Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap

Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap

In de droomfase worden dingen vastgelegd

Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap. Dus wanneer je gedroomd hebt, weet je dat je daarvoor geslapen hebt. Logisch, want in de droomfase worden zaken ‘vastgelegd’ die tijdens de voorafgaande slaapcyclus in verschillende slaapfasen zijn geslecteerd om te worden bewaard. Dat betekent ook dat je tegen de ochtend, wanneer je al een aantal slaapcycli hebt doorgemaakt, meer droomt dan aan het begin van de nacht. Er is namelijk veel meer geselecteerd en er valt dus ook veel meer vast te leggen.

> Lees hier meer over slapen, waken en dromen

Elke nacht doorlopen we meerdere slaapcycli. Een slaapcyclus bestaat uit meerder slaapfasen. De laatste slaapfase van elke cyclus is de droomfase. Deze droomfase wordt ook wel Rapid Eye Movement genoemd of remslaap, omdat we in deze fase snelle, willekeurige oogbewegingen waarnemen achter de nog steeds gesloten oogleden.

Waken, slapen en dromen worden voor een belangrijk deel door een klein gebied, gelegen in de hersenstam, geregeld. Om te weten hoe ons brein er voor zorgt dat we ’s verschillende slaacucli en slaapfasen doorlopen, moeten we diep in ons brein duiken. Daar vinden we een gebied dat verantwoordelijk is voor de kwaliteit van waken, slapen en dromen.

Wanneer je gedroomd hebt, weet je dat je daarvoor geslapen hebt, want de droomfase of remslaap komen altijd voor aan het eind van de slaapcycli

Dit artikel “Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap” is afkomstig uit het Slaapcursus E-book.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en schrijver van het Slaapcursus E-book. Daarnaast is hij yoga nidra docent en heeft hij meerder luisterboeken met yoga nidra slaapmeditaties ingesproken.

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde Rob de Ron de eerste Nederlandse Slaapcursus. Wil je ook deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus in jouw buurt.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

De eerste slaapfase of ‘hypnagoge slaap,’ is niet hetzelde als de droomfase of remslaap

De overgangsfase tussen slapen en waken noemen we de eerste slaapfase. Deze lijkt op de droomfase, maar er is een belangrijk verschil. Anders dan in de droomfase, is in de eerste slaapfase de prefrontale cortex nog actief. Je gedachten zijn minder gestructureerd, maar nog steeds enigszins associatief. Zo kun je een gesprek nalopen dat die dag heeft plaatsgevonden of alvast overdenken wat je morgen gaat doen. Je gedachten zijn aanvankelijk nog helder, maar binnen korte tijd worden de associaties steeds onsamenhangender. Misschien bedenk je dat het tijd is om nieuwe banden op je auto te zetten en van autobanden, ga je naar zwembanden. Van zwembanden ga je naar een vakantie in je jeugd toen je op het water van een Italiaans meertje dreef. En voor je het weet, drijf je letterlijk weg naar de tweede slaapfase…

Droomfase of remslaap

Na de tweede volgt de derde en vierde slaapfase en wanneer na zo’n half uur de eerste slaapgolf haar diepste punt heeft bereikt, stijgt langzaam weer het arousal niveau. Voor een tweede maal komen we in de lichte slaapfase, waarin ons brein rustig verder gaat met sorteren, verwijderen en samenvoegen. Nu is het tijd voor een korte droomfase. Net als in de eerste slaapfase zijn er zo’n 8 hersengolven per seconde waar te nemen. Ons brein balanceert opnieuw tussen waken en slapen, maar anders dan in de eerste slaapfase ontwaakt ditmaal de prefrontale cortex niet. Dit hersengebied, dat de slaap meer nodig heeft dan elk ander hersengebied, profiteert nog even van de rust en de stilte.

De eerste, tweede, derde en vierde slaapfase.

Afbeelding 1 bij artikel ‘Een droomfase of remslaap komt altijd aan het eind van een slaapcyclus.’

Heb je gedroomd? dan weet je dus dat je daarvoer geslapen hebt.

Zwakke neurale verbindingen, worden in de droomfase omgezet in sterkere verbanden. Daarmee is de droomfase onmisbaar voor allerlei geheugen- en leerfuncties.

