Moe en Slaperig.

Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

 Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn twee verschillende biologische toestanden, die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen! Vermoeidheid is dus niet altijd het gevolg van slapeloosheid, het kan er ook de oorzaak van zijn. Het is daarom belangrijk om niet te moe en vooral ontspannen naar bed te gaan. Dat doe je door je dag én je avond goed in te richten. Op de Slaapcursus vertel ik je graag meer hierover en geef ik je duidelijke handvatten én een praktische slaapoefening op basis van yoga nidra.

“Slapen is een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak want slapen en waken horen namelijk bij elkaar als dag en nacht.” aldus slaaponderzoeker en yoga nidra docent Rob de Ron. In zijn slaapcursus voor particulieren en zijn slaapworkshops voor bedrijven en organisaties, legt hij de aandacht daarom niet in de eerste plaats op de nacht, maar op de dag. Wil je ook deelnemen aan deze bijzondere Slaapcursus? kijk dan in de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niethetzelfde, Altijd moe en slaperig, moe en slaperig, slaperigheid en vermoeidheid, slaperig, altijd moe,

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

 Professor Erik Scherder en Slaaponderzoeker Rob de Ron. Slaapcongres van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Je kunt dus ook te moe zijn om goed te slapen.

Vermoeidheid en slaperigheid zijn twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen! Het is daarom belangrijk om niet te moe en vooral ontspannen naar bed te gaan. Dat doe je door je dag goed in te richten met voldoende pauzes en rustmomenten. Ook Yoga Nidra kan je daarbij helpen.

Moe en slaperig werken elkaar soms tegen

Bij de aanpak van je slaapprobleem moet je verder kijken dan de nacht. Of je nu moeilijk inslaapt, doorslaapt of te vroeg wakker wordt, slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs benadering. Daarbij is het van belang dat je het verschil leert zien tussen moe en slaperig. Want veel slechte slapers zijn wel slaperig, maar te moe om goed te slapen. Het is daarom van groot belang gedurende de dag en de avond pauze- rustmomenten interview lassen, want net als slaap helpen ze je om te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Zowel op fysiek, mentaal als cognitief gebied.

Te moe om te slapen

Anders dan je zou denken is je moeheid misschien niet het gevolg van je slapeloze nachten, maar de oorzaak. Vermoeidheid kan slaperigheid ‘onderdrukken’ en je nachtrust verstoren. Je kunt dus ook te moe zijn om te slapen. Veel slechte slapers  pauzeren of rusten overdag te weinig, waardoor ze onvoldoende herstellen van hun vermoeidheid. Sla je te vaak je pauze- of rustmoment over, dan ben je voor je herstel en gezondheid volkomen afhankelijk van je slaap. Maar omdat je te weinig tijd hebt genomen om te herstellen, ben je ’s avonds te moe en slaap je niet goed. Op deze manier kom je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid en vermoeidheid.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Slaperigheid komt door een behoefte om te slapen

Het is een normaal biologisch gegeven en maakt deel uit van het dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en dempt de emoties. Als je ‘onderprikkeld’ en slaperig bent, keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je ogen vallen langzaam dicht en je spieren ontspannen zich. Voor je het weet ben je vertrokken.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe zijn komt door een gebrek aan energie

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning, of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je hoort elk geluidje. Ook ’s nachts. Je draait en woelt, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. En ook een vermoeid brein ontspant maar moeilijk. Het blijft denken.

Uitgerust en ontspannen naar bed

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en beter slapen, dan zal je eerst je vermoeidheid moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker kunnen worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we minder moe en ontspannen gaan slapen.

Pauze en rust zijn overdag ‘de vrienden van je slaap’

De handvatten die de Slaapcursus je aanreikt, beslaan 24 uur. Naast slapen zijn pauzes en rustmomenten gedurende de dag en de avond voor de slechte slaper van groot belang. Door af en toe te pauzeren of te rusten, kun je ook overdag fysiek, mentaal en emotioneel herstellen. Je begint daardoor rustig en ontspannen aan de nacht. Dat bevordert je het inslapen, het doorslapen en de diepte van je slaap.

