Afb Slaapcursus

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Het is de hoogste tijd om op een heel andere manier naar de oorzaak en oplossing van slaapprobleem bij volwassenen te kijken

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen vraagt een heel nieuwe aanpak. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bepaalde hersenmechanismen bij mensen met slaapproblemen gevoeliger zijn afgesteld, dan bij de goede slapers. Daardoor zijn ze van nature waakzamer en alerter. Niet alleen ’s nachts, maar ook overdag. 

Ze staan zogezegd 24 uur per etmaal AAN. Dat wil niet zeggen dat de hersenmechanismen om UIT te staan en te slapen niet goed zouden functioneren. Volwassenen met slaapproblemen zijn dan ook niet zozeer slechte slapers, maar (te) goede wakers.

Een goede slaper doet niets om beter te slapen, terwijl de goede waker van alles doet. Dat werkt averechts, zoals je hebt gemerkt, omdat je op die manier eigenlijk AAN staat, om UIT te staan

Slaapcursus.nl (→) Slaapproblemen oplossen volwassenen? Leer anders kijken naar inslaapproblemen volwassenen én doorslaapproblemen volwassenen. Naar cursusagenda (→).

Het is daarom de hoogste tijd om eens heel anders naar de oorzaak en oplossing van het slaapprobleem bij volwassenen te kijken. Niet vanuit het perspectief dat de slapeloze medemens iets niet goed kan, namelijk UIT staan en slapen, maar juist iets heel goed kan, namelijk AAN staan en wakker en waakzaam zijn!

Dat is op zichzelf gezien een mooie eigenschap, maar hierdoor raakt de balans tussen slapen en waken sneller uit evenwicht, dan bij goede slapers. Om die balans blijvend te herstellen, moet het oplossen van het slaapprobleem niet zozeer aan de UIT kant gezocht worden, maar aan de AAN kant. Dat betekent dat we minder gericht moeten zijn op de slaapkwaliteit en de nacht en meer op de kwaliteit van waken en de invulling van dag en de avond.

Stap uit de vicieuze cirkel en leer het evenwicht tussen slapen en waken herstellen

Slaapcursus.nl (→) Slaapproblemen oplossen bij volwassenen? Het kan! Naar cursusagenda (→)

Slaapcursus afb.1 Slaapproblemen oplossen bij volwassenen: Aan staan om Uit te staan werkt niet.

Slaapprobleem oplossen door je best te doen werkt niet

Om beter te slapen ben je vaak uitsluitend gericht op de nacht en je slaap. Met allerlei middeltjes en maniertjes probeer je wanhopig de controle over je slaap terug te krijgen. Denk aan minder koffie, melatonine, magnesium en slaapmiddelen.
.
Misschien pas je daarnaast ook je gedrag aan. Drink je minder koffie, ga je op vaste tijden naar bed, kijk je ’s avonds laat niet in het blauwe licht van een beeldscherm of gebruik je oordopjes. Maar wat je ook doet of gebruikt, het werkt niet zoals je hebt gemerkt …
Slaapcursus afb.2 Aan staan om Uit te staan.

Door je best te doen om te slapen, sta je AAN om UIT te staan

Het is begrijpelijk dat je zo je best doet om de controle over je nacht terug te krijgen, maar op deze manier sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. Dat werkt averechts. Door je uitsluitend te richten op de nacht en je slaap, raakt de balans tussen waken en slapen steeds verder uit evenwicht. 
.
Het juist de bedoeling is om je vermogen om AAN te staan, te leren beheersen. Dat doen we niet ’s nachts, maar overdag, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de één, dan verbeter je ook de ander.
Slaapcursus afb.3 Aan staan om Uit te staan.

3 Duidelijke handvatten om je waakzaamheid te beheersen

Door je voortdurend te richten op je slaap en de nacht, ben je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid terecht gekomen. Op de slaapcursus krijg je 3 duidelijke handvatten om je waakzaamheid onder controle te krijgen en uit deze cirkel te stappen. Dat doen we niet ’s nachts.
.
Wanneer je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt aanpakken, ben je altijd te laat. We doen het overdag. Daar liggen de mogelijkheden om je vermogen om AAN staan, beter te beheersen. Alleen zò breng je dag en nacht weer in balans en krijgt slaap weer de kans die het verdiend.

Herken je onderstaande lijstjes? Heb je ook weken, maanden of zelfs jaren geprobeerd om met allerlei middellen en manieren weer controle over je slaap te krijgen? Het werkt niet, zoals je hebt gemerkt. Het is de hoogste tijd voor een nieuwe aanpak van je slaapprobleem

Slaapcursus.nl (→) Artikel over het oplossen van inslaapproblemen volwassenen en doorslaapproblemen volwassenen. Naar cursusagenda (→).

Herken je dit?

  • Ik drink geen koffie, maar wel kruidenthee.
  • Ik kijk ter ontspanning langer televisie.
  • Ik kijk ’s nachts vaak op de klok en reken hoelang ik al wakker lig en hoeveel tijd ik nog heb.
  • Ik gebruik ‘s nachts oordopjes.
  • Ik neem incidenteel homeopathische slaapmiddelen.
  • Ik neem incidenteel minder onschuldige slaapmiddelen.
  • Ik hou me aan strikte bedtijden en ga ’s avonds niet uit.

