Indicatie van het programma voor particulieren

Slaapcursus

In een ontspannen sfeer ontdek je op deze unieke ééndaagse Slaapcursus samen met Yoga Nidra leraar en slaapdeskundige Rob de Ron een verrassende manier om beter te slapen. Zo krijg je een aantal praktische handvatten om juist overdag aan een goede nachtrust te werken. Daarnaast maak je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap en ontvang je 3 oefeningen waarmee je direct je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Wat maakt de slapeloze mens anders?

Op de Slaapcursus kijken we naar de unieke aard van de slapeloze mens. Zo blijken veel slechte slapers van nature waakzamer en alerter te zijn, dan goede slapers. Die verhoogde waakzaamheid maakt niet alleen het inslapen en doorslapen lastiger, maar speelt ook overdag een rol.

Een 24 uurs probleem vraagt om een 24-uurs aanpak

Een evenwichtig dagritme is met name voor de alerte en wakkere mens belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een goede nachtrust.

Ik moet nu slapen, anders ben ik morgen niet fit

Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te functioneren. Voor veel slechte slapers is de nacht daarom extra belangrijk. Die mentale druk staat een ontspannen, natuurlijke slaap, vaak in de weg. Door een juiste indeling van je dag en je avond ben je voor je herstel, je gezondheid en je vitaliteit minder afhankelijk van je nachtrust. Omdat de druk op de nacht minder is, ontspan je gemakkelijker en krijg je weer vertrouwen in je natuurlijke slaapgedrag.

Kennis, inzicht en oefening

Naast kennis over slaap- en waakritme’s en inzicht in de oorzaak van slapeloosheid, leer je een eenvoudige slaapoefening op basis van Yoga Nidra, de yoga van de slaap. De oefeningen vragen dagelijks ongeveer 20 minuten van je tijd en zijn zonder veel moeite in te passen in je dagritme.

Waar, wanneer en hoeveel?

Wil je eerst meer weten over de aanvangstijden, het programma of de kosten? Lees dan verder onder de afbeelding.

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Hoewel ik nog steeds niet zo goed slaap als vroeger, voor de slapeloosheid begon, gaat het merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit.

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

De Slaapcursus is opgericht in 2012. 

Wil je ook gebruik maken van de jarenlange ervaring van de Slaapcursus  en je aanmelden?

Bekijk hier het cursusaanbod 2017 – 2018

Tot 20 januari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol. 

Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 22 december 2017 in Amsterdam.

Bedrijven, instellingen en organisaties

Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt hij ook cursussen en lezingen voor bedrijven, instellingen en organisaties. Wil je een slaapcursus, workshop of slaaplezing voor je medewerkers of studenten organiseren? Lees dan hier verder, of neem contact met ons op.

Slaapcursus 3

Programma, tijden, locatie en kosten

De cursus wordt gegeven in Centrum de Roos aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, kost €129 en duurt één dag. We beginnen om 09.45 uur en eindigen om 17.15 uur. In de week voorafgaand aan de Slaapcursus ontvang je een aantal opdrachten en filmpjes om je alvast voor te bereiden op de Slaapcursus. Daarnaast krijg je meer informatie over parkeermogelijkheden, het openbaar vervoer en andere praktische zaken. Hieronder lees je meer over de dagindeling en het programma van de Slaapcursus.

Vanuit de oorzaak naar een effectieve oplossing

Veel slaaptips en slaapmiddelen verergeren ongewild en onbedoeld je slapeloosheid. Ze brengen je in een vicieuze cirkel omdat ze zich uitsluitend richten op de kwaliteit van de nacht. Op de Slaapcursus spreken we daarom niet over minder koffie, oordopjes, kruidenthee, melatonine of andere slaapadviezen en slaapmiddelen. Op de Slaapcursus gaan we op zoek naar de werkelijke oorzaak. Van daaruit vinden we een aantal praktische en effectieve oplossingen die wèl werken.

