Slaapdeskundige en slaaponderzoeker Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek is als slaapdeskundige betrokken bij het expertise centrum voor slaapstoornissen Kempenhaeghe. Naast patiëntenzorg geeft ze nascholing over slaap en de behandeling van slaapproblemen aan (huis)artsen, praktijkondersteuners GGZ en psychologen.

Daarnaast was ze betrokken bij het opzetten van de Teleac slaapcursus ‘Beter slapen’. Samen met Ed Klip schreef Ingrid Verbeek ‘Zelfhulpboek Slapeloosheid.’

Op deze pagina vind je in chronologische volgorde verwijzingen (links) naar de meest belanghebbende artikelen, publicaties en boeken en interviews over, met en van slaapdeskundige Ingrid Verbeek.

Net als Eus van Someren, Gerard Kerkhof, Ton Coenen en Hans Hamburger behoort Ingrid Verbeek tot de eerste Nederlandse ontdekkers van ‘slaapland.’ Wil je meer weten over andere Nederlandse slaapdeskundigen?

Klik dan op onderstaande link. 

Jaap Lancee

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek is ruim 25 jaar actief in ‘slaapland’. Ze is vooral bekend geworden met de Teleac cursus ‘Beter slapen? Doe het zelf!’ Daarnaast schreef Ingrid Verbeek verschillende boeken, waaronder het Hulpboek Slapeloosheid voor mensen met slaapproblemen. Zij verschijnt ook regelmatig in de media over dit onderwerp. Hieronder staan enkele korte samenvattingen met verwijzingen naar interviews met Ingrid Verbeek.

Ingrid Verbeek:

‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

NRC schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere slaapdeskundige Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.” We bellen met slaapdeskundigen Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie en slaapdeskundige  Ingrid Verbeek.

Waar is het op gebaseerd?

Ingrid Verbeek baseert haar uitspraak op wat ze ziet in haar vakgebied. „Ik ben al 25 jaar actief in dit vak. Slaap is belangrijk voor herstel, maar in de praktijk zie ik dat mensen ook in meditatie of andere ontspanningsoefeningen herstel en rust kunnen vinden.”

En, klopt het?

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de veronderstelde voordelen van meditatie, maar dat het je slaapbehoefte zou verminderen is daarin niet duidelijk aangetoond. In 2010 is dit specifiek onderzocht aan de universiteit van Kentucky. Wetenschappers onderzochten of je slaap kunt vervangen door lange periodes van meditatie. Zeven Indiërs die zo’n twee tot drie uur per dag mediteerden en zo’n vier tot zes uur per nacht sliepen werden onderworpen aan enkele reactietests. Ondanks dat zij minder sliepen dan de aanbevolen zeven tot acht uur per nacht scoorden zij net zo goed op deze psychomotorische tests als mensen die wel de aanbevolen nachtrust hadden.

Bron. Dit artikel is op 5 april 2016 geschreven door Diederik Huffels en gepubliceerd in het NRC. Wil je het hele interview lezen? Klik dan op onderstaande link.

Zelfhulpboek Slapeloosheid

Ingrid Verbeek en Ed Klip

Anderhalf miljoen Nederlanders kampen met langdurige slapeloosheid. Daar is iets aan te doen. Ingrid Verbeek schreef samen met Ed Klip het Zelfhulpboek Slapeloosheid. Met dit boek heeft de slechte slaper de mogelijkheid zelfstandig zijn of haar slaapprobleem te overwinnen. Het boek kan gebruikt worden in combinatie met de Teleac-cursus Beter slapen? Doe het zelf! uit 2005.

Stappenplan

De opdrachten in het boek zijn gebaseerd op  cognitieve gedragstherapie waarbij het leren kijken naar jezelf, ontspanningsoefeningen, het veranderen van niet functioneel slaapgedrag en het aanpakken van gedachten die de slaap belemmeren centraal staan. Deze zelfhulptraining biedt gratis downloadbare audiobestanden met ontspanningsoefeningen.

Bron. Bol.com. Hulpboek Slapeloosheid. Wil je het boek bestellen? Klik dan op onderstaande link.

