Beter slapen werkt

Beter slapen werkt. Lezingen, workshops en cursussen over slaap voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Beter slapen werkt

Workshops, lezingen en cursussen over slapen en werk voor bedrijven, instellingen en organisaties

.

“Als ik nu niet slaap ben ik morgen niet fit en kan ik niet goed functioneren” 

Veel mensen die ‘s nachts wakker liggen, maken zich zorgen over hun inzetbaarheid, zowel privé als op het werk. Ze zijn ongerust dat ze de volgende dag niet goed functioneren. De slaapoefeningen die uw medewerkers als onderdeel van de  ‘Beter slapen werkt ontvangen helpen direct de slaapkwaliteit te verbeteren. Daarnaast neemt het bieden van de juiste handvatten een deel van hun zorgen weg. Het 24-uurs perspectief op slaap, vermindert bovendien de spanningen rond de nacht. Deze slaapoefeningen en het feit dat men er overdag iets aan kan doen, geeft uw werknemers het vertrouwen en de controle waarnaar ze zoeken.

Beter slapen werkt.

Beter slapen werkt. Jan Willem Evers

“We hebben binnen en naast het werk tegenwoordig een cursus voor bijna alles. Van een assertiviteits-training tot een cursus mindfulness. Allemaal om beter in je vel te zitten. Waarom nemen werkgevers slaapproblemen dan zo weinig serieus? Als je de prestaties van je medewerkers echt wilt verbeteren, bied je anno 2016 iedereen een slaapcursus aan.”

Jan Willem Evers, directeur Zilveren Kruis 

Beter slapen werkt. 

Beter slapen werkt. Jan van den Hoogen

“Eén van de twee grootste redenen voor ziekteverzuim zijn psychische klachten. Vaak kampen mensen daarbij met slaapproblemen. ‘Ik kan de slaap niet vatten’, hoor je dan”, vertelt van den Hoogen, “we zagen ook in onderzoek naar leefgewoonten onder werknemers dat 15 procent van de mensen aangeeft thuis niet meer te kunnen ontspannen. De 24-uurs economie maakt hen via email en smartphones continu beschikbaar. Mensen worden grenzeloos in hun werk, kunnen niet meer stoppen”.

Jan van den Hoogen, arbeids- en organisatiedeskundige

Slaapcursus voor werkend Nederland. Jan van den Hoogen, arbeids- en organisatiedeskundige.

Beter slapen werkt Eus van Someren

Beter slapen werkt. Eus van Someren

“Het is alom geaccepteerd om slaappillen te nemen, maar dit is een ontkenning van het daadwerkelijke probleem. We willen er vaak niet aan dat we een slaapprobleem hebben. Terwijl structureel een paar uur minder slaap dan je nodig hebt je al ernstig in de problemen kan brengen tijdens je werk.”

Eus van Someren (hoofd afdeling Slaap en Cognitie Nederlands Herseninstituut van de KNAW en hoogleraar integratieve neurofysiologie aan de VU)

Beter slapen werkt. 

Beter slapen werkt. Meerlo

De gevolgen van langdurig slaapgebrek zijn al merkbaar bij dagelijks een uurtje te weinig, zegt neurobioloog Meerlo. De cognitieve functies gaan achteruit met alle gevolgen van dien. „Minder alertheid, minder inzicht, slechter geheugen, achteruitgang in motorisch reacties, en ongeremder, emotioneler gedrag.” Behalve effecten op de gezondheid hangt er aan problemen met slapen ongetwijfeld een flink prijskaartje wat betreft de economische gevolgen, aldus Meerlo. „Ik kan er geen getal bij noemen, maar denk alleen al aan minder alerte werknemers, bedrijfsongelukken etc.” De bioloog waarschuwt ervoor dat slaap niet het sluitstuk van de 24-uurseconomie mag zijn. „Het kan eenvoudig niet zo zijn dat we denken: oh, dan slapen we maar wat minder. Daar zijn we niet op gebouwd.”

Meerlo is neurobioloog

Slaapcursus voor werkend Nederland. Jan van den Hoogen, arbeids- en organisatiedeskundige.

Beter slapen werkt. Gerda Verpoorte

“Toen uit ons interne vitaliteitsonderzoek naar voren kwam dat slaapproblemen zo’n belangrijk onderwerp is, hebben wij dit samen met onze partner Zilveren Kruis gelijk hoog op de agenda gezet. De belangrijkste winst is dat het bespreekbaar wordt zodat we er preventief ook echt wat aan kunnen doen.”

