Verstoord dag en nacht ritme herstellen

Verstoord dag en nacht ritme herstellen

Probeer niet elk etmaal 8 aaneengesloten uren te slapen en 16 uur aaneengesloten waakzaam te zijn

Een verstoord dag en nacht ritme herstellen kan, door in de eerste plaats minder streng vast te houden aan een ritme van 8 uur slaap en 16 uur wakker zijn. Je dag en nachtritme beweegt op een natuurlijke manier mee met jaargetijden, leeftijd en ervaringen. Het is daarom niet aan te raden je hele leven, gedurende elke situatie en alle seizoenen ernaar te streven om elke nacht 8 aaneengesloten uren te slapen. Evenmin is het verstandig om vervolgens gedurende 16 aaneengesloten uren wakker en waakzaam te blijven. De behoefte aan een rustmoment  in de loop van de dag of de avond is heel natuurlijk.

> Lees hier meer over een rustmoment overdag

Een goed rustmoment gedurende de dag is het tijdstip waarop je vermogen om nieuwe informatie, kennis en ervaringen tot je te nemen, afneemt. Tijdens deze zogenaamde ‘dip van de dag,’ neemt je concentratievermogen en waakzaamheid op een natuurlijke manier af. Je kunt dit moment ‘overstemmen’ door een extra kop koffie of iets zoets te nemen, maar liever zou je brein een rustmoment inlassen. Natuurlijk heb je daar op je werk niet altijd de tijd of gelegenheid voor, maar je kunt het rustmoment alsnog nemen wanneer je  thuiskomt.

Er geen sprake van een verstoord nacht ritme, wanneer je na een aantal uren slaap enige tijd wakker ligt, om daarna weer in te slapen. Evenmin is er spake van een verstoring of noodzaak tot herstel, wanneer je in de loop van de dag ‘dipt’ en behoefte hebt aan rust

Dit artikel “Een verstoord dag en nacht ritme herstellen” is afkomstig uit het Slaapcursus E-book.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en schrijver van het Slaapcursus E-book. Daarnaast is hij yoga nidra docent en heeft hij meerder luisterboeken met yoga nidra slaapmeditaties ingesproken.

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde Rob de Ron de eerste Nederlandse Slaapcursus. Wil je ook deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus in jouw buurt.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Verstoord dag en nacht ritme herstellen
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Verstoord dag en nacht ritme herstellen
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Verstoord dag en nacht ritme herstellen
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Verstoord dag en nacht ritme herstellen

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

Het ritme van dag en nacht is veranderlijk

We kunnen er niet van uitgaan dat een aaneengesloten periode van 8 uur slapen en 16 uur waken altijd de juiste verhouding is. Veel mensen hebben nog steeds een bifasale slaap. Ze worden ’s nachts, nadat ze een aantal uren hebben geslapen, enige tijd wakker, om tegen de ochtend weer in slaap te vallen.

Je circadiaans ritme is niet star, maar levendig. Het beweegt op een natuurlijke manier mee met de seizoenen, je leeftijd en je levenservaringen. Zo kun je na een scheiding, een verhuizing, overlijden of een andere aangrijpende gebeurtenis tijdelijk in een ander dag- nachtritme terechtkomen. En misschien verschilt bij jou de winterslaap van de zomerslaap, net zoals de slaap van kinderen verschilt van die van ouderen.

Ook is gebleken dat de slaap van vrouwen anders is dan die van mannen en de slaap van mensen met een fysiek beroep verschilt van mensen met een intellectueel beroep. De slaap van iemand die als kind opgroeit in oorlogsgebied en tijdens herhaalde nachtelijke bombardementen angstig in bed ligt, zal waarschijnlijk voor altijd anders zijn, dan de slaap van iemand die opgroeit in vertrouwen en veiligheid.

Een dag nacht ritme van 8 uur slapen en 16 uur waken, is dus niet onnatuurlijk, maar om dit een leven lang, gedurende elk seizoen en voor ieder mens als een vaststaand ritme te beschouwen, is wél onnatuurlijk. Er is geen historisch houvast, geen maatschappelijke maatstaf of bindend biologisch ritme om je slaap-waakritme voor altijd in een vaste formule te gieten. We kunnen wel zeggen dat een gemiddelde van zeven tot negen slaapuren, voor een groot deel van de gezonde volwassen, vermoedelijk voldoende is, maar of deze uren aaneengesloten moeten zijn, is maar de vraag.

Categorie: Slaap- waakritme Artikel: ‘Een verstoord dag en nachtritme.’ 

Slaap boek. Anker (1831-1910) Slapend meisje op een houten bankje. Je dagritme en nachtritme zijn niet star, maar levendig.

Afbeelding 1 bij artikel ‘Je dag en nacht ritme herstellen.’

Albert Anker (1831-1910) Slapend meisje op een houten bankje.

Je dagritme en nachtritme zijn niet star, maar levendig. Ze bewegen op een natuurlijke manier mee met je dag, de jaargetijden, maar ook met je  leeftijd en je levenservaringen.

Tot slot

In dit derde hoofdstuk van het slaapcursus E-book hebben we slapen en waken in het perspectief van onze (verre) voorouders geplaatst. In de moderne samenleving is het niet haalbaar hun oorspronkelijke ritme te handhaven. Anderzijds is het vermoedelijk evenmin realistisch om niet naar onze biologische klok te luisteren. Gebruik naast de kennis van de geschiedenis van de slaap ook je eigen ervaring. Wat past bij jou? Laten we in het volgende hoofdstuk eens kijken naar de inrichting van je dag en het belang van rust, pauzes en ontspanning.

Wees je er bij het herstellen van een verstoord dag en nacht ritme van bewust dat 8 uur aaneengesloten slapen en 16 uur aaneengesloten wakker en waakzaam zijn, niet voor ieder mens een natuurlijk ritme is

Een verstoord dag en nacht ritme herstellen kan, door in de eerste plaats minder streng te zijn.

Workshop zakelijk

Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

Een verstoord dag en nacht ritme herstellen kan, door in de eerste plaats minder streng te zijn.

Slaapcursus particulier

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Een verstoord dag en nacht ritme herstellen kan, door in de eerste plaats minder streng te zijn.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Een verstoord dag en nacht ritme herstellen kan, door in de eerste plaats minder streng te zijn.

In de media

Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

Zalig geslapen

Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews >

Als een blok geslapen

Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews >

Ik slaap weer

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je hartelijk bedanken, ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

6 Uur doorgeslapen

Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Ik ben blij dat ik deze slaapcursus tegenkwam. Naar reviews >

Slaap en Melatonine productie

Afbeeldingen bij het artikel ‘Een versoord dag en nachtritme herstellen.’

Boven: De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d’ Orsay, Parijs

Onder: William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.

Categorie: Slaap- waakritme