Reviews Slaapcursus

Veel deelneemsters en deelnemers aan de slaapcursus slapen inmiddels goed of hebben hun slaap aanmerkelijk weten te verbeteren. Hieronder vind je een aantal volledige reviews of citaten daaruit van cursisten uit het voorbije jaar.

De afbeeldingen zijn van de deelneemsters en deelnemers aan de slaapcursus met Sophie Hilbrand voor BNNVARA.

Als een blok geslapen

Bedankt voor de mooie en leerzame dag afgelopen zaterdag. We vonden de sfeer erg fijn en waren onder de indruk van de inzichten die je ons hebt gegeven en de interactie die je teweeg bracht.
.
In de nacht van zaterdag op zondag heeft zich een klein wonder volgtrokken: Said heeft voor het eerst sinds weken/maanden als een blok geslapen!
.
We zijn er nog steeds door overdonderd maar ook erg blij, omdat we nu een idee hebben ‘waar het heen moet. 

Ik was ten einde raad

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de yoga nidra oefeningen. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. 

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad.

Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat.

Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen. 

Het leven is minder ingewikkeld

Het gaat een stuk beter wat slapen betreft! Dat is echt heel fijn! Ik merk dat een paar keer per dag een yoga nidra meditatie moment inlassen me echt helpt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts. Ook de inzichten dat rust niet volledig van de nacht moet afhangen geeft een bepaalde kalmte in lijf en hoofd.

Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant!

Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld. Ik wens je een goede zomer, hartelijke groet van een wakker mens!

Slaapcursus Reviews

“Zeven dagen na de slaapcursus hebben mij al zoveel gegeven!!”

Een cadeautje

Na een goede, uitgeruste nacht zou ik je graag nogmaals hartelijk willen danken voor je super cursus. Gisteravond heb ik meteen al je adviezen opgevolgd: 2 uur rustig de dag afgebouwd en ;-), al je technieken toegepast.

Kortom: dit is niet een cadeauTJE, dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren.

Ik slaap spectaculair beter

Ik doe iedere dag je slaapmeditatie en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. 

Ik slaap nog wel in korte cycli en niet in 1 ruk door, maar dit is voor mij een verschil van dag en nacht (letterlijk). Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

Opnieuw geweldig geslapen

Ik vond je slaapcursus heel bijzonder. Zo had ik nog nooit naar mijn slaapprobleem gekeken! Het heeft me veel bruikbare inzichten gegeven over mijn (slaap)gedrag. Ik heb je adviezen meteen opgevolgd.

Ik heb vannacht opnieuw geweldig geslapen, maar dat zal je niet verbazen of toch wel?

Je begrijpt hoe ik me nu voel! 

Zoals je tijdens de cursus al zei, ik stond AAN om UIT te te staan en dat werkt niet. Mijn lijst van pogingen om m’n slaap te verbeteren was eindeloos: acupunctuur, homeopathie, mindfullness, yoga, melantonine, slaaptabletten, mirtazepine (1 mg), THC olie, enz. Enz.,

En oh ja, in 2010 ook nog bij centrum voor geneeskunde Kempenhaege geweest voor een hersenactiviteiten onderzoek, alles zonder enkele vorm van resultaat.

Dus je begrijpt hoe ik me nu voel! Ik ben er ongelooflijk blij mee en wil je bedanken voor deze bijzondere dag. 

Ik slaap nu 6 uur achter elkaar

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter.

Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd!

Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden. En ik slaap weer veel makkelijker in. 

Mijn dagen zijn zoveel leuker geworden en ik voel me veel beter

Ik heb niets dan lof voor je slaapcursus. Het was interessant, leerzaam, logisch, boeiend en heel begrijpelijk; dit alles door jou op een prettige manier gebracht.

Ik heb dus ten volle genoten van de dag en nu het praktijk brengen van het geleerde en dat helpt. 

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter.

Slaapcursus Reviews

“Ik ben ontzettend blij dat ik sinds anderhalve week weer slaap en mij fitter voel”

8 Uur lang als een roos geslapen

Ik wilde je hartelijk danken voor de prettige en inspirerende dag gisteren. Het idee dat wakker zijn ’s nachts van oudsher een functie heeft, heeft me goed gedaan. Ik voel me al met al minder afwijkend dan ik dacht en hoef ik mezelf dus ook niet te veroordelen en veranderen.

