Slaapcursus.nl

Binnen één dag beter slapen

Ben je soms net zo boos dat je niet kunt slapen als Joachim in dit filmpje? Of sta je net als Christel zo gemakkleijk ‘aan’, maar is het moeilijk om de ‘uit’ knop te vinden?  En heb je net als Esma het gevoel nachten wakker te liggen? Samen met Sophie Hilbrand en andere ‘wakkerliggers’ hebben ze zich aangemeld voor de ééndaagse slaapcursus van Rob de Ron. Aan het eind van de dag gingen ze naar huis met een goed gevoel en een drietal praktische oefeningen die echt helpen om beter te slapen. Toch is de cursus niet geschikt voor iedereen. We verrichten namelijk geen wonderen. Wees verstandig en neem eerst dit lijstje door voordat je jezelf aanmeld …

In een ontspannen sfeer ontdek je op deze ééndaagse Slaapcursus samen met slaapdeskundige Rob de Ron een nieuwe manier om beter te slapen. Naast de nieuwste wetenschappelijke inzichten in slaap en slaapproblemen, krijg je een aantal praktische handvatten om juist overdag een goede nachtrust voor te bereiden. Daarnaast maak je kennis met Yoga Nidra, de yoga van de slaap en ontvang je 3 oefeningen waarmee je direct je slaapkwaliteit kunt verbeteren. De Slaapcursus is zowel voor particulieren als voor bedrijven, instellingen en organisaties.

Slaapcursus. Opgericht door Rob de Ron in 2012.

“In 1973 kwam ik voor het eerst in aanraking met slaapyoga. Als liefhebber van yoga én lekker slapen, was ik direct enthousiast. Ik wist heel lang niet, dat je ook slecht kon slapen. Tot mijn vrouw in 2010 slaapproblemen kreeg. Ik wilde haar graag helpen, maar hoe? Yoga is niet haar ding. Toen echter niets hielp, heb ik een cd voor haar gemaakt met 3 slaapoefeningen. Kort en zonder spirituele poeha. Dat werkte. Ze slaapt weer als een roos. Nu zijn we beide liefhebbers. Tenminste, van de slaap, want toen ze na een maand weer goed sliep, is ze direct gestopt met yoga. Maar de cd die ik voor haar heb gemaakt, is het begin geweest van de Slaapcursus, die ik in 2011 heb opgericht. “ Rob de Ron

Je krijgt drie originele slaapoefeningen cadeau

Veel mensen die slecht slapen hebben vaak al van alles geprobeerd, maar slapen nog steeds niet goed. Op de Slaapcursus praten we daarom niet over de gebruikelijke slaapadviezen, maar kiezen we voor een nieuwe manier om je slaap te verbeteren. We vertellen je in één dag een begrijpelijk verhaal. Aan het eind van deze dag weet je dan ook wat je te doen staat. Als extra steun krijgt iedere deelnemer de originele slaapoefeningen, die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, cadeau

Oorsprong en ontstaan van slapeloosheid

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel slechte slapers van nature wakkere en alerte mensen zijn. Dat is een mooie eigenschap, maar deze verhoogde waakzaamheid maakt het inslapen en doorslapen moeilijker. Die verhoogde waakzaamheid heeft niet alleen invloed op de slaapkwaliteit, maar speelt ook overdag een belangrijke rol bij het ontstaan van slaapproblemen.

Oorzaak en gevolg van slapeloosheid

Wanneer je van nature waakzaam en alert bent, let je vaak goed op je omgeving, maar neem je soms te weinig tijd voor jezelf. Even echt pauzeren of rusten, schiet er dan vaak bij in. Je bent dan voor je herstel volkomen afhankelijk van de nacht. Wanneer je door de verhoogde waakzaamheid overdag weinig herstelmomenten inlast én niet goed slaapt, raak je vermoeid. Vermoeidheid is niet alleen een gevolg, maar ook een belangrijke oorzaak van slapeloosheid.

Eigenlijk te moe om goed te slapen

Omdat vermoeidheid anders wordt geregeld in je lichaam dan slaperigheid, kan vermoeidheid verhinderen dat je goed slaapt! Je bent eigenlijk te moe om goed te slapen. Door de combinatie van een oververmoeidheid én langdurig slaaptekort, geraak je in een vicieuze cirkel. Zoals je inmiddels uit ervaring weet, doorbreek je deze cirkel zelden met slaapmedicatie, allerhande slaapmiddelen en de gebruikelijke slaapadviezen.