Slaapdeskundige en slaaponderzoeker Ingrid Verbeek

Zelfhulpboek Slapeloosheid

Ingrid Verbeek en Ed Klip

Anderhalf miljoen Nederlanders kampen met langdurige slapeloosheid. Daar is iets aan te doen. Ingrid Verbeek schreef samen met Ed Klip het Zelfhulpboek Slapeloosheid. Met dit boek heeft de slechte slaper de mogelijkheid zelfstandig zijn of haar slaapprobleem te overwinnen. Het boek kan gebruikt worden in combinatie met de Teleac-cursus Beter slapen? Doe het zelf! uit 2005.

Stappenplan

De opdrachten in het boek zijn gebaseerd op  cognitieve gedragstherapie waarbij het leren kijken naar jezelf, ontspanningsoefeningen, het veranderen van niet functioneel slaapgedrag en het aanpakken van gedachten die de slaap belemmeren centraal staan. Deze zelfhulptraining biedt gratis downloadbare audiobestanden met ontspanningsoefeningen.

Bron. Bol.com. Hulpboek Slapeloosheid. Wil je het boek bestellen? Klik dan op onderstaande link.

Lekker vroeg uit de veren

’s Ochtends extra vroeg opstaan, niet om te werken, maar om nog voor het ontbijt iets te doen wat er anders steevast bij inschiet: sporten, lezen, schrijven, mediteren; een groeiende groep mensen laat zich hiertoe inspireren door het populaire boek The Miracle Morning: The 6 Habits That Will Transform Your Life Before 8 AM van Hal Elrod. Hierin stelt de Amerikaanse ondernemer een persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor met zes activiteiten die ieder zo’n tien minuten duren.

Mediteren tegen slaaptekort

Mediteren, sporten, je verdiepen in iets dat je interesse heeft, al schrijvend op je leven reflecteren, affirmaties opzeggen en visualisaties maken van een gedroomde toekomst; dat zijn de zes „life savers” van Elrod’s ochtendroutine. Ze zijn niet willekeurig gekozen: op de laatste twee activiteiten na, zijn het ook volgens de wetenschap bevestigde componenten voor een gelukkiger leven.

Ingrid Verbeek

Ingrid Verbeek: „We moeten in de productieve 24-uurs economie oppassen dat we slaap niet als sluitpost gaan gebruiken. Mensen die mediteren hebben wel minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen. Maar als je een slaaptekort opbouwt waardoor je je overdag niet lekker voelt, en labiel bent, is het de vraag of het zinvol is.”

Bron.Dit artikele is geschreven door Annemie Leclaireen verscheen op 19 maart in het NRC. 

Slaapdeskundige en slaaponderzoeker Ingrid Verbeek

Interne links ‘Ingrid Verbeek’

Deze pagina is onderdeel van de hoofdpagina Slaapdeskundigen’ en ‘slaaponderzoekers.’

Slaaponderzoekers

Slaaponderzoeker zijn denkers, journalisten, schrijvers, kunstenaars en wetenschappers met diverse achtergronden en specialisaties, maar ook met uiteenlopende meningen, inzichten en oplossingen. Logisch, want slaap is complex en de oplossingen voor slaapproblemen en slaapstoornissen zijn zelden eenduidig. Op de pagina slaaponderzoekers vind je in chronologische volgorde verwijzingen (links) naar de belangrijkste artikelen, publicaties, boeken en interviews van verschillende nationale en internationale slaaponderzoekers.

Op deze pagina vind je verwijzingen naar: Jim Horne, Mark Mieras, Catelijne Elzes, 

Slaapdeskundigen

De hoopagina ‘slaapdeskundigen’ bevat samenvattingen van artikelen, publicaties, boeken, interviews en lezingen van Nederlandse slaapdeskundigen en slaaponderzoekers die een belangrijke bijdrage leveren aan ons inzicht in slaap en slaapstoornissen. Met hun artikelen, publicaties, boeken, interviews hebben ze een mogelijke oplossing van slaapproblemen en slaapstoornissen dichterbij gebracht.

Op deze pagina vind je verwijzingen naar andere Nederlandse  slaapdeskundigen en slaaponderzoekers als: Gerard KerkhofHans Hamburger, Ton Coenen, Stefan Lucius, Peter Meerlo, Michelle van Laethem, Eus van Someren.

Het artikel ‘Ingrid Verbeek’ is voor het laatst bijgewerkt in april 2019.