Ik ben direct na de cursus gaan oefenen met het nieuwe ritme. De yoga nidra oefening heb ik al een paar keer midden op de dag gedaan. Het is bijzonder om dit mijzelf te gunnen. Heel prettig.

Het helpt me ook om ’s nachts rustig te zijn. Ook vannacht heb ik als een roos geslapen, 8 uur lang!

Ik slaap echt veel beter

Ik slaap de laatste weken echt veel beter. Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald die me ongelofelijk goed helpen. Wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de dagelijkse yoga nidra slaapoefeningen. Wat goed en wat heerlijk.

Ik merk dat ik me dan ook echt helemaal kan ontspannen. En dat ik er steeds beter in word. De yoga nidra slaapoefeningen zijn echt onderdeel van m’n dag geworden en ik geniet er intens van en voel me er beter door. Dat is niet niks!

Ik wil je heel hartelijk danken voor wat je me hebt gegeven. Dat neem ik de rest van m’n leven mee.

Gestopt met rituelen om te slapen

De rituelen om maar te kunnen slapen zoals lezen, telefoneren, televisie kijken in bed en de slaappil afgeschaft.

De eerste dagen kostte mij dat moeite, maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap. 

Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel.

Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De yoga nidra slaapoefening doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positie.

Zonder Poespas  

Zeven dagen na de slaapcursus hebben mij al veel gegeven!!

Een rustmoment (‘Cadeautjes’ noem ik ze’) dat ik mijzelf dagelijks gun en een paar heerlijke nachten slaap.

Ik heb genoten van de dag, van jouw manier van werken, zonder poespas en betrokken bij alle deelnemers, dank je wel daarvoor!

De kracht van de training zit hem in mijn beleving in een bewustwording dat dag en nacht bij elkaar horen. De oplossing verleggen naar de dag en daarvoor duidelijke handvatten geven, werkt voor mij bijzonder goed. 

Redding

Nog enorm bedankt voor de prettige manier, waarop jij de cursus geeft. Het was voor mij wederom erg interessant, zelfs voor de tweede keer.

Jouw cursus is de redding voor mijn slaapproblemen geweest.

Vraagje, ik doe trouw elke avond jouw yoga nidra slaapoefening en dit werkt goed. Tijdens de cursus, vertelde je, dat je met een paar nieuwe slaapoefeningen bezig bent, hiervoor hou ik mij van harte aanbevolen.

Ik heb heel internet (youtube) afgezocht,  geen enkele stem kan bij mij enig effect brengen, behalve dan jouw stem.

Ik slaap echt beter

Het heeft even geduurd voordat ik je mailde. Ik wilde iets langer met de evaluatie wachten, om te kunnen zien of ik op langere termijn beter zou gaan slapen.

Ik kan echt zeggen dat ik een stuk beter slaap, de afgelopen weken.

De belangrijkste les van de cursus was voor mij dat niet de nacht zoveel aandacht moest krijgen, maar juist de dag. Ik probeer nu, waar mogelijk, overdag rustmomenten te vinden.

Eigenlijk wist ik wel dat ik in drukke periodes slechter sliep, maar mijn pogingen om beter te slapen waren vaak op de nacht gericht. 

Slaapcursus Reviews

“Ik ben veel uitgeruster en kan veel meer genieten”

Ik kan weer genieten

Ik heb de afgelopen jaren veel middeltjes geslikt (melatonine en andere homeopathische pillen of thee, de niet-verslavende versie van wiet-olie en ook ‘echte’ slaappillen). Ik ben daar mee gestopt.

Heel af en toe nog een half slaappilletje, maar die zijn per maand op 1 hand te tellen – in de periode hiervoor nam ik ze steeds vaker per week). Ik ben heel blij met deze ontwikkeling.

Ik ben veel uitgeruster en kan veel meer genieten.

Natuurlijk ben ik nog weleens wakker ’s nachts of slaap ik een paar nachten minder goed. Maar ik heb er minder last van omdat ik andere nachten wel goed slaap.

Slaapoefeningen erg goed

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden.

In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. 

De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

De yoga nidra slaapoefeningen zit erg goed in elkaar. Het is gemakkelijk om mijn aandacht bij de oefening te houden en ik merk al snel dat ik me ontspan. Dit kan ik ’s nachts vaak goed terughalen.

Wat een geweldige dag! 