Gerda Verpoorte. Directeur Arbodienst Rabobank

Beter slapen werkt voor Rabobank Noord Kennemerland
Beter slapen werkt voor Nestle Amstelveen
Beter slapen werkt voor Radboud Universiteit Nijmegen
Beter slapen werkt AFM Amsterdam

Beter slapen werkt

Zij kozen voor meerdere lezingen

Beter slapen werkt

Zij kozen voor een workshop

Beter slapen werkt

Zij kozen voor een college Yoga Nidra

Beter slapen werkt

Zij kozen voor Yoga Nidra

Beter slapen werkt voor de Gemeente Lelystad
Beter slapen werkt voor A+O Metalektro
Beter slapen werkt voor OnlyHuman Den Haag
Beter slapen werkt voor Auping

Beter slapen werkt

Zij kozen voor meerdere cursussen

Beter slapen werkt

Zij kozen voor meerdere workshops

Beter slapen werkt

Zij kozen voor een lezing

Beter slapen werkt

Zij kozen voor een lezing

Slaapcursus voor werkend Nederland. 

.

Simpelweg het verbeteren van de slaapkwaliteit van werknemers leidt tot betere prestaties over de gehele linie. Kortom, goed slapen is goed voor het werk en investeren in de slaap van werknemers wordt rijkelijk beloond. Beter slapen werkt gewoon.

 

Slaapcursus voor werkend Nederland. 

Dank je wel voor je geweldige workshop ‘beter slapen werkt’ van afgelopen dinsdag. Ik ging helemaal verfrist en enthousiast naar huis. Je hebt een prettige stem om naar te luisteren, ik heb al een oefening gedaan en heb goed geslapen. 

Deelneemster Slaapcursus Gemeente Lelystad

Beter slapen werkt

Beter slapen werkt  …

Beter slapen werkt

Het is de doelstelling van ‘Beter slapen werkt‘  om uw medewerkers meer controle over hun slaap te geven, waardoor ze overdag uitgerust, opgewekt en alert zijn. Om dit te bereiken kent ‘Beter slapen werkt‘ een tweeledige aanpak. Allereerst zijn er de slaapoefeningen. Deze verbeteren direct de slaapkwaliteit. Daarom ontvangt elke medewerker die deelneemt drie slaapoefeningen voor thuis. Ten tweede biedt de geboden kennis over biologische ritmes uw medewerkers de juiste handvatten om hun persoonlijk slaap- en waakritme beter op elkaar af te stemmen. Biologische ritmes kennen een specifiek 24-uurs ritme, waarin naast slaap, ook pauze en rust kenmerkende momenten zijn om te herstellen van een lichamelijke, mentale of intellectuele inspanningen. Kennis over dit biologische ritme helpt uw medewerkers om hun werk en privéleven makkelijker en efficiënter te maken én tegelijkertijd beter te slapen. Het toegenomen inzicht en gevoel van controle na deelname aan de workshop, lezing of slaapcursus ‘Beter slapen werkt‘ levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de slaapkwaliteit, de prestaties en het welbevinden van uw medewerkers. Bovenstaande bedrijven, instellingen en organisaties gingen u voor.

‘Beter slapen werkt’.

'Beter slapen werkt'

Indicatie programma ‘beter slapen werkt’ voor bedrijven, organisaties en instellingen

Wat is voor u het meest geschikt? Een lezing, workshop of cursus? Om een zo goed mogelijke keus te maken en een prima product neer te zetten voor uw medewerkers, ben ik graag bereid, voorafgaand  een (kosteloos) gesprek te voeren over de juiste aanpak voor uw bedrijf, organisatie of instelling. Uiteraard sta ik daarbij open voor uw adviezen en inzichten en zijn aanpassingen in onderstaand programma mogelijk.

Beter slapen werkt. Gezond en goed slapen vraagt om een 24-uurs aanpak

In dit eerste onderdeel van ‘Beter slapen werkt’ leer je alles over je slaapritme, maar ook over je waakritme, want de ritmes van slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. In een goed opgebouwde 24-uurs ritme vullen slapen en waken elkaar aan en versterkt de kwaliteit van de een, de kwaliteit van de ander. Een gezonde nachtrust maakt dat je het werk opgewekt en alert kunt doen. Ook het omgekeerde blijkt waar: door op je werk en thuis een juiste ritme tussen activiteit en herstelmomenten te vinden, leg je de basis voor een gezonde nachtrust.

