Slaapcursus. Slaap Cursus.

Slaapcursus.nl

We kijken tijdens de slaapcursus op een andere manier naar je slapeloosheid. Niet vanuit het perspectief dat je iets niet goed kunt (slapen), maar juist iets heel goed kunt (waken)

Slaapcursus oprichter Rob de Ron herkent het beeld dat professor Eus van Someren schetst van de slapeloze medemens. Volgens van Someren moeten we hen dankbaar zijn, omdat zij het vuurtje brandende hielden en zo de roofdieren op afstand. Al in de oertijd zorgden zij met hun waakzaamheid voor het overleven en voortbestaan van de mensheid.

Slaapregister.nl  is een groot wetenschappelijk onderzoek onder duizenden goede en slechte slapers. Het is opgezet door professor van Someren. Uit dit daaruit blijkt o.a. dat de fysiologie van de ‘wakkerliggers’ gevoeliger is afgesteld dan de goede slapers. Die gevoeligheid maakt hen van nature waakzamer en alerter. Een mooie eigenschap, maar het maakt dat inslapen of doorslapen voor hen lastiger is.

De huidige slapeloze mens stamt af van de vroegere wakers van het vuur.’ Ze zijn van nature oplettend en kijken vooruit naar de toekomst. Dit is, naar het zich nu laat aanzien, zowel een genen, als een gewoonte kwestie en maakt de slapeloze medemens niet tot slechte slapers, maar tot goede wakers.

Wanneer je pas in bed je slaap wilt verbeteren ben je altijd te laat. In de slaapcursus laten we daarom de nacht met rust en kijken we naar het ritme en de invulling van je dag en je avond

Hoewel doorwaakte nachten bijzonder vervelend zijn, schetsen we op de slaapcursus geen somber beeld van  slapeloosheid. In de meeste gevallen blijkt er niets mis met de breinmechanismen die de slaap regelen. Doorwaakte nachten ontstaan door het vermogen om wakker en waakzaam te blijven. Zelfs wanneer je erg moe bent en je hele fysiologie verlangt naar rust, hetstel en slaap.

Slapeloosheid is gelukkig te verhelpen, maar niet door je te richten op de nacht en krampachtig te proberen om te slapen. Slapeloosheid is te verhelpen door je te richten op de dag en het vermogen om wakker en oplettend te zijn, onder controle krijgen. Dan krijgt slaap vanzelf weer de kans die het verdiend.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbeterd ook de ander. Om de balans tussen waken en slapen te herstellen, laten we de daarom nacht met rust. We kijken we in de eerste plaats naar het ritme en je invulling van je dag en je avond. Je krijgt een drietal duidelijke handvatten en een praktische slaapoefening. Met behulp van deze handvatten kun je het dag- en avondritme zo in te richten, dat deze beter aansluit op je nachtritme. 

Beter slapen vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbetert ook de ander

Slaapcursus. Wanneer de balans tussen waken (Aan) en slapen (Uit) niet meer in evenwicht is, richten we ons uitsluitend op de nacht en de slaap (Uit staan)

Je best doen om te slapen werkt niet

Om beter te slapen ben je vaak uitsluitend gericht op de nacht en je slaap. Met allerlei middeltjes probeer je wanhopig de controle over je slaap terug te krijgen. Denk aan minder koffie, melatonine, magnesium en slaapmiddelen. Misschien pas je daarnaast je gedrag aan en ga je op vaste tijden naar bed, kijk je ’s avonds laat niet in het blauwe licht van een beeldscherm of het gebruik van oordopjes.  Maar wat je ook doet of gebruikt en welk gewicht je ook aan slapen en UIT staan toekent, het werkt niet.

Slaapcursus. De vicieuze cirkel van slapeloosheid

Op de slaapcursus laten we de nacht met rust

Het is begrijpelijk en te waarderen dat je zo je best doet, maar op deze manier sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. Door zo je best te doen en uitsluitend gericht te zijn op de nacht, raakt de balans tussen waken en slapen steeds verder uit evenwicht. Terwijl het juist de bedoeling is, om je vermogen om wakker en oplettend zijn en AAN te staan, te beheersen en te verminderen . Hoe? dat vertel ik je graag op de slaapcursus.

Op de slaapcursus kijken we naar de dag.

Je waakzaamheid leren beheersen

Door je vermogen om AAN te staan en tegelijkertijd je best doen om UIT te staan, ben je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid terecht gekomen. Op de slaapcursus leer je om uit deze cirkel te stappen. Dat doen we niet ’s nachts, want als je pas ’s avonds laat of ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, ben je altijd te laat. We doen het  overdag, want daar liggen de mogelijkheden om het AAN staan te beheersen en ‘het gewicht’ te verminderen. Alleen op die manier komen slapen en waken weer in balans.

Een goede slaper doet niets om beter te slapen, terwijl de goede waker van alles doet. Dat werkt averechts, zoals je hebt gemerkt, omdat je op die manier eigenlijk AAN staat, om UIT te staan

Herken je dit?

  • Ik drink geen koffie, maar wel kruidenthee.
  • Ik kijk ter ontspanning langer televisie.
  • Ik kijk ’s nachts vaak op de klok en reken hoelang ik al wakker lig en hoeveel tijd ik nog heb.
  • Ik gebruik ‘s nachts oordopjes.
  • Ik neem incidenteel homeopathische slaapmiddelen.
  • Ik neem incidenteel minder onschuldige slaapmiddelen.
  • Ik hou me aan strikte bedtijden en ga ’s avonds niet uit.

