Altijd moe en slaperig. vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Altijd Moe en Slaperig

Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

 Altijd moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn twee verschillende fysiologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen! Vermoeidheid is dus niet altijd het gevolg van slapeloosheid, het kan er ook de oorzaak van zijn. Het is daarom belangrijk om niet te moe en vooral ontspannen naar bed te gaan. Dat doe je door je dag én je avond goed in te richten en dagelijks te rusten met de slaapoefening. Op de Slaapcursus vertel ik je graag meer hierover, geef ik je duidelijke handvatten én een praktische slaapoefening op basis van yoga nidra.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent. Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde hij de eerste Nederlandse Slaapcursus. Sindsdien geeft hij menigeen aan een betere nachtrust geholpen. Wil je ook deelnemen? Kijk dan in de cursusagenda. Je kunt ook het E-book inclusief 7 slaapoefeningen bestellen.

Beter slapen betekent veel meer dan een goede gezondheid en meer energie. Het maakt je een ander mens.  Je hebt meer plezier, een beter humeur én je glimlacht vaker. Beter slapen maakt je een betere partner, vriend(in), collega, moeder of vader. 

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaapcursus

De ééndaagse Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Amsterdam en Utrecht en kost €155. Kom je met samen, dan betaal je ieder €135. 

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Amsterdam

De Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Amsterdam in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat 183, nabij het Vondelpark. 

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Utrecht

De Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Centrum Well  aan de Doelenstraat in het prachtige oude centrum van Utrecht.

Altijd moe en slaperig?

Vermoeidheid en slaperigheid zijn twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen! Het is daarom belangrijk om niet te moe en vooral ontspannen naar bed te gaan. Dat doe je door je dag goed in te richten met voldoende pauzes en rustmomenten. De Yoga Nidra slaapoefeningen kunnen je daarbij helpen. Ze zijn dan ook een belangrijk onderdeel van de slaapcursus en het E-book.

Moe en slaperig werken elkaar soms tegen

Bij de aanpak van je slaapprobleem moet je verder kijken dan de nacht. Of je nu moeilijk inslaapt, doorslaapt of te vroeg wakker wordt, slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs benadering. Daarbij is het van belang dat je het verschil leert zien tussen moe en slaperig. Want veel slechte slapers zijn wel slaperig, maar te moe om goed te slapen. Het is daarom van groot belang gedurende de dag en de avond pauze- rustmomenten interview lassen, want net als slaap helpen ze je om te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Zowel op fysiek, mentaal als cognitief gebied.

Altijd moe en slaperig

Anders dan je zou denken is je moeheid misschien niet het gevolg van je slapeloze nachten, maar de oorzaak. Vermoeidheid kan slaperigheid ‘onderdrukken’ en je nachtrust verstoren. Je kunt dus ook te moe zijn om te slapen. Veel slechte slapers  pauzeren of rusten overdag te weinig, waardoor ze onvoldoende herstellen van hun vermoeidheid. Sla je te vaak je pauze- of rustmoment over, dan ben je voor je herstel en gezondheid volkomen afhankelijk van je slaap. Maar omdat je te weinig tijd hebt genomen om te herstellen, ben je ’s avonds te moe en slaap je niet goed. Op deze manier kom je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid en vermoeidheid.

Door kennis en oefening heb je nieuwe dingen geleerd en heb je verloren kennis weer in jezelf wakker gemaakt. Je bent nieuwsgierig gebleven en jezelf altijd blijven ontwikkelen. Waarom zou dit alles niet voor je slaap gelden?

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaperigheid komt door een behoefte om te slapen

Het is een normaal biologisch gegeven en maakt deel uit van het dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en dempt de emoties. Als je ‘onderprikkeld’ en slaperig bent, keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je ogen vallen langzaam dicht en je spieren ontspannen zich. Voor je het weet ben je vertrokken.

Rembrandt  (1606-1669) Slapende jonge Vrouw (1654) British Museum, Londen

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vermoeidheid komt door een gebrek aan energie

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning, of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je hoort elk geluidje. Ook ’s nachts. Je draait en woelt, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. En ook een vermoeid brein ontspant maar moeilijk. Het blijft denken. Het is raadzaam overdag regelmatig te pauzeren en te rusten. Eventueel met hulp van de slaapoefeningen. (Naar artikel over rust en slaap).

