ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

Slaapkamertemperatuur

De ideale slaapkamertemperatuur of de beste slaaptemperatuur: houd je hoofd koel!

ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

De slaapkamertemperatuur heeft invloed op de temperatuur van je lichaam en daarmee op je brein. Een lagere lichaamstemperatuur helpt letterlijk om ’s nachts je hoofd koel te houden. Als de slaapkamertemperatuur laag is, is het voor je lichaam gemakkelijker om af te koelen en is de temperatuur in je brein lager, waardoor je rustiger en beter slaapt.

Voor je brein, door je brein

Slapen doe je in de eerste plaats voor je brein. Er is geen enkel ander orgaan dat zoveel behoefte heeft aan slaap, als je brein. Slaap je chronisch te weinig, dan zal je brein uit vorm raken. Dat heeft merkbaar invloed op je dagelijks functioneren. Je voelt je vermoeid, kunt je minder goed concentreren, bent sneller geprikkeld en minder opgewekt. Net als je lichaamstemperatuur wordt ook je slaap vanuit je brein geregeld. Slapen gebeurt dus voor je brein en door je brein.

De ideale slaapkamertemperatuur

De slaapkamertemperatuur is van invloed op de lichaamstemperatuur en daarmee op de temperatuur van je brein. Als de slaapkamertemperatuur te hoog is, dan is het moeilijk voor je lichaam om af te koelen. Wanneer je lichaam te warm is, is ook je brein te warm en slaap je onrustig.

Heethoofd

Je brein is erbij gebaat dat ’s nachts koel is. Logisch, want een ‘heethoofd’ raakt snel geprikkeld en slaapt onrustig. Je stoort je sneller aan ruwe lakens, een kussen dat niet goed ligt, maar ook aan geluiden. Je kunt je zelfs storen aan je eigen gedachten! Een lage slaapkamertemperatuur helpt je om je hoofd koel te houden en rustig te blijven!

Oorzaak onrustige nachten

De slaapkamertemperatuur is niet altijd de oorzaak van je slapelose nachten. Veel chronisch slechte slapers zijn van nature gevoeliger dan de goede of gemiddelde slaper. Uit onderzoek blijkt dat slechte slapers verhoogd waakzaam zijn. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens dit artikel van slaapprofessor Eus van Someren.

ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

“De slaapkamertemperatuur is een onderdeel van een gezonde slaaphygiëne. Zeker als je een gevoelige slaper bent, kun je snel last hebben van een te koude of te warme slaapkamer. Toch zijn het zelden externe factoren die de kwaliteit van je nachtrust bepalen, maar interne. Veel chronisch slechte slapers zijn van nature gevoeliger en alerter dan goede slapers. Hoe ga je daarmee om? Wat kun je doen om beter te slapen?”  De slaapcursus geeft je de juiste handvatten om overdag je slaap te verbeteren!

Slaap lekker

Je huid is ’s avonds het meest gevoelig. Dat kan nadelig zijn, omdat je daarom sneller last hebt van een te hoge of lage slaapkamertemperatuur of irritaties, maar ook fijn. Zeker als je aangename lakens, een prettig kussen en dekbed hebt. Lucht ook regelmatig je matras, bed en dekbed. Reinig ook regelmatig je matrasbeschermer. Door het zweten nemen die veel vocht op, wat niet hygiënisch en niet gunstig is voor je nachtrust. En wat dacht je van een lekker geurtje? Slaap lekker!

Wil je meer weten over de ideale slaapkamertemperatuur?

Lees dan verder onder de afbeelding.

Werkstress en slaapproblemen. Slaapworkshop slaaplezing
Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus particulieren

Slaap je licht, heb je moeite met inslapen of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Word je van elk geluidje of gedachte direct wakker en alert? Of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met inslapen of met doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Het kan. Binnen één dag.

