Yoga Nidra of slaapyoga? Beide yogavormen zijn gericht op slaap en worden vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn twee verschillende vormen, met elk een eigen achtergrond, filosofie en oefenwijze. Bij Yoga Nidra hoef je niet te rekken of te strekken. Je gaat gewoon liggen en luistert naar een ingesproken tekst. Dagelijks zo’n kwartiertje oefenen is genoeg. Na de cursus krijg je drie oefeningen mee, zodat je thuis direct aan de slag kunt.

Yoga Nidra

Yoga Nidra. Trekken of duwen?

Trekken of duwen?

‘Mag ik je een vraag stellen?’ vroeg de man. Hij wees op een foto van een paard en wagen. Trekt het paard de wagen of duwt het deze?’ Natuurlijk moest het antwoord tegengesteld zijn aan mijn eerste gedachte. Maar waarom? ‘Duwen’, zei de man en wees naar de foto: ‘het paard duwt met zijn borst tegen deze leren riem die middels dragers verbonden is met de wagen’. Om de oplossing te zien, moet je soms ‘omgekeerd denken’.

Helpt Yoga Nidra?

In 1973 kwam ik voor het eerst in aanraking met Yoga Nidra. Hoewel ik direct enthousiast was, ben ik haar pas in 2011 actief gaan onderzoeken en beoefenen. Mijn vrouw had toentertijd slaapproblemen en ik vroeg me af of deze yogavorm haar kon helpen.

Yoga Nidra of slaapyoga?

‘Nidra’ betekent slaap, maar Yoga Nidra is niet hetzelfde als slaapyoga. Slaapyoga is van Tibetaanse oorsprong en diepgeworteld in eeuwenoude tradities. De filosofie over slapen en (ont)waken is boeiend en integer, maar de oefeningen zijn ingewikkeld en onpraktisch. Yoga Nidra stamt uit de vorige eeuw en vindt zijn oorsprong in India. Anders dan haar Tibetaanse evenknie zit Yoga Nidra vol nonsens en spirituele pretenties, beide zo kenmerkend voor de Indiase filosofie. Ik kan me daaraan ergeren, maar de oefeningen zijn wel effectief.

Yoga Nidra

Zonder al die poespas houd je een mooi kwartiertje over

Wanneer je de oorspronkelijke Indiase oefeningen doet, ben je al gauw drie kwartier bezig, maar eenmaal ontdaan van alle overbodige toeters en bellen, hou je een heel mooi kwartiertje over. Dat moest voor mijn vrouw, die niets met yoga of meditatie heeft, haalbaar zijn. Ik maakte een cd met drie oefeningen en na een paar weken sliep ze weer als vanouds. Haar dagen bloeiden op en de drie oefeningen die ik voor haar maakte, vormen nog altijd de basis van de Slaapcursus, die ik in 2012 oprichtte.

Je maakt de nacht niet zwaarder, maar verlicht de dag

Iemand met slaapproblemen is niet iemand die iets niet kan, namelijk slapen, maar iemand die iets goed kan, namelijk waakzaam zijn. De balans tussen waken en slapen herstel je daarom niet door meer gewicht aan je slaap toe te kennen, maar door aan de wakkere zijde te verminderen. Je maakt de nacht niet zwaarder, maar verlicht je dag. Slaapproblemen los je overdag op.

Yoga Nidra duwt zacht de waakzaamheid van je weg

Slaapyoga beoefen je ’s nachts. Het verandert de kwaliteit van je slaap. Die verandering neem je ongemerkt mee in de dag. Yoga Nidra beoefen je overdag. Het verandert de kwaliteit van je waakzaamheid. Die verandering neem je geruisloos mee in de nacht. De oefeningen trekken je niet naar de slaap, maar duwen zacht de waakzaamheid van je weg. Als vanzelf wordt nu de slaap in je wakker. Eenmaal in slaap heeft Yoga Nidra je niets meer te bieden. Overspoeld door de kracht van ‘nu even niet’ wast ons bestaan zich schoon. Slaap is de beste meditatie.

Yoga Nidra. Slaapcursus artikel. 24 mei 2017. Nog geen seo

Door deze slaapoefeningen die je zonder veel moeite in je dagelijks keven kunt toepassen en de praktische handvatten, zul je sneller en beter herstellen van de inspanningen van alledag. Je zult minder vermoeid zijn en je zowel overdag als ’s nachts beter voelen.