Beter slapen werkt. De 90 minuten cyclus van activiteit en herstel

In dit tweede onderdeel van de ‘Beter slapen werkt’  ontdek je dat zich achter de borden die langs de snelwegen staan met de tekst: “twee uur rijden, een kwartiertje rust”, een hele wetenschap schuil houdt. Naast het 24-uurs ritme van slapen en waken, zijn er namelijk ook kleinere ritmes van activiteit en rust (herstellen). Zo word je tijdens je slaap om de 90 minuten even wakker. Vaak merk je dat niet eens. Deze 90 minuten cyclus speelt ook overdag een rol en bepaalt wanneer je concentratie vermindert en je toe bent aan een herstelmoment. Het 90 minuten ritme is echter voor ieder mens, maar ook voor iedere bezigheid, net iets anders. Al naar gelang de inspanning varieert het van 45 minuten tot maximaal twee uur, zoals op borden van Veilig Verkeer Nederland. Kennis over deze kleinere ritmes, helpen je om je dag en nacht structuur te geven en slapen en waken, beter op elkaar af te stemmen.

Beter slapen werkt. Naast slaap zijn ook pauze en rust uitstekende herstelmomenten

In dit derde onderdeel van de ‘Beter slapen werkt’ kijken we naar de drie mogelijkheden die onze fysiologie heeft om te herstellen van een inspanning: slaap, rust en pauze. Wanneer we deze drie mogelijkheden goed gebruiken, vermindert de slaapdruk en zijn we voor ons herstel en welbevinden, minder afhankelijk van 8 uur slaap. Bovendien blijf je gedurende de dag fris en alert en ga je‘s avond minder moe naar bed. Dat is belangrijk, want iemand kan ook te moe zijn om te slapen. Pauze- en rustmoment kun je dan ook gerust ‘de vrienden’ van je slaap noemen. We leren de verschillen en de overeenkomsten tussen deze herstelmomenten en geven antwoord op de volgende vragen: wat is een goede slaap, pauze of rustmoment? Waarom 8 uur slapen en een kwartiertje pauze? Wat is het verschil tussen pauze en rust? En hoe vaak neem je die? Aan de hand van praktische voorbeelden krijg je de juiste handvatten om je persoonlijk werkritme te verbeteren en je waakcyclus beter te laten aansluiten op je slaapcyclus.

Beter slapen werkt. Wat is voor jou de beste tijd om te gaan slapen?

In dit vierde onderdeel van de ‘Beter slapen werkt’ is er voldoende ruimte voor vragen en opmerkingen om je individuele oplossingen en slaap- waakpatroon te ontdekken. Daarom zijn de groepen niet groter dan 12 deelnemers. We kijken onder andere naar wat je wel en niet moet doen om beter te slapen en beantwoorden allerhande vragen. Verergeren slaaprituelen of slaapmiddelen misschien je slapeloosheid of kunnen ze werlkelijk helpen? Wat is jouw ideale bedtijd? Ben je een ochtend- of avondmens? Of iets daartussenin? Wat doe je voor het slapen gaan? Is het verstandig om te sporten, muziek te luisteren, een warme douche te nemen of iets te eten? Door een juiste invulling van de avond sluit deze beter aan op de nacht en haal je meer uit jezelf, je privéleven en je werk.

Beter slapen werkt. De slaapoefening

In dit laatste deel van de ‘Beter slapen werkt’ maak je kennis met een slaaptechniek, waarmee je direct de kwaliteit van je slaap kunt verbeteren. Deze techniek is gebaseerd op yoga nidra, de yoga van de slaap. Maak je geen zorgen: je hoeft niet te rekken en te strekken en je hebt geen special kleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. Dat is alles. Als de oefening je bevalt kun je thuis verder oefenen. Je krijgt dan een mp3 bestand met 3 slaapoefeningen toegezonden zodat je thuis verder kunt oefenen. Menig deelnemer aan de Slaapcursus heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap aanmerkelijk kunnen verbeteren.

 

Rob de Ron is gecertificeerd Yoga Nidra docent en slaapdeskundige

Rob de Ron (>) geeft sinds 1996 Yoga Nidra. In 2012 heeft hij de Slaapcursus opgericht. Sindsdien geeft hij de Slaapcursus voor werkend Nederland en lezingen over slaap en slaapyoga aan particulieren en organisaties. Zijn kennis over slaap en slaapyoga is grenzeloos en hij beantwoordt elke vraag op een toegankelijke en persoonlijke manier.

