Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Slaaptekort

Wat te doen aan een chronisch slaaptekort?

Je bent niet de enige die vannacht niet kan slapen. Zo’n 60% van de Nederlanders is ontevreden over zijn of haar slaapkwaliteit en ruim 10% van de Nederlandse bevolking slaapt ronduit slecht. Chronisch slaaptekort is vaak een 24 uur probleem, dat vraagt om een 24 uur oplossing. Richt je niet alleen op de kwaliteit van de nacht, maar ook op de kwaliteit van je dag. Juist daar liggen de kansen om je slaap te verbeteren.

Binnen één dag beter slapen

Het kan

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefening. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen. Meer reviews.

chronisch slaaptekort

Chronisch slaaptekort vraagt om een 24-uurs oplossing

In zijn methode staat de 24-uurs benadering centraal. Dat betekent dat je jezelf niet langer richt op de nacht en de kwaliteit van je slaap, maar op de dag en de kwaliteit van je dagelijks leven. Door je chronisch slaaptekort overdag aan te pakken  en je dagelijks leven een juiste afwisseling en ritme te geven, ga je weer beter slapen. Logisch, want waken en slapen horen bij elkaar als dag en nacht.

Drie duidelijke handvatten

Je krijgt drie duidelijke handvatten aangereikt om overdag je chronisch slaaptekort aan te pakken en je slaap- waakritme te herstellen. Daardoor ga je weer snel beter slapen. Een effectieve slaapoefening die dagelijks zo’n 20 minuten van je tijd vraagt, zal je daarbij helpen. Tijdens de cursusdag doen we de slaapoefening twee keer. Deze eenvoudige oefening, gebaseerd op yoga nidra, maakt de mogelijkheid om te slapen weer in je wakker.

Het kan

Slaap je al jaren slecht en heb je een chronisch slaaptekort opgebouwd? Ben je daardoor vaak moe? Ben je ’s nachts teleurgesteld, wanhopig of boos? Bang dat je morgen niet goed functioneert? Heb je soms een wattenhoofd? Wacht dan niet langer en pak vandaag nog je chronisch slaaptekort aan. Beter slapen is voor iedereen haalbaar. Het kan. Je kunt het binnen één dag leren!

Chronisch slaaptekort serieus nemen

In dit filmpje van de NOS vertelt slaapdeskundige Eus van Someren dat het belangrijk is om een chronisch slaaptekort serieus te nemen. Het helpt daarom niet om tegen mensen met slaapproblemen te zeggen “ontspan nu maar en ga gewoon slapen”. Dat is net als tegen iemand met depressie te zeggen: ‘doe iets leuks en je depressie verdwijnt.

Bekijk het volledige artikel op de NOS

slaaptekort. chronisch slaaptekort
Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus particulieren

Slaap je licht, heb je moeite met inslapen of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker? Word je van elk geluidje of gedachte direct wakker en alert? Of je nu oppervlakkig slaapt, moeite hebt met inslapen of met doorslapen, beter slapen is voor iedereen mogelijk. Het kan. Binnen één dag.

Lees hieronder meer over de slaapcursus voor particulieren.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus zakelijk

Slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent Rob de Ron geeft naast een slaapcursus voor particulieren ook workshops en lezingen. Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische adviezen, kan veel voor hen betekenen.

Meer weten? Kijk op zakelijk.

Slaapcursus. Rob de Ron. slaaptraining slaapworkshop slaaplezing slaapcollege slaapcoach slaaptherapie

Slaapcursus online

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg, ontwikkelde slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Nederlandse slaapcursus.  Vanaf 30 mei 2019 is het mogelijk deze slaapcursus ook online te volgen. Deze online slaapcursus is voor iedereen die de kwaliteit van zijn slaap wil verbeteren.

Wil je meer weten? Kijk op slaapcursus online.

Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Goede gewoontes (1)

Chronisch slaaptekort is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt in de Westerse samenleving. De onderzoeksresultaten dwingen ons om slaap in de huidige 24-uurs samenleving serieuzer te nemen, aldus neurobioloog Meerlo: ‘We houden ons bezig met gezond eten, niet roken, genoeg lichaamsbeweging. Maar voldoende nachtrust schiet er vaak bij in, terwijl slaap ook gewoon in dat rijtje met goede gewoontes zou moeten staan.’

BRON: Neurobioloog Peter MeerloRijksuniversiteit Groningen >

.
Slaaptekort. Chronisch slaaptekort
Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Ook deelnemen?

De Slaapcursus kost €155. Wil je samen met iemand komen? Dan betaal je ieder €135. De cursus is van 09.30 tot 17.00 uur. Aan het eind van de Slaapcursus krijg je drie slaapoefeningen mee naar huis.

Kijk hier voor de eerstvolgende cursusdag.

Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Aan het Vondelpark

De cursus wordt gegeven in Amsterdam in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat, net in het Vondelpark. De locatie is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Na aanmelding ontvang je meer informatie. 

Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Veel beter

De slaapoefening doe ik elke dag .Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid.

Wil je meer reviews lezen? Klik dan op deze link.

Goede gewoontes (2)

Hans Hamburger zet zich al dertig jaar hard voor behandeling van mensen met slaapproblemen omdat slaap voor je gezondheid minstens zo belangrijk is als gezond eten en drinken en voldoende bewegen. “Maar als het over levensstijl gaat, hoor je hier nog veel te weinig over. Bovendien beseffen mensen onvoldoende hoe groot de impact van een slaaptekort is.” Aldus neuroloog en  slaapdeskundige Hans Hamburger.

Bron: Plusonline. Interview met neuroloog en slaapdeskundige Hans Hamburger.

.
Slaaptekort. Chronisch slaaptekort
Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Slaaptekort is niet het probleem …

Ton Coenen dat hij niet zou weten waarom mensen in de westerse wereld lijden aan een chronisch slaaptekort. “We slapen gemiddeld 7 uur”, zegt hij. “Dat is korter dan vroeger. Maar er is geen bewijs dat het te weinig is. Waarom worden mensen bang gemaakt? Ik ageer daartegen.” Weinig slaap is het probleem niet, zegt hij. Slechte slaap (slaapkwaliteit) is het probleem.

Lees hier meer slaapdeskundige Ton Coenen

chronisch slaaptekort
Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Meer lezen?

Diverse artikelen uit verschillende media over het onderwerp slaap en werknemer.

Chronish slaaptekort is een ondeschat probleem

Slapeloosheid wordt in het wetenschapcircuit niet serieus genoeg genomen, vindt psychofysioloog Eus van Someren. ‘Dan wordt er gezegd: iedereen heeft wel eens een slechte nacht. Maar er is echt iets aan de hand in het brein van slapelozen. Vrijdag spreekt Van Someren op TEDx Amsterdam.

Zoveel schade kan chronish slaaptekort aanrichten

Er werd al heel wat onderzoek verricht naar de impact van een ongezond slaappatroon. Wie amper een weekje minder dan zes uur per nacht slaapt, kan de werking van ruim 700 genen schaden. Een confronterende infografiek laat zien wat slaaptekort kan aanrichten in je lichaam na één dag en op lange termijn.

Bron: Huffington Post

Lagere cijfers door chronisch slaaptekort studenten

Studenten met chronisch slaaptekort halen lagere cijfers en hebben meer moeite met concentreren tijdens het studeren. Ruim een derde voelt zich niet genoeg uitgerust om goed te kunnen studeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek, de Universiteit Leiden en de Hersenstichting. Aan het onderzoek deden bijna 1400 gezonde studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen mee.

Bron van dit artikel: Hersenstichting

Meer lezen? Lees het artikel ‘slapeloosheid onder studenten en scholieren.’

Slaaptekort. Chronisch slaaptekort

Interne links artikel over ‘slaaptekort’

Het artikel ‘chronisch slaaptekort’ is verwant aan chronisch slaapgebrek, langdurig slaapgebrek en langdurig slaaptekort.