Slaapdeskundige Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek schreef boeken over behandeling slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen 

Ingrid Verbeek schreef o.a. boeken over behandeling van slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen. Daarnaast is ze als slaapdeskundige betrokken bij het expertise centrum voor slaapstoornissen Kempenhaeghe. Ze geeft nascholing over slaap en de behandeling van slaapproblemen aan (huis)artsen, praktijkondersteuners GGZ en psychologen. Op deze pagina vind je verwijzingen naar  artikelen, interviews, lezingen en boeken over, met en van Ingrid Verbeek. 

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek is ruim 30 jaar actief in ‘slaapland’. Ze behoort samen met Eus van Someren, Gerard Kerkhof, Ton Coenen en Hans Hamburger tot de eerste Nederlandse ontdekkers van ‘slaapland.’ Wil je kennismaken met andere Nederlandse slaapdeskundigen? Klik dan op onderstaande link.

Ingrid Verbeek: ‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

NRC schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere slaapdeskundige Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.” We bellen met slaapdeskundigen Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie en slaapdeskundige  Ingrid Verbeek.

Waar is het op gebaseerd?

Ingrid Verbeek baseert haar uitspraak op wat ze ziet in haar vakgebied. „Ik ben al 25 jaar actief in dit vak. Slaap is belangrijk voor herstel, maar in de praktijk zie ik dat mensen ook in meditatie en ontspanningsoefeningen herstel en rust vinden.”

En, klopt het?

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de veronderstelde voordelen van meditatie. Dat het je slaapbehoefte zou verminderen is daarin echter niet duidelijk aangetoond. In 2010 is dit specifiek onderzocht aan de universiteit van Kentucky. Wetenschappers onderzochten of je slaap kunt vervangen door lange periodes van meditatie. Zeven Indiërs die zo’n twee tot drie uur per dag mediteerden en zo’n vier tot zes uur per nacht sliepen werden onderworpen aan enkele reactietests. Ondanks dat zij minder sliepen dan de aanbevolen zeven tot acht uur per nacht scoorden zij net zo goed op deze psychomotorische tests als mensen die wel de aanbevolen nachtrust hadden.

Bron. Dit artikel is op 5 april 2016 geschreven door Diederik Huffels en gepubliceerd in het NRC. Wil je het hele interview lezen? Klik dan op onderstaande link.

Slaapcursus Boek over Slaap en Slaapproblemen bestellen
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 1 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 2 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.
Slaapcursus Luisterboek 3 met 3 yoga nidra slaap meditaties en intro
Altijd moe en slaperig. Slaperigheid en vermoeidheid zijn niet hetzelfde.

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra slaapmeditaties, zijn eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaat. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek schreef boeken over slaapproblemen en behandeling slaapstoornissen. Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901). Le Lit, 1893

Ingrid Verbeek en Ed Klip schrijven Zelfhulpboek Slapeloosheid

Anderhalf miljoen Nederlanders kampen met langdurige slapeloosheid. Daar is iets aan te doen. Ingrid Verbeek schreef boeken over behandeling van slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen. Samen met Ed Klip het Zelfhulpboek Slapeloosheid. Met dit boek heeft de slechte slaper de mogelijkheid zelfstandig zijn of haar slaapprobleem te overwinnen. Het boek kan gebruikt worden in combinatie met de Teleac-cursus Beter slapen? Doe het zelf! uit 2005.

Stappenplan

De opdrachten in het boek zijn gebaseerd op  cognitieve gedragstherapie. Daarbij staan het leren kijken naar jezelf, ontspanningsoefeningen, het veranderen van niet functioneel slaapgedrag centraal. Bovendien is het aanpakken van gedachten die de slaap belemmeren belangrijk. Deze zelfhulptraining biedt gratis downloadbare audiobestanden met ontspanningsoefeningen.

Bron. Bol.com. Hulpboek Slapeloosheid. Wil je het boek bestellen? Klik dan op onderstaande link.

Ingrid Verbeek was betrokken bij Teleac slaapcursus ‘Beter Slapen’ en schreef boeken over behandeling slaapproblemen en behandeling slaapstoornissen.

Boeken over behandeling van slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen van Ingrid Verbeek vind je o.a. bij Bol.com. Girolamo da Treviso (1497-1544). Slapende Venus (1523)

Lekker vroeg uit de veren

’s Ochtends extra vroeg opstaan, niet om te werken, maar om nog voor het ontbijt iets te doen wat er anders steevast bij inschiet. Sporten, lezen, schrijven, mediteren; een groeiende groep mensen laat zich hiertoe inspireren door een populaire boek. Het heet The Miracle Morning: The 6 Habits That Will Transform Your Life Before 8 AM van Hal Elrod. Hierin stelt de Amerikaanse ondernemer een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor met zes activiteiten die ieder zo’n tien minuten duren.

Mediteren tegen slaaptekort

Mediteren, sporten, je verdiepen in iets dat je interesse heeft, al schrijvend op je leven reflecteren, affirmaties opzeggen en visualisaties maken van een gedroomde toekomst. Dat zijn de zes „life savers” van Elrod’s ochtendroutine. Ze zijn niet willekeurig gekozen. Op de laatste twee activiteiten na, zijn het ook volgens de wetenschap bevestigde componenten voor een gelukkiger leven.

Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek: “We moeten in de productieve 24-uurs economie oppassen dat we slaap niet als sluitpost gaan gebruiken. Mensen die mediteren hebben wel minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen. Maar als je een slaaptekort opbouwt waardoor je je overdag niet lekker voelt, en labiel bent, is het de vraag of het zinvol is.”

Bron.Dit artikel is geschreven door Annemarie Leclaireen verscheen op 19 maart in het NRC. Boeken over behandeling van slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen van Ingrid Verbeek vind je o.a. bij Bol.com. 

Volgens slaapprofessor Eus van Someren moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

Rob de Ron is slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent en oprichter van de eerste slaapcursus van Nederland. Wil je ook deelnemen aan de cursus? Dat kan in Amersfoort en Amsterdam. Meer weten? Bekijk dan de cursusagenda.

 

Artikel november 2021 : Ingrid Verbeek schreef o.a. boeken over behandeling van slaapproblemen en een leerboek over slaap en slaapstoornissen.