 

Slapen en Werk...

Investeren in de slaapkwaliteit van werknemers loont 

Auteurs: J. Machek, Stafpsycholoog bij ArboNed & A. Geraedts, Research Consultant bij ArboNed Artikel ARBONED > 

.

Het loont om te investeren in de slaapkwaliteit van werknemers. De rol van de werkgever is om slaap serieus te nemen, bewustzijn te creëren en de omstandigheden te optimaliseren waarin werk- nemers hun slaap(klachten) onder controle hebben. Maar de verantwoordelijkheid en de grootste regel- ruimte ligt natuurlijk bij de werknemer zelf. Slapen is gedrag en gedrag kun je veranderen. En vanuit dat oogpunt kunnen werknemers die gemotiveerd zijn zelf stappen zetten naar een betere slaapkwaliteit of naar het voorkomen van klachten in de toekomst. In veel gevallen kan een kleine handreiking in de vorm van een slaapcursus, tips voor een goede slaaphygiëne, een gezonde leefstijl met voldoende beweging, goede voeding en actieve ontspanning overdag én ‘s-avonds al aantoonbaar de kwaliteit van slaap verbeteren. De oplossingen liggen klaar. En de opbrengst ligt voor de hand.

.

Slecht slapen is slecht voor het werk

Voor het waarborgen van de inzetbaarheid van uw personeel is het van belang om (psychische) klachten voor te zijn om uitval in verzuim te voorkomen. Alert zijn op stresssignalen als voorbode voor psychische klachten was lange tijd het devies. Leidinggevenden zijn inmiddels bewuster geworden en vaak ook getraind in het herkennen van stresssignalen, maar psychisch verzuim blijft desondanks toenemen. Daarom is er een nieuwe aanpak nodig. Besteed ook eens aandacht aan slaap!

 

Slaap is één van de belangrijkste behoeften van de mens

Slaap is één van de belangrijkste behoeften van de mens, net zo belangrijk als goede voeding en beweging. Tegelijk zorgen de 24-uursmaatschappij, de technologische ontwikkelingen (digistress) en de huidige gespannen economische realiteit ervoor dat het bewaren van een goede waak-slaapbalans een hele opgave is. Werkend Nederland wordt geplaagd door een groeiend slaapprobleem.

 

Een kwart van de mensen heeft slaapklachten

Voor mensen die in onregelmatigheid of ploegendienst werken, ligt dit percentage aanzienlijk hoger: 40 tot 80% van de werknemers meldt hier klachten. Naast de onregelmatigheid van het werk speelt ook leeftijd een belangrijke rol: de kans op een verstoord slaapritme neemt vanaf het 50ste jaar toe. Met het oog op de vergrijzing van de werkbevolking, geen lonkend perspectief.

 

De impact van slaapklachten op mensen is enorm

Tegelijk is de aandacht voor slaapproblemen, met name binnen de werkcontext, beperkt. In verschillende onderzoeken is de relatie tussen slaaptekort en psychische klachten (waaronder (werk)stress) aangetoond. Bij benadering gaat 80% van al deze psychische klachten gepaard met slaapproblemen. Daarnaast is een verstoorde slaapfunctie in verband gebracht met andere chronische aandoeningen, zoals (over)gewicht en diabetes. Ook blijkt de hoeveelheid slaap een direct verband te hebben met de levensverwachting.

 

Mensen die slecht slapen verzuimen meer en vaker

Niet goed slapen kan dus grote gevolgen hebben: één slechte nacht heeft al meetbaar effect op het niveau van met name cognitief en emotioneel presteren. Als de slaapproblemen aanhouden, zijn de gevolgen niet te negeren en wordt ons hele systeem ontregeld, zowel fysiek, mentaal als emotioneel: mensen die slecht slapen zijn vaker betrokken bij onderlinge conflicten. Daarbij blijkt het niet uit te maken wat de uitgangssituatie is van de werknemers.

Beter slapen werkt. Wat te doen tegen slaapproblemen werknemers?

.

Gesprekken over de kwaliteit van slaap zijn nog geen gemeengoed op de werkvloer. Ook al lopen er in iedere organisatie collega’s rond die klagen over vermoeidheid of een slechte nachtrust, het gemor wordt zelden als een serieus signaal van naderend onheil opgepikt. Sterker nog, klagende collega’s behoren volgens peilingen tot een van de belangrijkste irritaties op het werk. De hints die slechte slapers geven zullen dus niet snel worden beantwoord met geïnteresseerde en verdiepende vragen. Laat staan met serieuze pogingen om de slechtslaper waar mogelijk te helpen grip te krijgen op zijn of haar slaap.

