Welkom bij de Slaapcursus

De benadering van de Slaapcursus is niet psychologisch of onderwijzend en kent geen wekenlang traject van mailen of coachen. De informatie is duidelijk, de inzichten zijn helder en de oefeningen zijn praktisch. Daarom is één dag genoeg. Bovendien dwalen we niet af van ons doel: beter slapen. Dat doel bereiken we in een ongedwongen en ontspannen sfeer. We kijken op een nieuwe en verassende manier naar slaap en slapeloosheid. Gaandeweg de dag krijg je de juiste handvatten om onafhankelijk van slaapmiddelen en slaaprituelen je slaapkwaliteit te verbeteren. Daartoe zetten we drie eenvoudige stappen. Je kunt ze direct in je dagelijks leven toepassen.

Stap 1: de slaapoefening

Op de Slaapcursus maak je kennis met slaapmeditaties op basis van Yoga Nidra. Nidra betekent slaap. Bij Yoga Nidra hoef je niet te rekken en te strekken of met gekruiste benen te zitten. Je gaat zo aangenaam mogelijk liggen en luistert naar een ingesproken tekst. Dat is alles. Het kost je dagelijks zo’n 20 minuten. Menigeen heeft met behulp van deze eenvoudige slaapoefeningen direct de kwaliteit van zijn of haar slaap kunnen verbeteren.

Stap 2: de nacht

Een tweede stap zetten we door naar de nacht te kijken. We krijgen antwoord op uiteenlopende vragen. Waarom worden ’s nachts kleine dingen groot? Waarom tellen de uren voor 12 uur dubbel? Hoe komt het eigenlijk dat je wakker ligt? Wat moet je wel en wat niet doen als het je overkomt? En nog belangrijker: hoe kun je het voorkomen? Daarvoor zetten we een belangrijke derde stap. We kijken naar de invulling van je dag en je avond, want als je pas ‘s nachts je slaapprobleem wilt aanpakken en oplossen ben je altijd te laat.

Ik heb nog nooit een onderzoek onder ogen gekregen waaruit geen direct verband naar voren kwam tussen iemands slaapkwaliteit en levenskwaliteit.

Lauren Hale. Hoogleraar preventieve geneeskunde. 

Stap 3: slaapkwaliteit en levenskwaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Je slaap- en levensritme horen bij elkaar als dag en nacht. We gaan daarom de afwisseling tussen activiteit en rust gedurende de dag en de avond anders structureren. In een goed opgebouwd 24-uurs ritme vullen slapen en waken elkaar aan en versterkt de kwaliteit van het een, de kwaliteit van het ander. Door deze 24-uurs aanpak leggen we de basis voor een gezonde dag én een gezonde nachtrust.

Voor particulieren en organisaties

De Slaapcursus is opgericht in 2012 door Yoga Nidra leraar Rob de Ron. Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt hij ook cursussen, lezingen en workshops voor bedrijven en organisaties. Voor hen zijn er verschillende programma’s ontwikkelt. Maak ook gebruik van zijn kennis en ervaring en ontdek wat de Slaapcursus voor jou kan betekenen. Kijk hier wanneer de volgende Slaapcursus is of neem contact met ons op, wanneer je interesse hebt om voor je studenten, medewerkers of personeel een cursus, workshop of lezing te organiseren.

Particulieren

De Slaapcursus kost €98 en er nemen maximaal 12 personen deel. De Slaapcursus duurt één dag. Dat is genoeg om de slaapoefeningen te leren én de principes van beter slapen te begrijpen.

Lees meer

Organisaties

Veel slapeloze mensen maken zich ’s nachts zorgen dat ze de volgende dag op hun werk of studie niet goed functioneren.  Een slaapcursus, workshop of lezing kan veel voor hen betekenen.

Lees meer

Rob de Ron

Ruim 20 jaar geeft Rob de Ron Yoga Nidra lessen. Al die jaren hoort hij vaak dat zijn leerlingen na zijn les zo goed slapen. Hij schonk daar weinig aandacht aan, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Lees meer

Op een gegeven moment ben je zó moe dat je niet eens meer weet dat je moe bent, omdat je niet meer herinnert hoe het voelt om niet moe te zijn. Je kunt gerust zeggen dat ik ‘slaapwandelend’ door het leven ging.

Arianna Huffington. De slaaprevolutie. Het belang van slaap. rust en herstel.

Te moe om te slapen

Door je slapeloosheid heb je misschien geen energie meer voor je kinderen, partner of je vrienden. Als te moe bent voor je sociale contacten, uitgaan of hobby’s, ben je misschien ook te moe om te slapen. Naast erfelijkheid, aanleg en een ontregeld biologisch ritme is vermoeidheid een belangrijke oorzaak van slapeloosheid.

Ben ik moe omdat ik slecht slaap of slaap ik slecht omdat ik te moe ben?

Of je nu moeilijk inslaapt, doorslaapt of te vroeg wakker wordt, veel slechte slapers zijn wel slaperig, maar te moe om goed te slapen. Vermoeidheid maakt je slaap onrustig en houd je ’s nachts wakker. Vermoeidheid ontstaat gedurende de dag en de avond. Beter slapen vraagt daarom een 24-uurs aanpak.

Slaapcursus

Erfelijkheid en aanleg

Toen de Ron zijn eerste slaapcursus gaf, was hij niet zeker van zijn zaak. Wordt dit geen lusteloze en sombere cursus met zoveel slechte slapers bij elkaar? Het omgekeerde bleek waar. Slechte slapers van nature wakkere mensen zijn. Bepaalde hersenmechanismen verschillen van die van goede slapers. Ze lijken eigenlijk vierentwintig uur per dag waakzaam, alert en paraat.