Werknemers die slecht slapen

Michelle van Laethem

Werknemers die slecht slapen zitten in een vicieuze cirkel. Door werkstress hebben ze slaapproblemen en omdat ze bang zijn door hun slaapproblemen niet meer goed te functioneren, hebben ze werkstress. Een slaapcursus voor werknemers die slecht slapen kan een oplossing zijn.

Slaapcursus voor werknemers die slecht slapen

Werknemers die slecht slapen

Pauze en rust zijn naast slaap belangrijke herstelmomenten

Voldoende pauze en rustmomenten overdag bevorderen de nachtrust. Dat zegt slaapdeskundige Rob de Ron van slaapcursus.nl. “Wie de hele dag maar door rent en geen rust neemt, moet alle prikkels en indrukken in de nacht verwerken. Dat leidt tot een onrustige slaap. Wie daarentegen genoeg pauzes neemt door de dag heen, gaat in zekere zin uitgerust naar bed en komt zo aan een betere en diepere slaap toe.”Werknemers die slecht slapen kunnen worden geholpen door werkgevers om hun werkdag zodanig in te richten dat er voldoende pauze- en rustmomenten zijn”.

Werknemers die slecht slapen

Weinig slapen heeft veel impact

Weinig slapen heeft veel impact. Ongeveer een kwart van de werkende Nederlanders slaapt slecht. Werknemers die slecht slapen maken sneller fouten, lijden vaker aan psychische klachten en zijn minder productief. Dit kost de Nederlandse economie 3 tot 4,5 miljard euro per jaar. “Het gemiddeld aantal uren slaap is de afgelopen jaren en decennia afgenomen. Een belangrijke boosdoener is de 24-uursmaatschappij en onze permante mobiele bereikbaarheid”, zegt dr. Anna Geraedts, research consultant bij ArboNed, dat onderzoek doet naar slaapproblemen. 

Werknemers die slecht slapen

Te weinig slaap gaat ten koste van ons werk en onze gezondheid. Werknemers die slecht slapen, zijn minder productief. Geraedts: “Slaaptekort kost de economie naar schatting jaarlijks 3 tot 4,5 miljard euro.” Een deel van dat verlies wordt veroorzaakt door het hogere verzuim van werknemers die slecht slapen. Zo blijkt uit onderzoek van ArboNed dat 30% van de werknemers met slaapklachten zich meer dan één keer per jaar ziek melden. Bovendien: iemand die te weinig slaapt, maakt meer fouten. En ook die fouten kosten geld. Bijna een kwart van de kosten door fouten op het werk, is het gevolg van fouten door chronisch slaaptekort, concluderen onderzoekers.

Slecht slapen en werkstress beïnvloeden elkaar

“Hoe slechter je slaapt, hoe vatbaarder je wordt voor werkstress. En dat gaat ten koste van je gezondheid en de kwaliteit van je werk.” Dat zegt arbeidspsycholoog Michelle van Laethem van de Universiteit van Amsterdam. Ze promoveerde begin dit jaar op een onderzoek naar de relatie tussen werkstress en slaap. “Slecht slapen en de hoeveelheid werkstress beïnvloeden elkaar negatief”, zegt Van Laethem. “Als je van een van beide last hebt, dan beland je voor je het weet in een negatieve spiraal.

Piekeren en malen

Stress zorgt dan voor slechte slaap, en dat veroorzaakt vervolgens weer extra stress. Piekeren speelt hierbij een grote rol. werknemers die slecht slapen door de stress die ze op het werk ervaren, liggen ‘s avonds in bed vaak te piekeren en te malen. Het duurt lang voor ze in slaap vallen. Bovendien slapen ze vaak onrustig: zodra ze maar éven wakker worden, is het gepieker direct weer terug.”

Verband met chronische ziektes

Wetenschappers toonden een verband aan tussen slaaptekort en het ontstaan van chronische ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten, infecties en aandoeningen aan het auto-immuunsysteem. Door chronisch slaaptekort neemt ook de kans op vroegtijdig overlijden toe. Volgens ArboNed vergroot het werken in ploegendiensten de kans op hart- en vaatziekten en kanker. “Verder hebben mensen met slaaptekort vaker last van depressie en andere psychische klachten”, aldus Van Laethem.

Werknemers die slecht slapen verzuimen vaker en langer

Een goede nachtrust lijkt misschien in eerste instantie een individuele verantwoordelijkheid van werknemers, zegt Van Laethem. “Maar ook werkgevers hebben een grote rol. Een van de belangrijkste: gun werknemers vrije tijd, en verwacht niet dat ze altijd maar bereikbaar zijn via telefoon of e-mail.” Naar bed gaan moet je voorbereiden, zegt Van Laethem. “Het is belangrijk om 1,5 tot 2 uur voordat je naar bed gaat, geen al te activerende dingen meer doet. Het is niet verstandig om laat op de avond nog een werkmailtje te lezen. Dat activeert de hersenen en kan leiden tot stress.”

Blauw licht

Verder is er groeiend bewijs dat het blauwe licht van computer- en telefoonschermen de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoort. Laat op de avond nog naar een schermpje kijken, leidt onder meer tot een kortere slaap en tot vaker wakker schrikken in de nacht.

Uitgerust naar bed

Voldoende pauze en rustmomenten overdag bevorderen de nachtrust. Dat zegt slaaptrainer Rob de Ron van slaapcursus.nl. “Wie de hele dag maar door rent en geen rust neemt, moet alle prikkels en indrukken in de nacht verwerken. Dat leidt tot een onrustige slaap. Wie daarentegen genoeg pauzes neemt door de dag heen, gaat in zekere zin uitgerust naar bed en komt zo aan een betere en diepere slaap toe. ”Werkgevers kunnen hun personeel helpen om hun werkdag zodanig in te richten dat er voldoende rustmomenten zijn. De Ron: “Wijs mensen op het belang van pauzes en vertel ze dat het goed is om in de middag even naar buiten te gaan.”

 

Werknemers die slecht slapen: de feiten

– 25 procent van de werkende Nederlanders slaapt slecht.

– Iemand loopt gemiddeld drie jaar met slaapproblemen rond voordat hij hulp zoekt.

– Werknemers die slecht slapen verzuimen vaker en langer.

– Slaapgebrek is de belangrijkste reden voor een lagere arbeidsproductiviteit.

– Er zijn meer Nederlanders verslaafd aan slaappillen dan aan alcohol of drugs.

– 10% van de Nederlandse bedrijven besteedt actief aandacht aan slaapproblemen van medewerkers.

Michelle van Laethem

Werknemers die slecht slapen staat op 14 januari 2018 op pagina 1, positie 1. Werknemers die slecht slapen staat op 30 maart 2018 op plaats 4. ‘Slaapkwaliteit werknemers’  volgt op plaats 5.