Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen? Dat komt vaak voor. Je kunt namelijk ook te moe zijn om te slapen. Vermoeidheid is dan ook niet altijd het gevolg van slapeloosheid, maar kan juist de oorzaak zijn! Hoewel vermoeidheid en slaperigheid vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan het ene proces het andere hinderen en kun je dus ook tè moe zijn om te slapen. Op de ééndaagse Slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe we uitgerust wakker kunnen worden, maar ook hoe we beter uitgerust kunnen gaan slapen. Om dat te bereiken, kijken we niet alleen naar het ritme en de kwaliteit van van je slaap, maar ook naar het ritme en de kwaliteit van je dagelijks leven.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent. Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde hij de eerste Nederlandse Slaapcursus. Sindsdien geeft hij menigeen aan een betere nachtrust geholpen. 

Beter slapen betekent veel meer dan een goede gezondheid en meer energie. Het maakt je een ander mens.  Je hebt meer plezier, een beter humeur én je glimlacht vaker. Beter slapen maakt je een betere partner, vriend(in), collega, moeder of vader. 

Moe maar niet kunnen slapen

Sophie Hilbrand neemt voor een aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron

Moe maar niet kunnen slapen

De meeste mensen pauzeren of rusten wanneer ze vermoeid zijn en herstellen daardoor op een natuurlijke manier van hun vermoeidheid. Veel slechte slapers hebben echter een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaan vaak door waar anderen stoppen. Ze nemen overdag zelden een pauze of een écht rustmoment. Daardoor raken ze gedurende de dag -soms ongemerkt- steeds vermoeider. Zoals je in de intro gelezen hebt, kan die vermoeidheid slaperigheid in de weg staan. Om beter te slapen is het van groot belang vermoeidheid te verminderen. Op de Slaapcursus kijken we hoe je een dag zo kunt inrichtingen dat je ook gedurende je dag herstelt van inspanningen. Daardoor ben je voor je gezondheid en vitaliteit niet langer volledig afhankelijk van de kwaliteit van je nachtrust.

Slaperigheid is een onbedwingbare behoefte om te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en de emoties gedempt. Als je slaperig bent keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie

Anders dan slaperigheid en waakzaamheid, wordt vermoeidheid niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning. Of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist de inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. ’s Nachts draai en woel je, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen en stil liggen. Ook een vermoeid brein kan maar moeilijk verstillen en blijft denken.

Door kennis en oefening heb je nieuwe dingen geleerd en heb je verloren kennis weer in jezelf wakker gemaakt. Je bent nieuwsgierig gebleven en jezelf altijd blijven ontwikkelen. Waarom zou dit alles niet voor je slaap gelden?

Doodmoe moe maar niet kunnen slapen, een vicieuze cirkel

Omdat chronisch slechte slapers vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen hebben, gaan ze vaker over hun grenzen. Na verloop van tijd, merken ze hun vermoeidheid steeds minder goed op en vergeten daarom gedurende de dag even ‘af te remmen’. Ze gunnen zichzelf geen goede pauze of rustmoment en zijn voor hun herstel volkomen afhankelijk van een goede nachtrust. Die nachtrust wordt daardoor steeds belangrijker, maar raakt echter door de vermoeidheid in de knel. Juist door de vermoeid ga je steeds slechter slapen en geraak je in een vicieuze cirkel.

Moe maar niet kunnen slapen? Ga uitgerust en ontspannen naar bed!

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en weer goed slapen, dan zal je eerst deze ‘verborgen vermoeidheid’ moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen. Dat leren we met behulp van de slaapoefeningen, die zowel een belangrijk onderdeel zijn van de reguliere slaapcursus als het E-book. De oefeningen helpen je slaap te verbeteren. Je bent goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent door kennis en oefening. Waarom zou dit niet ook voor je nachtrust gelden?

Op een ontspannen manier en in een ongedwongen sfeer, maakt de slaapcursus het plezierig om te leren over je slaap en om je slaap ook écht te oefenen. Door de juiste kennis en oefening gaat beter slapen je beslist lukken

Moe maar niet kunnen slapen

E-boek en luisterboek

Heb je interesse in het slaapcursus e-boek of de luisterboeken met elk 3 yoga nidra oefeningen? Wil je het eens proberen?

Moe maar niet kunnen slapen

Slaapcursus Particulier

De ééndaagse Slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam en kost €155. Kom je met samen, dan betaal je ieder €135. 

Moe maar niet kunnen slapen

Workshop Zakelijk

Rob de Ron geeft ook (online) workshops en lezingen over slaap aan diverse bedrijven, instellingen en organisaties

Moe maar niet kunnen slapen

NPO radio 1

Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron voor het zondagochtend programma FRIS!

Moe maar niet kunnen slapen

Reviews

Toen ik op een gegeven moment bang was om naar bed te gaan, ben ik de slaapcursus gaan volgen bij Rob de Ron. 

Moe maar niet kunnen slapen

Contact

Heb je vragen over slaap, de slaapcursus of een workshop? Of een andere vraag? Neem gerust contact met me op.

Op een gegeven moment was ik bang om naar bed te gaan. Ik ben toen de slaapcursus van Rob de Ron gaan volgen. Op dit moment slaap ik best goed. Meestal zo’n zes tot zeven uur per nacht

Fotografe en Beeldredactrice Carla van Thijn in Plus Magazine