Moeilijk inslapen

Moeilijk inslapen

Moeilijk inslapen kan bijzonder vervelend zijn, zeker als je de volgende dag weer op tijd op moet staan. Een belangrijke oorzaak van inslaapproblemen zijn je slaapgewoonten. Zo is het is belangrijk je avond goed in te richten en zo’n anderhalf uur voor het slapen gaan je activiteiten en werkzaamheden af te bouwen.

Als je slaapproblemen pas ’s avonds of ‘s nacht wilt oplossen, ben je altijd te laat. Inslaapproblemen zijn net als doorslaapproblemen en alle andere slaapproblemen een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uur oplossing. Richt je niet alleen op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag. Juist daar liggen de kansen om je inslaapprobleem effectief aan te pakken.

In een ontspannen sfeer kijk op de Slaapcursus  onder andere naar de wisselwerking tussen slapen en waken, want de opbouw van je dag en de invulling van je avond, zijn onlosmakelijk verbonden met je slaap: slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht!

Op de Slaapcursus kijken we daarom naast de nacht ook naar je volledige dag en avondindeling. Wil je meedoen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus.

Moeilijk inslapen (1)

Misschien zie je op tegen het naar bed gaan omdat je maar moeilijk kunt inslapen. De tijd die je nodig hebt om in een diepe, aangename slaap te raken, duurt regelmatig veel langer is dan je wenst. Naast moeilijk inslapen zijn er ook mensen die moeilijk doorslapen en mensen die te vroeg wakker worden. Bij sommige mensen komen deze problemen in wisslende samenstelling voor.

Moeilijk inslapen en een gevoel van behaaglijkheid

Moeilijk inslapen kan ontstaan doordat een gevoel van comfort ontbreekt. In plaats van te genieten van je bed en de nachtelijke rust, lig je te piekeren en is je lichaam onrustig. Slaapdeskundige Eus van Someren meent dat de orbito prefrontale cortex, een klein gebiedje in je hersenen dat mede verantwoordelijk is voor een gevoel van comfort, deze sensatie onvoldoende registreert, bij mensen moeilijk inslapen. Hij vertelt hierover in zijn TEDX lezing van november 2012

Je voelt je overdag niet optimaal

Vaak hoor ik van deelnemers aan de Slaapcursus dat ze ’s avonds op de bank gapen en de neiging hebben om weg te doezelen of zelfs in slaap te vallen, maar als ze eenmaal in bed liggen, voelen ze zich echter klaarwakker en kunne moeilijk inslapen. Zeker als je er de volgende dag op tijd uit moet, kan er door deze inslaapproblemen een slaaptekort ontstaan. In dat geval functioneer je overdag en ’s avonds niet optimaal.

Slapen is voor het brein en door het brein

Hoe komt het eigenlijk dat je, terwijl je op de bank een boek leest of tv kijkt, wel slaperig wordt, maar zodra je in bed ligt moeilijk inslaapt? Om dit te begrijpen, moeten we kijken naar ons brein. Slaap is voor onze hersenen van levensbelang. Het kan niet zonder. Daarom initieert ons brein de slaap, wanneer het daaraan behoefte heeft. Onze hersenen zetten dus de slaap in gang èn zijn tegelijkertijd de grootverbruikers van slaap.

Slaap zit diep verstopt in ons brein

Slapen en waken zijn, net als bijvoorbeeld ademhaling, hartslag of voeding, onmisbaar om te overleven. Deze primaire functies zetelen in een diep gelegen hersengebied, onze hersenstam. De hersenstam zit aan het eind van de wervelkolom, in de overgang tussen lichaam en brein. In de buitenste laag, direct onder de schedel, zit de hersenschors of  neocortex. Hier zetelen functies als taal, rekenen en onze intelligentie.

Ik moet nu slapen anders ben ik morgen niet fit

“Ik moet nu echt gaan slapen, anders ben ik morgen niet fit”, is weliswaar een verstandige opmerking, die ontstaat in de neocortex, maar je gaat er niet onmiddellijk door inslapen. Waarom luistert de slaap niet naar de intelligente opmerkingen van de neocortex? Als dit intelligente brein een definitief gezag zou hebben en de hersenstam rechtstreeks zou kunnen beïnvloeden, dan zou niemand meer moeilijk inslapen, doorslapen of te vroeg wakker worden.

Een fout van de evolutie?

Als ons brein de slaap zo nodig heeft, waarom luistert het brein dan niet naar zichzelf? Dit komt vermoedelijk omdat tijdens de evolutie van ons brein beide hersendelen niet met elkaar zijn vergroeid. De neocortex is als het ware als een schors rond de hersenstam gegroeid, maar ze zijn niet optimaal vergroeid. Omdat ze niet zijn geïntegreerd, maakt dit een effectieve samenwerking lastig en ontstaan er ‘interne conflicten’. De hersenen hebben behoefte aan slaap en zetten daartoe alles in werking, maar een ander deel schiet in de alarmstand en houdt de hele boel wakker … juist op het moment dat je in bed stapt en lekker wilt inslapen.

Lees verder onder de review.

 

Binnen één dag beter slapen

Het kan

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefening. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad.  Meer reviews.

Moeilijk inslapen

Moeilijk inslapen (2)

 

Een slecht huwelijk

Als in een goede organisatie of huwelijk zouden beide hersendelen goed met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Maar er lijkt een intern, onzichtbare tweestrijd gaande: je brein is toe aan slaap, maar tegelijkertijd verzet het zich daartegen. Je wilt inslapen, maar kunt niet inslapen. Omdat beide hersendelen niet effectief met elkaar communiceren, spreekt Antonio Damasio, een Portugees neuroloog, werkzaam in Amerika, dan ook van ‘een slecht huwelijk’ tussen beide hersendelen.

