slaapmeditatie

Reviews

Over de Slaapcursus en de slaapmeditatie

slaapmeditatie
“Door zijn slaapmeditatie slaapt zijn vrouw weer, vertelt Rob de Ron. In huize de Ron is het een stuk gezelliger. En ook ik merk dat ik, nadat ik pas twee dagen overdag een kwartiertje heb geoefend, een nacht doorslaap.”
Journaliste en psychologe Hinke Hamer in TROUW. Naar het artikel.

De slaapmeditatie zit erg goed in elkaar

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

De slaapmeditatie zit erg goed in elkaar. Het is gemakkelijk om mijn aandacht bij de oefening te houden en ik merk al snel dat ik me ontspan. Dit kan ik ’s nachts vaak goed terughalen.

Het voorgesprek was fijn. Ook de filmpjes en de opdrachten droegen bij aan een goede focus en begrip van de slaapcursus. Ook de lijstjes vind ik goed als voorbereiding op een verandering in het denken over het slaapprobleem. De uitleg over het slaap-waakritme was heel verhelderend en geruststellend. Het maakt dat ik het wakker liggen nu gemakkelijker accepteer. Denken aan het woord comfortabel dat je benadrukte en verklaarde, helpt me goed, bedankt daarvoor. Verrijkend vind ik het inbouwen van rustmomenten als variatie in activiteiten.

Bij het nalezen van de Power-point valt me op dat het verhaal verdraaid goed in elkaar steekt, zoals ook de cursusdag met de pauzes om de 45 min.

P.S. Zou ik nog wat nieuwe geluidsbestanden kunnen ontvangen voor wat variatie?

Het gaat merkbaar beter

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden. En ik slaap weer veel makkelijker in. M’n hersenen beginnen er kennelijk weer een beetje aan te wennen dat dit normaal is ;-).

Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen, heb ik het gevoel. Belangrijk is natuurlijk: luisteren naar mezelf. Proberen te voelen waar in m’n ‘cyclus’ ik zit. Daar m’n dagritme en werkzaamheden op afstemmen, maar wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de dagelijkse slaapmeditatie. Wat goed en wat heerlijk. Bewuste rust.

Ik merk dat ik me dan ook echt helemaal kan ontspannen. En dat ik er steeds beter in word. De slaapmeditatie is echt onderdeel van m’n dag geworden en ik geniet er intens van en voel me er beter door. Dat is niet niks!

Behalve rustige avonden, veel lezen etc, geen pilletjes/middeltjes/ritueeltjes meer. Steeds meer terug naar normaal. Ik hoop overigens wel ook nog de stap weer te kunnen maken naar een uur of zeven/acht ononderbroken slaap… We zullen zien. Ik wil je heel hartelijk danken voor wat je me hebt gegeven. Dat neem ik de rest van m’n leven mee.

Zou je me nog wat nieuwe slaapmeditaties willen sturen? Ik kan de drie van het cd-tje inmiddels dromen…

Activiteit en rust

Ik vond de cursus heel interessant en de informatie heeft me veel geholpen. Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest.

Wat je ons op de cursus leerde, was bijna tegenovergesteld van de adviezen die ik van de huisarts had gekregen! Ik hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen ???? Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Je slaapmeditatie speel ik voor de zekerheid ook nog af voor ik ga slapen en ook dat werkt heel goed.

Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden. Als het nu nog mis gaat, dan is dat omdat ik teveel activiteiten achter elkaar heb gedaan, (dit geldt ook voor plezierige, ontspannen activiteiten), zonder goede pauze tussendoor te nemen.

Kun je me nog een paar nieuwe oefeningen toesturen? Alvast bedankt Rob!

Ik slaap spectaculair beter

Ik heb 1 november een slaapcursus bij je gedaan in Den Haag. Ik doe iedere dag je slaapmeditatie en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Ik slaap nog wel veel korte cycli (waarschijnlijk van 1,5 uur ???? achter elkaar en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk)

Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

Slaapmeditaties geven energie!

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uit gerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem.

Vooral de rustmomenten met je slaapmeditatie geven me veel energie! Ik doe ze meestal na mijn werk en daarna gaan we eten. 

Midden in de nacht word ik nog wel vaak wakker, maar de reden hiervan is: de baby! Die geeft nu geen kleine schopjes meer, maar schoppen en hij is gelukkig heel actief! Tijdens dit soort momenten ga ik nu beter om met mijn frustratie, en daardoor geniet ik van de baby en val ik snel weer in slaap. Ik ben gelukkig niet meer bezig met gedachten over werk of angsten.

Nogmaals vond ik je geweldig tijdens de cursus. De theorie was duidelijk en interessant en heel fijn dat we ook praktische oefeningen hebben gedaan. Je hebt de groep geïnspireerd! De lijstjes hebben geholpen als voorbereiding, maar heb er later niet meer naar gekeken. Het is fijn om weer zonder lijstjes en rituelen te slapen.

Ook deelnemen aan de Slaapcursus?

De Slaapcursus kost €139. Na aanmelding ontvang je informatie over locatie, openbaar vervoer en andere praktische zaken. We beginnen om 09.30 uur en eindigen om 17.00 uur. Aan het eind van de Slaapcursus krijg je een samenvatting en 3 slaapoefeningen. Je kunt direct aan de slag. Wil je ook deelnemen? Kijk dan op de cursusagenda.

Je hoeft niet te rekken of te strekken en je hebt geen speciale kleding nodig.

Je gaat eenvoudig liggen en luistert. Dat is alles. 

Sophie Hilbrand neemt deel aan de Slaapcursus

Afgelopen zomer was slaaponderzoeker en slaapmeditatie leraar Rob de Ron te zien het in programma ‘Sophie in de Mentale Kreukels’. In haar zoektocht naar de invloed van slaap op onze gezondheid nam Sophie Hilbrand deel aan de Slaapcursus  Bekijk hier het fragment ‘of het hele programma over slaap.

slaapmeditatie