Slaapcursus. Slaap Cursus. De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d' Orsay, Parijs

Reviews Slaapcursus

Inmiddels hebben velen deelgenomen aan de Slaapcursussen die ik sinds 2009 maandelijks geef. Ze slapen inmiddels goed of hebben hun slaap weten te verbeteren. Er zijn zelfs mensen die misschien niet beter slapen, maar betere wakkerliggers zijn geworden. Ze maken zich minder zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Ze zijn minder moe en voelen zich vitaler. Ze hebben ervaren dat slaap niet de enige manier is om te herstellen. Lees de reviews van 2021.

Het helpt ons echt 

Beste Rob,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2022. Ik hoop dat het een mooi jaar voor jou en je familie mag worden.

In November hebben S. en ik bij jou de slaapcursus gevolgd. Sindsdien doen we bijna iedere dag een yoga nidra oefening. Beide merken we dat we hier veel aan hebben. Even niet ‘aanstaan’. Alleen lukt het ons zelden om niet (even) weg te doezelen of in slaap te vallen. Niettemin slapen we beiden een stuk beter.

Wat ook helpt is de kennis die we hebben opgedaan bij de cursus dat 8 uur slapen achterelkaar niet een vast gegeven is. Ik denk vaak als ik ‘s nachts wakker word: ‘zo de diepe slaap heb ik gehad,’ ik waak nu bij het kampvuur 🔥 en de rest is bonus. Vaak val ik dan na een tijd weer in slaap. Voor S. geldt hetzelfde.

Kortom we zijn blij dat we zijn geweest. Het helpt ons echt. Bedankt daarvoor.

Met vriendelijke groet,

O en S. Antwerpen. 2 Januari 2022

De hele week zalig geslapen

Dank je wel voor het toezenden van de yoga nidra oefeningen en de cursus op papier. Ik wil nog even aangeven dat ik respect heb voor het feit dat je deze dag zo rustig en prettig hebt gegeven. Dank hiervoor!

Een openbaring om te horen dat er te veel druk op de nacht ligt en dat er andere, betere manieren zijn om hier mee om te gaan.

De dag vloog voorbij. Dit vooral door de prettige manier van overdragen door Rob. Uitleg over het brein gaf inzichten en begrip voor mijn slapeloze nachten. Dit helpt al veel in de praktijk.

Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen.

A.R. Alphen aan de Rijn. December 2021

Heel blij

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in.

Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefeningen. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend.

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen.

L.de M. Heerhugowaard. November 2021

Ontzettend blij

Bedankt voor de mooie en leerzame dag. We vonden de sfeer erg fijn en waren onder de indruk van de inzichten die je ons hebt gegeven en de interactie die je teweeg bracht.

In de nacht van zaterdag op zondag heeft zich een klein wonder voltrokken: Said heeft voor het eerst sinds weken/maanden als een blok geslapen!

We zijn er nog steeds door overdonderd maar ook erg blij, omdat we nu een idee hebben ‘waar het heen moet’. Voor mijzelf geeft de slaapcursus vooral het ‘rustmomenten inbouwen’ mee. Na een drukke werkdag kan ik zó in de hectiek van het gezin geheel mijzelf kwijtraken.

S. en M. G. Amsterdam. November 2021

Merkbaar Beter

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd!

Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. En ik slaap weer veel makkelijker in. 

Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen, heb ik het gevoel. Belangrijk is natuurlijk: luisteren naar mezelf, maar wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de dagelijkse yoga nidra slaapoefeningen. Wat goed en wat heerlijk. Bewuste rust.

N.L. Nieuwkoop. Oktober 2021

Ik slaap spectaculair beter

Ik heb in September een slaapcursus bij je gedaan in Amersfoort.

Ik doe iedere dag je slaapmeditatie en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter!

