Afb Slaapcursus

Ik ben altijd moe maar waarom kan ik niet slapen?

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Daarom kan vermoeidheid  ook de oorzaak zijn, dat je niet kan slapen 

Ik ben altijd moe maar waarom kan ik niet slapen? Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Het zijn fysiologisch gezien twee verschillende toestanden die ook anders worden geregeld vanuit ons lichaam. Daardoor kun je ook te moe zijn om te slapen!

Dat je moe bent, is niet alleen het gevolg van je slapeloze nachten, het kan ook de oorzaak zijn. Bij de behandeling van langdurige slapeloosheid is het dus belangrijk om allereerst je vermoeidheid aan te pakken.

Op de slaapcursus kijken we daarom niet alleen hoe je uitgerust wakker kunt worden, maar ook hoe je beter uitgerust en minder moe kunt gaan slapen. Om dat te bereiken, kijken we niet zozeer naar je slaapkwaliteit, naar het ritme en de kwaliteit van je dagelijks leven.

Ben je zo moe dat je niet kan slapen? Neem overdag vaker een pauze- en rustmoment zodat je voor je herstel en gezondheid niet alleen afhankelijk bent van je slaap

Vermoeidheid en slaperigheid zijn niet hetzelfde. Verder lezen

Online slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor particulieren.

Particulier (→)

De Slaapcursus duurt één dag en wordt o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort (→).

Slaapcursus particulier. Cursus beter slapen voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Zakelijk (→)

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een slaaplezing of slaapworkshop (→).

xxx

Rob de Ron (→)

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg (→).

Slaapcursus afb. Carla van Thijn. Foto Plus Magazine

Reviews (→)

Ik was bang om naar bed te gaan (→)  en ben toen de slaapcursus gaan volgen. Nu slaap ik best goed.

Slapeloosheid ontstaat door het vermogen om dag en nacht wakker en alert te zijn, maar wanneer je voortdurend AAN staat, raak je zo moe, dat je niet meer kan slapen

Ik ben moe maar waarom kan ik niet slapen? Verder lezen

Bepaalde hersenmechanismen werken bij slapeloze mensen anders dan bij de goede slapers. Ze zijn van nature wakker en waakzaam. Ze staan zogezegd gemakkelijk AAN, terwijl de hersenmechanismen om UIT te staan, nauwelijks verschillen van de goede slapers. Dit maakt de slapeloze mens niet tot een slechte slaper, maar tot een een goede waker. We moeten daarom op een andere manier naar de oorzaak en aanpak van langdurige slapeloosheid kijken. Niet vanuit het perspectief dat de slapeloze mens niet kan slapen, maar gewoon te wakker en waakzaam is.

Door het vermogen om dag en nacht wakker te zijn en AAN te staan, gaan veel slechte slapers vaak door, waar anderen stoppen. Ze pauzeren weinig en nemen overdag zelden (echte) rust. Daardoor herstellen ze overdag onvoldoende van lichamelijke, cognitieve of mentale inspanningen en zijn ze moe, maar kunnen niet slapen. Om beter te slapen is het van groot belang vermoeidheid te verminderen. Op de slaapcursus kijken we hoe je een dag zo kunt inrichtingen, dat je ook gedurende je dag herstelt van inspanningen.

Vermoeidheid is een gebrek aan energie, slaperigheid een onbedwingbare behoefte om te slapen

Slaperigheid los je op door te slapen

Slaperigheid is een normaal biologisch gegeven dat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je brein ‘onderprikkeld’ is. Je gaapt, je ogen vallen langzaam dicht en je begint te knikkebollen. Het denken wordt kalmer en de emoties gedempt. 

Als je slaperig bent keert de aandacht zich naar binnen: je ziet of hoort je de wereld om je heen niet meer goed. Je spieren ontspannen zich en voor je het weet ben je naar slaapland vertrokken.

Vermoeidheid los je op door te rusten

Anders dan slaperigheid en waakzaamheid, wordt vermoeidheid niet geregeld door onze biologische klok. Het overkomt iedereen na een inspanning, of je nu een goede of slechte slaper bent. 

