Welkom bij de Slaapcursus.

De Slaapcursus duurt één dag en er nemen maximaal 12 personen deel. In een ontspannen sfeer kijken we samen op een nieuwe manier naar je slapeloosheid. Velen hebben de kwaliteit van hun slaap weten te verbeteren door de drie belangrijkste oorzaken van slapeloosheid te begrijpen en hun nacht, dag en avond anders te benaderen en in te delen. Belangrijk, want in de filosofie van de Slaapcursus horen slapen en waken bij elkaar als dag en nacht. Slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs aanpak.

Voor particulieren en organisaties

De Slaapcursus is opgericht in 2012 door Yoga Nidra leraar Rob de Ron en is de eerste en enige in zijn soort in Nederland. Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt Rob de Ron ook cursussen, lezingen en workshops voor instellingen, bedrijven en andere organisaties. Voor hen zijn er verschillende programma’s ontwikkelt. Ontdek wat de Slaapcursus voor jou of je organisatie kan betekenen en maak ook gebruik van zijn deskundigheid en ervaring.

Particulieren

De Slaapcursus kost €98 en er nemen maximaal 12 personen deel. De Slaapcursus duurt één dag. Dat is genoeg om de slaapoefeningen te leren én de principes van beter slapen te begrijpen.

Lees meer

Organisaties

Veel slapeloze mensen maken zich ’s nachts zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een cursus, workshop of lezing voor uw organisatie, kan veel voor hen betekenen.

Lees meer

Rob de Ron

Ruim 20 jaar geeft Rob de Ron Yoga Nidra lessen. Al die jaren hoort hij vaak dat zijn leerlingen na zijn les zo goed slapen. Hij schonk daar weinig aandacht aan, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Lees meer
Slaapcursus. Vicieuze cirkel

Vicieuze cirkel

Erfelijkheid en aanleg maken je gevoeliger voor slapeloosheid. Bepaalde gebeurtenissen kunnen daardoor sneller dan bij anderen, het proces van een chronisch verstoorde nachtrust in gang zetten.

Die aanleg zorgt er bovendien voor, dat het slaapprobleem zichzelf in stand begint te houden. Wat je ook probeert, je komt niet meer uit de vicieuze cirkel. Het is nu tijd om de oorzaken te begrijpen en je slaapprobleem serieus aan te pakken.

Primaire insomnie

Veel mensen slapen wel eens een periode slecht. Maar als bijvoorbeeld de zwangerschap, een ongewenste situatie of de stress voorbij is, keert bij velen de slaaprespons gewoon terug. Wanneer erfelijkheid of aanleg een rol spelen, kan het echter zijn dat de slaaprespons niet terugkeert. Het probleem begint zichzelf in stand te houden. Dit kan ook gebeuren zonder duidelijke aanleiding of oorzaak. In beide gevallen raak je onzeker en ongerust over je slaap. Soms ga je zelfs opzien tegen de nacht. Dit proces is kenmerkend voor primaire insomnie, de meest voorkomende vorm van slapeloosheid.

Vermoeiend

Wanneer je langer dan twee tot drie maanden niet goed slaapt en de slapeloze nachten een bron van stress, zorg en ongerustheid zijn geworden, heb je een slaapprobleem. Om het probleem op te lossen en je controle over je slaap te herstellen, probeer je van alles. Je volgt slaapadviezen, probeert gedragsverandering of slaapmiddelen, maar niets lijkt écht te helpen. Omdat slaapmiddelen, slaaprituelen en slaapadviezen je niet helpen, versterken ze juist je probleem. Door de onmogelijkheid je slaapprobleem efficiënt  aan te pakken, ervaar je wellicht een gevoel van frustratie, wanhoop of boosheid.

slaapcursus

Ook ’s nachts, wanneer je onzeker raakt over je functioneren op je werk of binnen je relatie en je zorgen maakt over je gezondheid of de kwaliteit van leven, vind je geen rust. Je blijft denken. Ook al gaat dit denken niet altijd over iets bijzonders, het houd je toch wakker.

Maar soms worden ’s nachts kleine dingen groot en kunnen je gedachten verwarrend zijn. Je kijkt bijvoorbeeld op de wekker en rekent uit hoelang je al wakker ligt of hoeveel tijd je nog hebt. Of het nu de wekker is, de geluiden of je eigen gedachten, je raakt soms ongerust, angstig of zelfs paniekerig.

Drie oorzaken. Pak ze nu serieus aan

Al die nachtelijke gedachten en emoties zijn zeer vermoeiend. Bovendien ben je door je slapeloosheid ook overdag en/of ’s avonds vaker moe. Misschien heb je zelfs geen energie meer voor je vrienden, kinderen, partner, hobby’s, uitgaan of andere ‘voedende activiteiten’. Als door slaapgebrek leven overleven is geworden, is het belangrijk je slaapprobleem ditmaal serieus aan te pakken. Daarvoor moet je de drie oorzaken van je slapeloosheid begrijpen. Op basis daarvan moet je veranderen wat je kunt veranderen om beter te slapen.

1. Erfelijkheid en aanleg

Toen de Ron zijn eerste slaapcursus gaf, was hij niet zeker van zijn zaak. Wordt dit geen lusteloze en sombere cursus met zoveel slechte slapers bij elkaar? Het omgekeerde bleek waar. Slechte slapers van nature wakkere mensen zijn. Bepaalde hersenmechanismen verschillen van die van goede slapers. Dat uit zich mooi in een reactietaakje. Als je goede slapers hun nachtrust ontzegt en daarna een reactietaakje laat doen, zijn ze langzaam. Sommige slapelozen daarentegen hebben juist de neiging om sneller te reageren. Ze lijken eigenlijk vierentwintig uur per dag waakzaam, alert en paraat.’

Misschien tè wakker?

Lees meer

Rob de Ron: “Het is wetenschappelijk aangetoond dat de zintuigen en het brein iets scherper zijn afgesteld. Slechte slapers zijn daardoor vaak wakkere en alerte mensen. Misschien wel iets te wakker en alert en ligt juist hierin de oorzaak van de slapeloze nachten”.

2. Je kunt te moe zijn om te slapen

Of je nu moeilijk inslaapt, doorslaapt of te vroeg wakker wordt, het is belangrijk om het verschil te kennen tussen slaperigheid en vermoeidheid. Want veel slechte slapers zijn wel slaperig, maar te moe om goed te slapen. Vermoeidheid maakt je slaap onrustig en houd je ’s nachts wakker, maar ontstaat gedurende de dag en de avond. Beter slapen vraagt daarom een 24-uurs aanpak.

24-uurs aanpak.

Lees meer

Rob de Ron: “Als je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat. Je moet ook naar de invulling van de dag en de avond kijken. Slapeloosheid is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs oplossing”.

3. Rust en herstel van je biologisch ritme

Op de Slaapcursus maak je ook kennis met slaapmeditaties op basis van Yoga Nidra. Nidra betekent slaap. Bij Yoga Nidra hoef je niet te rekken en te strekken of op je hoofd te staan. Je gaat gewoon liggen en luistert naar een ingesproken tekst. Als je op de juiste momenten oefent kan Yoga Nidra bovendien helpen je dag en nachtritme te herstellen.

De yoga van de slaap.

Lees meer

Rob de Ron; “Nidra betekent slaap. Yoga Nidra is de yoga van de slaap. In 1973 maakte ik voor het eerst kennis met deze vorm van yoga. Ik was direct enthousiast. Uiteindelijk ben ik Yoga Nidra deskundige geworden. Sinds 1996 geef ik wekelijks meerdere Yoga Nidra cursussen, lezingen en workshops”.