Slaapcursus.nl. Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen? Dat komt vaak voor. Je kunt namelijk ook te moe zijn om te slapen. Vermoeidheid is dan ook niet altijd het gevolg van slapeloosheid, maar kan juist de oorzaak zijn! Hoewel vermoeidheid en slaperigheid vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan het ene proces het andere hinderen en kun je dus ook tè moe zijn om te slapen. Op de ééndaagse Slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe we uitgerust wakker kunnen worden, maar ook hoe we beter uitgerust kunnen gaan slapen. Om dat te bereiken, kijken we niet alleen naar het ritme en de kwaliteit van van je slaap, maar ook naar het ritme en de kwaliteit van je dagelijks leven.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent. Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde hij de eerste Nederlandse Slaapcursus. Sindsdien geeft hij menigeen aan een betere nachtrust geholpen. Wil je ook deelnemen? Kijk dan in de cursusagenda. Je kunt ook het E-book inclusief 7 slaapoefeningen bestellen.

Beter slapen betekent veel meer dan een goede gezondheid en meer energie. Het maakt je een ander mens.  Je hebt meer plezier, een beter humeur én je glimlacht vaker. Beter slapen maakt je een betere partner, vriend(in), collega, moeder of vader. 

Moe maar niet kunnen slapen

Slaapcursus

De ééndaagse Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Amsterdam en Utrecht en kost €155. Kom je met samen, dan betaal je ieder €135. 

Moe maar niet kunnen slapen

Amsterdam

De Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Amsterdam in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat 183, nabij het Vondelpark. 

Moe maar niet kunnen slapen

Utrecht

De Slaapcursus wordt o.a. gegeven in Centrum Well  aan de Doelenstraat in het prachtige oude centrum van Utrecht.

Moe maar niet kunnen slapen

De meeste mensen pauzeren of rusten wanneer ze vermoeid zijn en herstellen daardoor op een natuurlijke manier van hun vermoeidheid. Veel slechte slapers hebben echter een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaan vaak door waar anderen stoppen. Ze nemen overdag zelden een pauze of een écht rustmoment. Daardoor raken ze gedurende de dag -soms ongemerkt- steeds vermoeider. Zoals je in de intro gelezen hebt, kan die vermoeidheid slaperigheid in de weg staan. Om beter te slapen is het van groot belang vermoeidheid te verminderen. Op de Slaapcursus kijken we hoe je een dag zo kunt inrichtingen dat je ook gedurende je dag herstelt van inspanningen. Daardoor ben je voor je gezondheid en vitaliteit niet langer volledig afhankelijk van de kwaliteit van je nachtrust.

Slaperigheid is een onbedwingbare behoefte om te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en de emoties gedempt. Als je slaperig bent keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie

Anders dan slaperigheid en waakzaamheid, wordt vermoeidheid niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning. Of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist de inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. ’s Nachts draai en woel je, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen en stil liggen. Ook een vermoeid brein kan maar moeilijk verstillen en blijft denken.

Door kennis en oefening heb je nieuwe dingen geleerd en heb je verloren kennis weer in jezelf wakker gemaakt. Je bent nieuwsgierig gebleven en jezelf altijd blijven ontwikkelen. Waarom zou dit alles niet voor je slaap gelden?

Doodmoe moe maar niet kunnen slapen, een vicieuze cirkel

Omdat chronisch slechte slapers vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen hebben, gaan ze vaker over hun grenzen. Na verloop van tijd, merken ze hun vermoeidheid steeds minder goed op en vergeten daarom gedurende de dag even ‘af te remmen’. Ze gunnen zichzelf geen goede pauze of rustmoment en zijn voor hun herstel volkomen afhankelijk van een goede nachtrust. Die nachtrust wordt daardoor steeds belangrijker, maar raakt echter door de vermoeidheid in de knel. Juist door de vermoeid ga je steeds slechter slapen en geraak je in een vicieuze cirkel.

Moe maar niet kunnen slapen? Ga uitgerust en ontspannen naar bed!

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en weer goed slapen, dan zal je eerst deze ‘verborgen vermoeidheid’ moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen. Dat leren we met behulp van de slaapoefeningen, die zowel een belangrijk onderdeel zijn van de reguliere slaapcursus als het E-book. De oefeningen helpen je slaap te verbeteren. Je bent goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent door kennis en oefening. Waarom zou dit niet ook voor je nachtrust gelden?

Op een ontspannen manier en in een ongedwongen sfeer, maakt de slaapcursus het plezierig om te leren over je slaap en om je slaap ook écht te oefenen. Door de juiste kennis en oefening gaat beter slapen je beslist lukken. Meld je nu aan.

Moe maar niet kunnen slapen

E-book bestellen

Je kunt de cursus ook als E-book bestellen. Bij dit E-book horen 7 slaapoefeningen die je beslist gaan helpen. Het boek kost €18,50

Moe maar niet kunnen slapen

Reviews

Sinds de cursus zijn mijn dagen veel leuker geworden. Ik voel me veel beter, kan me beter concentreren en ben minder vermoeid.

Moe maar niet kunnen slapen

Rob de Ron

Professor Erik Scherder en Slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het Slaapcongres van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Moe maar niet kunnen slapen?

Sophie Hilbrand neemt voor een aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron

Moe maar niet kunnen slapen

Ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de Yoga Nidra oefening. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

Moe maar niet kunnen slapen

Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend). Albert Samuel Anker (1831-1910)

.Moe maar niet kunnen slapen

Hoewel vermoeidheid en slaperigheid vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan het ene proces het andere hinderen en kun je dus ook tè moe zijn om te slapen. Op de ééndaagse Slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe we uitgerust wakker kunnen worden, maar ook hoe we beter uitgerust kunnen gaan slapen. Meld je nu aan.
Verantwoording afbeeldingen bij pagina ‘Moe maar niet kunnen slapen:’
.
Een groot deel van de getoonde afbeeldingen op slaapcursus.nl is afkomstig van Commons.Wikimedia.org. Overige afbeeldingen zijn in eigen beheer of in beheer van musea, stichtingen en (privé)collecties, maar vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar, met speciale dank aan het Rijksmuseum Amsterdam.
.
Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901) Le Lit (Het Bed) 1893. Musee d’Orsay, Parijs.
Albert Samuel Anker (1831-1910) Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend) Privécollectie, Biel (1962)
.
Moe maar niet kunnen slapen, terug naar Homepagina. →