Andere delen van je brein zijn wel wakker en druk in de weer. Onze oogspiertjes zijn weer actief. Achter de gesloten oogleden bewegen de ogen snel op en neer. Vandaar dat we spreken van ‘Rappid Eye Movement‘ of, afgekort, de REM slaap. Hoewel de oogspiertjes actief zijn, voeren de lichaamsspieren de gedroomde activiteiten in droomfase of remslaap gelukkig niet uit. De bewegingsimpulsen naar het lichaam worden geblokkeerd. Niet je lichaam, maar je brein is actief. Dit is het moment waarop hetgeen in de tweede fase is gesorteerd en samengevoegd definitief wordt vastgelegd in je herinnering. Zwakke neurale verbindingen worden omgezet in sterkere verbanden. Daarmee is deze fase onmisbaar voor allerlei geheugen- en leerfuncties.

Nu je de betekenis van de droom kent, begrijp je dat deze fase een afrondende fase in een slaapcyclus is. Realiseer je dus dat wanneer je hebt gedroomd, je daarvoor geslapen hebt. Maar let op: dat niet iedereen zijn of haar dromen herinnert, wil niet zeggen dat je ze niet hebt en je brein niets zou vastleggen in je langetermijngeheugen!

Categorie:Nachtrust. Artikel: ‘Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.’ Categorie: Nachtrust.

Wist je dat…

…de blokkade van de bewegingsimpulsen naar het lichaam toe niet goed functioneert bij mensen die slaapwandelen? Daardoor kunnen ze wèl bewegen. Omdat de prefrontale cortex nog slaapt, hebben ze echter geen weet van wat ze doen! Meestal heeft het gedrag van de slaapwandelaar geen ernstige gevolgen. Zo kunnen ze midden in de nacht iets te eten uit een koelkast pakken, een maaltijd bereiden en zelfs de tafel dekken.

De eerste, tweede, derde en vierde slaapfase.

Afbeelding 2 bij artikel ‘Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.’

Wanneer je tegen de ochtend al een aantal slaapcycli hebt doorgemaakt, zijn er langere en intensere dromen dan aan het begin van de nacht. Er is namelijk al veel meer geselecteerd en er valt dus ook veel meer vast te leggen.

Tijdens de droomfase slaapt de prefrontale cortex gewoon door

Aan het eind van de eerste slaapcyclus is er een korte droomfase, waarna je opnieuw afdaalt naar een lagere frequentie. Dan volgt een tweede slaapcyclus. Omdat de prefrontale cortex tijdens de droomfase niet werkelijk wakker wordt, wordt de eerste slaapfase overgeslagen en kom je direct in de tweede slaapfase. Van daaruit daal je opnieuw af naar de tweede, derde en vierde slaapfase, om daarna weer langzaam omhoog te bewegen via de tweede slaapfase naar de droomfase. Van daaruit neem je weer een duik naar de derde slaapcyclus. Een slaapcyclus, waarbinnen je de verschillende slaapfasen doorloopt, duurt ongeveer 90 minuten en herhaalt zich zo’n vijf keer. Zo komen we, wanneer we de inslaaptijd en de momenten van even wakker liggen in de vroege ochtend meetellen, aan de bekende acht uur nachtrust.

Wanneer we de opeenvolgende slaapcycli nader bekijken, valt op dat deze, naarmate de nacht vordert, steeds minder diep zijn en we tegen de ochtend af en toe uit de lichte slaap ontwaken. Ook zien we dat we gaandeweg de nacht steeds vaker en langer dromen. Omdat tegen de ochtend de tweede slaapfase, waarin ons brein selecteert, opruimt en samenvoegt, de meeste ruimte krijgt, neemt ook de duur van je dromen toe om de nieuwe verbindingen te consolideren.

Artikel: ‘Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.’ Categorie: Nachtrust.

In de droom slaapt de prefrontale cortex nog, maar andere delen van ons brein zijn wakker en druk in de weer. Onze oogspiertjes zijn weer actief en achter de gesloten oogleden bewegen de ogen snel op en neer. Vandaar dat we spreken van ‘Rappid Eye Movement‘ of  REM slaap

'Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

'Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

'Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

'Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.

In de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Zalig geslapen

Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews >

Als een blok geslapen

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews >

Ik slaap weer

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je hartelijk bedanken, ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

6 Uur doorgeslapen

Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Ik ben blij dat ik deze slaapcursus tegenkwam. Naar reviews >

Droomfase of remslaap

Afbeeldingen bij het artikel ‘Slaapcycli eindigen met de droomfase of remslaap.’

Boven: De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d’ Orsay, Parijs

Onder: William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.

Catogrie Nachtrust