Slaapcursus.nl

Verrassend, leerzaam en effectief

Indicatie van het programma voor particulieren

Slaapcursus. Slapende Mars. Detail uit Venus, Mars en Cupido van Piero di Cosimo. Collectie Staatliche Museen zu Berlin.

In een ontspannen sfeer ontdek je op deze ééndaagse Slaapcursus samen met slaapdeskundige Rob de Ron een verrassende manier om beter te slapen. Naast de nieuwste wetenschappelijke inzichten in slaap en slaapproblemen, krijg je een aantal praktische handvatten om juist overdag een goede nachtrust voor te bereiden. Daarnaast maak je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap en ontvang je 3 oefeningen waarmee je direct je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Slaapcursus. Opgericht door Rob de Ron in 2012.

Veel deelnemers aan de Slaapcursus hebben vaak al van alles geprobeerd, maar slapen nog steeds niet goed. Op deze Slaapcursus praten we daarom niet over allerlei slaapmiddelen of slaapadviezen als minder koffie of blauw licht, maar kiezen we voor een wetenschappelijk onderbouwde en goed doordachte manier om je slaapkwaliteit te verbeteren. In de ochtenduren kijken we eerst naar werking van slaap en de verbondenheid tussen slapen én waken. Dat geeft direct inzicht in de belangrijkste oorzaken van je slaapprobleem. Als deze eenmaal helder zijn, ontdekken we gedurende de middag twee slimme aanpassingen van je dag- en avondritme, die wèl werken.

Oorsprong van slapeloosheid

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel slechte slapers van nature verantwoordelijke en alerte mensen zijn. Dat zijn mooie eigenschappen, maar de verhoogde waakzaamheid maakt het inslapen, doorslapen of diep slapen moeilijker dan voor de gemiddelde mens. Die verhoogde waakzaamheid heeft niet alleen invloed op de slaapkwaliteit, maar speelt ook overdag een belangrijke rol bij het ontstaan van slaapproblemen.

Oorzaak van slapeloosheid

Wanneer je van nature alert en verantwoordelijk bent, neem je overdag soms te weinig tijd voor jezelf. Even echt pauzeren of rusten schiet er vaak bij in. Je bent dan voor je herstel volkomen afhankelijk van de nacht. Maar wanneer je door de verhoogde waakzaamheid ’s nachts niet goed slaapt én overdag weinig herstelmomenten inlast, raak je vermoeid.

Te moe om te slapen

Na verloop van tijd ben je eigenlijk te moe om goed te slapen. Anders dan de meeste mensen denken kan vermoeidheid verhinderen dat je goed slaapt! Door slaaptekort én vermoeidheid, kom je in de vicieuze cirkel. Deze vicieuze cirkel doorbreek je niet met allerhande slaapadviezen en slaapmiddelen zoals je hebt gemerkt.

Een 24-uurs probleem vraagt om een 24-uurs oplossing

De meeste middelen en methoden richten zich op de nacht, maar wanneer je pas in bed je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Langdurig slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs aanpak. Richt je niet uitsluitend op de nacht, maar kijk ook naar de invulling van je dag.

Aanpak van slapeloosheid

Een evenwichtig dagritme dat goed aansluit bij een natuurlijk nachtritme, is met name voor de alerte en wakkere mens van groot belang. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, raak je overdag minder vermoeid en leg je de basis voor een gezonde, verkwikkende slaap. Alleen zo doorbreek je de vicieuze cirkel. 

Alleen door beter te slapen stopt slapeloosheid

Omdat je beter slaapt, kun je jezelf beter concentreren en haal je meer voldoening uit je werkzaamheden. Je bent opgewekter en hebt ook in de avonduren nog voldoende energie. Doordat je slaap verbetert, verbetert de kwaliteit van je dagelijks leven. En omgekeerd. Doordat de kwaliteit van je dagelijks leven verbetert, verbetert ook je slaap, want waken en slapen horen bij elkaar als dag en nacht.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Het gaat merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit.

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Slaapcursus. Slaapcursus. Flaming June (detail) door Frederic Lord Leighton (1830-1896). Collectie Museo de Arte Ponce.

Slaapcursus. Flaming June (detail) door Frederic Lord Leighton (1830-1896). Collectie Museo de Arte Ponce.

Ik heb de slaapcursus heel positief ervaren. Geen direct gegraaf in verleden, maar kijken hoe je het probleem in het hier en nu op een natuurlijke manier kunt oplossen. Ik heb de oefeningen zo goed mogelijk gedaan en mijn slaap gaat goed!

Programma, tijden, locatie en kosten van de Slaapcursus

De Slaapcursus duurt één dag, kost €139 en wordt gegeven aan de P.C. Hooftstraat 183 in Amsterdam. De locatie is goed te bereiken met auto en openbaar vervoer. Wil je meer weten over de aanvangstijden en het programma? Klik dan op de button programma.

Je kunt direct aan de slag

Een week voor de cursus ontvang je ter voorbereiding 3 filmpjes en een aantal vragen. Meteen na de cursus ontvang je een pdf van de presentatie én 3 slaapoefeningen. Daarmee kun je thuis direct aan de slag. Bekijk het cursusprogramma kies je cursusdag..

Slaapoefening

Menig deelnemer aan deze bijzondere Slaapcursus heeft dankzij de Yoga Nidra slaapoefeningen direct zijn of haar slaap kunnen verbeteren. Deze oefeningen vragen dagelijks ongeveer 15 tot 20 minuten van je tijd. Lees de reviews van andere cursisten.

Slaapcursus voor bedrijven, instellingen en organisaties

Naast de Slaapcursus voor particulieren, verzorgt hij ook cursussen en lezingen voor bedrijven, instellingen en organisaties. Wil je een cursus, workshop of lezing voor je werknemers, scholieren of studenten organiseren? Klik dan op de button zakelijk.

Slaapcursus respecteert je privacy

We vinden uw privacy heel belangrijk, daarom gaan we zorgvuldig met je persoonsgegevens om. Het zijn en blijven altijd jouw persoonsgegevens die we nooit met anderen zullen delen. Klik dan op de button privacy.

Slaapcursus 'Caught Napping' door William Sidney Mount (1807-1868). Brooklyn Museum New York

‘Caught Napping’ door William Sidney Mount (1807-1868). Brooklyn Museum New York