Ochtendprogramma

In de ochtenduren onderzoeken we aan de hand van een Powerpoint presentatie de oorzaak van je slapeloosheid. De wetenschap vermoed dat bepaalde mechanismen in het brein van de slapeloze anders werken, dan bij de goede slaper. Welke mechanismen zijn dit? En klopt die wetenschap met je persoonlijke ervaring? Met behulp van de opgedane kennis en onze persoonlijke ervaringen gaan we na de lunch op zoek naar de juiste aanpassingen in je dag- en nachtritme en krijg je een aantal duidelijke handvatten om je slaap te verbeteren.

Na de lunch

We mengen theorie en praktijk. We kijken hoe we de oplossingen die we in de ochtenduren hebben behandeld in ons dagelijks leven kunnen toepassen en we gaan de slaapoefeningen doen. Met slaapoefeningen op basis van Yoga Nidra kun je op een eenvoudige manier je slaap verbeteren. Yoga Nidra is niet moeilijk. Je hoeft niet te rekken of te strekken en hebt geen speciale, yogakleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. We doen de oefening ’s middags twee tot drie keer.

Thuis direct aan de slag

Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis direct aan de slag. Je krijgt de Powerpoint presentatie van die dag als pdf mee naar huis, zodat je alles thuis nog eens op je gemak kunt nakijken. Naast de praktische handvatten krijg je aan het eind van de cursus ook 3 slaapoefeningen mee, die je zonder veel moeite in je dagelijks leven kunt toepassen. Een oefening duurt ongeveer 20 minuten. Eenmaal daags oefenen is genoeg.

Mijn dagen zijn zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Ik heb pauzes ingelast en wissel mijn mentale activiteiten vaker af met fysieke activiteiten. De beloning is een voldaan gevoel. Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De rustpauze doe ik wel een keer per dag en het effect is heeeeel positief. De eerste dagen kostte me dit moeite maar vanaf vrijdag val ik vrij vlug in slaap, en slaap dan 4-5 uren aan een stuk en daarna nog twee kleine slaapjes.

Door de cursus heb ik mijn aandacht verlegd van voortdurende activiteit (voor de cursus pauzeerde ik nooit!) naar afwisseling tussen activiteit, pauze en rust. Dit voortdurend doorgaan is vermoedelijk de belangrijkste oorzaak van mijn slapeloosheid geweest. Hoe beter ik mijn dagritme beheers, hoe beter ik blijk te slapen 🙂 Voornamelijk de rustpauze overdag is essentieel voor mij om uitgerust naar bed te kunnen gaan. Bijzonder, maar heel bruikbaar dat je de oplossing naar de dag hebt verplaatst en de nacht met rust laat! Vanaf een week na de cursusmiddag is heel langzaam het herstel ingetreden.

Ik heb 1 november een slaapcursus bij je gedaan. Ik doe iedere dag je oefeningen en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! De slaappillen heb ik niet meer gebruikt. Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik zal je zeker aanraden aan andere slechte slapers.

Ik heb de cursus gewaardeerd en geniet van de resultaten. Je heb me op een nieuw spoor gezet en ben veel meer ontspannen & uitgerust nu ik elke dag bewust pauzes inlas en dagelijks 20 minuutjes rust neem. Vooral de rustmomenten met je oefeningen geven me veel energie! Midden in de nacht word ik nog wel vaak wakker, maar tijdens dit soort momenten ga ik nu beter om met mijn frustratie val ik snel weer in slaap.

De Slaapcursus is opgericht in 2012. 

Wil je ook gebruik maken van de jarenlange ervaring van de Slaapcursus  en je aanmelden?

Bekijk hier het cursusaanbod 2017 – 2018

Tot 20 januari 2018 zijn alle Slaapcursussen vol. 

Er is daarom een extra Slaapcursus op vrijdag 22 december 2017 in Amsterdam.

Slaapcursus 3