Of dit?

  • Ik gebruik melatonine, magnesium, droomsap en soms slaappillen
  • Ik onderneem geen (opwindende) activiteiten in de avonduren.
  • Ik doe overdag fysiek uitputtende activiteiten.
  • Ik maak ’s avonds een ontspannen wandeling.
  • Ik stel het naar bed gaan zo lang mogelijk uit.
  • Ik plan geen afspraken voor 12 uur `s middags.
  • Ik probeer op het werk en ’s avonds zoveel mogelijk spanning en stress te vermijden.

En dit misschien?

  • Ik ga ’s avonds sporten om moe te worden.
  • Ik ga op vaste tijden naar bed
  • Ik lees een boek, luister naar de radio of ga uit bed.
  • Ik maak weinig tijd vrij voor mijn partner en kinderen.
  • Ik slaap niet langer naast mijn partner.
  • Ik verduister de kamer en gebruik oordopjes.
  • Ik  doe ademoefeningen in bed en probeer te stoppen met denken.

Op de slaapcursus krijg je nieuwe wetenschappelijke inzichten in de oplossing en aanpak van je slapeloosheid. Je krijgt 3 duidelijke handvatten en maakt kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap

Slaapcursus.nl (→) Artikel over oplossen slaapproblemen bij volwassenen? Anders kijken naar doorslaapproblemen volwassenen én inslaapproblemen  volwassenen. Naar cursusagenda (→).

Je bent goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent, door kennis en oefening. Wanneer bepaalde vaardigheiden minder werden, heb je deze weer wakker gemaakt, door nieuwe kennis en oefeningen te ontdekken. Waarom zou dit niet voor slaap gelden? 

Op de slaapcursus krijg je inzicht in de oorzaak en oplossing van je slaapprobleem. Naast inzicht in de oorzaak en oplossing van je slaapprobleem, krijg je een drietal praktische handvatten én maakt je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Yoga Nidra is niet moeilijk: je gaat liggen en luistert naar een ingesproken oefening. De oefening vraagt dagelijks maar zo’n 20 tot 30 minuten van je tijd.

Op de slaapcursus doen we de oefening 2 keer. Met behulp van het Slaapcursus E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra slaapmeditaties, kun je thuis direct aan de slag.

Slaapcursus afb. Carla van Thijn. Foto Plus Magazine

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Naar reviews (→)

Fotografe Carla van Thijn in Plus Magazine (→). Reviews (→) slaapproblemen oplossen bij volwassenen. 

De ééndaagse slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam en Amersfoort op een Zaterdag van 9.30 uur tot 17.00 uur. Er nemen maximaal 12 personen deel, zodat er voldoende tijd en ruimte is voor persoonlijke vragen over de oefening en de kennis. Een week voorafgaand aan de cursus ontvang je aanvullende informatie, een aantal opdrachten en filmpjes.

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen. Het kan! Volg nu de ééndaagse slaapcursus in Amersfoort of Amsterdam

Slaapcursus.nl (→) Het kan! Slaapproblemen oplossen bij volwassenen. Inslaapproblemen oplossen, doorslaapproblemen oplossen. Naar cursusagenda (→).

Zalig geslapen (→)

Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews (→)

Klein wonder (→)

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews (→)

Ik slaap weer (→)

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews (→)

Doorgeslapen (→)

Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Naar reviews (→)

Online slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor particulieren.

Particulier (→)

De Slaapcursus duurt één dag en wordt o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort (→).

Slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Zakelijk (→)

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een slaaplezing of slaapworkshop (→).

xxx

Rob de Ron (→)

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg (→).

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

In de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Slaapcursus E-book
Slaapcursus E-book
Yoga Nidra Luisterboek 2
Yoga Nidra Luisterboek 3

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand en kun je na de slaapcursus direct aan de slag

De Yoga Nidra slaapmeditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapcursus.nl. Yoga Nidra op YouTube (→).

Wil je het eens proberen? Zoek dan een plek waar niets of niemand je stoort en je jezelf veilig en op je gemak voelt. Je gaat op je rug liggen met de armen en benen enigszins gespreid. Wil je eerst meer lezen over deze houding waarin je Yoga Nidra (→) beoefent? Lees dan hier verder (→).

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus

Yoga Nidra op YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra slaapmeditaties ‘Links-Rechts’ in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). Zowel de oefeningen op YouTube als op de luisterboeken zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Yoga Nidra YouTube (→) is een onderdeel van de Slaapcursus. Naar YouTube (→)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren (→) moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

De Yoga Nidra (→) slaapmeditaties op YouTube (→) en de luisterboeken (→) zijn ingesproken door slaaponderzoeker Rob de Ron (→)

 

Slaapcursus.nl

Artikel januari 2022: Slaapproblemen oplossen bij Volwassenen.