Rembrandt (1606-1669) Slapende oude vrouw (1633-1639) Rijksmuseum Amsterdam

Uitgerust en ontspannen naar bed

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en beter slapen, dan zal je eerst je vermoeidheid moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker kunnen worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we minder moe en ontspannen gaan slapen.

Altijd moe en slaperig? dan zijn pauze en rust zijn overdag ‘de vrienden van je slaap’

De handvatten die de Slaapcursus je aanreikt, beslaan 24 uur. Naast slapen zijn pauzes en rustmomenten gedurende de dag en de avond voor de slechte slaper van groot belang. Door af en toe te pauzeren of te rusten, kun je ook overdag fysiek, mentaal en emotioneel herstellen. Je begint daardoor rustig en ontspannen aan de nacht. Dat bevordert je het inslapen, het doorslapen en de diepte van je slaap.

Je bent voor je herstel minder afhankelijk van je slaap

Je bent voor je herstel ook minder afhankelijk van de nacht. Zo verdwijnt de ‘druk op de nacht.’ Ook dat helpt je om beter te slapen. Na verloop van tijd voel je jezelf daardoor minder moe en vitaler. Zo kom je zonder slaapmiddelen en geheel op eigen kracht, uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Op een ontspannen manier en in een ongedwongen sfeer, maakt de slaapcursus het plezierig om te leren over je slaap en om je slaap ook écht te oefenen. Door de juiste kennis en oefening gaat beter slapen je beslist lukken. Meld je nu aan.

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

E-book bestellen

Je kunt de cursus ook als E-book bestellen. Bij dit E-book horen 7 slaapoefeningen die je beslist gaan helpen. Het boek kost €18,50

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Reviews

Sinds de cursus zijn mijn dagen veel leuker geworden. Ik voel me veel beter, kan me beter concentreren en ben minder vermoeid.

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Rob de Ron

Professor Erik Scherder en Slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het Slaapcongres van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Altijd Moe en Slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Sophie Hilbrand neemt voor een aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  deel aan de Slaapcursus.

Altijd moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de Yoga Nidra oefening. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

Altijd moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Minder moe naar bed gaan helpt

Rust zoeken gedurende de dag, had ik zelf ook wel bedacht, maar niet op deze manier. Ik doe de slaapoefening rond een uur of vijf, als ik thuiskom van mijn werk. Het is echt een moment voor mezelf. Daardoor ben ik ’s avonds minder moe en … slaap ik ’s nachts veel beter! Het is ongelooflijk! Door op een nieuwe manier te kijken en het nu anders aan te pakken, ben ik eindelijk op de goede weg. Heel hartelijk bedankt! Naar reviews >

Altijd moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Altijd moe en slaperig? Vermeoidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten.” Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief. Naar reviews >

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Altijd moe en slaperig

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn twee verschillende biologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen! Het is belangrijk om niet te moe naar bed te gaan. Dat doe je door je dag én je avond goed in te richten.

LINKS naar andere Blog Pagina’s:

Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Niet kunnen slapen met slaappil. Niet kunnen slapen. Niet slapen door stress. Niet uitgerust wakker worden. Slaaples voor jongvolwassenen met slaapproblemen. 

Verantwoording afbeeldingen bij pagina ‘Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde:’
.
Een groot deel van de getoonde afbeeldingen op slaapcursus.nl is afkomstig van Commons.Wikimedia.org. Overige afbeeldingen zijn in eigen beheer of in beheer van musea, stichtingen en (privé)collecties, maar vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar, met speciale dank aan het Rijksmuseum Amsterdam.
.
Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901) Le Lit (Het Bed) 1893. Musee d’Orsay, Parijs.
Kleine afbeelding: Rembrandt (1606-1669) Slapende oude vrouw (1633-1639) Rijksmuseum Amsterdam
Kleine afbeelding: Rembrandt  (1606-1669) Slapende jonge Vrouw (1654) British Museum, Londen
William Sidney Mount (1807-1868) Boys Caught Napping in a Field (1848) Brooklyn Museum, New York.
.
Altijd moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde, terug naar Homepagina. →