Slaapproblemen oplossen bij volwassenen (1)

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Het is de hoogste tijd om op een heel andere manier naar de oorzaak en oplossing van slaapprobleem bij volwassenen te kijken

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen vraagt een heel nieuwe aanpak. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bepaalde hersenmechanismen bij mensen met slaapproblemen gevoeliger zijn afgesteld, dan bij de goede slapers. Daardoor zijn ze van nature waakzamer en alerter. Niet alleen ’s nachts, maar ook overdag. 

Ze staan zogezegd 24 uur per etmaal AAN. Dat wil niet zeggen dat de hersenmechanismen om UIT te staan en te slapen niet goed zouden functioneren. Volwassenen met slaapproblemen zijn dan ook niet zozeer slechte slapers, maar (te) goede wakers.

Een goede slaper doet niets om beter te slapen, terwijl de goede waker van alles doet. Dat werkt averechts, zoals je hebt gemerkt, omdat je op die manier eigenlijk AAN staat, om UIT te staan

Het is daarom de hoogste tijd om eens heel anders naar de oorzaak en oplossing van het slaapprobleem bij volwassenen te kijken. Niet vanuit het perspectief dat de slapeloze medemens iets niet goed kan, namelijk UIT staan en slapen, maar juist iets heel goed kan, namelijk AAN staan en wakker en waakzaam zijn!

Dat is op zichzelf gezien een mooie eigenschap, maar hierdoor raakt de balans tussen slapen en waken sneller uit evenwicht, dan bij goede slapers. Om die balans blijvend te herstellen, moet het oplossen van het slaapprobleem niet zozeer aan de UIT kant gezocht worden, maar aan de AAN kant. Dat betekent dat we minder gericht moeten zijn op de slaapkwaliteit en de nacht en meer op de kwaliteit van waken en de invulling van dag en de avond.

Je slaapprobleem oplossen door je best te doen om UIT te staan, werkt niet

Je slaapprobleem oplossen door je best te doen om UIT te staan, werkt niet

Om beter te slapen ben je vaak uitsluitend gericht op de nacht en je slaap. Met allerlei middeltjes en maniertjes probeer je wanhopig de controle over je slaap terug te krijgen. Denk aan minder koffie, melatonine, magnesium en slaapmiddelen. Misschien pas je daarnaast ook je gedrag aan. Drink je minder koffie, ga je op vaste tijden naar bed, kijk je ’s avonds laat niet in het blauwe licht van een beeldscherm of gebruik je oordopjes. Maar wat je ook doet of gebruikt, het werkt niet
Slaapprobleem oplossen bij volwassenen

We laten de nacht met rust en kijken naar de invulling en het ritme van je dag

Het is begrijpelijk dat je zo je best doet. Je wilt dolgraag de controle over je slaap terugkrijgen, maar op deze manier sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. Dat werkt averechts. Door uitsluitend gericht te zijn op de nacht en AAN te staan om UIT te staan, raakt de balans tussen waken en slapen steeds verder uit evenwicht. Het juist de bedoeling is om je vermogen om AAN te staan, te leren beheersen. Op de slaapcursus krijg je daartoe 3 duidelijke handvatten.

Je slaapprobleem oplossen door het leren beheersen van je waakzaamheid

Je slaapprobleem oplossen door het leren beheersen van je waakzaamheid

Door je te richten op de nacht en voortdurend je best doen om UIT te staan, ben je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid terecht gekomen. Op de slaapcursus leer je om uit deze cirkel te stappen. Dat doen we niet ’s nachts, want als je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, ben je altijd te laat. We doen het overdag. Daar liggen de mogelijkheden om het uitzonderlijke vermogen om AAN staan, te gaan beheersen. Alleen zò breng je slapen en waken weer in balans.

Herken je onderstaande lijstjes? Heb je ook weken, maanden of zelfs jaren geprobeerd om met allerlei middellen en manieren weer controle over je slaap te krijgen? Het werkt niet, zoals je hebt gemerkt. Het is de hoogste tijd voor een nieuwe aanpak van je slaapprobleem

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Herken je dit?

  • Ik drink geen koffie, maar wel kruidenthee.
  • Ik kijk ter ontspanning langer televisie.
  • Ik kijk ’s nachts vaak op de klok en reken hoelang ik al wakker lig en hoeveel tijd ik nog heb.
  • Ik gebruik ‘s nachts oordopjes.
  • Ik neem incidenteel homeopathische slaapmiddelen.
  • Ik neem incidenteel minder onschuldige slaapmiddelen.
  • Ik hou me aan strikte bedtijden en ga ’s avonds niet uit.

Of dit?

  • Ik gebruik melatonine, magnesium, droomsap en soms slaappillen
  • Ik onderneem geen (opwindende) activiteiten in de avonduren.
  • Ik doe overdag fysiek uitputtende activiteiten.
  • Ik maak ’s avonds een ontspannen wandeling.
  • Ik stel het naar bed gaan zo lang mogelijk uit.
  • Ik plan geen afspraken voor 12 uur `s middags.
  • Ik probeer op het werk en ’s avonds zoveel mogelijk spanning en stress te vermijden.

En dit misschien?

  • Ik ga ’s avonds sporten om moe te worden.
  • Ik ga op vaste tijden naar bed
  • Ik lees een boek, luister naar de radio of ga uit bed.
  • Ik maak weinig tijd vrij voor mijn partner en kinderen.
  • Ik slaap niet langer naast mijn partner.
  • Ik verduister de kamer en gebruik oordopjes.
  • Ik  doe ademoefeningen in bed en probeer te stoppen met denken.

Yoga Nidra, oefening van de droomloze slaap

Je bent goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent, door kennis en oefening. Wanneer bepaalde vaardigheiden minder werden, heb je deze weer wakker gemaakt, door nieuwe kennis en oefeningen te ontdekken. Waarom zou dit niet voor slaap gelden? 

Op de slaapcursus krijg je inzicht in de oorzaak en oplossing van je slaapprobleem. Naast inzicht in de oorzaak en oplossing van je slaapprobleem, krijg je een drietal praktische handvatten én maakt je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Yoga Nidra is niet moeilijk: je gaat liggen en luistert naar een ingesproken oefening. De oefening vraagt dagelijks maar zo’n 20 tot 30 minuten van je tijd.

Op de slaapcursus doen we de oefening 2 keer. Met behulp van het Slaapcursus E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra slaapmeditaties, kun je thuis direct aan de slag.

Slaapprobleem oplossen bij volwassene

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Naar reviews >

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen. Fotografe en Beeldredactrice Carla van Thijn in Plus Magazine.

De ééndaagse slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam en Amersfoort op een Zaterdag van 9.30 uur tot 17.00 uur. Er nemen maximaal 12 personen deel, zodat er voldoende tijd en ruimte is voor persoonlijke vragen over de oefening en de kennis. Een week voorafgaand aan de cursus ontvang je aanvullende informatie, een aantal opdrachten en filmpjes.

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen. Volg ook de ééndaagse slaapcursus in Amersfoort of Amsterdam

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapproblemen oplossen bij volwassenen

In de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand en kun je na de slaapcursus direct aan de slag

Volgens slaapprofessor Eus van Someren moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

Rob de Ron, slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent.

 

Artikel november 2021: Slaapproblemen oplossen bij volwassenen.