Afb Slaapcursus. Moe maar niet kunnen slapen?

Moe maar niet kunnen slapen

Overdag moe, maar ’s avonds niet kunnen slapen? Misschien ben je wel te moe om te slapen?

Slaapcursus.nl (→) Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde, daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen.

Moe maar niet kunnen slapen? Het klinkt misschien vreemd, maar je kunt ook te moe zijn om te slapen, omdat vermoeidheid en slaperigheid in ons lichaam op een verschillende manier wordt geregeld. Vermoeidheid kan daardoor slaperigheid verhinderen.

Vermoeidheid is dan ook niet altijd het gevolg van slapeloosheid, het kan ook de oorzaak zijn. Bij de behandeling van langdurige slapeloosheid is het dus zaak om ook de onderliggende vermoeidheid aan te pakken.

Op de slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe je uitgerust wakker kunt worden, maar ook hoe je beter uitgerust en minder moe kunt gaan slapen. Om dat te bereiken, kijken we niet zozeer naar je slaapkwaliteit, naar het ritme en de kwaliteit van je dagelijks leven.

Moe maar niet kunnen slapen? Vermoeidheid kan slaperigheid in de weg staan, omdat het twee verschillende dingen zijn, die in onze fysiologie ook anders worden geregeld 

Slaapcursus.nl (→) Te moe om te slapen? Overvemoeid of doodmoe zelfs? Je kunt ook te moe zijn om te slapen!

Bepaalde hersenmechanismen werken bij slapeloze mensen anders dan bij de goede slapers. Ze zijn van nature wakker en waakzaam. Ze staan zogezegd gemakkelijk AAN, terwijl de hersenmechanismen om UIT te staan, nauwelijks verschillen van de goede slapers. Dit maakt de slapeloze mens niet tot een slechte slaper, maar tot een een goede waker.

We moeten op een heel andere manier naar de aanpak van slapeloosheid kijken. Niet vanuit het perspectief dat ze iets niet kunnen, namelijk slapen, maar iets juist heel goed kunnen, namelijk wakker zijn.

Door het vermogen om dag en nacht wakker te zijn en AAN te staan, gaan veel slechte slapers vaak door, waar anderen stoppen. Ze pauzeren weinig en nemen overdag zelden (echte) rust. Daardoor herstellen ze overdag onvoldoende van lichamelijke, cognitieve of mentale inspanningen en zijn ze moe, maar kunnen niet slapen. 

Om beter te slapen is het van groot belang vermoeidheid te verminderen. Op de slaapcursus kijken we hoe je een dag zo kunt inrichtingen, dat je ook gedurende je dag herstelt van inspanningen.

Langdurige slapeloosheid ontstaat door het vermogen om waakzaam te blijven. Dat is een mooie eigenschap maar wanneer je dag en nacht AAN staat, ben je uiteindelijk te moe om te slapen

Slaapcursus.nl (→) Oververmoeid maar niet kunnen slapen? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde! Het een kan het ander verhinderen.

Online slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor particulieren.

Particulier (→)

De Slaapcursus duurt één dag en wordt o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort (→).

Slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Zakelijk (→)

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een slaaplezing of slaapworkshop (→).

xxx

Rob de Ron (→)

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg (→).

Slaapcursus afb. Carla van Thijn. Foto Plus Magazine

Reviews (→)

Ik was bang om naar bed te gaan (→)  en ben toen de slaapcursus gaan volgen. Nu slaap ik best goed.

Slaperigheid los je op door te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en de emoties gedempt. 

Als je slaperig bent keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid los je op door te rusten

Anders dan slaperigheid en waakzaamheid, wordt vermoeidheid niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een inspanning, of je nu een goede of slechte slaper bent. 

Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. Een vermoeid brein kan maar moeilijk verstillen en is onrustig. ’s Nachts draai en woel je, want ook een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen en stil liggen’

Te moe om te slapen? Neem ook overdag een moment voor jezelf om te rusten en te herstellen van de inspanningen die elke dag van je worden gevraagd. Yoga Nidra kan je daarbij helpen

Slaapcursus.nl (→) Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde! Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen!

Omdat chronisch slechte slapers vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen hebben, gaan ze vaker over hun grenzen dan goede slapers. Ze gunnen zichzelf geen goede pauze of rustmoment en zijn voor hun herstel volkomen afhankelijk van een goede nachtrust. Die nachtrust wordt daardoor steeds belangrijker, maar raakt echter door de vermoeidheid en zijn uiteindelijk te moe om te slapen. daardoor raken ze in de vicieuze cirkel van slapeloosheid.  