Lees hieronder meer over de slaapcursus voor particulieren.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus zakelijk

Slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent Rob de Ron geeft naast een slaapcursus voor particulieren ook workshops en lezingen. Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische adviezen, kan veel voor hen betekenen.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus online

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg, ontwikkelde slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Nederlandse slaapcursus.  Vanaf 30 mei 2019 is het mogelijk deze slaapcursus ook online te volgen. Deze online slaapcursus is voor iedereen die de kwaliteit van zijn slaap wil verbeteren.

Wil je meer weten? Kijk op slaapcursus online.

ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

De ideale slaaptemperatuur

Niet té koud of té warm

Om goed te slapen moet je lichaam een temperatuur bereiken, die iets lager ligt dan je normale lichaamstemperatuur. De ideale slaapkamertemperatuur die daarbij helpt, ligt tussen 18 en 22 graden Celsius, maar er zijn ook bronnen die zweren bij 14 tot 16 graden. Het hangt dus af van je eigen voorkeur, maar laat het niet té koud of té warm worden.

Te koud?

• Met centrale verwarming kan je de gewenste slaapkamertemperatuur uiteraard snel bereiken, maar heel wat mensen klagen dat de lucht daardoor te droog wordt. Je kunt de verwarming in dat geval een half uurtje voor het slapengaan even opdraaien en uit, wanneer je naar bed gaat.

• Vind je het zonde om je slaapkamer te verwarmen? Kies dan voor een extra deken, of kruip met een warmwaterkruik in bed. Een warm dekbed is sowieso beter dan een te hoge slaapkamertemperatuur.

• Slaapt u meestal met open raam? Sluit het dan wanneer het erg koud is. Het volstaat om de slaapkamer overdag een half uurtje te ventileren door de ramen open te zetten.

• Je kunt het bed eventueel opwarmen met een elektrische deken, een kersenpit kussen of een kruik met warm water een kwartier voordat u naar bed gaat onder de dekens neerleggen. Gebruik een flanellen onderlaken en een extra deken of een goed donsdeken en wie koude voeten heeft kan ’s nachts een paar lekkere kousen aantrekken.

• Je kunt een warme douche nemen voor het slapen gaan. Dit zorgt ervoor dat uw lichaam opwarmt en dat deze warmte in bed wordt vastgehouden. Droog wel goed het natte haar af na het douchen.

•  Het is goed mogelijk dat je partner het liever wat kouder heeft, maar zorg ervoor dat de temperatuur nooit onder 18 graden daalt. Als dat voor jou te koud is, kan je gerust meer kleren aantrekken. Denk zeker aan sokken, want vooral koude voeten leiden tot slapeloosheid.

ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

Te warm?

• Ook dan kan een douche voor het slapen prettig zijn, maar ga niet direct daarna in bed. Koel eerst lekker af. Droog je bijvoorbeeld niet met een handdoek af, maar laat het natte lichaam zichzelf drogen.

• De slaapkamertemperatuur kan in de zomer hoog oplopen, zeker wanneer de kamer onder het dak ligt of slecht geïsoleerd is. Probeer de warmte zo veel mogelijk van buitenaf te weren, bv. door het gebruik van lamellen of rolluiken.

• Laat een raam openstaan. U kunt eventueel een ventilator plaatsen. Kies dan wel een model dat weinig geluid maakt.

• Kies licht bed textiel, bijvoorbeeld alleen een dun laken.

Werkstress en slaapproblemen. Slaapworkshop slaaplezing
ideale slaapkamertemperatuur, beste slaaptemperatuur

Interne links ‘de Ideale Slaaptemperatuur’

Artikel ‘de ideale slaapkamertemperatuur’ is voor het laatst bijgewerkt in april 2019.  Deze hoofdpagina is gelinkt aan: Geen

Mensen zochten ook op: ‘ideale slaaptemperatuur’ (152 keer per maand, positie 5,89), ‘beste slaaptemperatuur’ (139 keer per maand, positie 5,03), slaaptemperatuur (88 keer per maand, positie 6,31) en ‘temperatuur slaapkamer’ (positie 20,65)