Wakker mens of slechte slaper

Wakker mens of slechte slaper

500.000 Mensen kampen met een slaapprobleem. Hoezo probleem? Rob de Ron, slaapdeskundige, ziet een slaapstoornis liever als een fenomeen. Het artikel “Ben je een wakker mens of een slechte slaper?” verscheen in PROPS op 7 januari 2018.

“Het punt is dat je geen slechte slaper bent, maar een te wakker mens.” Slechte slapers zijn volgens Rob de Ron net wat waakzamer, gevoeliger en kunnen niet genoeg afremmen dan de gemiddelde mens. “Zij gaan overdag gewoon door, ze hebben haast. Ze zijn heel goed in gas geven, maar ze moeten leren die voet van het gaspedaal te halen.”

Wakker mens of slechte slaper

Sophie Hilbrand neemt voor een aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron

Wakker mens of slechte slaper?

500.000 mensen kampen met een slaapprobleem. Hoezo probleem? Rob de Ron, slaapdeskundige, ziet een slaapstoornis liever als een fenomeen. De Ron: “Het punt is dat je geen slechte slaper bent, maar een te wakker mens.” Slechte slapers zijn volgens hem net wat waakzamer, gevoeliger en kunnen niet genoeg afremmen. “Zij gaan overdag gewoon door, ze hebben haast. Ze zijn heel goed in gas geven en ze moeten leren die voet van het gaspedaal te halen.”

“Yoga Nidra niet gebruiken als Slaappil

De Ron geeft al twintig jaar les in Yoga Nidra, yoga gericht op slaap. Maar hij ging zich pas verdiepen in  slaapstoornissen toen zijn vrouw slecht ging slapen. Zij is een nuchtere dame die helemaal niet van yoga houdt. Om haar beter te laten slapen moest hij dus hele nuchtere oefeningen maken zonder muziek, vreemde woorden of conclusies.

Hij maakte een cd voor haar en het werkte. Ook andere mensen hadden er baat bij. “Ik kreeg heel veel bestellingen.” De Ron merkte dat de mensen zijn cd ’s nachts opzetten als ze niet konden slapen. “En dan gaat het een beetje op een slaappil lijken,” vertelt De Ron, “dat wilde ik niet. Het is namelijk veel complexer en fascinerender.

Elk slaapmiddel onderdrukt de waakzaamheid, het is stimuleert dus niet de slaap.” Inmiddels heeft hij om de oefening een slaapcursus heen gebouwd. “Een mix van kennis, inzicht en een oefening.”

Waakzamer

De slechte slaper kan lastig gedachten stoppen en denkt steeds vooruit. Wat betreft De Ron moet je dan meer met het nu bezig zijn.Het is belangrijk te focussen op je lichaam. De Ron: “Je lichaam is namelijk altijd nu, je kan fantaseren over dat je in een warm land zit, maar je lijf is hier.” En dat is precies de essentie van zijn oefening.

Tijdens de cursus doet iedereen zijn ogen dicht en vertelt De Ron zijn verhaal. “ Voel je hoe je ene voet iets meer de grond raakt dan de ander?” vraagt hij dan aan zijn cursisten. “Het maakt eigenlijk niet uit wat ik zeg, zolang het maar informatie is over het nu. Want je brein kan geen twee dingen tegelijkertijd.

Als je je voeten duidelijk voelt kan je niet gaan nadenken over morgen, want als je echt wil denken over morgen voel je je voeten niet meer.” Pas als je lichaam helemaal in het nu zit en ’s nachts doorheeft dat het écht nergens naartoe hoeft en dat het veilig is,  kan je brein gaan ontspannen, legt hij uit.

De slaapcursus maakt het prettig om te leren over slaap en plezierig om slaap te oefenen. Beter slapen op basis van belangstelling, kennis en oefening is voor iedereen mogelijk. Lees de reviews en meld je aan.

Zou je niet even willen gaan liggen …

Volgens De Ron heeft je dagindeling ook een grote invloed op je hoe ’s nachts slaapt. “Mensen gaan soms de hele dag door en verwachten dan dat ze ’s avonds zo in slaap zullen vallen.”

Hij vertelt dat er bepaalde zenuwcellen in ons brein en in ons lichaam zitten die stijgen als je zenuwachtig bent  en dalen als je verlangt naar rust. “Maar ergens op de dag is er een moment waarop die zenuwcellen uit zichzelf dalen. Dan zegt je lichaam eigenlijk, ‘zou niet je even willen gaan liggen, even terugtrekken, geen kinderen of collega’s. Mag ik even?’” Dat moment op de dag is vaak acht uur na het ontwaken,  het ‘inkak-moment’ rond vier uur ’s middags. Wat De Ron betreft moeten we  hiernaar luisteren om ’s nachts goed te kunnen slapen.  “Rust is de grootste vriend van de slaap”, aldus De Ron.

Wakker liggen

Bij de cursus is niet alleen oefening en inzicht belangrijk, maar ook de kennis over slaap is essentieel. Om een goed voorbeeld aan te halen gaat De Ron terug naar de oertijd. Vroeger sliepen de mensen in de bossen en de kans dat er een beer langskwam was aanwezig.

“ Stel, jij slaapt acht uur vast, nou dan hang je. Die beer kan gaan eten aan je been, plots is je been weg en jij bent niet op tijd wakker geworden.” Om dat te voorkomen is het biologisch bepaald dat je ongemerkt om de anderhalf uur wakker wordt. “Even twee of drie  minuten luisteren, onbewust hoor je dat het veilig is en de zenuwcellen kalmeren weer”, vertelt De Ron. “De slaap danst zonder dat jij het merkt”. Dat ritme uit de oertijd zit volgens Rob nog steeds in het oerbrein en daarom is het helemaal niet gek om ’s nachts wakker te worden. Rob: “Als je dit soort onderliggende zaken weet, geeft dat veel rust.”

Slaapcursus

“Een echte slaapziekte kan ik niet behandelen,” zegt De Ron. Hij moet het vooral hebben van mensen die lijden aan Insomnie, dat zijn mensen die last hebben van slapeloosheid, maar de oorzaak ervan niet kunnen duiden.
“Ik kan geen wonderen verrichten, maar ik kan wel een bijdrage leveren.” De Ron geeft één keer per week de slaapcursus en hij geeft veel lezingen. Hij wil de mensen graag meenemen in zijn visie op het slaapprobleem, wat volgens hem dus geen probleem hoeft te zijn. “Waakzaamheid is een vermogen waar je mee om moet leren gaan.” En daar wil De Ron bij helpen. “Ik belicht graag de andere kant van de slaap en ik zou zeggen: doe daar je voordeel mee.”

Rob de Ron 5. Slaapcursus. Cursus slapen

Zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Slaapcursus, cursus slapen

Particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Rob de Ron. Foto Ruben Drenth

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapcursus Luisterboek 1. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Slaapcursus luisterboek 1

Elk luisterboek bevat een inleiding en 3 yoga nidra meditaties, ingesproken door Rob de Ron.

Luisterboek 2. Slaapcursus. Slaap Cursus. Cursus Slapen.

Slaapcursus luisterboek 2

Elk luisterboek bevat een inleiding en 3 yoga nidra meditaties, ingesproken door Rob de Ron.