Logo Slaapcursus, cursus slapen, slaap cursus

Slaapcursus.nl

Beter slapen is zoveel meer dan een goede gezondheid en meer energie. Het maakt je een ander mens

Bij slapoze mensen is de fysiologie van slapen en waken vaak gevoeliger afgesteld dan bij andere mensen. Dat maakt hen van nature oplettend en waakzaam. Dat is een mooie eigenschap, maar betekent ook dat gedachten, gevoelens en geluiden hen gemakkelijk uit de slaap houden. Slapeloze mensen staan zogezegd gemakkelijk AAN, terwijl de UIT knop maar moeilijk te vinden is. 

Wanneer dit herkenbaar voor je helpt de ééndaagse Slaapcursus om je slaap- waakritme aanmerkelijk te verbeteren. Niet door nog meer gewicht aan de nacht en de ‘uit-knop’ toe te kennen, maar door de aandacht te verplaatsen naar de dag en de ‘aan-knop.’ Want niet het onvermogen om uit te staan is de oorzaak van slapeloosheid, maar het vermogen om aan te staan.

Door met allerlei middeltjes en manieren te proberen om ’s nachts te slapen, sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. Dat brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Op de slaapcursus praten we daarom niet over slaapmiddelen, minder koffie, ’s avonds niet in het blauwe licht staren of op vaste tijden naar bed. Je hebt namelijk alles al geprobeerd, maar slaapt nog steeds niet goed.

Door niet ’s nachts wanhopig te proberen UIT te staan, maar overdag de AAN knop te leren beheersen, krijg je weer controle over je slaap- waakritme

Ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefeningen. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen. Meer reviews 

Ik wil je heel hartelijk danken! Dat neem ik de rest van m’n leven mee

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Het gaat merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit 2 tot 3 uur per nacht, slaap ik nu vaak 6 uur achter elkaar. Dat is veel beter vol te houden. Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen. Het allerbelangrijkst is: de dagelijkse slaapmeditatie. Ik voel me er beter door. Dat is niet niks! Ik wil je heel hartelijk danken voor wat je me hebt gegeven. Dat neem ik de rest van m’n leven mee.  Meer reviews

Dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren

Het heeft even geduurd voordat ik je mailde om te kunnen zien of ik op langere termijn beter zou gaan slapen. Ik kan echt zeggen dat ik een stuk beter slaap! De belangrijkste les van de cursus was voor mij dat niet de nacht zoveel aandacht moest krijgen, maar juist de dag. Ik heb de afgelopen jaren veel middeltjes geslikt (melatonine en andere homeopathische pillen en thee, tot wiet-olie en ook ‘echte’ slaappillen). Ik ben daar mee gestopt. Ik ben heel blij met deze ontwikkeling. Ik ben veel uitgeruster en kan veel meer genieten. Meer reviews

Sophie Hilbrand neemt deel aan de Slaapcursus voor een speciale aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ (BNN VARA)

Sophie Hilbrand neemt voor een aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron.

Wanneer je goed hebt geslapen ben je tegelijkertijd ontspannen en actief.  Je glimlacht vaker en voelt je goed

Je kent inmiddels alle goedbedoelde slaaptips en slaapadviezen. Je hebt van alles geprobeerd (en gebruikt) om de controle over je slaap terug te krijgen. Van kruidenthee tot melatonine en van magnesium tot droomsap. Misschien zelfs alcohol, thc of slaapmiddelen. Wellicht heb je daarnaast ook je gedrag aangepast. Drink je minder of geen koffie, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, staar je niet langer in het blauwe licht van een beeldscherm of slaap je niet langer naast je partner.

Maar wat je ook doet of laat en welke middelen en middeltjes je ook gebruikt, je slaapt nog steeds niet  goed. Dit komt omdat je met deze benadering AAN staat om UIT te staan! Dat werkt averechts. Het brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. In plaats van het probleem op te lossen, houd je het in stand.

Je doet je best, maar slaapt nog steeds niet goed. Dat maakt dat je ’s nachts teleurgesteld, boos en bezorgd bent. Bang dat je de volgende dag niet goed functioneert. De stress rond slapen neemt eerder toe dan af.

Daarom richt de slaapcursus zich niet in de eerste plaats op de kwaliteit van je slaap, maar op de kwaliteit van je waken. We verbeteren je nachtrust, door te kijken naar de invulling van je dag. Want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbeterd ook de ander. 

De slaapcursus maakt het plezierig om je kennis over slaap te verdiepen en slaap te oefenen. In een ongedwongen sfeer leg je binnen één dag de basis voor een gezonde nachtrust

Rob de Ron. Foto Ruben Drenth

E-boek en luisterboek

Heb je interesse in het slaapcursus e-boek of de luisterboeken met elk 3 yoga nidra oefeningen? Wil je het eens proberen?

Slaapcursus, cursus slapen

Slaapcursus Particulier

De ééndaagse Slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam en kost €155. Kom je met samen, dan betaal je ieder €135. 

Slaaponderzoeker en yoga nidra docent Rob de Ron met Erik Scherder bij het VU Congres over slaap

Workshop Zakelijk

Rob de Ron geeft ook (online) workshops en lezingen over slaap aan diverse bedrijven, instellingen en organisaties

Mirthe van der drift. Fris! Elke zondagochtend in de vroege uurtjes. interview over slaap met Rob de Ron.

NPO radio 1

Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron voor het zondagochtend programma FRIS!

Reviews Slaapcursus

Reviews

Toen ik op een gegeven moment bang was om naar bed te gaan, ben ik de slaapcursus gaan volgen bij Rob de Ron. 

Rob de Ron 5. Slaapcursus. Cursus slapen

Contact

Heb je vragen over slaap, de slaapcursus of een workshop? Of een andere vraag? Neem gerust contact met me op.

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Meestal zo’n zes tot zeven uur per nacht

Fotografe en Beeldredactrice Carla van Thijn in Plus Magazine