Of dit?

  • Ik gebruik melatonine, magnesium, droomsap en soms slaappillen
  • Ik onderneem geen (opwindende) activiteiten in de avonduren.
  • Ik doe overdag fysiek uitputtende activiteiten.
  • Ik maak ’s avonds een ontspannen wandeling.
  • Ik stel het naar bed gaan zo lang mogelijk uit.
  • Ik plan geen afspraken voor 12 uur `s middags.
  • Ik probeer op het werk en ’s avonds zoveel mogelijk spanning en stress te vermijden.

En dit misschien?

  • Ik ga ’s avonds sporten om moe te worden.
  • Ik ga op vaste tijden naar bed
  • Ik lees een boek, luister naar de radio of ga uit bed.
  • Ik maak weinig tijd vrij voor mijn partner en kinderen.
  • Ik slaap niet langer naast mijn partner.
  • Ik verduister de kamer en gebruik oordopjes.
  • Ik  doe ademoefeningen in bed en probeer te stoppen met denken.

Herken je bovenstaande lijstjes? Heb je ook weken, maanden of zelfs jaren tevergeefs geprobeerd om op allerlei manieren weer controle over je slaap te krijgen? Dan is het de hoogste tijd voor een heel nieuwe aanpak!

Je hebt met allerlei middeltjes en op allerlei manieren geprobeerd beter te slapen. Tevergeefs. Daarom praten we op de slaapcursus niet over slaapmiddelen, oordopjes, magnesium, droomsap of minder koffie en alle andere bekende middeltjes en manieren waarover je vaak leest. Denk aan het op vaste tijden naar bed gaan, uit je bed gaan wanneer je wakker ligt of niet in het blauwe licht van een beeldscherm staren? Je hebt het allemaal geprbeerd, maar slaapt nog steeds niet zoals je graag zou willen.  Voor jou werkt het niet. Er is namelijk niets mis met je slaapvermogen …

We leren wel van alles over slaap en krijgen een paar bijzondere inzichten, maar we laten de nacht met rust. Wanneer je pas ’s nachts je slapeloosheid wilt aanpakken ben je altijd te laat. Slapeloosheid vraagt om een 24-uurs benadering. 

We kijken hoe je de dag doorbrengt, vanaf het moment van wakker worden. Want niet je slaap, maar je wakker zijn is de oorzaak van slapeloosheid. Met kennis over slaap, je 24-uurs biologie en een dagelijkse slaapoefening, herstellen we binnen één dag je slaap- waakritme. 

Wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt, ben je altijd te laat. Daarom krijg je op de slaapcursus 3 duidelijke handvatten en een  slaapoefening  om overdag je slaap te herstellen

Je bent goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent, door kennis en oefening. Wanneer bepaalde vaardigheiden minder werden, heb je deze weer wakker gemaakt, door nieuwe kennis en oefeningen te ontdekken. Waarom zou dit niet voor slaap gelden? 

Je krijgt inzicht in de werkelijke reden van je slapeloosheid en maakt kennis met een bijzondere slaapoefening op basis van yoga nidra. Die oefening is niet moeilijk en vraagt dagelijks maar zo’n 20 tot 30 minuten van je tijd. Om het eens te proberen vind je onderaan deze pagina de slaapoefening ‘Links-Rechts.’

Met kennis over slaap, je biologisch ritme en slaapoefeningen herstellen we op de slaapcursus binnen één dag je nachtrust

De ééndaagse slaapcursus wordt maandelijks gegeven op een zaterdag van 9.30 uur tot 17.00 uur en kost € 155.

Er nemen maximaal 12 personen deel aan de cursus, zodat er voldoende tijd en ruimte is voor persoonlijke vragen over de oefening en de kennis. Een week voorafgaand aan de cursus ontvang je anvullende informatie, een aantal opdrachten en filmpjes.

Sportarts Kasper Jansen.Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Kasper Janssen

“Ik kan je van harte de slaapcursus van Rob de Ron aanraden. Hij zoekt de oplossing niet in de nacht, maar in de dag.”

Sportarts Kasper Janssen in de Powernap paradox.”  

Verder lezen >

Aline Kruit. Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Aline Kruit

“Het verstandig om het slaapprobleem gestructureerd aan te pakken met behulp van een slaapcursus. Ook een huisarts zal je altijd een slaapcursus adviseren.” 

Aline Kruit in Slapen is Niets Doen.’

Verder lezen >

Sophie Hilbrand. Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Sophie Hilbrand

Sophie Hilbrand neemt deel aan de slaapcursus. Yoga nidra oefeningen vormen een belangrijk onderdeel van deze cursus. Bekijk de aflevering:

‘Sophie in de Mentale Kreukels.’ 

Verder lezen >

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Meestal zo’n zes tot zeven uur per nacht

Fotografe en Beeldredactrice Carla van Thijn in Plus Magazine.

Zalig geslapen

Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen.

Naar reviews >

Ik slaap weer

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel en wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad.

Naar reviews >

Als een blok geslapen

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: Said heeft voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen!

Naar reviews >

Rob de Ron. Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Slaapworkshop of slaaplezing

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Slaapcursus voor particulieren

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Rob de Ron. Foto Ruben Drenth. Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Je kunt onderstaande luisterboeken met elk 3 slaapoefeningen bestellen, downloaden en beluisteren op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Wil je het eens proberen? Luister dan eerst naar de introductie van luisterboek nr. 1

Slaapcursus. Cursus slapen

Slaapcursus Home page