Insomnie

Insomnie

Insomnie of insomnia is de meest voorkomende slaapstoornis

Insomnie of insomnia. Het meest voorkomende slaapprobleem.

Slaapstoornissen hebben geen eenduidige oorzaak en zijn verschillend van aard. Problemen met slapen kunnen het gevolg zijn van psychische factoren zoals een depressie. Ook lichamelijke klachten, zoals pijn na een operatie of reuma, een lawaaierige omgeving of een onveilige situatie, kunnen slapeloze nachten veroorzaken. Wanneer de slaapverstorende factoren verdwijnen, stopt ook het slaapprobleem. In dat geval spreken we van secundaire slaapstoornissen.

 

Insomnie of insomnia

Is de slaapstoornis niet gekoppeld aan andere klachten en Is er geen sprake van externe factoren die deze veroorzaken, dan spreken we van een primaire slaapstoornis. Deze kunnen we onderverdelen in drie categorieën: parasomnieën, circadiane ritmestoornissen en insomnie. Insomnie is de meest voorkomende slaapklacht.

Jaarlijks bezoeken zo’n drie miljoen mensen hun huisarts wegens slaapproblemen. Daarvan heeft zo’n 10 % apneu, Restless Legs Syndrome, slaapangst of een andere slaapstoornis. De overige 90% heeft insomnie.

Gevolgen

Mensen die lijden aan insomnie zijn meestal ongelukkig met de gevolgen hiervan, omdat het de algehele kwaliteit van leven sterk vermindert. Ze voelen zich vaak moe, waardoor de concentratie en prestatie op de werkvloer afneemt en ook het privé- en gezinsleven eronder lijdt.

Inslaapproblemen of doorslaapproblemen

“Ik slaap niet goed” is vermoedelijk de meest gehoorde klacht bij elke huisarts. Ruim 10 procent van de bevolking lijdt onder chronische slaapklachten. Men slaapt te weinig, wordt niet uitgerust wakker en voelt zich overdag moe. De reden van het slaaptekort kan zijn dat men, eenmaal in bed, uren wakker ligt voordat men inslaapt.

Naast deze inslaapproblemen, zijn er ook mensen met doorslaapproblemen. Ze slapen wel goed in, maar worden na een aantal uren wakker en kunnen dan de slaap niet meer vatten.

Gemengde insomnie

Bij seizoensgebonden insomnie slaapt men tijdens een bepaald seizoen slechter dan in andere jaargetijden. Er zijn ook mensen, waarbij niet de kwantiteit maar de kwaliteit van de slaap tot klachten leidt. Zij slapen voldoende, maar zeer oppervlakkig.

Soms vervalt elk onderscheid tussen slaapkwantiteit en slaapkwaliteit omdat er geen vast patroon in het slaapgedrag waarneembaar is. Bij deze gemengde insomnie slaapt men soms goed, dan weer slecht, en zijn er zowel inslaap- als doorslaapproblemen of ligt men soms nachtenlang wakker.

Insomnia of insomnia

Wat te doen?

Wat is de oorzaak is van insomnie en welke aanpassingen mogelijk zijn om de slaapkwaliteit te verbeteren voor mensen die aan deze slaapklacht lijden? Omdat er geen directe oplossing is, zoeken veel mensen het antwoord in slaapmiddelen en slaapadviezen. Dit leidt niet altijd tot een bevredigende of definitieve oplossing. Hoe komt dit en zijn er andere mogelijkheden die wel werken?

Slaapcursus effectiever dan slaapmiddel

Niet alleen op korte, maar ook op lange termijn blijkt het volgen van een slaapcursus werkzamer bij insomnie dan de slaapmiddelen Zolpidem of Temazepam blijkt uit onderzoek van het toonaangevende medische vakblad Archives of Internal Medicine.

Op eigen kracht

Bovendien heeft het geen negatieve bijwerkingen. Wel positieve. Omdat je de slaapproblemen middels het volgen van een slaapcursus op eigen kracht aanpakt en weet op te lossen, vergroot het je zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde. Die voldoening kan een slaapmiddel je nooit geven.

Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia

Slaapcursus

De Slaapcursus kost €139. Na aanmelding ontvang je informatie over locatie, openbaar vervoer en andere praktische zaken. We beginnen om 09.30 uur en eindigen om 17.00 uur. Aan het eind van de Slaapcursus krijg je een samenvatting en 3 slaapoefeningen. Je kunt direct aan de slag. Wil je ook deelnemen? Kijk dan op de cursusagenda.

 

Rob de Ron

Rob de Ron is slaaponderzoeker en yogatrainer. Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde hij de eerste Nederlandse Slaapcursus. Sindsdien geeft hij vele inspirerende lezingen en workshops aan diverse bedrijven en instellingen en heeft hij menig cursist aan een betere nachtrust geholpen. 

 

Sophie Hilbrand neemt deel aan de Slaapcursus

Afgelopen zomer was slaaponderzoeker en yoga nidra leraar Rob de Ron te zien het in programma ‘Sophie in de Mentale Kreukels’. In haar zoektocht naar de invloed van slaap op onze gezondheid nam Sophie Hilbrand deel aan de Slaapcursus  Bekijk hier het fragment ‘of het hele programma over slaap.

Insomnia of insomnia

Slaaplezing voor het Openbaar Ministerie.

Insomnia of insomnia

Slaapcollege Rijksuniversiteit Groningen.

Insomnia of insomnia

Slaapworkshop Radboud Universiteit. 

Wil je net als onderstaande bedrijven, organisaties of (onderwijs)instellingen gebruik maken van de kennis en ervaring van de Slaapcursus en een lezing of workshop organiseren? Of heb je vragen? Neem dan contact met me op.

Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia
Insomnia of insomnia