De cursus zit erg goed in elkaar en alles is goed verzorgd: prettige locatie, genoeg eten en drinken, goede structuur met veel pauzes, waardoor ook een lange dag haalbaar wordt. Je behandelt de theorie serieus en toch licht, betrekt iedereen erbij en legt precies de vinger op de zere plek.

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Het gaat merkbaar beter. Voor een heel groot deel dankzij jouw cursus, daar ben ik van overtuigd! Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik nu vaak zes uur achter elkaar. Dat is al beter vol te houden.

Na 3 weken nonstop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit.

Met mij gaat het goed, lekker druk bezig met school en werk. Met mijn slaap gaat het ook veel beter. Ik heb af en toe wel last van stress en dit beïnvloed mijn slaap, maar het is al veel beter dan voorheen. Ik ben je dankbaar voor deze kans en waarder je hulp enorm.
 Esma Toraman (Student)

Een 24-uurs probleem vraagt om een 24-uurs oplossing

De meeste medicatie, middelen en methodes richten zich op de slaap en de nacht, maar wanneer je pas in bed je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Slecht slapen is een 24 uurs probleem, dat vraagt om een 24 uurs aanpak. Op de Slaapcursus kijken we daarom verder dan de nacht en het verbeteren van je slaperigheid. We richten ons vooral op de invulling van je dag en het verminderen van je vermoeidheid.

Uitgerust gaan slapen is uitgerust wakker worden

Een evenwichtig dagritme dat goed aansluit bij je nachtritme, is met name voor de wakkere en alerte mens van groot belang. Met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, raak je overdag minder vermoeid en leg je de basis voor een gezonde, verkwikkende slaap. Onze aanpassingen zijn daarom niet uitsluitend bedoeld om uitgerust wakker te worden, maar vooral om uitgerust te gaan slapen! Alleen door minder vermoeid aan de nacht te beginnen, slaap je beter en word je uitgerust wakker.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Omdat je beter slaapt en fit wakker wordt, kun je jezelf overdag goed concentreren en haal je meer voldoening uit je activiteiten en werk. Je bent opgewekter en hebt ook in de avonduren nog voldoende energie. Doordat de kwaliteit van je dagelijks leven verbetert, verbetert je slaap. En omgekeerd, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht.

Het gaat een stuk beter! Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer. Wat een energie en rust je krijgt van slapen was ik een beetje vergeten …. nu weet ik het gelukkig weer, het leven is dan echt een stuk minder ingewikkeld.

Ik kan nu beter omgaan met mijn boosheid en frustratie. Soms was ik bijna in PANIEK! Ik heb mijn emoties beter onder controle. En …. ik voel me overdag een stuk fitter. Ik was bijna vergeten hoe lekker gewoon wakker zijn overdag voelt. Missie geslaagd wat mij betreft!

Ik heb de slaapcursus heel positief ervaren. Geen direct gegraaf in verleden, maar kijken hoe je het probleem in het hier en nu op een natuurlijke manier kunt oplossen. Ik heb de oefeningen zo goed mogelijk gedaan en mijn slaap gaat goed!

Je kunt direct aan de slag

Maak ook gebruik van de kennis en ervaring van de Slaapcursus en meld je aan voor een cursus. Na de cursus ontvang je 3 slaapoefeningen. Daarmee kun je thuis direct aan de slag. Bekijk het cursusprogramma en kies je cursusdag..

Programma, tijden, locatie en kosten van de Slaapcursus

De Slaapcursus duurt één dag, kost €139 en wordt gegeven aan de P.C. Hooftstraat 183 in Amsterdam. De locatie is goed te bereiken met auto en openbaar vervoer. Wil je meer weten over de aanvangstijden en het programma? Klik dan op de button programma.

Slaapcursus voor bedrijven, instellingen en organisaties

De Slaapcursus verzorgt ook cursussen, lezingen en workshops voor bedrijven, instellingen en organisaties. Onderstaande bedrijven gingen u in 2017 voor. Wilt u ook een cursus, workshop of lezing voor uw werknemers, scholieren of studenten organiseren? Klik dan op de button zakelijk.

Slaapcursus Bedrijven, organisaties en instellingen die gebruik hebben gemaakt van de Slaapcursus
Slaapcursus 'Caught Napping' door William Sidney Mount (1807-1868). Brooklyn Museum New York

‘Caught Napping’ door William Sidney Mount (1807-1868). Brooklyn Museum New York