Op de slaapcursus leer je om uit deze cirkel te stappen. Dat doen we niet ’s nachts, want als je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, ben je altijd te laat. We doen het overdag. Daar liggen de mogelijkheden om het uitzonderlijke vermogen om AAN staan, te gaan beheersen. Alleen zò breng je slapen en waken weer in balans.

Te moe om te slapen? Neem ook overdag een moment voor jezelf om te rusten en te herstellen van de inspanningen die elke dag van je worden gevraagd. Yoga Nidra kan je daarbij helpen

Op de Slaapcursus leren we hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen. Rust speelt daarin een belangrijke rol: door jezelf dagelijks een rustmoment te gunnen, ben je minder afhankelijk van je slaap en ga je uitgeruster naar bed.

Wanneer je pas in je bed je slapeloosheid wilt aanpakken ben je altijd te laat. Daarom laten we op de Slaapcursus de nacht met rust en richten ons op de dag en de avond. Langdurige slapeloosheid vraagt om een 24-uurs benadering. Met kennis over slaap, je 24-uurs biologie en een dagelijkse slaapmeditatie, herstellen we je slaap- waakritme. Je krijgt 3 duidelijke handvatten en we maken kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie, slaperigheid een onbedwingbare behoefte om te slapen. Het zijn twee verschillende dingen die in het lichaam ook anders worden geregeld. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen

Moe maar niet kunnen slapen? Misschien ben je wel te moe om te slapen! Verder lezen

Moe maar niet kunnen slapen? Lees hierover in het Slaapcursus E-book
Te moe om te slapen? Gebruik het Yoga Nidra luisterboek nr.1
Moe maar niet kunnen slapen? Gebruik het Yoga Nidra luisterboek nr.2
Overdag moe maar 's avonds niet kunnen slapen? Gebruik het Yoga Nidra luisterboek nr.2

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Slaapcursus afb. Schrijfster van "Van dit Boek ga je Beter Slapen,' Katelijne Elzes, neemt deel aan de Slaapcursus.

Catelijne Elzes (→)

Schrijfster van ‘Van dit Boek ga je Beter Slapen’ (→), Catelijne Elzes (→) neemt deel aan de Slaapcursus en schrijft daarover in ‘Flow’ (→)

Slaapcursus afb. Erik Scherder en Rob de Ron voor slaapsymposion in de Duif in AMsterdam

Erik Scherder (→)

Hoogleraar Erik Scherder (→) en slaaponderzoeker Rob de Ron (→) tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam (→).

Cursus beter slapen

Sophie Hilbrand (→)

Sophie Hilbrand (→) neemt deel aan een Yoga Nidra (→) slaapmeditatie tijdens de slaapcursus. Bekijk hier de aflevering (→)

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn Podcast over Routine (→) met slaaponderzoeker en Yoga Nidra (→) docent Rob de Ron (→). Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen. Naar de Podcast (→)

♦ Er is inmiddels een 2e podcast gemaakt over slapen op een onbekende plek. Naar de Podcast (→)

De Yoga Nidra slaapmeditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapcursus.nl (→) Overdag doodmoe, maar ’s avonds niet kunnen slapen!

Wil je het eens proberen? Zoek dan een plek waar niets of niemand je stoort en je jezelf veilig en op je gemak voelt. Je gaat op je rug liggen met de armen en benen enigszins gespreid. Wil je eerst meer lezen over deze houding waarin je Yoga Nidra (→) beoefent? Lees dan hier verder (→).

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus

Yoga Nidra op YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra slaapmeditaties ‘Links-Rechts’ in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). Zowel de oefeningen op YouTube als op de luisterboeken zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Yoga Nidra YouTube (→) is een onderdeel van de Slaapcursus (→)Naar YouTube (→)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren (→) moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

De Yoga Nidra (→) slaapmeditaties op YouTube (→) en de luisterboeken (→) zijn ingesproken door slaaponderzoeker Rob de Ron (→)

 

Slaapcursus.nl (→). Overdag moe maar ’s avonds niet kunnen slapen. Er is iets aan te doen! Naar aanpak van slapeloosheid (→)

Artikel januari 2022: Moe maar niet Kunnen Slapen. Misschien ben je wel te moe om te slapen!