Surfen op de hersengolven van slapen en waken

Surfen op de hersengolven van slapen en waken

Hersengolven herhalen zich gedurende 24 uur in een kenmerkend patroon

Hersengolven van slapen en waken vertonen een kenmerkend patroon, dat zich elke 24 uur ongeveer op dezelfde manier voordoet. Daarom spreken we van een circa-diaans ritme. Een ritme dat zich dus zo ongeveer (circa) elke dag (dia) op eenzefde wijze voordoet. Tijdens de dag en de avond, wanneer we waken en wakker zijn, zien we twee grote golfbewegingen. Gedurende de nacht, wanneer we slapen, zien we zo’n 3 tot 5  kleinere golfbewegingen (zie afbeelding 1). De golfbewegingen van slapen en waken, sluiten op elkaar aan en versterken elkaar.

> Lees hier meer over de slaapgrafiek

Een slaapcyclus bestaat uit meerdere slaapfasen, die we kunnen weergeven in een slaapgrafiek. Een slaapgrafiek komt tot stand door het meten van de hersengolven van een slapend persoon. De overgang van de verschillende hersenfrequenties van hoog naar laag en andersom, geeft het beeld van een serie opeenvolgende golven of slaapcycli. 

> Lees hier meer over slaapfasen

Elke slaapfase heeft zijn betekenis. Zo koppelt de eerste fase je los van het gerichte denken, worden in de tweede fase de kennis en ervaringen van de dag verwerkt en werk je in de derde en vierde fase aan je herstel.

Waak- en slaapgolven herhalen zich elke 24 uur ongeveer in een zelfde patroon: het circadiaanse ritme. Hoe vloeiender deze hersengolven van slapen en waken in elkaar overgaan, des te beter ze elkaar ondersteunen

Dit artikel “Surfen op de hersengolven van slapen en waken” is afkomstig uit het Slaapcursus E-book.

“Slecht slapen is een 24-uurs-probleem, dat vraagt om een 24-uurs oplossing,” aldus Rob de Ron. Hij is slaaponderzoeker en schrijver van het Slaapcursus E-book. Daarnaast is hij yoga nidra docent en heeft hij meerder luisterboeken met yoga nidra slaapmeditaties ingesproken.

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, ontwikkelde Rob de Ron de eerste Nederlandse Slaapcursus. Wil je ook deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus in jouw buurt.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Surfen op de hersengolven van slapen en waken
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Surfen op de hersengolven van slapen en waken
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Surfen op de hersengolven van slapen en waken
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Surfen op de hersengolven van slapen en waken

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand.

    Hersengolven van slapen en waken

    Het in elkaar overgaan van waak- en slaapgolven in een ritmisch patroon, dat zich ongeveer elke 24 uur herhaalt, noemen we het circadiaanse ritme. Hoe vloeiender de cycli in elkaar overgaan, des te meer ze elkaar ondersteunen. Logisch, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Des te beter je wordt in het ‘tijdsurfen’ op de golven van ons circadiaans ritme, des te gezonder en vitaler je jezelf voelt.

    Je brein is niet de hele dag in vorm

    Is het gemakkelijker voor je om in de ochtend informatie uit dit E-book tot je te nemen of juist in de middag of avond? Heb je wel eens opgemerkt dat je brein niet de hele dag even goed is in het opnemen en verwerken van feiten, kennis en ervaringen? Zo is je brein na het ontwaken niet direct in vorm. In de vorige les hebben we gezien dat je hersenen een bepaalde opstarttijd nodig hebben. Na het ontwaken draait de dimmer van ons brein langzaam het aantal impulsen omhoog, om na zo’n anderhalf uur het optimale arousalniveau te bereiken, dat ongeveer tussen de 24 en 32 hersengolven per seconde ligt. Veel mensen proberen dit proces te versnellen door de dag te beginnen met één of meerdere kopjes koffie.

    Categorie: Slaap- waakritme Artikel: ‘Surfen op de hersengolven van slapen en waken’ Auteur: Rob de Ron

    Slaapcursus E-book. Hersengolven van slapen en waken. Gedurende de wakkere periode zien we eigenlijk twee grote opeenvolgende golfbewegingen met een reikwijdte van negen tot ongeveer veertig impulsen per seconde.

    Afbeelding 1 bij artikel ‘Hersengolven van slapen en waken.’

    Gedurende de wakkere periode zien we eigenlijk twee grote opeenvolgende golfbewegingen met een reikwijdte van negen tot ongeveer veertig impulsen per seconde.

    Wist je dat…

    … het gebied dat de hersengolven van slapen, waken en dromen veroorzaakt in de hersenstam ligt. Dit gebied, dat we de formatio reticularis noemen, geeft als een tikkende metronoom hersenimpulsen van verschillende frequenties. Die frequentie kan variëren van één tot wel veertig impulsen per seconde. Deze impulsen veroorzaken een golfbeweging in je hersenen, de zogenaamde hersengolven. Wanneer we het aantal hersengolven tellen die door de impulsen van de formatio reticularis worden veroorzaakt, kunnen we vertellen of iemand slaapt, droomt of wakker is en in welke mate. De mate van waakzaamheid bepaald of je brein in of uit vorm is.

    Het aantal hersengolven bepaald de kwaliteit van slapen en  waken. Zo kun je diep of licht slapen, maar ook rustig wakker zijn, je alert voelen of gestresst zijn

    Hersengolven van slapen en waken vertonen een kenmerkend patroon

    Workshop zakelijk

    Volg met je bedrijf, instelling of organisatie een (online) slaapworkshop of slaaplezing.

    Hersengolven van slapen en waken vertonen een kenmerkend patroon

    Slaapcursus particulier

    De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

    Hersengolven van slapen en waken vertonen een kenmerkend patroon

    Rob de Ron

    Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

    Hersengolven van slapen en waken vertonen een kenmerkend patroon

    In de media

    Presentatrice Mirthe van der Drift interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron op NPO Radio 1.

    Zalig geslapen

    Bedankt voor de geweldige slaapcursus. Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews >

    Als een blok geslapen

    Er heeft zich een klein wonder voltrokken: ik heb voor het eerst sinds maanden als een blok geslapen! Naar reviews >

    Ik slaap weer

    Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je hartelijk bedanken, ik was eigenlijk ten einde raad. Naar reviews >

    6 Uur doorgeslapen

    Voor het eerst in bijna 30 jaar heb ik een paar nachten achter elkaar meer dan zes uur doorgeslapen. Ik ben blij dat ik deze slaapcursus tegenkwam. Naar reviews >

    Boek over slaap

    Afbeeldingen bij het artikel ‘surfen op de hersengolven van slapen en waken.’

    Boven: De Middagrust (naar Millet) (1890-1891) Vincent van Gogh (1853-1890) Musee d’ Orsay, Parijs

    Onder: William Sidney Mount (1807-1868). Boys Caught Napping in a Field (1848). Brooklyn Museum, New York.

    Categorie: Slaap- waakritme