Melatonine in voeding. Waar zit melatonine in.

Melatonine in voeding

We hoeven we niet altijd naar de drogist om melatonine supplementen te verkrijgen. Er zit namelijk veel natuurlijk melatonine in voeding.

Melatonine in voeding. Waar zit melatonine in.

Door het hormoon melatonine stelt het lichaam zich langzaamaan in om te gaan slapen. Naarmate we ouder worden daalt de melatonine productie drastisch. Dat kan niet alleen ons slaappatroon veranderen, maar misschien ook onze gezondheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat melatonine een erg sterke anti oxidant is, die onze weerstand vergroot. Nu hoeven we niet altijd naar de drogist om melatonine supplementen te verkrijgen. Er zit veel natuurlijk melatonine in voeding.

Voorzichtig met melatonine (1)

Artsen zagen een groeiend aantal vermoeide patiënten die het middel op een verkeerd tijdstip of in een veel te hoge dosering innamen, of het middel gebruikten bij slaapklachten die niet met melatonine te verhelpen waren. Verkeerd gebruik van melatonine kan slaapproblemen verergeren en permanent maken, aldus de artsen.  

Bron NOS

Melatonine in voeding

Melatonine en leeftijd

Leeftijd is tevens een belangrijke factor voor de melatonine productie. Bij kinderen tot de pubertijd is de melatonine productie hoog, want een kind heeft veel slaap nodig om te kunnen groeien. We weten dat bij mensen de melatonine productie rond de pubertijd drastisch daalt. Dat blijft ze gedurende ons leven doen. Op latere leeftijd maakt het lichaam steeds minder melatonine aan. Wanneer we boven de zestig zijn is de productie nog maar zeer gering. Mede door de veranderingen in de melatonine productie, wijzigt ons slaappatroon gedurende ons hele leven.

Een signaal om te gaan slapen

Melatonine is niet alleen een signaal voor ons systeem om te rusten en te slapen, maar het is ook een erg krachtige anti-oxidant. Helaas zakt de melatonine productie drastisch naarmate we ouder worden. Alsof de evolutie er geen rekening mee heeft gehouden dat de mens zo oud zou worden. Melatonine lijkt veroudering te kunnen stoppen. Muizen die melatonine toegediend kregen werden ouder, dan muizen zonder extra melatonine.

Melatonine in voeding

Nu hoeven we niet altijd naar de huisarts of de drogist om melatonine supplementen te verkrijgen. Er zit namelijk veel natuurlijk melatonine in voeding, maar het is niet zeker dat je ook écht sneller in slaap valt van de extra melatonine in voeding. De onderzoeken hierover spreken elkaar tegen. Maar over één ding zijn wetenschappers het eens: van bepaalde voeding, zoals zure kersen, stijgt de hoeveelheid melatonine in het bloed veel meer dan van andere.

Melatonine in voeding. Waar zit melatonine in.

Voorzichtig met melatonine (2)

“Het is niet ongevaarlijk dat melatonine als hulpmiddel voor het slapen wordt verkocht. Melatonine is geen slaappil. Het is een hormoon dat invloed heeft op je biologische klok. Misschien maakt het de eerste dagen een beetje slaperig of doet het zijn werk als placebo, maar dat is na een week uitgewerkt en blijf je zitten met enkel een ontregelde biologische klok. Zo kan je slaapprobleem door het gebruik van melatonine juist verergeren. Gebruik dus niet maar zo melatonine.Overleg eventueel eerst met je huisarts.”

Bron PlusOnline. Interview met Hans Hamburger, Neurologg en slaapdeskundige.

Melatonine in voeding
Melatonine in voeding. Waar zit melatonine in.

Melatonine in voeding

Melatonine is een van de hormonen die ons lichaam aanmaakt aan het einde van de dag. Dit ritme valt samen met de afname van het daglicht, maar wordt er niet – zoals vaak wordt gedacht – door veroorzaakt, zegt Gerard Kerkhof, emeritus slaaphoogleraar. ‘Ook zonder het intreden van de nacht, bij niet te fel licht, is er sprake van een cyclus.’ Melatonine reguleert onder meer de temperatuurhuishouding maar vooral ook de slaap. In pilvorm is het verkrijgbaar voor mensen met slaapproblemen, maar melatonine zit ook in voeding. Bijvoorbeeld in kersensap.

Kersensap

Veelbelovend, dacht ook de onderzoeksgroep van Glyn Howatson, hoogleraar humane en toegepaste fysiologie van de Northumbria Universiteit in het Britse Newcastle. In 2012 publiceerde Glyn Howatson, hoogleraar aan de Northumbria Universiteit in Newcastle, een studie naar het drinken van geconcentreerd kersensap en de invloed ervan op de slaap van een twintigtal gezonde proefpersonen.

Meer onderzoek nodig naar effect melatonine in voeding

Gedurende een week kregen zij tweemaal daags 30 milliliter kersensap of een placebodrankje. De onderzoekers hielden bij hoe hoog het melatoninegehalte in hun urine was. Met bewegingssensoren werd het slaappatroon in de gaten gehouden. Zelf vulden de proefpersonen een slaapdagboek in. Het melatoninegehalte in de urine van de kersensapdrinkers steeg. Ze sliepen gemiddeld bijna een half uur langer en de slaapefficiëntie (geslapen uren in bed gedeeld door de totale tijd in bed) nam ook toe.

Waar zit melatonine in?

Melatonine zit van nature  in allerlei zaden, noten en fruit. Hieronder vind je een opsomming van de meest melatonine rijke voeding. 

Zure kersen

Kersen zitten boordevol melatonine. Meerdere studies wijzen op het slaapverwekkende effect van kersensap. Volgens een kleine Britse studie vielen proefpersonen er niet alleen sneller van in slaap, ze sliepen ook langer door.

Goji-bessen

De Chinezen gebruiken ze al eeuwenlang bij slaap- en stressproblemen en volgens een Amerikaanse studie kunnen bepaalde goji-bessen inderdaad de slaap verbeteren.

Tomaten 

Uit een recent Lets onderzoek blijkt dat er in de Nederlandse tomaten meer melatonine zit dan in die uit Spanje.

Walnoten en amandelen

Behalve vitamine E, omega 3 en magnesium, bevatten walnoten ook melatonine.

Wil je meer weten over melatonine? Bekijk het artikel ‘Melatonine productie.’

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus particulieren

Slaap je licht, heb je moeite met inslapen of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Word je van elk geluidje of gedachte direct wakker en alert? Of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met inslapen of met doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Het kan. Binnen één dag.

Lees hieronder meer over de slaapcursus voor particulieren.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus zakelijk

Slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent Rob de Ron geeft naast een slaapcursus voor particulieren ook workshops en lezingen. Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische adviezen, kan veel voor hen betekenen.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus online

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg, ontwikkelde slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Nederlandse slaapcursus.  Vanaf 30 mei 2019 is het mogelijk deze slaapcursus ook online te volgen. Deze online slaapcursus is voor iedereen die de kwaliteit van zijn slaap wil verbeteren.

Wil je meer weten? Kijk op slaapcursus online.

Interne links ‘Melatonine in voeding’

Artikel ‘Melatonine in voeding’ is voor het laatst bijgewerkt in april 2019.  Het is verwant aan het artikel melatonine productie.