Yoga nidra slaap meditaties zijn een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapcursus e-book en luisterboek

De yoga nidra slaap meditaties op dit luisterboek gaan je helpen om te midden van alle omringende krachten, weer op eigen kracht te komen

Het E-book en de luisterboeken met elk drie yoga slaap meditaties en een introductie helpen je om te herstellen van de inspanningen die elke dag opnieuw van je worden gevraagd. Ze kunnen ook het verbeteren van je slaap ondersteunen. Darom vormen ze een balangrijk onderdeel van de slaapcursus.

Wanneer je de yoga nidra slaap meditaties wilt gebruiken om beter te slapen, is het goed om te beseffen dat ze niet zomaar de gedroomde oplossing zijn voor je slapeloze nachten. Ze kunnen wel een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren aan de kwaliteit van slapen én waken.

Daarbij is het wel belangrijk om naast de oefeningen ook kennis en inzicht te verwerven over de samenhang tussen slapen en waken. Door kennis en inzicht zal je de meditaties op de juiste momenten en met de juiste instelling gebruiken.

Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat je in dezelfde valkuil stapt als bij je voorgaande inspanningen om beter te slapen. Het is daarom af te raden de yoga nidra slaap meditaties op dezelfde manier te gebruiken, waarmee je tot op heden allerlei middeltjes en maniertjes hebt gebruikt.

Je bent voortdurend gericht op de kwaliteit van je slaap en doet je best om weer controle over je nachtrust te krijgen. Maar met die instelling, sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. En dat werkt averechts zoals je hebt gemerkt. Het brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Gebruik de yoga nidra slaap meditaties daarom niet om de kwaliteit van je slaap te verbeteren, maar van je waken. Verbeter je de een, dan verbeterd ook de ander, want slapen en waken horen bij elkaar als dag- en nacht.

Je hebt er alles aan om de controle over je slaap terugkrijgen. Je bent gericht op de kwaliteit van je slaap en doet je best om een goede nachtrust te krijgen. Maar met die instelling, sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. En dat werkt averechts zoals je hebt gemerkt. Het brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. 

Yoga nidra slaap meditaties vormen een belangrijk onderdeel van de slaapcursus.

Luisterboek 1

♦ Inleiding

♦ Tegelijkertijd (20 minuten)

♦ Grenzeloos (21 minuten)

♦ Midden (19 minuten)

Yoga nidra slaap meditaties vormen een belangrijk onderdeel van de slaapcursus.

Luisterboek 2

♦ Inleiding

♦ Realiteit (20 minuten)

♦ Zwaartekracht (17 minuten)

♦ Spanning (19 minuten)

Yoga nidra slaap meditaties vormen een belangrijk onderdeel van de slaapcursus.

Luisterboek 3

♦ Inleiding

♦ Links – Rechts (15 minuten)

♦ Links – Rechts (20 minuten)

♦ Links – Rechts (25 minuten)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren* moeten we de slapeloze medemens dankbaar zijn. Door hun waakzaamheid* hielden ze het vuurtje brandende en zo de roofdieren en vijanden op afstand. Zo zorgden ze voor het overleven van de groep en daarmee voor de mensheid 

* Chronisch slapeloze mensen zijn van nature verhoogd waakzaam. Het vermogen om AAN te staan is groter dan bij de gemiddelde mens. Metabolisme, hartslag, stresshormonen, gedachten, emoties, vrijwel alles wat je bij een slapeloze mens kunt meten is verhoogd.

* Eus van Someren is hoofd van de afdeling Slaap en Cognitie van het Nederlands Herseninstituut en hoogleraar integratieve neurofysiologie aan de VU. Hij is initiatiefnemer van het Slaapregister. Het register doet uitgebreid onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van slapeloosheid.

Je slapeloze nachten ontstaan niet, omdat je niet kunt slapen, maar omdat je goed kunt waken. Toch ben je in alles wat je doet op UIT te staan, terwijl je vermogen om AAN te staan de oorzaak van je slapeloze nachten is. Om beter te slapen is het dus belangrijk dit vermogen te leren beheersen.