Je bent voor je herstel minder afhankelijk van je slaap

Je bent voor je herstel ook minder afhankelijk van de nacht. Zo verdwijnt de ‘druk op de nacht.’ Ook dat helpt je om beter te slapen. Na verloop van tijd voel je jezelf daardoor minder moe en vitaler. Zo kom je zonder slaapmiddelen en geheel op eigen kracht, uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niethetzelfde, Altijd moe en slaperig, moe en slaperig, slaperigheid en vermoeidheid, slaperig, altijd moe,

Minder moe naar bed gaan helpt

Rust zoeken gedurende de dag, had ik zelf ook wel bedacht, maar niet op deze manier. Ik doe de slaapoefening rond een uur of vijf, als ik thuiskom van mijn werk. Het is echt een moment voor mezelf. Daardoor ben ik ’s avonds minder moe en … slaap ik ’s nachts veel beter! Het is ongelooflijk! Door op een nieuwe manier te kijken en het nu anders aan te pakken, ben ik eindelijk op de goede weg. Heel hartelijk bedankt!

.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Lees de reviews

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niethetzelfde, Altijd moe en slaperig, moe en slaperig, slaperigheid en vermoeidheid, slaperig, altijd moe,

Slaapcursus particulieren

Slaap je licht of heb je moeite met inslapen? Word je misschien elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Slapeloosheid kent vele vormen, maar of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met in- of doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Binnen één dag.

Wil je deelnemen? Bekijk de cursusagenda en kies een datum.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niethetzelfde, Altijd moe en slaperig, moe en slaperig, slaperigheid en vermoeidheid, slaperig, altijd moe,

Slaapcursus zakelijk

Naast een slaapcursus voor particulieren geeft Rob de Ron ook cursussen, workshops en lezingen. Veel werknemers, scholieren en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische handvatten om de slaap te verbeteren, kan veel voor hen betekenen.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niethetzelfde, Altijd moe en slaperig, moe en slaperig, slaperigheid en vermoeidheid, slaperig, altijd moe,

Rob de Ron

Toen zijn vrouw slaapproblemen kreeg, bleek niets echt te werken. Samen met zijn vrouw koos slaaponderzoeker, yoga nidra en slaapyoga deskundige Rob de Ron voor een nieuwe aanpak. Dat had al snel succes. Daarom richtte hij in 2011 de eerste Slaapcursus van Nederland op.

Wil je meer weten? Lees dan hier verder.

Moe en slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap

De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap. Ik lig ook niet meer dan acht uur in bed. Dat was voorheen soms 12 uur om maar “uit te rusten.” Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief.

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Lees de reviews

moe en slaperig. vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe en slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Detail van Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend). Albert Samuel Anker (1831-1910)

.

Moe en Slaperig? Vermoeidheid en Slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Wil je de vicieuze cirkel van vermoeidheid en slaperigheid doorbreken dan zal je eerst je vermoeidheid moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker kunnen worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we minder moe en meer ontspannen gaan slapen.

Slaapcursus.nl

Verantwoording Afbeeldingen:
Een groot deel van de afbeeldingen is afkomstig van Commons.Wikimedia.org. Overige afbeeldingen zijn in eigen beheer of in beheer van musea, stichtingen en (privé)collecties, maar vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar. In die gevallen is de bron onderstreept en gelinkt aan de desbetreffende musea, stichtingen en (privé)collecties.
*) Eigen Beheer Slaapcursus, Cursus Slapen. Professor Erik Scherder (Meer over slapen en Hersenen van Professor Erik Scherder bij Omroep Max) en Slaaponderzoeker Rob de Ron bij het Slaapcongres van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
*) Tags: Moe en Slaperig. Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde
moe en slaperig. vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde

Moe en Slaperig? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde.

Detail van de Middagrust (La Méridienne) (1866) Jean François Millet (1814-1875)