Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Slaapproblemen bij jongeren en studenten komen veel voor. Veel jongeren die slecht slapen maken zich ongerust dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Uit de verschillende onderzoeken en evaluatierapporten blijkt dat een les of colege over slaap veel voor hen kan betekenen. De praktische handvatten die aan jongeren en studenten met slaapproblemen worden aangereikt, leiden vrijwel altijd tot het verbeteren van de slaapkwaliteit, minder ziekteverzuim en betere prestaties. Daarnaast zijn goed uitgeslapen jongeren beter gehumeurd en houden ze meer rekening met anderen. Investeren in de slaap van jongeren en studenten loont dus op vele fronten.

De presentatie wordt met veel enthousiasme en kundigheid verzorgd door slaaponderzoeker Rob de Ron. Wil je meer weten of een offerte opvragen? Neem dan contact met ons op.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Afbeelding eigen beheer: Professor Erik Scherder (Meer over slapen en Hersenen van Professor Erik Scherder bij Omroep Max) en Slaaponderzoeker Rob de Ron bij het Slaapcongres van de Vrije Universiteit in Amsterdam (De VU wil graag weten hoe hoe studenten slapen. Doe mee)

Jongeren en Studenten het juiste perspectief bieden

Tijdens de les of het college richtten we ons niet uitsluitend op de nacht, maar ook op de invulling van de dag en de avond, want goed slapen is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs oplossing. Dit 24-uurs perspectief levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de prestaties én het welbevinden, zowel tijdens de studie als privé.

Jongeren en Studenten enn duidelijke doelstelling meegeven

De doelstelling van de les of het college is om jongeren en studenten met slaapproblemen weer controle over hun slaap te geven. Om dit te bereiken gebruiken we een tweeledige aanpak. Allereerst zijn er de slaapoefeningen. Deze verbeteren direct de slaapkwaliteit. Daarom ontvangt elke scholier of student die deelneemt één of meerdere slaapoefeningen voor thuis.

Jongeren en Studenten de juiste handvatten

Ten tweede biedt de geboden kennis over chrono-biologische ritmes jongeren met slaapproblemen de juiste handvatten om hun slaap- en werkritme beter op elkaar af te stemmen. Biologische ritmes kennen een specifiek 24-uurs ritme. Daarin zijn naast slaap ook pauze en rust kenmerkende momenten om te herstellen van een lichamelijke, mentale of intellectuele inspanning. Kennis over deze chrono-biologische ritmes helpt jongeren en studenten om hun studie en privéleven makkelijker en efficiënter te maken én tegelijkertijd beter te slapen.

Ook voeding en beweging zijn belangrijk in de behandeling van slaapproblemen bij jongeren en studenten

Recent onderzoek heeft aangetoond dat slaapproblemen op korte termijn problemen opleveren voor het functioneren van ons brein. Slaapproblemen bij jongeren en studenten maakt het daarom moeilijker om zich te concentreren. Daarnaast zijn ze minder goed gehumeurd, hebben een korter lontje en een grotere kans op depressie. Op langere termijn berokkend het slaaptekort echter grote problemen voor onze spijsvertering. Veel van deze problemen zijn te ondervangen met goede voeding en beweging. Zelfs wanneer men niet direct beter slaapt kunnen voeding en beweging toch bijdragen aan het humeur, geduld en concentratie. Ook hieraan besteden we tijdens de les of het college de nodige aandacht.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Esma Toraman (Student) uit Sophie in de Mentale Kreukels. Sophie Hilbrand neemt voor BNNVARA deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Les krijgen in slaaphygiëne

Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum in het Boerhaave Medisch Centrum, ziet een toename van het aantal jongeren met slaapproblemen dat hulp zoekt bij slaapklinieken. Hamburger zou graag zien dat alle kinderen op de basisschool les krijgen in slaaphygiëne.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Bron ‘Jij en Je Gezondheid’ / GGD Amsterdam

Een les of college kan veel betekenen voor jongeren en studenten met slaapproblemen

Uit de verschillende onderzoeken en evaluatierapporten blijkt dat een slaapworkshop of slaaplezing veel kan betekenen voor studenten en scholieren. 