Yoga nidra slaap meditaties kunnen je daarbij helpen. Belangrijk daarbij is, dat je tijdens de oefeningen wakker blijft en AAN blijft staan. Dat klinkt wellicht vreemd voor een slaap meditatie, maar wat je probeert te bereiken in een staat van diep gevoelde rust. Rust vormt de brug tussen waken en slapen en is daarom de gedroomde partner van slaap.

Rust is het daarom waard om elke dag te ervaren en te oefenen, want je bent goed geworden in alle dingen waarin je nu goed bent door oefening. Waarom zou dit niet voor je slaap gelden. Yoga nidra slaap meditaties zijn een prima dagelijkse oefening om de slaap weer in je wakker te maken.

Rust is de gedroomde partner van slaap. Rust vormt de brug tussen aan en uit staan. Rust verbindt slapen en waken met elkaar. De rustgevende yoga nidra slaap meditaties helpen je deze verbinding te ervaren en gebruiken

Slaapcursus. Slaap Cursus. De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d' Orsay, Parijs

Yoga nidra slaap meditaties kunnen je daarbij helpen. Belangrijk daarbij is, dat je tijdens de oefeningen wakker blijft. Dat klinkt wellicht vreemd voor een slaap meditatie, maar wat je probeert te bereiken in een staat van diep gevoelde rust.

Laten we het eens proberen met de meditatie “Links-Rechts.” Al naar gelang de tijd die je ervoor vrij wilt maken, kun je kiezen tussen de 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten variant. Inhoudelijk verschillen ze weinig van elkaar.

Wanneer je een veilige en aangename plek hebt gevonden waar niets of niemand je stoort, ga je zo comfortabel mogelijk op je rug liggen. Ondersteun daarbij liever de knielholte met een kussen dan je achterhoofd. Een te hoog kussen onder je achterhoofd sluit altijd enigszins de keel af en het moeilijker om vrij te ademen en de nek te ontspannen. Een kussen onder je knieën helpt daarentegen juist om naast de nek ook je bekkenbodem en onderrug te ontspannen

De benen zijn enigszins gespreid, waarbij de voeten losjes naar buiten vallen. De armen liggen op enige afstand van de ribbenkorf naast het lichaam. De handen zijn ter hoogte van je bekken met de handpalmen omhoog. Door op het moment dat je de handpalmen omhoog draait de schouderbladen iets bij elkaar te brengen en in je bovenrug te nestelen, opent zich je borstbeen. Je kunt nu de handen losjes naast je laten liggen of deze op je onderbuik leggen, zonder daarbij de vingers in elkaar te strengelen. Mocht je het prettig vinden, leg dan een dekentje over je lichaam op iets over je ogen.

Succes!

Laten we het eens proberen met de meditatie ‘Links-Rechts.’  Wanneer je een veilige plek hebt gevonden waar niets of niemand je stoort, ga je zo comfortabel mogelijk op je rug liggen

Slaapcursus e-boek en luisterboek

E-boek en luisterboek

Heb je interesse in het slaapcursus e-boek of de luisterboeken met elk 3 yoga nidra oefeningen? Wil je het eens proberen?

Slaapcursus e-boek en luisterboek

Slaapcursus Particulier

De ééndaagse Slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam en kost €155. Kom je met samen, dan betaal je ieder €135. 

Slaapcursus e-boek en luisterboek

Workshop Zakelijk

Rob de Ron geeft ook (online) workshops en lezingen over slaap aan diverse bedrijven, instellingen en organisaties

Slaapcursus e-boek en luisterboek

NPO radio 1

Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron voor het zondagochtend programma FRIS!

Slaapcursus e-boek en luisterboek

Reviews

Toen ik op een gegeven moment bang was om naar bed te gaan, ben ik de slaapcursus gaan volgen bij Rob de Ron. 

Slaapcursus e-boek en luisterboek

Contact

Heb je vragen over slaap, de slaapcursus of een workshop? Of een andere vraag? Neem gerust contact met me op.

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Meestal zo’n zes tot zeven uur per nacht

Fotografe en Beeldredactrice Carla van Thijn in Plus Magazine