Met de gedachten, om het na de pauze voor gezien te houden, kwam ik naar de cursus, maar het was zo interessant, dat ik het jammer vond, dat het afgelopen was. Wat een geweldige dag!

Ik ben al geruime tijd een zeer slechte slaper, vroeger was ik geen goede slaper. De laatste tijd had ik er veel last van (duizelig, watten hoofd).

Het goed nieuws is, dat ik sinds ik de yoga nidra slaapoefening 1 x per dag doe, van de 4 nachten er 3 veel beter heb geslapen!

Zonder lijstjes is het eenvoudiger

Het een eye-opener dat je vertelde dat die lijstjes van dingen die ik moet doen om beter te slapen tot op heden niet hebben gewerkt en zelfs bijdragen aan het slaapprobleem! 

Het loslaten van de lijstjes en de rituelen viel aanvankelijk niet mee, maar zonder al die lijstjes is het toch eenvoudiger

Rob! Ik slaap sinds de cursus echt beter.

Alweer een pauze?

Ik dacht in het begin: nu alweer pauze, we kunnen nog wel even door toch, dan zijn we eerder klaar. Maar zo werd in mij het echte besef wakker dat ik inderdaad altijd op mijn werk doordender van 8 tot 5 en dat daar voor mij waarschijnlijk het primaire probleem ligt.

Nu ik mijn dagen anders aanpak merk ik dat ik duidelijk beter ben gaan slapen. Dat voelt goed! 

Fijn om weer zonder lijstjes en rituelen te slapen

Nogmaals vond ik je geweldig tijdens de cursus. De theorie was duidelijk en interessant en heel fijn dat we ook praktische oefeningen hebben gedaan. Je hebt de groep geïnspireerd!

De lijstjes hebben geholpen als voorbereiding, maar heb er later niet meer naar gekeken. Het is fijn om weer zonder lijstjes en rituelen te slapen.

Slaapcursus Reviews

“Ik lig ’s nachts veel minder vaak wakker en beoordeel mijn slaap nu als voldoende”

De hele week zalig geslapen

Een openbaring om te horen dat er te veel druk op de nacht ligt en dat er andere, betere manieren zijn om hier mee om te gaan. De dag vloog voorbij. Dit vooral door de prettige manier van overdragen door Rob. Uitleg over het brein gaf inzichten en begrip voor mijn slapeloze nachten. Dit helpt al veel in de praktijk. 

Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen.

Ik wil ook nog even aangeven dat ik respect heb voor het feit dat je deze dag zo rustig en prettig hebt gegeven. Je draagt de cursus op een hele positieve betrokken manier. Daarnaast krijgt iedereen die dat wil de ruimte om een stukje verhaal te doen, zonder dat dit te veel tijd in beslag neemt en zonder dat dit de overhand krijgt op een dag. Ik heb ervan genoten en van geleerd. Ik gebruik dagelijks met veel plezier de oefeningen. Dank je wel Rob!

Een soort herkenning

De cursusdag en jouw begeleiding vond ik heel ontspannen. Meteen vanaf het begin voelde ik een goede sfeer, met een prettige mix van warmte, aandacht en inhoudelijk aan de slag zijn in. Mooi bijeffect vond ik om in gezelschap van mensen te zijn die óók slecht slapen. Het gaf een soort herkenning.

Dat ik ’s middags tijdens de oefeningen een paar keer even in slaap viel, was geloof ik niet de bedoeling, maar voor mij heel prettig.

En dat terwijl ik altijd moeite heb om te slapen tijdens logeerpartijen!

Vooraf zag ik die zaterdag als extra drukte in een toch al volle week, maar uiteindelijk kwam ik er verkwikt van thuis!

En het allermooiste: ik heb vrijwel de hele week goed geslapen en wanneer ik eens wakker lag, vond ik het veel minder erg dan voorheen.

Geen gegraaf in het verleden

Ik heb de slaapcursus heel positief ervaren. Het verhaal op de website sprak me onmiddellijk al aan: eenvoud. Geen direct gegraaf in verleden, maar kijken hoe je het probleem in het hier en nu op een natuurlijke manier kunt oplossen. Alleen de gedachte aan deelname gaf al meer rust.

De rust en eenvoud zetten zich door in je presentatie, heel prettig. De informatie is interessant en motiverend. Rust zoeken gedurende de dag, had ik zelf ook wel bedacht, maar niet op deze manier. Ik doe de slaapoefening rond een uur of vijf, als ik thuiskom van mijn werk. Het is echt een moment voor mezelf.

