Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Moe maar niet kunnen slapen? Vermoeidheid is niet altijd het gevolg van slapeloosheid, maar kan ook de oorzaak zijn! Hoewel vermoeidheid en slaperigheid vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan het ene proces het andere hinderen en kun je dus ook tè moe zijn om te slapen. Op de ééndaagse Slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe we uitgerust wakker kunnen worden, maar ook hoe we beter uitgerust kunnen gaan slapen. Om dat te bereiken, kijken we niet alleen naar het ritme en de kwaliteit van van je slaap, maar ook naar het ritme en de kwaliteit van je dagelijks functioneren.

“Slapen is een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak,” aldus slaaponderzoeker en yoga nidra leraar Rob de Ron. In zijn slaapcursus legt hij de aandacht dan ook niet zozeer op de nacht, maar op de dag. Met een goed dagritme leg je de basis voor een gezonde slaap. Slapen en waken horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Wil je ook deelnemen aan deze bijzondere slaapcursus? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus:

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Moe maar niet kunnen slapen. Professor Erik Scherder en Slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het Slaapcongres van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Moe maar niet kunnen slapen

De meeste mensen pauzeren of rusten wanneer ze vermoeid zijn en herstellen daardoor op een natuurlijke manier van hun vermoeidheid. Veel slechte slapers hebben echter een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaan vaak door waar anderen stoppen. Ze nemen overdag zelden een pauze of een écht rustmoment. Daardoor raken ze gedurende de dag soms ongemerkt steeds vermoeider. Zoals je in de intro gelezen hebt, kan die vermoeidheid slaperigheid in de weg staan. Om beter te slapen is het van groot belang vermoeidheid te verminderen. Op de Slaapcursus kijken we hoe je een dag zo kunt inrichtingen dat je ook tijdens de dag herstelt van inspanningen, zodat je voor je gezondheid en vitaliteit niet volledig afhankelijk bent van de kwaliteit van je nachtrust. Je krijgt daartoe duidelijke handvatten en een aantal slaapoefeningen zodat je na de cursus direct thuis aan de slag kunt.

.

Slaperigheid is een onbedwingbare behoefte om te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en de emoties gedempt. Als je slaperig bent keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie

Vermoeidheid wordt niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een fysieke, mentale of intellectuele inspanning. Of je nu goed of slecht slaapt. Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist de inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. ’s Nachts draai en woel je, want een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen. Ook een vermoeid brein kan maar moeilijk verstillen en blijft denken.

Wel moe maar niet kunnen slapen is de vicieuze cirkel van slapeloosheid

Omdat chronisch slechte slapers vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen hebben, gaan ze vaker over hun grenzen. Na verloop van tijd, merken ze hun vermoeidheid steeds minder goed op en vergeten daarom gedurende de dag even ‘af te remmen’. Ze gunnen zichzelf geen goede pauze of rustmoment en zijn voor hun herstel volkomen afhankelijk van een goede nachtrust. Die noodzakelijke nachtrust raakt echter door de vermoeidheid in de knel. Juist door de vermoeid ga je steeds slechter slapen en kom je in een vicieuze cirkel.

Uitgerust en ontspannen naar bed

Wil je de vicieuze cirkel van slapeloosheid doorbreken en weer goed slapen, dan zal je eerst deze ‘verborgen vermoeidheid’ moeten aanpakken. Op de Slaapcursus leren we daarom niet alleen hoe we uitgerust en ontspannen wakker worden, maar ook hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen.

Moe maar niet kunnen Slapen (Te moe om te slapen) is het laatst bijgewerkt op dinsdag 15 december 2020.

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Ook deelnemen?

De Slaapcursus kost €155. Wil je samen komen? Dan betaal je ieder €135. De cursus is van 09.30 tot 17.00 uur. Aan het eind van de Slaapcursus kun je thuis en op je werk direct aan de slag.

Kijk hier voor de eerstvolgende cursusdag:

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Aan het Vondelpark

De Slaapcursus wordt gegeven in Amsterdam in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat nr. 183, in een fraaie villa aan het Vondelpark. De locatie is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Belijk de lokatie via ondertaande link: 

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Veel beter

De slaapoefening doe ik elke dag. Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid.

Wil je meer reviews lezen? Klik dan op deze link: 

Moe maar niet kunnen Slapen. Te moe om te slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefeningen. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. 

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen. 

Reviews ‘Moe maar niet kunnen Slapen’ (Te Moe om te Slapen)

Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Detail van Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend). Albert Samuel Anker (1831-1910)

.

Moe maar niet kunnen slapen

Hoewel vermoeidheid en slaperigheid vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het twee verschillende fysiologische processen. Daardoor kan het ene proces het andere hinderen en kun je dus ook tè moe zijn om te slapen. Op de ééndaagse Slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe we uitgerust wakker kunnen worden, maar ook hoe we beter uitgerust kunnen gaan slapen. Meld je nu aan.
.

Verantwoording Afbeeldingen:
Een groot deel van de afbeeldingen is afkomstig van Commons.Wikimedia.org. Overige afbeeldingen zijn in eigen beheer of in beheer van musea, stichtingen en (privé)collecties, maar vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar. In die gevallen is de bron onderstreept en gelinkt aan de desbetreffende musea, stichtingen en (privé)collecties.
*) Eigen Beheer Slaapcursus, Cursus Slapen. Professor Erik Scherder (Meer over slapen en Hersenen van Professor Erik Scherder bij Omroep Max) en Slaaponderzoeker Rob de Ron bij het Slaapcongres van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
*) Tags: Moe maar niet kunnen slapen
Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Detail van de Middagrust (La Méridienne) (1866) Jean François Millet (1814-1875)