De Slaapcursus geeft je in één dag voldoende oefeningen, kennis, inzicht en vertrouwen om slapen en waken beter op elkaar af te stemmen.

Slaapcursus

Alles over slapen en waken

Na een periode waarin zijn vrouw slecht sliep en hij van dichtbij de gevolgen van langdurig slecht slapen meemaakte, heeft Rob de Ron in 2012 de Slaapcursus opgericht. Aan de hand van praktisch kennis over slaap, de nieuwste wetenschappelijke inzichten én functionele slaapoefeningen, wijst de Slaapcursus je in één dag de weg naar beter slapen. We kijken ook naar de invulling van je dag en de avond. Dat is belangrijk, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs oplossing. Een goede oplossing omhelst de dag, de avond en de nacht, want als je pas ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat. Naast kennis en inzicht over slapen en waken ontvang je drie slaapoefeningen, gebaseerd op Yoga Nidra, de yoga van de slaap.

.

Welke onderwerpen behandelen we op de Slaapcursus?

Slaapcursus Ι Oefening

Om de kwaliteit van waken in slapen te verbeteren kent de Slaapcursus een meervoudige aanpak. Allereerst zijn er de oefeningen op basis van Yoga Nidra. Deze oefeningen vormen de kern van de Slaapcursus en verbeteren zowel de kwaliteit van je dagelijks functioneren als je slaap. Yoga Nidra is niet moeilijk. Je hoeft niet te rekken of te strekken en hebt geen speciale, sportieve kleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. Dagelijks zo’n 15 tot 20 minuten oefenen is genoeg. Op de Slaapcursus hoor je wat de beste momenten zijn om te oefenen.

Slaapcursus yoga nidra

Slaapcursus Ι Kennis

Waarom word je ’s nacht wakker? En waarom worden ’s nacht kleine dingen groot? Waarom is de kwaliteit van je activiteit zo belangrijk voor je slaap? En waarom wissel je die activiteit af met slaap, rust of pauzes? De antwoorden op deze vragen hebben alles van doen met je biologisch ritme. Biologische ritmes werken ’s nachts én overdag. Door gedurende de dag pauzes en rust als volwaardige herstelmomenten te benutten, zul je beter uitgerust aan de nacht te beginnen. Dat is belangrijk, want je kunt ook te moe zijn om te slapen, zoals blijkt uit onderzoeken van het Nederlands Herseninstituut.

Slaapcursus kennis

Slaapcursus Ι Inzicht

Het Nederlands Herseninstituut heeft onderzoek gedaan naar de achtergronden van de slechte slaper. Hieruit blijkt o.a. dat slechte slapers verrassend genoeg overdag juist ‘over alert’ zijn. Gedachten, stresshormonen, emoties, spijsvertering, prikkelbaarheid: vrijwel alles wat je bij een slapeloze kan meten, is verhoogd. Dit is een belangrijk inzicht want een voortdurend te wakker of alert zijn, kan leiden tot chronische vermoeidheid. En vermoeidheid kan slaap verhinderen. Op de Slaapcursus ontdek je hoe je overdag deze ‘over alertheid’ kunt beheersen en afremmen, zodat je ’s avonds ‘uitgerust’ naar bed gaat.

Slaapcursus inzicht

Slaapcursus Ι Vertrouwen

Veel slechte slapers proberen met slaaptips, slaaprituelen en slaapmiddelen meer controle over hun slaap te krijgen. Dit helpt misschien een beetje, maar blijkt uiteindelijk niet de échte oplossing. De meeste tips, rituelen en middelen vergroten je mentale slaapdruk, houden de vicieuze cirkel van slapeloosheid in stand en ondermijnen je vertrouwen in een natuurlijke slaap. Het vertrouwen in een natuurlijke slaap kan alleen worden hersteld door oefening, kennis en inzicht.

Slaapcursus inzicht

.

Linda TV Ι Marit Kuilman vertelt over de slaapcursus

In 2008 stond Marit Kuilman (39) in de Linda (nr. 49) met een reportage over mensen met slaapproblemen. Marit werkte in 2008 fulltime in Amsterdam, sliep slecht en maakte zich daar zorgen over. Marit had al veel geprobeerd en niets hielp. Door het slechte slapen werd ze humeurig en de relatie met haar vriend, inmiddels haar man, stond onder druk. Toen hij haar een foldertje over de Slaapcursus gaf, is ze deze gaan volgen. Op Linda.tv vertelt Marit over haar ervaring met slapeloosheid en de slaapcursus.

.

Er is een speciale Slaapcursus voor actieve ouderen op zaterdag 15 oktober.

Meld je aan via de agenda (>) of op het aanmeldformulier (>)

.

Eerstvolgende Slaapcursus

De Slaapcursus duurt één dag, kost €98 en wordt gegeven in Amsterdam. Wanneer is de volgende cursus? 

Slaapcursus reviews

Lees hier over de ervaring van eerdere deelnemers. Wat vonden zij van deze Slaapcursus?

Cursus, lezing of workshop bedrijven

Voor organisaties, instellingen en bedrijven is een op maat gemaakt programma mogelijk.