.

Help werknemer grip te krijgen op zijn slaap

Uit eigen onderzoek van ArboNed blijkt, dat van de bedrijven waar slaaptekort een probleem is, 70% van de mensen aangeeft slaapproblemen vooral te zien als een privé-aangelegenheid, en dat de werk- gever daar geen invloed op heeft. Medewerkers die zich ziek melden met psychische klachten zullen daarom zelden slecht slapen noemen als reden voor de ziekmelding en ook niet direct het verband tussen een verstoorde slaap en de ontstane klachten leggen.

 

Trainen in het herkennen van signalen

In de behandeling van een zieke werknemer gaat de aandacht veelal uit naar de aangeboden klacht. Hierdoor is de kans groot dat de slaapklachten sluimerend blijven bestaan, terwijl werknemers aan de slag gaan om hun primaire klacht op te lossen. Het risico is dan groot dat de werknemer terugvalt in ziekte en verzuim. Daarom is het belangrijk om leidinggevenden analoog aan de stress-signalering te trainen in het herkennen van signalen die slaapproblemen veroorzaken bij werknemers.

 

Mensen die slecht slapen verzuimen meer en vaker

Mensen die slecht slapen verzuimen meer en vaker, hebben concentratieproblemen, moeite met plannen en het houden van overzicht en hebben een grotere kans op het maken van fouten, met een toenemend risico voor de veiligheid. Ook emotioneel gaat het slechte slapen ons niet in de koude kleren zitten. We worden prikkelbaar, zijn minder bestand tegen de druk van werk, tijd of omgeving, vatbaarder voor kritiek en ons algehele gevoel van welzijn daalt.

 

Kortom, slecht slapen is slecht voor het werk

Dit inzicht vraagt om een actieve aanpak van slaap- problemen, want omgekeerd gaat het verhaal ook op: werknemers die goed slapen zijn productiever, maken minder fouten, melden zich minder vaak ziek, én verzuimen minder! Ook blijken werk- nemers die goed slapen zich eerder aan regels en voorschriften te houden, vertonen zij minder ongewenst gedrag, zijn socialer naar hun collega’s handvatten te bieden hoe hier effectief op in te spelen. Op die manier kunnen preventieve stappen worden genomen.

Zilveren kruis Slaapcursus voor werkend Nederland

Onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door TNS Nipo.

We worden ons steeds bewuster van het belang van een gezonde levensstijl. We eten gezonder én bewegen vaker. Des te opvallender is dat we het belang van een goede nachtrust over het hoofd lijken te zien of soms zelfs negeren. Terwijl slaap minstens net zo belangrijk is. Zowel werknemers als werkgevers zijn zich vaak nog onbewust van de effecten van slaapproblemen op de werkvloer. 1 op de 6 mensen kampt met slaapproblemen en 64% functioneert om die reden minder goed op werk. Dit blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door TNS Nipo.

NRC: Beter slapen werkt beter

.

Lang was het voor succesvolle mensen stoer om te zeggen dat ze weinig slaap nodig hebben. Maar steeds vaker worden de voordelen van goed slapen ook benoemd. Want vermoeide mensen maken meer fouten. En worden sneller ziek. 

.

Mannen, zo zou Napoleon ooit hebben gezegd, hebben zes uur slaap nodig. Vrouwen zeven. En gekken acht. Over de Britse oud-premier Margaret Thatcher gaat het verhaal dat ze besprekingen tot diep in de nacht liet doorgaan, net zolang tot al haar gesprekspartners uitgeput de aftocht bliezen. De Iron Lady maakte vervolgens rustig haar voorstel af, zodat iedereen dat de volgende ochtend – ze was ook als eerste weer wakker – meteen kon ondertekenen. Zakenman en presidentskandidaat Donald Trump zou nooit zo succesvol zijn geworden zonder regelmatig wat nachtrust in te leveren, zei hij in 2009 tegen een Amerikaanse tabloid: „Hoe kan iemand die 12 uur of 14 uur per nacht slaapt concurreren met iemand die genoeg heeft aan drie of vier uur slaap?”

.

Verder lezen? NRC >>>

Beter slapen werkt / Uitgaande links

Eus van Someren TED Amsterdam >>>

Ariana Huffington about sleep >>>