Vermoeidheid betekent dat je ‘overprikkeld’ bent. Je mist inspiratie en kunt jezelf minder goed concentreren. Een vermoeid brein kan maar moeilijk verstillen en is onrustig. ’s Nachts draai en woel je, want ook een vermoeid lichaam kan zich maar moeilijk ontspannen en stil liggen’

Neem ook overdag een moment voor jezelf om te rusten en te herstellen. Yoga Nidra, de yoga van de slaap en de rust, kan je daarbij helpen

Ik kan ik niet slapen maar ben wel moe. Waarom? Verder lezen

Omdat chronisch slechte slapers vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen hebben, gaan ze vaker over hun grenzen dan goede slapers. Ze gunnen zichzelf geen goede pauze of rustmoment en zijn voor hun herstel volkomen afhankelijk van een goede nachtrust. Die nachtrust wordt daardoor steeds belangrijker, maar raakt echter door de vermoeidheid en zijn uiteindelijk te moe om te slapen. daardoor raken ze in de vicieuze cirkel van slapeloosheid.  

Op de slaapcursus leer je om uit deze cirkel te stappen. Dat doen we niet ’s nachts, want als je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, ben je altijd te laat. We doen het overdag. Daar liggen de mogelijkheden om het uitzonderlijke vermogen om AAN staan, te gaan beheersen. Alleen zò breng je slapen en waken weer in balans.

Slaapcursus E-book
Slaapcursus E-book
Yoga Nidra Luisterboek 2
Yoga Nidra Luisterboek 3

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Op de Slaapcursus leren we hoe we onze dag en avond zo indelen, dat we beter uitgerust en ontspannen gaan slapen. Rust speelt daarin een belangrijke rol: door jezelf dagelijks een rustmoment te gunnen, ben je minder afhankelijk van je slaap en ga je uitgeruster naar bed.

Wanneer je pas in je bed je slapeloosheid wilt aanpakken ben je altijd te laat. Daarom laten we op de Slaapcursus de nacht met rust en richten ons op de dag en de avond. Langdurige slapeloosheid vraagt om een 24-uurs benadering. Met kennis over slaap, je 24-uurs biologie en een dagelijkse slaapmeditatie, herstellen we je slaap- waakritme. Je krijgt 3 duidelijke handvatten en we maken kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap.

Een vermoeid brein en een vermoeid lichaam kunnen zich maar moeilijk ontspannen. Het brein blijft actief en het lichaam draait en woelt. Je kan er niet van slapen

Waarom kan ik niet slapen? Ik ben moe. Verder lezen

Slaapcursus afb. Schrijfster van "Van dit Boek ga je Beter Slapen,' Katelijne Elzes, neemt deel aan de Slaapcursus.

Catelijne Elzes (→)

Schrijfster van ‘Van dit Boek ga je Beter Slapen’ (→), Catelijne Elzes (→) neemt deel aan de Slaapcursus en schrijft daarover in ‘Flow’ (→)

Slaapcursus afb. Erik Scherder en Rob de Ron voor slaapsymposion in de Duif in AMsterdam

Erik Scherder (→)

Hoogleraar Erik Scherder (→) en slaaponderzoeker Rob de Ron (→) tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam (→).

Cursus beter slapen

Sophie Hilbrand (→)

Sophie Hilbrand (→) neemt deel aan een Yoga Nidra (→) slaapmeditatie tijdens de slaapcursus. Bekijk hier de aflevering (→)

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn Podcast over Routine (→) met slaaponderzoeker en Yoga Nidra (→) docent Rob de Ron (→). Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen. Naar de Podcast (→)

♦ Er is inmiddels een 2e podcast gemaakt over slapen op een onbekende plek. Naar de Podcast (→)

De Yoga Nidra slaapmeditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapcursus.nl (→) Yoga Nidra op YouTube (→).

Wil je het eens proberen? Zoek dan een plek waar niets of niemand je stoort en je jezelf veilig en op je gemak voelt. Je gaat op je rug liggen met de armen en benen enigszins gespreid. Wil je eerst meer lezen over deze houding waarin je Yoga Nidra (→) beoefent? Lees dan hier verder (→).

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus

Yoga Nidra op YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra slaapmeditaties ‘Links-Rechts’ in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). Zowel de oefeningen op YouTube als op de luisterboeken zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Yoga Nidra YouTube (→) is een onderdeel van de Slaapcursus (→)Naar YouTube (→)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren (→) moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

De Yoga Nidra (→) slaapmeditaties op YouTube (→) en de luisterboeken (→) zijn ingesproken door slaaponderzoeker Rob de Ron (→)

 

Artikel januari 2022: Ik ben Altijd Moe maar Waarom kan ik niet Slapen?