Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe en Slaperig: vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.  Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901). Le Lit (Het Bed) 1893. Musee d’Orsay, Parijs. Slaapcursus. Afb. Wikimedia Public Domain.

Moe en slaperig.

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

 Altijd moe en slaperig overdag? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Begin daarom met het aanpakken van je vermoeidheid. Want vermoeidheid kan slaperigheid in de weg staan!

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Het is belangrijk om ‘uitgerust’ naar bed te gaan

De begrippen vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen. Het is daarom belangrijk om niet te moe, maar uitgerust en ontspannen naar bed te gaan. Dat doe je door je dag goed in te richten met voldoende pauzes en rustmomenten. Yoga Nidra kan je daarbij helpen.

Moe en slaperig werken elkaar soms tegen

Bij de aanpak van je slaapprobleem moet je verder kijken dan de nacht. Of je nu moeilijk inslaapt, doorslaapt of te vroeg wakker wordt, slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs benadering. Daarbij is het van belang dat je het verschil leert zien tussen moe en slaperig. Want veel slechte slapers zijn wel slaperig, maar te moe om goed te slapen.

Moe en slaperig zijn twee verschillende biologische toestanden

Moe en slaperig lijken op elkaar. Beide begrippen worden dan ook vaak door elkaar gehaald. Maar moe en slaperig zijn twee verschillende biologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Vermoeidheid is niet direct het gevolg van slapeloosheid. Ook als je goed geslapen hebt maakt een inspanning je moe.

Te moe om te slapen

De meeste mensen pauzeren of rusten op zo’n moment en herstellen op een natuurlijke manier van hun vermoeidheid. Sla je te vaak je pauze of rust over en besteed je overdag en ’s avonds te weinig tijd aan herstel, dan raak je oververmoeid. Anders dan je zou denken is je moeheid misschien niet het gevolg van je slapeloze nachten, maar de oorzaak. Vermoeidheid kan slaperigheid ‘onderdrukken’. Je kunt dus ook te moe zijn om te slapen!

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap

De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten.”

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief.

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Lees de reviews

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaperig zijn komt door een onbedwingbare behoefte om te slapen

Het is een normaal biologisch gegeven en maakt deel uit van het dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en dempt de emoties. Als je ‘onderprikkeld’ en slaperig bent, keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je ogen vallen langzaam dicht en je spieren ontspannen zich. Voor je het weet ben je vertrokken.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe zijn komt door een gebrek aan energie

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning, of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je hoort elk geluidje. Ook ’s nachts. Je draait en woelt, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. En ook een vermoeid brein ontspant maar moeilijk. Het blijft denken.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Minder moe naar bed gaan helpt

Rust zoeken gedurende de dag, had ik zelf ook wel bedacht, maar niet op deze manier. Ik doe de slaapoefening rond een uur of vijf, als ik thuiskom van mijn werk. Het is echt een moment voor mezelf.

Daardoor ben ik ’s avonds minder moe en … slaap ik ’s nachts veel beter! Het is ongelooflijk! Door op een nieuwe manier te kijken en het nu anders aan te pakken, ben ik eindelijk op de goede weg. Heel hartelijk bedankt!

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Lees de reviews

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaapcursus particulieren

Slaap je licht, heb je moeite met inslapen of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Word je van elk geluidje of gedachte direct wakker en alert? Of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met inslapen of doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Binnen één dag.

Wil je deelnemen? Bekijk de cursusagenda en kies een datum.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaapcursus zakelijk

Naast een slaapcursus voor particulieren geeft Rob de Ron ook cursussen, workshops en lezingen. Veel werknemers, scholieren en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische handvatten om de slaap te verbeteren, kan veel voor hen betekenen.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Rob de Ron

Toen zijn vrouw slaapproblemen kreeg, bleek niets echt te werken. Samen met zijn vrouw koos slaaponderzoeker, yoga nidra en slaapyoga deskundige Rob de Ron voor een nieuwe aanpak. Dat had al snel succes. Daarom richtte hij in 2011 de eerste Slaapcursus van Nederland op.

Wil je meer weten? Lees dan hier verder.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe en slaperig zijn niet hetzelfde. Albert Samuel Anker (1831-1910). Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend). Privebezit, Biel in Zwitserland.Slaapcursus Afb. Wikimedia Public Domain.

Slaap en rust

Moe en slaperig zijn niet hetzelfde, maar ook slaap en rust verschillen van elkaar. Als je slaperig bent, heb je slaap nodig en wanneer je moe bent, heb je een pauze of een moment van rust nodig. Wanneer je overdag en ’s avonds weinig pauzeert en rust, ben je ’s nachts te moe om te slapen. Het is daarom belangrijk om niet te moe te gaan slapen, maar uitgerust en ontspannen naar bed te gaan. De slaap meditatie op basis van Yoga Nidra kunnen je daarbij helpen. Ieder deelnemer aan de Slaapcursus ontvangt 3 slaapoefeningen voor thuis.

Vicieuze cirkel van slapeloosheid

Omdat veel mensen met slaapproblemen hun vermoeidheid soms niet opmerken, gaan ze vaker over hun grenzen. Door gedurende de dag niet tijdig ‘af te remmen’ en jezelf een goede pauze of rustmoment te gunnen, raak je ongemerkt te moe. Die vermoeidheid staat een goede nachtrust in de weg.  Je gaat steeds slechter slapen en komt  in een vicieuze cirkel: je gaat moe naar bed en staat moe op.

Uitgerust en ontspannen naar bed

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en beter slapen, dan zal je eerst deze ‘verborgen vermoeidheid’ moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we uitgerust en ontspannen gaan slapen.

Pauze en rust zijn overdag ‘de vrienden van je slaap’

De handvatten die de Slaapcursus je aanreikt, beslaan 24 uur. Naast slapen zijn pauzes en rustmomenten gedurende de dag en de avond voor de slechte slaper van groot belang. Door af en toe te pauzeren of te rusten, kun je ook overdag fysiek, mentaal en emotioneel herstellen. Je begint daardoor rustig en ontspannen aan de nacht. Dat bevordert je het inslapen, het doorslapen en de diepte van je slaap.

Je bent voor je herstel minder afhankelijk van je slaap

Je bent voor je herstel ook minder afhankelijk van de nacht. Zo verdwijnt de ‘druk op de nacht.’ Ook dat helpt je om beter te slapen. Na verloop van tijd voel je jezelf daardoor minder moe en vitaler. Zo kom je zonder slaapmiddelen en geheel op eigen kracht, uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde. Frederic Lord Leighton (1830-1896). Flaming June (1895). Museo de Arte de Ponce, Puerto Rico. Slaapcursus Afb. Wikimedia Public Domain.

Kleine Afbeelding. Rembrandt (1606-1669) Slapende oude vrouw (1633-1639). Rijksmuseum, Amsterdam. Slaapcursus. Afb. Wikimedia Public Doamain.

Kleine Afbeelding. Rembrandt (1606-1669) Slapende jonge Vrouw (1654). The British Museum, Londen. Slaapcursus. Afb. Wikimedia Public Domain.

Verantwoording Afbeeldingen: Commons.Wikimedia.org. 

De getoonde werken bevinden zich in het publiek domein in landen en gebieden waar de auteursrechttermijn het leven van de auteur plus 100 jaar of minder is. Van deze bestanden is vastgesteld dat er geen bekende auteursrechtaanspraken op rusten, alle aanverwante en naburige rechten daarbij inbegrepen.