De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Ik slaap nog wel veel korte cycli (waarschijnlijk van 1,5 uur achter elkaar en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk). Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

S. van de B. Bussum. Oktober 2021

Heldere Cursus

Dank je wel voor je mail. Ik heb niets dan lof voor je slaapcursus. Het was interessant, leerzaam, logisch, boeiend en heel begrijpelijk; dit alles door jou op een prettige manier gebracht. Mijn dagen zijn nu zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter.

Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten.

De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief.
Rob nogmaals bedankt voor je heldere cursus want ik zit al voor 75% op de goede weg.

R. K. Amersfoort. September 2021

Meer Genieten

Het heeft even geduurd voordat ik je mailde. Ik wilde iets langer met de evaluatie wachten, om te kunnen zien of ik op langere termijn beter zou gaan slapen.

Ik kan echt zeggen dat ik een stuk beter slaap, de afgelopen weken.

De belangrijkste les van de cursus was voor mij dat niet de nacht zoveel aandacht moest krijgen, maar juist de dag. Ik probeer nu, waar mogelijk, overdag rustmomenten te vinden. Eigenlijk wist ik wel dat ik in drukke periodes slechter sliep, maar mijn pogingen om beter te slapen waren vaak op de nacht gericht. 

W. de W. Amsterdam. September 2021

Een cadeautje

Na een goede, uitgeruste nacht zou ik je graag nogmaals hartelijk willen danken voor je super cursus. Gisteravond heb ik meteen al je adviezen opgevolgd: 2 uur rustig de dag afgebouwd, vannacht niet gemekkerd bij het wakker worden rond 3en ;-), al je technieken toegepast.

Kortom: dit is niet een cadeauTJE, dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren.

PS: Bedankt voor het snelle toezenden van de Power point, oefeningen en literatuurlijst!

L. de R. Weert. September 2021

Het leven is minder ingewikkeld

Goed dat je navraag doet. Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een yoga nidra meditatie moment inlassen me echt helpt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd.

Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

C. van D. Heerenveen. Juli 2021

Gestopt met rituelen om te slapen

De rituelen om maar te kunnen slapen zoals lezen, telefoneren, televisiekijken in bed en de slaappil afgeschaft. 

De eerste dagen kostte mij dat moeite, maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap. 

Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. 

Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik één keer per dag en het effect is heeeeel positie.

L. de G. Lichtenvoorde. Juli 2021

Zonder Poespas  

Zeven dagen na de slaapcursus hebben mij al veel gegeven!! 

Een rustmoment (‘Cadeautjes’ noem ik ze’) dat ik mijzelf dagelijks gun en een paar heerlijke nachten slaap.

Ik heb genoten van de dag, van jouw manier van werken, zonder poespas en betrokken bij alle deelnemers, dank je wel daarvoor! 

De kracht van de training zit hem in mijn beleving in een bewustwording dat dag en nacht bij elkaar horen. De oplossing verleggen naar de dag en daarvoor duidelijke handvatten geven, werkt voor mij bijzonder goed. 

C. van V. Ouderkerk a.d. Amstel. Juli 2021

Ik kan weer genieten

Ik heb de afgelopen jaren veel middeltjes geslikt (melatonine en andere homeopathische pillen of thee, de niet-verslavende versie van wiet-olie en ook ‘echte’ slaappillen). Ik ben daar mee gestopt. 

Heel af en toe nog een half slaappilletje, maar die zijn per maand op 1 hand te tellen – in de periode hiervoor nam ik ze steeds vaker per week).

Ik ben heel blij met deze ontwikkeling. Ik ben veel uitgeruster en kan veel meer genieten. 

Natuurlijk ben ik nog weleens wakker ’s nachts of slaap ik een paar nachten minder goed. Maar ik heb er minder last van omdat ik andere nachten wel goed slaap.

I. van der G. Huizen Juni 2021

Rob de Ron 5. Slaapcursus. Cursus slapen

Zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Slaapcursus, cursus slapen

Particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Rob de Ron. Foto Ruben Drenth

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapcursus. Het bed. Leautrec