De praktische handvatten die aan jongeren met slaapproblemen worden aangereikt, leiden vrijwel altijd tot het verbeteren van de slaapkwaliteit, minder ziekteverzuim en betere prestaties. Daarnaast zijn goed uitgeslapen jongeren beter gehumeurd en houden ze meer rekening met medescholieren en medestudenten.

Investeren in de slaap van jongeren wordt dan ook op verschillende fronten rijkelijk beloond. Onderstaande onderwijsorganisaties en instellingen gingen u voor en boden hun leerlingen daarom een slaapworkshop, slaaplezing of slaapcollege aan.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Organisaties 

(a tot z)

AFM

AMC & VUMC

Belastingdienst

Gemeente Lelystad

Gemeente Winterswijk

Gemeente Zwolle

NEN

Noordwest Ziekenhuisgroep

OLVG

Openbaar Ministerie

Stadsgenoot

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Ondernemingen 

(a tot z)

Auping

AO Metalektro

CBRE Global Investors

Damen Shipyards

DSM

Economic Board Almere

Moervast

Only Human

RABO Bank

REED Business

TALPA

Van Dyck Solar

Welten

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Instellingen 

(a tot z)

Da Vinci College Gorinchem

Eduvier Onderwijsgroep Lelystad

Radboud Universiteit Nijmegen

Rijksuniversiteit Groningen

ROC Amsterdam

SCALDA Vlissingen

Stichting Burn Out en Stress Amersfoort

Volksbond Amsterdam

VU Amsterdam

Wellantcollege Amsterdam

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Offerte aanvragen?

Wil je voor je bedrijf, instelling of organisatie een workshop of lezing organiseren en een offerte aanvragen?

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Vragen?

Vragen over de slaapcursus? Wil je weten of deze ook geschikt is voor jou slaapprobleem? Neem dan contact met me op.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Meedoen?

Wil je ook binnen één dag je slaapkwaliteit verbeteren en heb je zin gekregen om deel te nemen aan de Slaapcursus?

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Gebrek aan concentratie, geheugen en motivatie

Helaas kampt ruim een derde van de zestienjarigen en ruim een kwart van de veertienjarigen met slaapproblemen. Dat blijkt uit cijfers over het schooljaar 2015-2016 uit ‘Jij en Je Gezondheid’ van de GGD Amsterdam. Gebrek aan concentratie, geheugen en motivatie zit de schoolprestaties in de weg. De cijfers zijn zorgwekkend, volgens neuropsycholoog Ed de Bruin, die slaaponderzoek doet bij de Universiteit van Amsterdam.

Slaapproblemen bij jongeren en studenten

Bron ‘Jij en Je Gezondheid’ / GGD Amsterdam

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Detail van Slapend Meisje op een Houten Bank (jaar onbekend). Albert Samuel Anker (1831-1910)

.

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Slaapproblemen bij jongeren en studenten komen veel voor. Veel jongeren die slecht slapen maken zich ongerust dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Uit de verschillende onderzoeken en evaluatierapporten blijkt dat een les of colege over slaap veel voor hen kan betekenen.
.

Verantwoording Afbeeldingen:
Een groot deel van de afbeeldingen is afkomstig van Commons.Wikimedia.org. Overige afbeeldingen zijn in eigen beheer of in beheer van musea, stichtingen en (privé)collecties, maar vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar. In die gevallen is de bron onderstreept en gelinkt aan de desbetreffende musea, stichtingen en (privé)collecties.
*) Eigen Beheer Slaapcursus, Cursus Slapen. Professor Erik Scherder (Meer over slapen en Hersenen van Professor Erik Scherder bij Omroep Max) en Slaaponderzoeker Rob de Ron bij het Slaapcongres van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
*) Tags: Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten
Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Slaapproblemen bij Jongeren en Studenten

Detail van de Middagrust (La Méridienne) (1866) Jean François Millet (1814-1875)