2018 in Amsterdam  ♦

slapeloze nachten

‘Slapeloze nachten’ in de media

Hieronder tref je verschillende samenvattingen van artikelen over ‘slapeloze nachten’ aan. Door op de betreffende knop onder het artikel te klikken kom je bij het volledige artikel.

Slapeloze nachten door werkstress

Ongeveer een derde van de Westerse bevolking rapporteert slaapproblemen door werkstress. Werknemers met slaapproblemen zitten in een vicieuze cirkel. Door stress hebben ze slapeloze nachten en omdat ze bang zijn door deze slapeloze nachten niet meer goed te functioneren, hebben ze stress. Arbeidspsycholoog Michelle Van Laethem onderzocht de relatie tussen werk en slaap.

Werk-gerelateerd piekeren

Met haar onderzoek laat Michelle Van Laethem zien dat werkstress een ongunstig effect heeft op de slaapkwaliteit en dat een slechte nachtrust voorspellend is voor verhoogde werkstress. Werk-gerelateerd piekeren blijkt een belangrijk onderliggende mechanisme in die wederkerige relatie tussen werkstress en slaapproblemen. Michelle Van Laethem: ‘Het lijkt erop dat het proces een vicieuze cirkel is. Stress zorgt voor slapeloze nachten, en dat zorgt op zijn beurt weer voor extra werkstress.

Slaapproblemen
Slaapproblemen

Slapeloze nachten heeft 1000 hits per maand.

Op 13 januari 2018 op pagina 6, positie 6.