Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Je brein wil even niet gestoord worden

Lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn. Je hersenen hebben de grootste behoefte aan een goede en verkwikkende nachtrust. Slapen gebeurt dan ook in de eerste plaats voor je brein, maar ook door je brein. Je brein is zowel de grootverbruiker als de initiator van een verkwikkende nachtrust. We gaan in dit hoofdstuk ontdekken dat onze hersenen geen ‘grijze massa’ zijn, maar dat verschillende hersengebieden specifieke taken uitvoeren. Zo zijn er gebieden waardoor we kunnen praten, rekenen, luisteren, denken en emoties ervaren. Wanneer we diep in onze hersenen doordringen, zien we een klein gebiedje dat ervoor zorgt dat je slaapt, waakt of droomt: de formatio reticularis is -het slaap waakcentrum van je brein.

> Lees hier meer over ons brein.

Waarom is lekker slapen zo belangrijk voor je brein? Wanneer we slapen werken onze hersenen gewoon door. Alle ervaringen, informatie en kennis van de voorbije dag worden in alle rust verwerkt, gesorteerd, verwijderd of opgeslagen. Om dit ongestoord te kunnen doen willen ze een plek met weinig zintuiglijke prikkels. Voor een verkwikkende nachtrust hoort een slaapkamer dus opgeruimd, fris en relatief donker, maar vooral stil te zijn.

Wanneer je slaapt werkt je brein gewoon door. Alle ervaringen, informatie en kennis van de voorbije dag worden in alle rust verwerkt, gesorteerd, verwijderd of opgeslagen. Na een goede verkwikkende nachtrust voel je jezelf opgeruimd en fris

Dit artikel “Lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn” is afkomstig uit het Slaapcursus E-book.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en schrijver van het Slaapcursus E-book. Daarnaast is hij yoga nidra docent en heeft hij meerder luisterboeken met yoga nidra slaapmeditaties ingesproken.

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde Rob de Ron de eerste Nederlandse Slaapcursus. Wil je ook deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus in jouw buurt.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Je brein en welzijn, zijn afhankelijk van een goede nachtrust 

Je hersenen zijn zowel de grootverbruiker als de initiator van slaap. Hoewel ook pauze en rust onmisbare herstelmomenten zijn voor een goed functioneren van je hersenen, is slaap de belangrijkste. Om in vorm te blijven, breng je ongeveer een derde deel van je leven door in de slaaptoestand. Als we de slaaptoestand als ziekte zouden definiëren, zou het een zeer ernstige aandoening zijnWe zijn bijna volledig verlamd en kunnen niet meer nadenken. We kunnen niet met de buitenwereld communiceren, alsof we in een ernstig coma verkeren. We kunnen niets produceren, consumeren of creëren en omdat we geen emoties ervaren zijn we niet in staat ons met anderen te verbinden of voor elkaar te zorgen.

We noemen het geen ziekte omdat de slaaptoestand na enige tijd spontaan verdwijnt en we er geen enkel blijvend nadeel van ondervinden. We ervaren het zelfs als een periode van herstel en genezing. Terwijl we niets doen! Hoe kan dat? Laten we deze bijzondere toestand eens verder onderzoeken. Dat doen we door je hersenen tot hoofdpersonage van dit eerste hoofdstuk van je slaapcursus E-book te maken.

Categorie: Slaap en hersenen. Artikel: lekker slapen, een verkwikkende nachtrust is essentieel voor het welzijn van je brein Auteur: Rob de Ron

Afbeelding 1 bij artikel ‘Slaap en hersenen.’

Natuurlijk, uiteindelijk hebben alle organen baat bij een goede nachtrust, maar je hersenen kunnen echt geen etmaal zonder slaap.

Je bein is het meest complexe orgaan in je lichaam

Ze maken slechts 2% uit van je lichaamsgewicht, maar je hersenen gebruiken soms wel 25% van je dagelijkse energie. Dat komt omdat het betrokken is bij vrijwel elk facet van je leven. Ons brein regelt je bewegingen, je hartslag, je spijsvertering en je ademhaling, maar bepaalt ook je aard, stemming, gedachten en gedrag. Het maakt dat je kunt praten, ruiken, voelen, dansen, musiceren, maar ook dat je bang, ongerust, boos vrolijk of somber bent.

Om te kunnen slapen trekt je brein zich het liefste terug in een donkere, stille slaapkamer en verbreekt het zoveel mogelijk het contact met de buitenwereld. Op die manier hoeven je hersenen amper externe, zintuiglijke prikkels te verwerken. Wanneer je brein slaapt, wil het niets onaangenaams horen, zien, proeven of ruiken. Om ook het voelen tot een minimum te beperken, is een schoon en comfortabel bed belangrijk voor een verkwikkende nachtrust. Naast externe prikkels worden ook de interne prikkels tot een absoluut minimum beperkt. Behalve in je dromen, ervaar je tijdens de slaap geen klachten, zelfs geen pijn en emoties. Je kunt evenmin nadenken over hetgeen je voelt, hoort, ruikt of ervaart en je ertegen verzetten.

Artikel: Een verkwikkende nachtrust is belangrijk voor het welzijn van je brein 

Lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn. Van alle organen in je lichaam heeft het de grootste behoefte aan een goede en verkwikkende nachtrust. Slapen doe je voor je brein en door je brein

Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Een verkwikkende nachtrust en lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn

In de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Zalig geslapen

Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews >

Als een blok geslapen

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews >

Ik slaap weer

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je hartelijk bedanken, ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

6 Uur doorgeslapen

Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Ik ben blij dat ik deze slaapcursus tegenkwam. Naar reviews >

Slaap en Hersenen

Afbeeldingen bij het artikel ‘Lekker slapen is fijn voor je brein en welzijn. Een verkwikkende nachtrust gebeurt voor en door je brein. ‘

Boven: De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d’ Orsay, Parijs

Onder: William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.

Catogrie Slaap en hersenen