Alarm

Dat deel van je brein waarmee je met anderen praat (en ’s nachts vooral met jezelf), de neocortex, zegt terecht dat het verstandig is om te gaan slapen. Dieper in je brein gaat echter ongemerkt een alarm af. Zolang je op de bank zat, was is er niets aan de hand. Op die plek kon je slaperig worden en zelfs in slaap vallen. Eenmaal in bed kun je moeilijk inslapen omdat de dieper liggende hersenfuncties het bed of de slaapkamer ‘zien’ een plek waar iets moet gebeuren, dat moeilijk en lastig voor je is. Er ontstaat een soort examenvrees. Je brein wordt onrustig en inslapen lukt niet. Tegen je wil en gezonde verstand in, houdt de hersenstam het brein alert. Je staat in de waakstand.

Je wilt wel, maar het lukt niet

Als moeilijk inslapen langere tijd duurt, associeert dit deel van je brein de slaapkamer of het bed steeds opnieuw met problemen. Je wilt wel, maar het lukt niet. Dit ondermijnt onbewust je vertrouwen in een gezonde nachtrust. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Bij inslaapproblemen is het misschien de slaapkamer of het bed dat de aanleiding vormt, maar we zien dit ‘breinconflict’ ook terug bij doorslaapproblemen en andere slaapproblemen. In vrijwel alle gevallen komt de oplossing niet direct vanuit ons brein, maar is een lichamelijke benadering wellicht efficiënter.

Opnieuw leren slapen, vanuit het lichaam

Het heeft geen zin ons brein opnieuw ‘af te stellen’ vanuit onze intelligentie. We moeten het vanuit het lichaam zelf aanpakken. Niet wanneer ons hoofd rustig is, maar wanneer ons lichaam rustig is, herstelt zich de gezonde slaap. Yoga Nidra maakt het lichaam rustig. Het brein volgt.

Je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht

Op de slaapcursus leer je een slaapoefening op basis van Yoga Nidra. Na de cursus krijg je drie slaapoefeningen voor thuis. Daarmee kun je meteen je inslaapproblemen aanpakken. Daarnaast kijken we ook naar de opbouw van je dag en de invulling van je avond, want je slaap- en waakritme horen bij elkaar als dag en nacht. Je krijgt een aantal duidelijk handvatten om je waakritme te verbeteren. Met deze praktische handvatten, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen én de slaapoefeningen, kun je direct aan de slag.

Moeilijk inslapen

Cursus slapen voor particulieren

Slaap je licht, heb je moeite met inslapen of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Word je van elk geluidje of gedachte direct wakker en alert? Of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met inslapen of met doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Het kan. Binnen één dag.

Lees hieronder meer over de cursus slapen voor particulieren.

Moeilijk inslapen

Cursus slapen voor bedrijven en instellingen

Naast een cursus slapen voor particulieren geeft Rob de Ron ook workshops, lezingen en cursussen slapen voor bedrijven, (onderwijs)organisaties en (overheids)instellingen. Veel werknemers, scholieren en studenten weten met een aantal praktische handvatten al snel hun slaap te verbeteren.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Moeilijk inslapen

Cursus slapen online bestellen

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg, ontwikkelde Rob de Ron de eerste Nederlandse cursus slapen. Vanaf 30 mei 2019 is deze curus slapen online te bestellen als boekwerk of pdf. Of je meoite hebt met inslapen of doorslapen, Deze ‘online cursus slapen’ is voor iedereen.

Wil je meer weten? Kijk op cursus slapen online.

Binnen één dag beter slapen

Het kan

“Slapeloosheid is op zichzelf al erg ontwrichtend voor iemands leven." zegt slaapprofessor Eus van Someren in een interview met NRC. Is er dan helemaal niets te doen aan chronische slapeloosheid? Gelukkig wel. Zo kan ik je van harte de Slaapcursus aanraden van Rob de Ron. Ook hij gaat in op het belang van pauze, rust en herstel. Baanbrekend aan zijn slaapcursus is dat hij de oplossing niet zoekt in de nacht, maar in hoe je de dag doorbrengt."
.
Kasper Jansen, sportarts, onderzoeker, powernap specialist en schrijver van 'De Powernap Paradox.'

Slaapcursus. Rob de Ron. slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie
Moeilijk inslapen

Ook deelnemen?

De cursus slapen kost €155. Wil je samen met iemand komen? Dan betaal je ieder €135. De cursus is van 09.30 tot 17.00 uur. Aan het eind van de cursus slapen krijg je 3 slaapoefeningen mee.

Bekijk de cursusagenda voor de  eerstvolgende cursus slapen.

Moeilijk inslapen

Aan het Vondelpark

De cursus slapen wordt gegeven in Amsterdam in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat, net in het Vondelpark. De locatie is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Na aanmelding ontvang je meer informatie. 

Moeilijk inslapen

Veel beter

De slaapoefening doe ik elke dag .Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid.

Wil je meer reviews lezen? Klik dan op deze link.

Moeilijk inslapen
Moeilijk inslapen
Moeilijk inslapen

De pagina ‘moeilijk inslapen’ is onderdeel van de hoofdpagina ‘inslaapproblemen’ . Deze pagina van van de slaapcursus en voor het laatst bijgewerkt in april 2019.

Moeilijk inslapen