Daardoor ben ik ’s avonds minder moe en … slaap ik ’s nachts veel beter! Het is ongelooflijk! 

Door op een nieuwe manier te kijken en het nu anders aan te pakken, ben ik eindelijk op de goede weg. Heel hartelijk bedankt!

Slaapcursus Reviews

“Daardoor ben ik ’s avonds minder moe en … slaap ik ’s nachts veel beter! Het is ongelooflijk! “

Als het weer mis gaat, weet ik nu wat ik moet doen

Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! 

Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden.

Als het nu nog mis gaat, dan is dat omdat ik teveel activiteiten achter elkaar heb gedaan, (dit geldt ook voor plezierige, ontspannen activiteiten), zonder goede pauze tussendoor te nemen.

Rust overdag is essentieel

Wat je ons op de cursus leerde, was bijna tegenovergesteld van de adviezen die ik van de huisarts had gekregen!

Ik hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen.

Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Je slaapmeditatie speel ik voor de zekerheid ook nog af voor ik ga slapen en ook dat werkt heel goed.

Yoga Nidra geeft Energie!

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uit gerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem.

Vooral de rustmomenten met je yoga nidra slaapoefeningen geven me veel energie! Ik doe ze meestal na mijn werk en daarna gaan we eten. 

De lijstjes hebben geholpen als voorbereiding, maar heb er later niet meer naar gekeken. Het is fijn om weer zonder lijstjes en rituelen te slapen.

Carla van Thijn in Plus Magazine

“Toen ik op een gegeven moment bang was om naar bed te gaan , ben ik de slaapcursus gaan volgen bij Rob de Ron”

Ik hou van Praktisch

Ik moet zeggen dat ik een beetje over mijn vooroordelen moest stappen om me aan te melden, zeker bij de Roos. Ik raak soms geïrriteerd van allerlei “spirituele” dingen.

Ik hou van praktisch zal ik maar zeggen en was bang dat de slaapcursus zweverig zou zijn. Misschien weer iemand die zegt dat je moet stoppen met piekeren en dat mediteren kan helpen. Gelukkig was het zeer praktisch en wetenschappelijk goed onderbouwd. 

Je voorbeelden over de batterijtjes in je hersenen, het biologische dagritme, waren zeer duidelijk. Ik vond het ook goed dat je al tijdens de cursus die pauzes introduceerde. Daarmee benadrukte je het belang van pauzes voor de slechte slapers.

En het werkt Rob! Ik merk dat ik steeds minder vermoeid ben en daardoor ook beter slaap.

Aandacht voor iedereen

Ik wil je mijn complimenten geven, voor de wijze waarop je de cursus gaf. Gedegen informatie, ook wetenschappelijk onderlegd. Je bent er ook helemaal bij betrokken en geeft aandacht aan iedereen.

Ik dank je hartelijk, (en indirect je vrouw) dat je deze cursus hebt opgezet. Daardoor is het besef gaan dagen, dat ik mijn dag anders moet gaan indelen.  

PS: grappig, dat mijn man zei, dat het wel een hele lange dag was voor een cursus. Met andere woorden: vermoeiend! Maar ik heb dat niet zo ervaren: zo zie je dat geregelde pauzes tijdens een lange cursusdag je weer vernieuwde energie voor aandacht geven.

En dat je zo niet vermoeid uit een lange intensieve dag hoeft te komen. We hebben zo afgelopen zaterdag een goed voorbeeld gekregen, hoe we onze dagen goed moeten indelen!

Ik ben een betere wakkerligger

De uitleg over het slaap-waakritme was heel verhelderend en geruststellend. Het maakt dat ik het wakker liggen nu gemakkelijker accepteer.

Ik maak me minder zorgen en ben een betere wakkerligger geworden 🙂

Denken aan het woord comfortabel dat je benadrukte en verklaarde, helpt me goed, bedankt daarvoor. Verrijkend vind ik het inbouwen van rustmomenten als variatie in activiteiten.

Bij het nalezen van de Power-point valt me op dat het verhaal verdraaid goed in elkaar steekt, zoals ook de cursusdag met de pauzes om de 45 min.

Wil jij ook beter slapen? Meld je nu aan en blijf op de hoogte van nieuwe slaapcursussen.

Slaapcursus