Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Altijd moe en slaperig? Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde

Vermoeidheid los je op door te rusten, slaperigheid los je op door te slapen

Altijd moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn twee verschillende fysiologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen. 

Vermoeidheid is dus niet altijd het gevolg van slapeloosheid, het kan er ook de oorzaak van zijn. Het is daarom belangrijk om niet te moe naar bed te gaan. Om dat te bereiken is het van belang gedurende de dag en de avond regelmatig pauze- rustmomenten in te lassen. Pauze en rust helpen je net als slaap, om te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Zowel op fysiek, mentaal als op cognitief niveau. Op de Slaapcursus vertel ik je graag meer hierover, geef ik je duidelijke handvatten én een praktische slaapoefening op basis van yoga nidra. 

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en yoga nidra docent. Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde hij de eerste Nederlandse Slaapcursus. Sindsdien geeft hij menigeen aan een betere nachtrust geholpen. 

Slecht slapen en altijd moe? > Lees hier meer over de oorzaken van slapeloosheid. <

Altijd moe en slecht slapen? Langdurige slapeloosheid is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat

Artikel ‘Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.’

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Vermoeidheid los je op door te rusten, slaperigheid los je op door te slapen

Vermoeidheid en slaperigheid zijn twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan (over)vermoeidheid de slaperigheid verhinderen en je nachtrust verstoren. Het is daarom belangrijk om het verschil te leren zien tussen vermoeidheid en slaperigheid en bij langdurige slapeloosheid te beginnen met het aanpakken van vermoeidheid. Dat doe je niet pas in bed, maar juist overdag en ’s avonds.

Veel slechte slapers  pauzeren of rusten overdag te weinig, waardoor ze gedurende de dag en de avond onvoldoende herstellen van hun vermoeidheid. Sla je te vaak je pauze- of rustmoment over, dan ben je voor je herstel en gezondheid volkomen afhankelijk van je slaap. Omdat je overdag te weinig tijd hebt genomen om te herstellen, ben je ’s avonds te moe en slaap je niet goed. Zo raak je steeds verder in de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en beter slapen, dan zal je eerst je vermoeidheid moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker kunnen worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we minder moe en ontspannen gaan slapen. Zo kom je zonder slaapmiddelen en geheel op eigen kracht, uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Altijd moe door langdurige slapeloosheid? > Lees hier meer over het belang van rustmomenten gedurende de dag <

Altijd moe en slaperig? Het is niet alleen belangrijk om uitgerust wakker te worden, maar ook om gerust naar bed te gaan. Op de slaapcursus leer je hoe je dat doet

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaperigheid los je op door te slapen

Het is een normaal biologisch gegeven en maakt deel uit van het dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en dempt de emoties. 

Als je ‘onderprikkeld’ en slaperig bent, keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je ogen vallen langzaam dicht en je spieren ontspannen zich. Voor je het weet ben je vertrokken.

Altijd vermoeid? > Lees hier meer over je dag- en nachtritme <

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vermoeidheid los je op door te rusten, te pauzeren en te slapen

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning, of je nu goed of slecht slaapt.

Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je hoort elk geluidje. Ook ’s nachts. Je draait en woelt, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. En ook een vermoeid brein ontspant moeilijk. Het blijft denken. Het is daarom raadzaam je lichaam en brein ook overdag even te ontspannen door regelmatig te pauzeren en te rusten. Eventueel met hulp van de slaapoefeningen.

Altijd vermoeid? > Lees hier meer over de biologische klok <

Altijd moe en slaperig? Door overdag regelmatig te rusten en te pauzeren ben je voor je herstel minder afhankelijk van je slaap

Artikel ‘Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.’

Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Mirthe van der drift. Fris! Elke zondagochtend in de vroege uurtjes. interview over slaap met Rob de Ron.

Slaapcursus in de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Sophie Hilbrand neemt deel aan de yoga nidra oefeningaan tijdens de slaapcursus van Rob de Ron

Sohie Hilbrand

Sophie Hilbrand neemt deel aan een yoga nidra oefening tijdens de slaapcursus van Rob de Ron. Naar ‘Sophie in de Mentale Kreukels’

Arie Boomsma en slaaponderzoeker Rob de Ron voor de 'Podcast over Routine.' 2022
Sportarts Kasper Jansen. Schrijver van de PowernapParadox kan de slaapcursus van Rob de Ron van harte aanraden.

Sportarts Kasper Janssen

“Ik kan je de slaapcursus van Rob de Ron aanraden. Hij zoekt de oplossing niet in de nacht, maar in de dag.” Naar Desportarts.nl 

Hoogleraar Erik Scherder en slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam.

Erik Scherder

Hoogleraar Erik Scherder en  slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU. Naar Erik Scherder 

Zalig geslapen

Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews >

Als een blok geslapen

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews >

Ik slaap weer

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je hartelijk bedanken, ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

6 Uur doorgeslapen

Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Ik ben blij dat ik deze slaapcursus tegenkwam. Naar reviews >

Meer dan enig ander lichaamsdeel stellen we in dit ‘Boek over Slaap en Slapeloosheid’ je brein centraal. Je brein is uniek, elke dag ietsje anders en heeft de grootste behoefte aan slaap. Die behoefte is zo groot, dat het ondanks onze 24-uurs economie en ons gedrag, telkens weer in staat is om te slapen. Misschien schort het aan kwaliteit of kwantiteit, maar we slapen!

Niet alleen de goede slapers, maar ook de slechte slapers slapen. We slapen zelfs als we ’s avonds laat nog eten en drinken, sporten of doorwerken. We slapen als we in bed nog reageren op appjes en e-mails en tot ‘s avonds laat in het blauwe licht van ons mobieltje staren. Ook wanneer we overdag weer geen tijd hebben genomen om te pauzeren, te rusten of tijd vrijmaken voor activiteiten en mensen die ons voldoening schenken. We slapen zelfs wanneer we ons zorgen maken over de dag van morgen of onze slapeloze nachten.

Hoezeer we onszelf soms ook tegenwerken of tegenleven, ons brein krijgt het telkens weer voor elkaar om, al is het maar voor even, te slapen en enigszins te herstellen. Het kan gewoon niet zonder. En waar het ook niet zonder kan is een beetje mededogen. Een helpende hand. Een zetje in de goede richting. Een steuntje in de rug misschien. Niet van een ander, maar van jezelf. Let je de komende tijd een beetje op je brein? Het kan niet zonder je.

Het E-book over slaap en slapeloosheid en de yoga nidra meditaties, gaan je daar beslist bij helpen, Rob de Ron.

Bestellen

Wil je het eens proberen? Op Youtube vind je 3 keer de yoga nidra oefening ‘Links-Rechts,’ in een variatie van 15, 20 en 25 minuten.

Op elke slaapcursus luisterboek staan 3 yoga nidra slaap meditaties en een introductie over slaap en slapeloosheid. Beluister hieronder de introductie bij luisterboek 1:

Slaapcursus. Slaap Cursus. William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.

Afbeeldingen bij het artikel ‘Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.’

Boven: De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d’ Orsay, Parijs

Onder: William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.