Slaapcursus. Slaap Cursus. De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d' Orsay, Parijs

De slaapcursus maakt de slaap in je wakker.

Leg in een ongedwongen en ontspannen sfeer binnen één dag de basis voor een gezonde nachtrust.

Professor Eus van Someren zegt aan het eind van zijn lezing voor TEDX Amsterdam uit 2012, dat we de slapeloze medemens dankbaar moeten zijn. Door hun waakzaamheid, die bij de meeste slapeloze mensen groter is dan bij de goede slapers, hielden ze het vuurtje brandende en de roofdieren op afstand. Zo zorgden ze, misschien ongewild, voor het overleven en voortbestaan van de mensheid. 

De slapeloze medemens is van nature waakzaam. Door hun vermogen om AAN te staan, zijn ze vaak diegene die het vuurtje brandende houden. 

Slaaponderzoeker en yoga nidra docent Rob de Ron herkent het beeld dat van Someren schetst van de slapeloze mens. Niet het onvermogen om te slapen, maar het vermogen om wakker en waakzaam te zijn, is in veel gevallen de oorzaak van slapeloosheid.

Bij veel slapoze mensen blijkt de gehele fysiologie gevoeliger afgesteld dan bij de gemiddelde mens. Dat maakt hen van nature waakzaam. Dat is een mooie eigenschap, maar betekent ook dat gedachten, gevoelens en geluiden hen sneller uit de slaap houden dan de gemiddelde mens.

Veel slapeloze mensen staan gemakkelijk AAN, terwijl de UIT-knop maar moeilijk te vinden is. Wanneer dit herkenbaar voor je is, kan deelname aan de slaapcursus je slaap aanmerkelijk verbeteren. 

Slaapcursus.nl maakt de slaap in je wakker

Zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Slaapcursus.nl maakt de slaap in je wakker

Particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Slaapcursus.nl maakt de slaap in je wakker

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Veel slapeloze mensen staan voortdurend.  Ze pauzeren of rusten overdag zelden. Herkenbaar? Dan is de slaapcursus echt iets voor jou.

Je kent inmiddels alle goedbedoelde slaaptips en slaapadviezen. Je hebt van alles geprobeerd (en gebruikt) om de controle over je slaap terug te krijgen. Van kruidenthee tot melatonine en van magnesium tot droomsap. Misschien zelfs alcohol, thc of slaapmiddelen.

Wellicht heb je daarnaast ook je gedrag aangepast. Drink je minder of geen koffie, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, staar je niet langer in het blauwe licht van een beeldscherm of slaap je niet langer naast je partner.

Wat je ook probeert of gebruikt, je slaapt nog steeds niet goed.

Wat je ook doet of laat en welke middelen en middeltjes je ook gebruikt, je slaapt nog steeds niet  goed. Dit komt omdat je met deze benadering AAN staat om UIT te staan! En dat werkt averechts. 

Je doet je best, maar het lukt je niet de controle over je slaap terug te krijgen. Begrijpelijk, want je bent ’s nachts bezorgd dat je de volgende dag niet goed functioneert. Omdat niets echt werkt, raak je teleurgesteld, boos en wanhopig. De stress rond slapen neemt eerder toe dan af. Dit brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. In plaats van het probleem op te lossen, houd je het in stand.

We slapen een stuk beter

In November hebben S. en ik bij jou de slaapcursus gevolgd. Sindsdien doen we bijna iedere dag een yoga nidra oefening. Beide merken we dat we hier veel aan hebben. Even niet ‘aanstaan’.

Alleen lukt het ons zelden om niet (even) weg te doezelen of in slaap te vallen. Niettemin slapen we beiden een stuk beter.

Verder lezen >

Ik slaap spectaculair beter

Ik heb in september een slaapcursus bij je gedaan in Amersfoort.

Ik doe iedere dag je slaapmeditatie en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter!

De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Ik slaap nog wel veel korte cycli (waarschijnlijk van 1,5 uur achter elkaar en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk).

Verder lezen >

Een cadeautje

Na een goede, uitgeruste nacht zou ik je graag nogmaals hartelijk willen danken voor je super cursus. Gisteravond heb ik meteen al je adviezen opgevolgd en je technieken toegepast.

Kortom: dit is niet een cadeauTJE, dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren.

Verder lezen >

Op de slaapcursus richten we ons niet alleen op de kwaliteit van je nacht  en de ‘uit-knop,’ maar ook op de kwaliteit van de dag en de ‘aan-knop’.

Op de slaapcursus praten we daarom niet over slaapmiddelen, oordopjes, minder koffie, op vaste tijden naar bed gaan en niet in het blauwe licht van een beeldscherm staren. Dat heb je allemaal al geprobeerd. Door met allerlei middeltjes en manieren te proberen om ’s nachts te slapen, sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. Dat heeft je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid gebracht.

Op de slaapcursus pakken we je slaapprobleem structureel aan. We  laten de nacht met rust en kijken hoe je de dag doorbrengt. Want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbeterd ook de ander. 

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbeterd ook de ander.

Slaapcursus.nl maakt de slaap in je wakker

Slaapcursus luisterboek 1

Elk luisterboek bevat een inleiding en 3 yoga nidra meditaties, ingesproken door Rob de Ron.

Slaapcursus.nl maakt de slaap in je wakker

Slaapcursus luisterboek 2

Elk luisterboek bevat een inleiding en 3 yoga nidra meditaties, ingesproken door Rob de Ron.

Slaapcursus. Het bed. Leautrec