Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus beter slapen.

Slaapcursus.nl

Tijdens de slaapcursus kijken we op een andere manier naar je slapeloosheid: niet vanuit het perspectief dat je iets niet goed kunt (slapen), maar juist iets heel goed kunt (waken)

Slaapcursus oprichter Rob de Ron herkent het beeld dat professor Eus van Someren schetst van de slapeloze medemens. Volgens van Someren moeten we hen dankbaar zijn, omdat zij het vuurtje brandende hielden en zo de roofdieren op afstand. Al in de oertijd zorgden zij met hun waakzaamheid voor het overleven en voortbestaan van de mensheid.

Uit onderzoek blijkt dat de fysiologie van de ‘waakzame wakkerligger’ gevoeliger is afgesteld dan van de goede slapers. Dat blijkt al uit een eenvoudig reactietaakje. Als je goede slapers hun nachtrust ontzegt en ze daarna een reactietest laat doen, zijn ze langzaam. Slapeloze mensen hebben juist de neiging nog sneller te reageren! Ze zijn eigenlijk 24 uur per dag waakzaam, alert en paraat. Veel slapeloze mensen zijn ook overdag verrassend genoeg zeer actief. 

Doorwaakte nachten ontstaan door het vermogen om wakker en waakzaam te blijven, zelfs wanneer je erg moe bent en je hele fysiologie verlangt naar slaap

Bepaalde hersenmechanismen werken bij slapeloze mensen anders dan bij de goede slapers. Ze zijn van nature oplettend en staan gemakkelijk AAN, terwijl de hersenmechanismen om UIT te staan, nauwelijks verschillen van de goede slapers. Dit maakt de slapeloze medemens niet tot slechte slaper, maar tot een goede waker.

We moeten daarom op een heel andere manier naar de aanpak van slapeloosheid kijken. Niet vanuit het perspectief dat ze iets niet kunnen, namelijk slapen, maar iets juist heel goed kunnen, namelijk wakker zijn.

Slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor particulieren.

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

xxx

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Carla van Thijn in Plus Magazine

Reviews

Ik was bang om naar bed te gaan en ben toen de slaapcursus gaan volgen. Nu slaap ik best goed.

Slapeloosheid is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Op de Slaapcursus laten we daarom de nacht met rust en kijken we naar het ritme en de invulling van je dag

Je hebt met allerlei middeltjes geprobeerd om beter te slapen. Deze aanpak heeft je tot op heden niet echt geholpen. Daarom praten we op de slaapcursus niet over oordopjes, magnesium, melatonine, droomsap, cbd olie en slaapmiddelen. 

Waarschijnlijk heb je daarnaast ook je gedrag aangepast. Drink je minder koffie, ga je op vaste tijden naar bed, sta je op wanneer je ’s nachts wakker ligt of staar je niet in het blauwe licht van een beeldscherm. Misschien ga je ’s avonds niet meer uit of slaap je niet langer naast een partner. Maar wat je ook gebruikt of doet, je slaapt nog steeds niet goed. Er is namelijk niets mis met je slaapvermogen. Het is de hoogste tijd om op een heel andere manier naar langdurige slapeloosheid te kijken.

Een goede slaper doet niets om beter te slapen, terwijl de goede waker van alles doet. Dat werkt averechts, zoals je hebt gemerkt, omdat je op die manier eigenlijk AAN staat, om UIT te staan

Wanneer je pas in je bed je slapeloosheid wilt aanpakken ben je altijd te laat. Daarom laten we op de Slaapcursus de nacht met rust en richten ons op de dag en de avond. Langdurige slapeloosheid vraagt om een 24-uurs benadering. Met kennis over slaap, je 24-uurs biologie en een dagelijkse slaapmeditatie, herstellen we je slaap- waakritme. Je krijgt 3 duidelijke handvatten en we maken kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap.

Yoga Nidra is niet moeilijk en vraagt dagelijks slecht twintig tot dertig minuten van je tijd. Met behulp van Yoga Nidra en de handvatten ga je het dag- en avondritme zo inrichten, dat deze beter aansluit op je nachtritme. Door op deze manier je vermogen om wakker en waakzaam te zijn te beheersen, krijgt slaap weer de kans die het verdient.

Wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt, ben je altijd te laat. Daarom krijg je op de slaapcursus 3 duidelijke handvatten om overdag je slaapkwaliteit te herstellen

De ééndaagse slaapcursus wordt gegeven op een Zaterdag van 9.30 uur tot 17.00 uur in Amsterdam en Amersfoort. Er nemen maximaal 12 personen deel aan de cursus, zodat er voldoende tijd en ruimte is voor persoonlijke vragen. Een week voorafgaand aan de cursus ontvang je aanvullende informatie, een aantal opdrachten en filmpjes. Met het Slaapcursus E-book en de luisterboeken met Yoga Nidra slaap meditaties kun je daarna direct thuis aan de slag.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn ‘podcast over routine’ met slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent Rob de Ron. Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te  slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen.

  Naar de Podcast  

Cursus beter slapen

Arie Boomsma

Arie Boomsma interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron voor zijn Podcast over Routine. Naar de Podcast

Cursus beter slapen

Aline Kruit

Het verstandig om het slaapprobleem gestructureerd aan te pakken met een slaapcursus. Naar Slapen is Niets Doen van Aline Kruit

Cursus beter slapen

Erik Scherder

Hoogleraar Erik Scherder en slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU. Naar Erik Scherder 

Cursus beter slapen

Sohie Hilbrand

Sophie Hilbrand neemt deel aan een slaapmeditatie tijdens de slaapcursus van Rob de Ron. Naar Sophie in de Mentale Kreukels

Volgens slaapprofessor Eus van Someren moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

Rob de Ron, slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent.

 

Artikel november 2021: Slaapcursus.