Rob de Ron. Goed slapen leek Rob de Ron de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slecht begon te slapen en hij van dichtbij de vervelende gevolgen zag. Zijn vrouw had niets met yoga of meditatie, maar omdat niets echt hielp, heeft hij voor haar een cd gemaakt met drie slaapoefeningen, vertelt Rob de Ron. “Sinds 1996 geef ik yoga. Ik begin en eindig mijn yogalessen altijd met ‘yoga nidra’. Nidra betekent slaap. Het is eenvoudig: je gaat liggen en luistert. Je hoeft niet te rekken en te strekken of lenig te zijn. Je hebt ook geen speciale kleding nodig. “Om mensen te bereiken die net als mijn vrouw slecht slapen en de oefeningen bij mijn vrouw zo goed werkten, heb ik in januari 2012 Slaapcursus opgericht”.

Lees verder over Rob de Ron >

Onze biologische klokt tikt niet alleen ’s nachts, maar 24 uur. Een goede afwisseling tussen activiteit en rust, gedurende 24 uur, is belangrijk, blijkt uit de onderzoek van de Britse slaapdeskundige Jim Horne. Veel slechte slapers pauzeren of rusten gedurende de dag onvoldoende of op een verkeerde manier. Voor hun rust en herstel zijn ze daarom volkomen afhankelijk van de nacht. De slaapdruk is daardoor te hoog en de nacht te belangrijk geworden. De nacht is voor veel slechte slapers alleen daardoor al geen geschikt moment om je slaap te verbeteren. Als je ’s nachts je slaapprobleem wilt oplossen, ben je al te laat. Richt je op de dag; slecht slapen is een 24 uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs oplossing.

Lees meer over het programma >>>

Slaaplezing. Op dinsdagavond 21 juni  organiseert Radboud Reflects een avond over slaapOp deze langste dag en de kortste nacht van het jaar, gaan filosoof Cees Leijenhorst en psycholoog Ton Coenen aan de hand van beeldfragmenten in gesprek over slaap. Verder een lezing van psychoanalyticus Tinka Prast over wat dromen over onszelf zeggen. Wat je droomt ben je zelf? Ook een lezing van Norbert Peeters over de plantenslaap. Hoe profiteren planten van een goede nachtrust en wat gebeurt er eigenlijk als je deze nachtrust verstoort? Lijden ook kasplanten aan insomnia? En laten we de praktijk niet vergeten: Rob de Ron, specialist in Nidra Yoga, de yoga van de slaap, brengt ons, terwijl hij vertelt over slaap, in een diepe rust.

Radboud universiteit Nijmegen >>>

Slaapregister. Zo’n tienduizend vrijwilligers, die zich verenigden via het internet-platform ‘Slaapregister.nl’, bereikten een wetenschappelijke doorbraak. Samen met onderzoekers van onder meer het Nederlands Herseninstituut vonden ze belangrijke aanwijzing neer ‘het waarom’ van slecht slapen. Iedereen slaapt wel eens slecht. Door zorgen, pijn of zomaar een keer. Maar veel mensen slapen iedere nacht slecht. Help ons dit op te lossen door af en toe, wanneer het u uitkomt, via internet een vragenlijst in te vullen of test te doen. U krijgt hiervan ook zelf de uitslag. Alle gegevens blijven anoniem. Iedereen kan helpen. Slechte, maar vooral ook goede slapers, want deze hebben het geheim! Doe mee.

Over Rob de Ron

Na een slapeloze periode van zijn vrouw richtte Rob de Ron de Slaapcursus op.

Dagprogamma

De Slaapcursus duurt een dag. Bekijk het programma van deze dag.

Journaliste volgt Slaapcursus

Journaliste Hinke Hamer nam voor het dagblad Trouw deel aan de Slaapcursus.

.

.Goedemorgen Rob. Na een goede uitrustende nacht zou ik je graag nogmaals hartelijk willen danken voor je super cursus.

Gisteravond heb ik meteen al je adviezen opgevolgd: bij het wakker worden rond 3en ;-), al je technieken toegepast.

Kortom: dit is niet een cadeauTJE, dit is echt een cadeau dat ik velen zal aanraden zichzelf op te trakteren. 

.

De afgelopen maand ging het merkbaar beter met slapen. Voor een heel groot deel dankzij jouw Slaapcursus!

Van hooguit drie uur per nacht, slaap ik nu vaak langer dan zes uur achter elkaar. Wat goed en wat heerlijk.

Ik ben ’s avonds minder moe, voel me opgewekter en fitter en heb ik meer plezier in mijn werk en gezin. Dat is niet niks!

“Ik vond het een hele fijne en inspirerende dag. De druk op de nacht is veel minder nu ik weet dat ik juist overdag zoveel kan doen

om mijn slaap te verbeteren. Ik heb nu al baat, na tien jaar slapeloosheid, bij een aantal tools die je ons hebt aangereikt.

Ook luister ik dagelijks naar de oefeningen, heel fijn!”

Slaapcursus / uitgaande links

Reguliere Yoga Nidra lessen Rob de Ron >>>

Instructiefilmpje Slaapcursus op Youtube >>>

Eus van Someren TED Amsterdam >>>

Ariana Huffington about sleep >>>

 

Slaapcursus / Links naar artikelen binnen deze website

Slaaptips 

slaapcursus cursus slapen

Slaapcursus In één dag je slaap verbeteren

Oefening, kennis, inzicht en vertrouwen

Artikel bewerkt juni 2016. Positie 1